Huomasin 3 yön vierailun jälkeen, että vieras
ei ollut lainkaan laittanut lakanoita. Siinä ne oli tuolilla edelleen mihin olin ne jättänyt kun vieras tuli.
Mitäs sinä olisit tuumannut moisesta?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:01"]
Mun mielestä tää keskustelu on täysin älytön. Lakanoiden laittoon menee kolme minuuttia, se on peruskohteliaisuutta ja ystävällisyyttä vierasta kohtaan. Mikä ihmeen tarve joillakin on kouluttaa ihmisiä, "laittakoon itse lakanansa, ei tämä ole mikään hotelli"? Aivan uskomatonta.
[/quote]
Meillä käy vuodessa 10 yövierasta, jotka viettävät meillä 3-10 päivää kerrallaan. Se on vieras, joka neljäs viikko + oma lakananvaihto kerran viikossa tai kerran kahdessa neljään sänkyyn. Laskepa kuinka paljon petaamista!
Kun kerran olemme näin suosittuja on ollut pakko ihan oman jaksamisen kannalta kertoa vieraille heti kättelyssä, että kiva kun olette täällä mutta täällä on 100 % itsepalvelu, mikä tarkoittaa lakanoiden asentamista itse, omien astioiden laittamista koneeseen, roskien laittamista roskakoriin, suihkun kuivaamista ja sen sellaista.
[/quote]
Meillä on parhaimmillaan ollut vuodessa yli 70 vierasyötä, aina olen laittanut lakanat valmiiksi, enkä ole edes tajunnut, että muutenkin voisi toimia. Kun minun mielestäni ei voi, enkä pidä tuota minkäänlaisena saavutuksena. Mutta nyt ymmärrän, että joillekin lakanoiden laittaminen voi olla ylivoimaista.
[/quote]
Sinulla ei selvästi ole omaa elämää jos tuon teet kaikille, etkä edes kyseenalaista rooliasi palvelijana.
On nyt hiukan taas liioittelun makua mammoilla, vai sänky pilalla jos siinä pari yötä nukkuu ilman lakanaa... Eikö teillä suihkua ole ollenkaan vai miksi ne teidän vieraat on noin paskasia?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:01"]
Mun mielestä tää keskustelu on täysin älytön. Lakanoiden laittoon menee kolme minuuttia, se on peruskohteliaisuutta ja ystävällisyyttä vierasta kohtaan. Mikä ihmeen tarve joillakin on kouluttaa ihmisiä, "laittakoon itse lakanansa, ei tämä ole mikään hotelli"? Aivan uskomatonta.
[/quote]
Meillä käy vuodessa 10 yövierasta, jotka viettävät meillä 3-10 päivää kerrallaan. Se on vieras, joka neljäs viikko + oma lakananvaihto kerran viikossa tai kerran kahdessa neljään sänkyyn. Laskepa kuinka paljon petaamista!
Kun kerran olemme näin suosittuja on ollut pakko ihan oman jaksamisen kannalta kertoa vieraille heti kättelyssä, että kiva kun olette täällä mutta täällä on 100 % itsepalvelu, mikä tarkoittaa lakanoiden asentamista itse, omien astioiden laittamista koneeseen, roskien laittamista roskakoriin, suihkun kuivaamista ja sen sellaista.
[/quote]
Meillä on parhaimmillaan ollut vuodessa yli 70 vierasyötä, aina olen laittanut lakanat valmiiksi, enkä ole edes tajunnut, että muutenkin voisi toimia. Kun minun mielestäni ei voi, enkä pidä tuota minkäänlaisena saavutuksena. Mutta nyt ymmärrän, että joillekin lakanoiden laittaminen voi olla ylivoimaista.
[/quote]
Minusta taas on tavallaan ok jättää lakanat vieraan laitettavaksi - itse ainakin mieluusti näen, että ne ovat todellakin pyykin jäljiltä. Täällä oli joskus joku ketju, missä av -mammoista oli ihan ok käyttää seuraavillakin vierailla samoja lakanoita. Joten hep! minä ainakin laitan mieluusti itse ne lakanat.
Se on joo kumma, tosi usein, kun joku yöpyy ja alan laittaa lakanoita, vieras kommentoi: "Ei tarvitse mun takia laittaa".
Noloa joutua sanomaan, että tällä suojataan kyllä tätä sohvaa, ei sinua sohvalta.
Ei ole kyllä tullut mieleenkään että VIERAAT laittaisi lakanat sänkyyn. Onneksi meillä käy vain niin mieluisia vieraita että heille laitan mielelläni lakanat, aina puhtaat. Minusta kuuluu peruskohteliaisuuteen ja viestii että vieras on toivottu.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:11"]
Minun serkulla oli kyllä lakanat laitettu valmiiksi. Aloin niitä ottamaan sängystä, kun serkku ehti hätiin että "Älä vielä ota pois Krista ja Kim tulee viikonloppuna". Mietin kyllä että kuinka moni noissa lakanoissa oli nukkunut jo ennen meitä... Tuosta kohtien on omat lakanat olleet aina mukana, vaikka helpompi olisi lentokoneella reissata ilman niitä.
Ja kyseessä ei ole mikään wt-perhe, vaan hyvin menestyvä ja koulutettu perhe joka asuu miljoonatalossa Espoossa.
[/quote]
Siis tämä on se syy miksi en laita valmiiksi, siis että vieras näkee että on puhtaat lakanat säntä varten, eikä edellisen vieraan jäljiltä.
ap.
Niin ja kyseessä oli 19v sukulaistyttö, joka ei tavallaan tullut meille edes vieraaksi, kunhan nyt tarvitsi paikkakunnalta yösijan.
ap.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:23"]
Hyi! Siis nukkuiko se ihan paljaalla patjalla, paljaalla tyynyllä+peitolla ilman mitään tyynyliinoja tms?? oksettavaa. Siinä meni sitten teidän peti ja petivehkeet pilalle :( tai kiva alkaa pesemään peittoa, tyynyä ja varsinkin patjaa! Paska vieras, ei kukaan voi olla ymmärtämättä että lakanat ovat sitä varten että suojaa patjaa jne lialta.
[/quote]
Meilläkin kävi näin ja ekan yön jälkeen onneksi huomasin. MUTTA! Koko huone haisi vanhalta piintyneeltä ihmisenlöyhkältä (vaikea selittää) vierailun jälkeen. Teki pahaa ajatella, että osa hajusta on ehtinyt imeytyä patjaan. yök.
Joku vielä kehtaa selittää, että vieraalle pitäisi antaa täysihoito. Nämä tämän tyyliset riippakivivieraat ovat niin raskaita, että minusta tärkein on laittaa kaikki energia siihen, ettei nyt ihan suoraan ala haistattelemaan vieraalle. Muu on irrelevanttia.
[/quote]
No jopas on. Kyllä meillä pyritään siihen, että (kutsutut) vieraat pidetään arvossaan ja kyllä, saavat ns. täysihoidon. Jopa lakanatkin laitetaan valmiiksi. Taidat olla aika umpimielinen kun noin vieraita vihaat.
Minulle on opetettu että lakanat laitetaan valmiiksi yövierasta varten. On aika töykeää laittaa vieras itse pistämään lakanansa.
Ei muuten kenellekään tullut mieleen että vieras ihmetteli että miksi ei petiä ole laitettu ja että täytyykö tässä pelkällä sohvalla nukkua. Vaikka lakanat olisi huomannutkin, ei välttämättä ole yhdistänyt että niitä saisi ottaa.
:D
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:45"]
Vaikka lakanat olisi huomannutkin, ei välttämättä ole yhdistänyt että niitä saisi ottaa.
:D
[/quote]
No meillä oli kyllä ihan sänky, ei siis sohva. Ja kyllä pussilakana ja tyynyliina kuuluisi laittaa silti vaikka sohvalla nukkuisikin.
No en vaan tajunnut, ettei vieras voisi tajua. Seuraavalla kerran muistan sanoa, etää tässä on lakanat, laine ne! =)
ap.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:40"]
Niin ja kyseessä oli 19v sukulaistyttö, joka ei tavallaan tullut meille edes vieraaksi, kunhan nyt tarvitsi paikkakunnalta yösijan.
ap.
[/quote]
Johtuisiko tytön avuttomuus siitä, että suvussa ei ole tapana luoda läheisiä suhteita nuorempaan polveen? Minä olisin ilman muuta pedannut sängyn yhdessä tuonikäisen kanssa ja kysellyt kuulumisia samalla. Ei sen tarvitse vähentää vierailun arvoa, että sillä on muitakin tarkoituksia.
Tuo nyt vain on yksi niistä asioista, joita ihmiset eivät nykyään kai tajua ottaa hoitaakseen. Meinataan, että nuoriso kasvaa itsekseen. Kasvavathan ne, itsekeskeisiksi.
Mitenkäs se kun meet itse yökylään ja pyydät lakanoita sohvalle (missä kuitenkin loikoillaan jalat ja paskaiset sukat pitkin poikin, istutaan samoilla farkuilla mitä julkisissa ja ties missä, mitä on todella hankala ylipäätänsäkään pestä ja joka on ainakin 10 v. vanha ja nuhjuinen), tulee ensin vastaus että ei tässä tarvii lakanoista stressata. Sitten kun kohteliaasti huomautat että haluaisit ihan itsesi puolesta lakanat niin tapahtuu kilahdus: "emmä jaksa, älä pyydä multa sellasta".
Menin lopulta itse kaapille jossa tiesin puhtaita lakanoita olevan, löysin aluslakanan, vedin päälleni jonkun torkkuviltin ja nukuin pää ties millä sisustustyynyllä. Ällöttävää ja outoa, että emäntää ei olisi haitannut ollenkaan että menen hänen tyynyillensä, sisustusvilteillensä ja sohvallensa unihiessä pyörimään.
Seuraavilla kerroilla olen tuonut omat lakanat ja makuupussin.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:17"]
En laita lakanoita vieraille valmiina. Anteeksi. Minulla on 3 lasta, käyn töissä ja mies on paljon poissa.
Minun vieraistani kukaan ei tosin taida täyttä palvelua odottaa. Idareita kun eivät ole. Näkevät että on kädet täynnä lasten kanssa ja auttavat mielellään ruuanlaitossakin.
On mulla sellaisiakin tuttuja ollut yötä jotka suunnilleen ruttaavat märän pyyhkeen kylppärin lattialle. Mulla ei ole energiaa ottaa meille ylimääräisiä "lapsia" hoidettavaksi joten näitä en tapaa kutsua kovin usein.
Meillä on talo rannalla ja kesäisin vieraita lähes aina. Erikoista jos kaikki olettaisivat minun sitten paapovan vieraita aivan täyden palvelun edestä. Mahtaisiko syksyisin olla puhki! Onneksi käy mukavia vieraita joiden käymisestä sekä me että he saamme energiaa ja on mukava aina tavata ja istua iltaa yhdessä.
[/quote]
Märkä pyyhke kylppärin lattialla, niin tuttua.