Reumaa sairastavat oletteko saaneet infoa koronarokotteen suhteen?
Itselläni on biologinen lääkitys ja olen löytänyt netistä hyvinkin ristiriitaista tietoa siitä saanko/kannattaako tämä Rna-rokote ottaa.
Työskentelen vanhusten ympärivuorokautisessa asumispalveluissa, joten sen suhteen olisi oma rokotusaika piankin jo tulossa. Onko joku hoitsu jo saanut tietoa asian suhteen?
Kommentit (61)
Kosh kirjoitti:
Aika ilkeästi olen ajatellut, että saanpa itse rokotteen sitten nopeammin, kun covid on muuttunut todella tarttuvaksi, kun osa nirsoillee rokotteen kanssa. Heti otan, kun tarjotaan.
Inhottava tauti pahimmillaan. Särkyä, hengenahdistusta.
Mutta vapaa maa. Covid ei armoa tunne ja uusi kanta kyllä sitten leviää kuin häkä.
Jos rokote aktivoisi tautini pahemmaksi, niin sekä tauti että lääkkeet, joita joutuisin jälleen ties kuinka kauan syömään, aiheuttaisivat todella isoja riskejä lisätauteihin, komplikaatioihin, pitkäaikaisiin elinvaurioihin ja kuolemaan.
Ja epilogi.
Olisi parempi kun rokotteita ei tarvittaisi, ei olisi sairauksia, immunologia korjaantuisi jollain aivan kevyellä keinolla. Mutta kun tämän hetken realiteetti on tämä. Joudutaan pistämään, kaksi kertaa, säilytys on hankala, tulee kuimereaktio kun immunologia alkaa tehdä vasta-aineita. Yms. Voi sitä kriittinen olla. Mutta ei ole muutakaan parempaa tarjolla. En jää itse Covidin armoille.
Vierailija kirjoitti:
Kosh kirjoitti:
Rna elää vain hetken. Se tekee käsivarressa proteiinia, jota vastaan tulee vasta-aineita. Nämä ovat selkeästi covidia vastaan. Mitään elävää ei rokotteessa ole.
Covid tulee tarttumaan yhä herkemmin ja rokottamattomat sen sitten saavat. Jo 1,77 miljoona on maailmassa tautiin kuollut. Sitä voi valita haluaako olla suojattu vai sitä porukkaa, joka sen saa. Rokotettu on 90%suojassa. Jos on mikä tahansa perustauti, kannattaa minusta olla saamatta covidia siihen päälle.
T tartuntatautilääkäri, sis elKannattiko autoimmuunisairauksia sairastavien ottaa mielestäsi myös sikainfluenssarokote?
Ei se juuri haitannutkaan, joku reseptori oli noilla narkolepsiaan sairastuneilla aivoissa valmiina aktivoitumaan. Heitä on kuitenkin niin vähän, että ei tullut testeissä esille. Nykyisin nämä rokotteet tutkitaan etukäteen tarkempaan. Siksi tätä ei suositella esim. raskaana oleville.
Saisivat kyllä alkaa luetella niitä tauteja ja lääkityksiä, jotka estävät rokotteen oton. On aikamoinen hässäkkä, jos jokainen niitä kysyy lääkäriltään ennen ajan varaamista rokotukseen.
Ja pidentää rokotusjonoja, jos niitä ruvetaan vasta siellä tilanteessa luettelemaan.
Jos rokote aktivoisi tautini....
Voi sitä kaikkea kuvitella ja näitä kuvitelmia päivitellä. Miksi se aktivoisi taudin, kun se ei ole 280000lla aktivoinut.
1,77 miljoonalla se tauti on sen sijaan aivan todistetusti aktivoinut arkun hankkimisen.
Eihän rokote estä tautia tarttumasta, mutta suojaa aika hyvin taudin vakavalta muodolta. Edelleen voit myös tartuttaa muita. Ei tässä mihinkään vanhaan hyvään aikaan olla palaamassa, vaikka rokotteen ottaisikin.
Kosh kirjoitti:
Voi sitä kaikkea kuvitella ja näitä kuvitelmia päivitellä. Miksi se aktivoisi taudin, kun se ei ole 280000lla aktivoinut.
1,77 miljoonalla se tauti on sen sijaan aivan todistetusti aktivoinut arkun hankkimisen.
Hölmö! Sikarokote aktivoi aikoinaan sairauteni taas pahemmaksi. Rokotteet tekevät sitä autoimmuunitauteja sairastaville. Onneksi oikeat lääkärit sentään tietävät tämän riskin.
Kun sairastuu koronaan, tarvitaan hyvä immuunipuolustus, että tauti tukehtuisi, mutta toinen puoli on sitten se, kuten joillakin vaikeasti sairastuneella tapahtuu, että immuunipuolustus "tulee hulluksi", tämähän on aiheutti epidemian alussa monenlaisia vakavia ongelmia.
Tuossa tapauksessa immuunipuolustusta jäähdyttävästä lääkkeestä voi olla etua koronaan sairastuessa.
En osaa soveltaa tuota tiedonmurusta rokotteen ottamiseen ja vaikuttamiseen.
Kosh kirjoitti:
Rna on duunari, joka tekee tarkan proteiinipätkän. Juuri se tarkkuus auttaa immuniteettia sohimasta joka suuntaan. Kyse ei ole dnasta, vaan duunarista eli rnasta. Se on toimiva vain hetken.
Testattu 280000 ihmisellä, kun viimeksi katsoin.
Osa ihmisistä on lapsellisia asian kanssa. Virus tarttuu yhä herkemmin ja sen sitten rokottamaton porukka saa. Ei ole muita vaihtoehtoja kuin rokote suojata itseään. Voi olla kuinka kriittinen haluaa, mutta ilman rokotetta olevat sen taudin sitten saavat, rokotetut eivät. Aika raakaa, mutta näin on.
Voi olla, että saa, mutta ei se tauti suurimmalla osalla ole kuitenkaan edes vakava, voi olla lähes oireetonkin. Ettei tämä nyt sentään mikään ota rokote tai kuole -peli ole.
HSS US kertoo, että Reumarokoteasiaa tutkitaan ja tietoa kerätään ja sitten kerrotaan lisää. Tämän hetken oletus on, että koska uusi RNA-rokote ei juurikaan yliaktivoi immuunivastetta, niin rokote on todennäköisesti turvallinen ja jopa hyödyllinen.
Mutta varmaan meillä joku THL kertoo tarpeelliseksi katsomansa tiedon.
Vierailija kirjoitti:
En vain osaa nyt päättää kumpi mieluummin, covid-tauti vaiko aktivoitunut reuma ja ehkä pari muutakin ai-sairautta kaupan päälle. Covidista saatan selvitä, mutta ai-sairaudet saattavat pilata loppuelämää tehokkaasti.
Itselläni on pari ai-sairautta ja kävin viime keväänä uusimassa rokotuksia mm. jäykkäkouristuksen. Mitään oireita ei tullut, mutta se onkin hyvin tutkittu, kauan olemassaollut rokote jonka olen saanut aikaisemminkin.
Tätä koronarokotetta en aio ottaa ennenkuin on tutkittu miten se vaikuttaa autoimmuunipotilailla. En tarvitse enää yhtään lisää näitä sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kohta putkahtaa paikalle reumalääkäri, joka kertoo miten asia on.
https://www.reumaliitto.fi/fi/reumaliitto/uutiset/koronarokotteesta-odo…
Minulla ei ole reumaa, mutta on MS-tauti, joka myös on autoimmuunisairaus, sekä siihen immunomodulatorinen lääke.
Sekavaa informaatiota ja puhetta erilaisista koronarokotteista on nyt ollut niin paljon, etten ole vielä tehnyt päätöstä, otanko rokotteen vai en. Odotan tilanteen selkiytymistä.
Sen tiedän, että olemassaoleva autoimmuunisairaus lisää riskiä saada uusi autoimmuunireaktio. Sekä sen tiedän, että rokotteisiin sisältyvä riski on nimenomaan autoimmuunireaktion kautta tulevat taudit, kuten Pandemrixissä oli narkolepsia.
Olen huomannut, että lääkärit ajattelevat asioita aina tilastojen ja todennäköisyyksien kautta. Esim. tässä tilanteessa lääkärit varmaan enimmäkseen suosittelevat MS-tautia sairastaville koronarokotteen ottamista, vaikka riski saada uusi autoimmuunireaktio saattaisi olla hieman kohonnut muuhun väestöön verrattuna. Itse taas ajattelen lähinnä, etten ole valmis ottamaan kohonnutta riskiä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kosh kirjoitti:
Otettiinko noihin testiryhmiin 280000 paljonkin niitä sairauksia sairastavia? Yleensä ei oteta, vaan terveitä. Ja tuossa tuoteselosteessa olevassa kohdassahan, jonka joku kommenttiinsa edellä kopioikin, sanotaan nimenomaan, että tällaisista tapauksista ei ole tutkimustietoa!
Lisäksi en usko tuohon "todistetusti" -väitteeseesi. Tuskin noita on mitenkään erityisesti todisteltu vaan joukkoon on kirjautunut taatusti myös muista syistä kuolleita. Vai missä olet nähnyt nämä todistelut?
Ihmettelen kyllä tuota kiihkoiluasi ja asioiden kärjistämistä ja mutkien suoraksi vetämistä faktojen suhteen.
Faith kirjoitti:
Minulla ei ole reumaa, mutta on MS-tauti, joka myös on autoimmuunisairaus, sekä siihen immunomodulatorinen lääke.
Sekavaa informaatiota ja puhetta erilaisista koronarokotteista on nyt ollut niin paljon, etten ole vielä tehnyt päätöstä, otanko rokotteen vai en. Odotan tilanteen selkiytymistä.
Sen tiedän, että olemassaoleva autoimmuunisairaus lisää riskiä saada uusi autoimmuunireaktio. Sekä sen tiedän, että rokotteisiin sisältyvä riski on nimenomaan autoimmuunireaktion kautta tulevat taudit, kuten Pandemrixissä oli narkolepsia.
Olen huomannut, että lääkärit ajattelevat asioita aina tilastojen ja todennäköisyyksien kautta. Esim. tässä tilanteessa lääkärit varmaan enimmäkseen suosittelevat MS-tautia sairastaville koronarokotteen ottamista, vaikka riski saada uusi autoimmuunireaktio saattaisi olla hieman kohonnut muuhun väestöön verrattuna. Itse taas ajattelen lähinnä, etten ole valmis ottamaan kohonnutta riskiä.
Juuri näin. Lisäksi lääkärit ajattelevat yleensä potilaasta vain yhtä ainoaa sairautta. Sellaiset lääkärit, jotka kohtaavat potilaansa yksilönä, huomioi potilaan muutkin sairaudet kuin vain omaan erikoisalaansa liittyvät sekä hoitaa potilasta kokonaisvaltaisesti, on harvassa. Mulla oli tällainen luottamuksellinen ja hyvä lääkäri-potilas -suhde 15 vuoden ajan, mutta harmikseni hän jäi nyt syksyllä eläkkeelle. Nyt pitäisi löytää jostain uusi lääkäri, mutta kun lääkärit tuppaavat olemaan putkinököisiä ja näkevät vain sen yhden asian, joka heitä sattuu kulloinkin kiinnostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kohta putkahtaa paikalle reumalääkäri, joka kertoo miten asia on.
No ei varmasti, mutta ruokavaliolla on yllättävän suuri vaikutus moneen asiaan. ReumaKIN voi olla tavallaan GMO-intoleranssi - jos sen ihminen ymmärtää paremmin? Tai sitten vaan tosi yksinkertainen, se kolesterolikammo:
http://karppaus.info/forum/search.php?keywords=koliini&terms=all&author…
Minulla ei ole diagnoosia, mutta epäilen mahdollista reumaa myös... varmaan on monia joilla on erilaisia sairauksia tietämättään, epämääräisiä oireita joista ei vielä tiedetä mikä ne aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole diagnoosia, mutta epäilen mahdollista reumaa myös... varmaan on monia joilla on erilaisia sairauksia tietämättään, epämääräisiä oireita joista ei vielä tiedetä mikä ne aiheuttaa.
Toivottavasti koronarokote ei aktivoi piileviä ai-sairauksia. Varsinkin meillä joilla jo on todettuja ai-sairauksia, on riski saada uusia lisäksi.
AP tässä. Olen etsinyt tietoa asiasta ulkomaalaisia lähteitä myöten. Muutama kuukausi sitten vielä kirjoiteltiin, että immunosuppressiivisen lääkityksen kanssa ei saisi ottaa näitä rna rokotteita, mutta jossain vaiheessa tämä tieto muuttui niin, että ei olisi estettä. Reumaliiton sivuilla tosiaan sanotaan, että asiaa vielä selvitellään. Immuunipuutoksista kärsivät ollaankin sijoitettu ihan viimeisten rokotettavien riskiryhmäläisten joukkoon.
Meitä on kuitenkin paljon, jotka saisivat rokotteen jo lähiaikoina ammatin puolesta. Sillä halusin tiedustella onko joku (esim teholla työskentelevä reumaatikko) saanut ohjeistusta asiaan.
Itse aion ottaa rokotteen, jos sitä vaan minulle suositellaan.
Niin ja lisäisin vielä, että kaipaan nimenomaan tietoa lääkityksen vaikutuksesta (heikentää immuunipuolustusta) koronarokotteen kanssa. Reumaatikoille yleensä suositellaan kaikkia mahdollisia rokotuksia, mutta tuo biologinen lääke tekee asian monimutkaisemmaksi.
AP
Ja jos sen koronan saa, täytyy tehdä todellinen immunologinen taisto, että selviää. Vähemmällä immunologialla selviää rokotteen kanssa.
En tiedä, miksi kaikki eivät kyynerpäitä käyttäen hae rokotteita. Lääkärit ottavat kaikki rokotteet ja rokottavat tietty lapsensa. Mitään rokote alakulttuuria ei lääkäreissä ole, vaikka muuten voivat olla eri mieltä asioista.
Immunologia on edessä. Ei voi mitään. Kolmannen herkästi tarttuvan koronan sairastaminen ja immunologinen sota tai pienempi tsembalo rokotteen immunologian kanssa. Joskus näin. Tästä selvitään rokotteen kanssa.