Bartholinin rauhasen oireilu
Voiko tuo Bartholinin rauhanen oireilla lievemmin niin, että on vain vähän turvonnut pavun tai hyvin pienen herneen kokoiseksi kovaksi ”patiksi” emättimen sisäpuolella limakalvon alla tuntuvana? Kun joka paikassa lukee noista kananmunan tai rypäleen kokoiseksi turvonneista, todella kipeistä ja täynnä mätää olevista, mutta voiko siis olla noin pienemmin ja lievä aristus? Saman puolen pieni häpuhuuli hyvin lievästi turvonnut, aristava ja siinä näkyy ulospäin pieni ”reikä” kuin itikan pisto (olisiko se rauhasen ulostuloaukko) mutta kipeä kohta, kun sormella koskee tai pikkuhousut hankaa sitä. Itse se rauhanen ei tunnu niin kipeälle siellä emättimen sisällä vain lievästi ja pieni pahkura. Kuulostaako tutulle kenestäkään? Onko oireillut näin lievemmin ja voisiko olla tuo rauhanen kyseessä?
Kommentit (33)
Tähän samaan toivon vastausta. Jos joku on löytänyt hoitokeinon niin ilmianna se!
Jospa menisit gynekologille? Ihan tällainen villi ajatus vain.
Yritä puristaa se tyhjäksi. Itse olen tyhjentänyt samanlaisessa tilanteessa sieltä valkoista muovailuvahan tapaista möhnää. Jos en puristanut sitä tyhjäksi, siitä tuli viinirypäleen kokoinen. Niihin voi tulla myös proppuja ihan kuin nielurisoihin.
Mulla on ollut jokusen kerran noita pieniä pahkuroita. Ne ovat enimmäkseen itsekseen hävinneet, mitään oikeaa hoitokeinoa en kyllä tiedä. Itse oon niitä koittanut puristella, siis puhtailla käsillä ja lämpimällä hautoen. Ovat sitten itsekseen tyhjentyneet. Ja kerran sain rapsutettua sen "pään" /aukon auki, ja rauhanen tyhjeni siinä. Kerran on tullut sellainen kananmunan kokoinen patti, se piti tyhjennyttää lääkärissä ja ab-kuuri perään. Ällö ja kipeä vaiva.☹️
Kiitos vastauksista! Tuosta puristamisesta vähän tyhmä kysymys, että kun se rauhanen turvonnut tuntuu siis emättimen sisäpuolella siellä kudoksen tai limakalvon ”alla”, kuin jokin imusolmuke ym. niin sitä varmaan ei voi puristaa (kuin esim jotain finnin tapaista, joka olisi jossain pinnalla) Siinä pienen häpyhuulen ulkopinnassa oleva on vain pieni kipeä ”piste” ei siis kunnon pattia ihon pinnassa, mitä puristaa. Oletteko puristaneet siis vain ihon pinnassa olevia ulkonevia patteja vai tuollaista emättimen sisäpuolella olevaa? Vähän vaikeaselkoinen on kyllä tämä kysymykseni.
Joo, voi olla ja onkin. Kuulostaa täysin siltä miltä kuvailit.
Kysy jtn jos haluat. Minulla aiheesta runsaasti kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten viitsinyt suoraan kertoa mikä löytyi hoidoksi - tuskin ketään ”muu” kiinnostaa! 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten viitsinyt suoraan kertoa mikä löytyi hoidoksi - tuskin ketään ”muu” kiinnostaa! 🙄
Riippuu hieman tilanteesta: erittääkö jo? Jomottaako? Onko oireeton kova patti vasta?
Hoitoon on useita vaihtoehtoja: paiseen puhkaisu & ab kuuri, Wordin katetri (& ab kuuri), mutta se, voidaanko niitä vielä laittaa tai tmp tehdä, riippuu tilanteesta kyseisellä potilaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu hieman tilanteesta: erittääkö jo? Jomottaako? Onko oireeton kova patti vasta?
Hoitoon on useita vaihtoehtoja: paiseen puhkaisu & ab kuuri, Wordin katetri (& ab kuuri), mutta se, voidaanko niitä vielä laittaa tai tmp tehdä, riippuu tilanteesta kyseisellä potilaalla.
Tai poisto
Missään nimessä ei itse saa puristaa; märkää voi valua väärään ”suuntaan” ja pahimmillaan aiheuttaa sepsiksen, tod.näköisempää on vaan älyttömän kova kipu & turvotus alueella tuon jälkeen, paise ottaa vähän ”itseensä” ja alkaa tulehtua pahemmin. Älä sormeile.
Fucidin -voide auttaa joitain, jos sitä sinulla sattuisi olemaan tai joku voisi rec sulle siihen kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoon on useita vaihtoehtoja: paiseen puhkaisu & ab kuuri, Wordin katetri (& ab kuuri), mutta se, voidaanko niitä vielä laittaa tai tmp tehdä, riippuu tilanteesta kyseisellä potilaalla.Tai poisto
Poisto on viimeinen keino, vaativa leikkaus. Mukana saattaa lähteä myös muuta kudosta, joten siinä pitää olla taitava gyne. Valitettavasti heitä ei saa julkisella valita. Toivoa toki voi. Kannattaa pyytää sellainen, jolla kirurgista kokemusta.
Sattuneesta syystä tunnen, mutta en tässä nimiä mainitse.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Tuosta puristamisesta vähän tyhmä kysymys, että kun se rauhanen turvonnut tuntuu siis emättimen sisäpuolella siellä kudoksen tai limakalvon ”alla”, kuin jokin imusolmuke ym. niin sitä varmaan ei voi puristaa (kuin esim jotain finnin tapaista, joka olisi jossain pinnalla) Siinä pienen häpyhuulen ulkopinnassa oleva on vain pieni kipeä ”piste” ei siis kunnon pattia ihon pinnassa, mitä puristaa. Oletteko puristaneet siis vain ihon pinnassa olevia ulkonevia patteja vai tuollaista emättimen sisäpuolella olevaa? Vähän vaikeaselkoinen on kyllä tämä kysymykseni.
Älä vaan purista itse, jos on syytä olettaa että se on bartholinin rauhanen. Se voi tulehtua todella pahasti ja laajasti.
Kannattaa mennä lääkäriin! Vaikka asia on kiusallinen niin esim. tk:ssa ottavat kyllä bartholiniitin vakavasti. Mulla oli viime vuonna n. viinirypäleen kokoinen tulehtunut bartholin kysta ja sain omalta terveysasemalta lähetteen Naistenklinikan päivystykseen (asun Helsingissä, en tiedä muiden kaupunkien käytännöistä).
Kun olin ns. ajoissa liikkeellä se hoitui vielä antibiooteilla, vaikka tosi vahvan kuurin jouduinkin vetämään. Sanoivat mulle Naistenklinikalta, että jos se joskus uusii niin voin hakeutua suoraan heidän päivystykseensä.
Itsellä toinen rauhanen oli enemmän tai vähemmän turvonnut noin vuoden. Ei ollut kipeä tai aristava ikinä. Gyne sanoi ettei sille tarvitse tehdä mitään jos ei oirehdi muutoin. Neuvoi hautomaan lämpimällä josko sillä häviäisi.
Kerran liian kuumassa paljussa lillumisen jälkeen oli pahkura vaan hävinnyt.
Kiitos Sinulle, jolla aiheesta runsaasti kokemusta! Niin, mietin tosiaan vielä vain, että hämää, kun tämä minun rauhas ”patti” on niin pieni, että tuntuu ihan vaan sormella tunnustellessa siellä emättimen seinämässä, kuin jokin pieni imusolmuke, kova ja pieni ”herne” ei siis mitenkään isoksi turvonnut, eikä näy mitenkään ulospäin siitä ”seinämästä” vain kun sormella painaa ja tunnustelee. Ihan, kuin vaikka kaulassa olisi ihon alla pieni imusolmuke, mutta selvästi on siis alapäässä tuo bartholin rauhanen kyseessä sijainnin perusteella. Niin olisin vielä kysynyt, että onko sinulla ollut juuri tuollaista pienempää, kuin kuvailin ja kuinka kauan oli ja häipyikö itsestään pois missä ajassa? Kiitos jos viitsit vastata!
Onko kenelläkääm muita voiteita ollut käytössä vaivaan kuin Fucidin?
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin, ettei voiteet auta ennen kuin se patti on puhjennut. Ne ei kuulemma pääse tarpeeksi syvälle vaikuttaakseen.
Taisin kokeilla Fucidinin lisäksi pihkasalvaa, kumpikaan ei tosiaan auttanut ennen kuin patti itsestään puhkesi (ja olin jo ab-kuurilla).
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Sinulle, jolla aiheesta runsaasti kokemusta! Niin, mietin tosiaan vielä vain, että hämää, kun tämä minun rauhas ”patti” on niin pieni, että tuntuu ihan vaan sormella tunnustellessa siellä emättimen seinämässä, kuin jokin pieni imusolmuke, kova ja pieni ”herne” ei siis mitenkään isoksi turvonnut, eikä näy mitenkään ulospäin siitä ”seinämästä” vain kun sormella painaa ja tunnustelee. Ihan, kuin vaikka kaulassa olisi ihon alla pieni imusolmuke, mutta selvästi on siis alapäässä tuo bartholin rauhanen kyseessä sijainnin perusteella. Niin olisin vielä kysynyt, että onko sinulla ollut juuri tuollaista pienempää, kuin kuvailin ja kuinka kauan oli ja häipyikö itsestään pois missä ajassa? Kiitos jos viitsit vastata!
Joo, toki. Olen tuossa yllä kirjoittanut noita vastauksia, en vaan muistanut laittaa että olin nro 8.
Jep, tuo vaihe voi kestää jopa pari kk. Sitten se joko ”laimenee ja lähtee”, tai alkaa eskaloitua. Usein joku muu infektio (flunssa) voi edesauttaa että alkaa eskaloitua, samoin esim. Jos olet ESBL tai MRSA kantaja (tätä et välttämättä tiedä, usein sattumalöydös märkänäytteestä).
Joillain lämmin kylpy (tai vatiin istumaan, Epson suola joillain auttaa) auttaa tai lämmin suihkuttelu (avaa lievänä olevan tukoksen). Seksi pahentaa (eritettä kertyy enemmän, jolloin alkaa turvota). Jos tuo alkaa oireilla, kannattaa joko terv.as. tai yksityiseltä hakea lähete naistentautien päivystykseen. Asutko missä? Täällä Hgissä NKL osaa homman kyllä - tosin lääkäreissä on eroja. ;)
Se 8. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin, ettei voiteet auta ennen kuin se patti on puhjennut. Ne ei kuulemma pääse tarpeeksi syvälle vaikuttaakseen.
Taisin kokeilla Fucidinin lisäksi pihkasalvaa, kumpikaan ei tosiaan auttanut ennen kuin patti itsestään puhkesi (ja olin jo ab-kuurilla).
Joillain se Fucidin edesauttaa paiseen puhkeamista., ei se sinne syvälle ylläkään.
-8-
Up