Bartholinin rauhasen oireilu
Voiko tuo Bartholinin rauhanen oireilla lievemmin niin, että on vain vähän turvonnut pavun tai hyvin pienen herneen kokoiseksi kovaksi ”patiksi” emättimen sisäpuolella limakalvon alla tuntuvana? Kun joka paikassa lukee noista kananmunan tai rypäleen kokoiseksi turvonneista, todella kipeistä ja täynnä mätää olevista, mutta voiko siis olla noin pienemmin ja lievä aristus? Saman puolen pieni häpuhuuli hyvin lievästi turvonnut, aristava ja siinä näkyy ulospäin pieni ”reikä” kuin itikan pisto (olisiko se rauhasen ulostuloaukko) mutta kipeä kohta, kun sormella koskee tai pikkuhousut hankaa sitä. Itse se rauhanen ei tunnu niin kipeälle siellä emättimen sisällä vain lievästi ja pieni pahkura. Kuulostaako tutulle kenestäkään? Onko oireillut näin lievemmin ja voisiko olla tuo rauhanen kyseessä?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos todella paljon sinulle nro: 8, kun viitsit jakaa kokemuksiasi. Auttaa paljon, kun itsellä todellakaan ei ole entuudestaan tästä kokemusta, enkä edes tiennyt koko rauhasesta ja viikko sitten tuon sattumalta ”löysin”. Mietinkin silloin, että mikä ”patti” noin nopeasti on ilmaantunut, kun olisin sen kyllä aiemmin jo tuntenut jos olisi ollut jo kauemman aikaa.
Tämä auttoi jo tosi paljon. Ja kiitos myös muille ketjuun osallistuneille. Juuri eniten mietitytti tuo, että voiko olla bartholin rauhanen jos vain noin ”pieni” , eikä sellainen kananmuna mätäpatti. Mutta, tarkkailen tilannetta. Nythän se ei hirmuisesti vaivaa, eikä ole kovinkaan kipeä, mutta menen lääkärille kyllä tarvittaessa.
Hirmu hyödyllisiä tällaiset, että saa ”ensiapua” ja vertaistukea täältä ennen lääkärin menoa ja mikä parasta, henkistä tukea. Kaikkea hyvää sinulle nro:8 ja kaikille teille muille!
Eipä kestä, kerro, jos voin vielä auttaa. Jätän tämän ketjun kännykän välilehdelle muistiin ja tsekkaan välillä, jos sinulle tulee kysyttävää. Varsinkin uutena vuotena hankalaa saada ammattilaista kiinni, niin voin jeesata niin pitkälle kuin virtuaalisesti pystyn. :)
Kaikkea hyvää, toipumista ja parhaita ajatuksia!
-8-
Voi, miten hienoa! Kiitos, olet oikea enkeli nro:8 :) Tämä oli ehkä henkisesti tosi iso asia ja vapautti minua, kun olen ollut jo muutaman päivän aika stressaantunut tämän asian vuoksi ja vaikea ollut keskittyä paljon mihinkään muuhun, vaikka nyt juuri muutenkin ”vaativa” vaihe elämässä, muutto menossa ym. Nyt parempi olo ja todella ystävällistä, kun sanoit, että jätät ketjun muistiin ym. Vaikuttaa varmaan hölmöltä, mutta jotenkin tuntuu todella hämmästyttävältä ja yllättää iloisesti, kun kohtaa tällaista ystävällisyyttä ja apua nykyaikoina :) Kerrassaan ihana asenne Sinulla ja pidän tämän ketjun mielessä jos jotain tulee. On totta, että apu on todellakin ”kortilla” varsinkin pyhinä ym. Joka tapauksessa kaikkea hyvää Sinulle ja elämääsi, autoit jo nyt paljon ja tavallaan ”pelastit” muuttoni, kun voin nyt keskittyä henkisesti siihen paremmin! :)
Minä pääsin reishiuutteella eroon niistä paiseista joita tulee alapäähän. Siis pipetillinen päivässä. Kaksi pulloa käytin yhtämittaa ja sen jälkeen tullut vain muutama mini pieni sillon tällön. Sitä ennen paiseet olivat valtavia ja vain muhivat viikko tolkulla eikä enää puhjennut lainkaan. Kainaloista hävisivät myös.
Vierailija kirjoitti:
Voi, miten hienoa! Kiitos, olet oikea enkeli nro:8 :) Tämä oli ehkä henkisesti tosi iso asia ja vapautti minua, kun olen ollut jo muutaman päivän aika stressaantunut tämän asian vuoksi ja vaikea ollut keskittyä paljon mihinkään muuhun, vaikka nyt juuri muutenkin ”vaativa” vaihe elämässä, muutto menossa ym. Nyt parempi olo ja todella ystävällistä, kun sanoit, että jätät ketjun muistiin ym. Vaikuttaa varmaan hölmöltä, mutta jotenkin tuntuu todella hämmästyttävältä ja yllättää iloisesti, kun kohtaa tällaista ystävällisyyttä ja apua nykyaikoina :) Kerrassaan ihana asenne Sinulla ja pidän tämän ketjun mielessä jos jotain tulee. On totta, että apu on todellakin ”kortilla” varsinkin pyhinä ym. Joka tapauksessa kaikkea hyvää Sinulle ja elämääsi, autoit jo nyt paljon ja tavallaan ”pelastit” muuttoni, kun voin nyt keskittyä henkisesti siihen paremmin! :)
Kiitos paljon kauniista sanoistasi! :)
Tsemppiä muuttoon!
-8-
Olen tämän keskustelun aloittaja ja nostelen vielä tätä ketjua. Mietin, että voiko tuo bartholin rauhanen tosiaan olla vain lievästi turvonnut (pienempi, kuin herne tai ehkä hyvin pieni herne) ja siis olla kauemman aikaa tuolla lailla turvonnut ilman muita oireita? Ei ole kipeä, ei arista ym. Mutta tuntuu siellä emättimen seinämässä sisäpuolella limakalvon alla syvemmällä, kun kokeilee sormella.
Kun tuntuu, mitä lukenut, että kaikilla tuo rauhanen tulee todella isoksi ja kipeäksi, sekä märkii ym. Selkeästi on kuitenkin itsellä tuo bartholin rauhanen, mikä turvonnut.
Onko muilla kokemusta, että oireilisi vain noin pienesti, kuin minulla ilman suuria oireita? Kuinka kauan oli turvonnut ja menikö itsestään pois?
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän keskustelun aloittaja ja nostelen vielä tätä ketjua. Mietin, että voiko tuo bartholin rauhanen tosiaan olla vain lievästi turvonnut (pienempi, kuin herne tai ehkä hyvin pieni herne) ja siis olla kauemman aikaa tuolla lailla turvonnut ilman muita oireita? Ei ole kipeä, ei arista ym. Mutta tuntuu siellä emättimen seinämässä sisäpuolella limakalvon alla syvemmällä, kun kokeilee sormella.
Kun tuntuu, mitä lukenut, että kaikilla tuo rauhanen tulee todella isoksi ja kipeäksi, sekä märkii ym. Selkeästi on kuitenkin itsellä tuo bartholin rauhanen, mikä turvonnut.
Onko muilla kokemusta, että oireilisi vain noin pienesti, kuin minulla ilman suuria oireita? Kuinka kauan oli turvonnut ja menikö itsestään pois?
Voi pysyä tuollaisena kuukausia... sitä, meneekö pois ei kukaan osanne kertoa. Voi jäädä noin ja joskus aktivoitua. Kannattaa käydä kuitenkin nyt näytillä vaikka yksityisellä gynellä.
-8-
Nostin esiin, koska haluan auttaa jos kohtalotovereita. Olen 40v nainen ja itsellä rauhanen turposi ensimmäisestä kertaa viikko sitten. Vuoti, turposi, mäti, oireili. Viikon suihkuttelin päivittäin ja hieroin teepuuöljyä. Nyt patti kadonnut lähes kokonaan. Netissä on ihan tutkimusta että teepuuöljy tehoaa vaivaan. Halusin jakaa vinkin muille mahdollisille kärsijöille
Jos patti ei puhkea itsestään ja turpoaa vain, suositus on että mennään päivystykseen.
Jossa lääkäri puuduttaa sen( kylmäpuuduksen suihkeella) ja puhkaisee, jotkut antaa myös voide antibiootin.
Itsekkin voi puristaa jos onnistuu, mutta jos on olllut kauemman aikaa ei lähde pois, kun lääkärin avattuna.
lääkärit suosittaakin hakeutumaan hoitoon, jos tälläistä vaivaa on.
Itse huomasin myös aivan yllättäen päivän aikana nousseet kaksi pattia, yksi kummassakin isommassa häpyhuulessa. Eivät ole kipeitä eikä iho ole rikki, mutta selvästi tuntuvia ja jopa näkyviä paukamia. Sijaitsevat suurin piirtein symmetrisesti, toinen vähän ylempänä kuin toinen.
Onko kenelläkään ollut yhtä aikaa molemmilla puolilla Bartholinin kystia? Olen kärsinyt koko syksyn erilaisista gynekologisista vaivoista ja itse asiassa tulin juuri pari päivää sitten naistentautien polilta tutkimuksista. En haluaisi taas käyttää aikaa ja rahaa lääkärikäyntiin, joten onko kenelläkään alustavaa kokemusta kystien kehittymisestä?
Patit sijaitsevat karvoitusalueella ja tuntuvat kovahkoilta. Ne tuntuvat myös olevan jotenkin kiinni ihossa, eli eivät ole kuin imusolmukkeet, jotka muljuvat ihon alla. Ja imusolmukkeista puheen ollen toisessa nivusessa ne ovat turvonneet. Ennakoiko tämä nyt jotain alkavaa tulehdusta?
Google toi minut tähän ketjuun. Mulla on häpyhuulessa nyt n. rypäleen kokoinen patti joka vaikuttaisi Barthoilin rauhaselta. Voi se jotain muutakin olla mutta on tulehtunut ja ärtynyt. Juttelin etänä lääkärin kanssa ja menen huomenna sitä aamupäivällä näyttämään lääkärille.
Toivottavasti saisi sen nyt tyhjäksi, pe kun olisi työvuoro 🙈
Nostetaanpa tätä ketjua kun itsellekin nyt kaksi kertaa vuoden sisään tullut patti sisempään häpyhuuleen. Ekalla kerralla se lähti reilussa viikossa, mutta nyt vaivannut jo yli kaksi viikkoa. Patin huomasin samalla kun tuli hiivan oireet. Hiivatulehdus tuntuu parantuneen mutta tuo patti mietityttää. Ei ole kipeä ellei sitä räpellä ja on pienen herneen kokoinen.
Pitääkö näiden nyt antaa olla vai kokeilla hieroa esim suihkussa jos puhkeaisi?
Vierailija kirjoitti:
Nostin esiin, koska haluan auttaa jos kohtalotovereita. Olen 40v nainen ja itsellä rauhanen turposi ensimmäisestä kertaa viikko sitten. Vuoti, turposi, mäti, oireili. Viikon suihkuttelin päivittäin ja hieroin teepuuöljyä. Nyt patti kadonnut lähes kokonaan. Netissä on ihan tutkimusta että teepuuöljy tehoaa vaivaan. Halusin jakaa vinkin muille mahdollisille kärsijöille
Kiitos. Mulle tuli ekan kerran 45 vuotiaana ja sen jälkeen toistui vielä kerran. Vieläkin mietin olinko saanut sen miehen kautta vai voiko tällaisia vaan tulla iän myötä? Tapauksesta jo vuosia.
Kiitos todella paljon sinulle nro: 8, kun viitsit jakaa kokemuksiasi. Auttaa paljon, kun itsellä todellakaan ei ole entuudestaan tästä kokemusta, enkä edes tiennyt koko rauhasesta ja viikko sitten tuon sattumalta ”löysin”. Mietinkin silloin, että mikä ”patti” noin nopeasti on ilmaantunut, kun olisin sen kyllä aiemmin jo tuntenut jos olisi ollut jo kauemman aikaa.
Tämä auttoi jo tosi paljon. Ja kiitos myös muille ketjuun osallistuneille. Juuri eniten mietitytti tuo, että voiko olla bartholin rauhanen jos vain noin ”pieni” , eikä sellainen kananmuna mätäpatti. Mutta, tarkkailen tilannetta. Nythän se ei hirmuisesti vaivaa, eikä ole kovinkaan kipeä, mutta menen lääkärille kyllä tarvittaessa.
Hirmu hyödyllisiä tällaiset, että saa ”ensiapua” ja vertaistukea täältä ennen lääkärin menoa ja mikä parasta, henkistä tukea. Kaikkea hyvää sinulle nro:8 ja kaikille teille muille!