Järkyttävää Toivolan tapauksessa on, että noin paljon voi myöntää kulutusluottoa tuollaisilla koroilla, eihän niistä voi kukaan selvitä
Laskin, että esimerkiksi pelkästään Bank Norwegianin €50 000 kulutusluottoon 16,99% vuosikorolla menee pelkästään korkoihin joka kuukausi yli €700. Lisäksi jos on ollut pikavippejä pääomaltaan vaikkapa €30 000 100% vuosikorolla (tai oletetaan nyt vaikka että vain 50% vuosikorolla), niin pelkästään niiden korkoihin on mennyt €1250-€2500 kuukaudessa. Nordean luotoissa ollut varmaan joku 7-8% vuosikorko, joten €50 000 pääomalle tulee sellainen reilu €300 korkoa kuukaudessa.
Eli maltillisestikin laskettuna tuossa tilanteessa ovat pelkät korkomenot kuukaudessa olleet sellaisen €3000 vähintään. Todennäköisesti enemmänkin, jos pikavippejä on ollut tuota enemmän. Minkä lisäksi sitten tulevat eri kulut yms.
Eli voisi olettaa, että jokin €4000 on saattanut mennä kuukaudessa pelkästään lainojen korkoihin ja kuluihin. Vaikka tulot ovat olleet tosi hyvät, median tietojen mukaan reilu €100 000 verotettavaa tuloa ja verottomat korvaukset päälle, niin ei siitä silti verotuksen jälkeen jää kuin ehkä €6000 käteen. Mikä on hurja summa, mutta jos siitä menee €4000 pelkästään lainojen korkoihin ja kuluihin, sellainen €1500 vuokraan (mikä on arveltu mediassa tuon kokoisen asunnon vuokraksi Ullanlinnassa), niin siitä on jäänyt vain sellainen €500 elämiseen kuukaudessa.
Jonkin verran lapsilisää päälle, mutta silti käteen on parhaassakin tapauksessa jäänyt vain minimitoimeentulotuen verran kuukaudessa elämiseen, ilman että lainojen pääomia on edes yhtään vähennetty. Niitäkin pitää yleensä vähentää, joten todennäköisesti elämiseen ei ole jäänyt yhtään rahaa tai hyvin todennäköisesti jopa miinusmerkkinen summa. Joten on velkaantunut lisää joka kuukausi.
Tuo on minusta järkyttävintä tapauksessa! Miten voi olla mahdollista laillisesti myöntää noin valtavasti vakuudetonta kulutusluottoa tuollaisilla koroilla, koska ei tuollaisesta kykene mitenkään edes huipputuloinen ihminen selviämään ilman ulosottoa. Pitäisi olla omaisuutta myytäväksi, mutta tuskin sellaisessa tilanteessa kukaan alunperinkään tuollaisia pikavippejä tai kulutusluottoja alkaisi ottamaan. Eli jos palkkatuloilla yrittää tuollaisia velkoja hoitaa, niin sehän on yksinkertaisesti matemaattisesti täysin mahdotonta. On käsittämätöntä, että tuollainen tilanne voi edes syntyä!
Kommentit (584)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon tason talousosaaja on ollut päättämässä yhteisten rahojemme käytöstä. Voi herranen aika sentään.
Ei ainoa kansanedustaja, jolla on ollut talousvaikeuksia. Miksi keskityt vain Toivolaan? Ja miksi tulet puhumaan aiheen vierestä ketjuun.
Tuo oli ainoa suoraan Toivolaan liittynyt kommenttini tässä ketjussa. Ja mielestäni ihan asiallinen. En mennyt henkilökohtaisuuksiin, joten mikä kommentissani ärsytti niin paljon. Voit lisätä perään muita talousvaikeuksissa olevia kansanedustajia jos haluat ja tiedät joitain. Minä en tiedä.
Kyllä menet ja toistuvasti vedät tahallasi kyseisen henkilön tähän. Tee oma ketjusi aiheesta äläkä poistata tätä typeryydelläsi.
Esim tässä lehtujutussa on tietoa kansanedustajien talousvaikeuksista, niin voit vaikka sivistää itseäsi: IL selvitti: 20 kansanedustajalla on tuore merkintä ulosottorekisterissä
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/25b4a413-0bb9-4f5b-88d3-07e321851…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikavippivirmojen toimintaan pitäisi puuttua. Ylivelkaannuin itsekin, eikä maksukykyäni todellakaan tarkistettu riittävästi. Olen ulosotossa ja odotan, että tämä kaikki päättyy ja saan käteen ensimmäisen normaalin palkan ilman ulosmittausta.
Jotkut ihmiset selkeästikin tarttisi huolenpitoa, kun eivät siihen itse kykene.
Myöskin kulutustavaroissa saisi myydä apinaversiot ja ihmisversiot erikseen.
Ihmisversiossa esim. pesukoneen luukun saisi auki.
Kun taas apinaversiossa odoteltaisiin 10 minuuttia ja tehtäisiin kaikenlaisia estoja, jotka kuuluvat lapsille ..
Sincc
Se on ikävää, että älykkäämmät ihmiset joutuvat kärsimään tyhmempien koheltamisesta ..
En nyt tiedä mihin kommentillasi tarkalleen viittaat, mutta syytän vippifirmoja vastuuttomasta toiminnasta, koska sieltä saa liian helposti vippejä sellaisetkin ihmiset, joilla on elämänhallinta hukassa. Eli on vastuu myös niillä firmoilla, ei pelkästään yksilön vastuu.
There's two kinds of people: Those with loaded guns and those who dig. You dig.
Sincc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikavippivirmojen toimintaan pitäisi puuttua. Ylivelkaannuin itsekin, eikä maksukykyäni todellakaan tarkistettu riittävästi. Olen ulosotossa ja odotan, että tämä kaikki päättyy ja saan käteen ensimmäisen normaalin palkan ilman ulosmittausta.
Jotkut ihmiset selkeästikin tarttisi huolenpitoa, kun eivät siihen itse kykene.
Myöskin kulutustavaroissa saisi myydä apinaversiot ja ihmisversiot erikseen.
Ihmisversiossa esim. pesukoneen luukun saisi auki.
Kun taas apinaversiossa odoteltaisiin 10 minuuttia ja tehtäisiin kaikenlaisia estoja, jotka kuuluvat lapsille ..
Sincc
Se on ikävää, että älykkäämmät ihmiset joutuvat kärsimään tyhmempien koheltamisesta ..
En nyt tiedä mihin kommentillasi tarkalleen viittaat, mutta syytän vippifirmoja vastuuttomasta toiminnasta, koska sieltä saa liian helposti vippejä sellaisetkin ihmiset, joilla on elämänhallinta hukassa. Eli on vastuu myös niillä firmoilla, ei pelkästään yksilön vastuu.
Nythän monet niistä ovat lopettaneet toimintansa kokonaan kun korkokatto tuli. Kyllä se paljon kertoo lainanannon laadusta kun sitä ei viitsitä tehdä 20% koroilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon tason talousosaaja on ollut päättämässä yhteisten rahojemme käytöstä. Voi herranen aika sentään.
Ei ainoa kansanedustaja, jolla on ollut talousvaikeuksia. Miksi keskityt vain Toivolaan? Ja miksi tulet puhumaan aiheen vierestä ketjuun.
Tuo oli ainoa suoraan Toivolaan liittynyt kommenttini tässä ketjussa. Ja mielestäni ihan asiallinen. En mennyt henkilökohtaisuuksiin, joten mikä kommentissani ärsytti niin paljon. Voit lisätä perään muita talousvaikeuksissa olevia kansanedustajia jos haluat ja tiedät joitain. Minä en tiedä.
Kyllä menet ja toistuvasti vedät tahallasi kyseisen henkilön tähän. Tee oma ketjusi aiheesta äläkä poistata tätä typeryydelläsi.
Esim tässä lehtujutussa on tietoa kansanedustajien talousvaikeuksista, niin voit vaikka sivistää itseäsi: IL selvitti: 20 kansanedustajalla on tuore merkintä ulosottorekisterissä
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/25b4a413-0bb9-4f5b-88d3-07e321851…
Ketjun otsikossa mainitaan Toivola! Olisi täysin poikkeusellista tällä av-palstalla, ettei ketjussa keskusteltaisi hänestä. Perusta itse oma ketju velkaongelmista, ilman ketään henkilöä. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/25b4a413-0bb9-4f5b-88d3-07e321851…Ketjun otsikossa mainitaan Toivola! Olisi täysin poikkeusellista tällä av-palstalla, ettei ketjussa keskusteltaisi hänestä. Perusta itse oma ketju velkaongelmista, ilman ketään henkilöä. -eri
Tämä on se ketju velkaongelmista, typerä trolli. t. ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa, mihin nämä rahat on oikein menneet? Kansanedustajan palkka ja sopeutumisraha on molemmat aika pirun hyviä. Lisäksi Toivola on tehnyt muitakin duuneja ja sitten tulee vielä lapsilisä.
Juurihan AP sulle laski kuinka rahat on mennyt niiden pikavippien korkoihin. Lue ja opi.
No mihin hän on sellaisia tarvinnut? Mä en oo ottanut ikinä vaikka olen köyhä.
Ei kuulu sinulle. Mistä sinä tiedät, millainen ko.ihmisen elämäntilanne on ollut?
ohis
Mikä tuon elämäntilanne sitten on ollut? Kansanedustaja tienaa lähes kymppitonnin kuussa ja kaiken maailman kulukorvauksia ym. Päälle. Mihin ihmeeseen tuo on voinut tarvita nuo kaikki rahat? Mieleeni ei tule mitään muuta kuin jokin kallis huumeriippuvuus (kokaiini), peliriippuvuus tai luksusprostituoidut.
Itse peliaddiktin olen riistofirmoille velkaa avout 20k. Ei ole aikomusta maksaa, vaan laittaa köyttä kaulaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa, mihin nämä rahat on oikein menneet? Kansanedustajan palkka ja sopeutumisraha on molemmat aika pirun hyviä. Lisäksi Toivola on tehnyt muitakin duuneja ja sitten tulee vielä lapsilisä.
Juurihan AP sulle laski kuinka rahat on mennyt niiden pikavippien korkoihin. Lue ja opi.
Ei kuulu sinulle. Mistä sinä tiedät, millainen ko.ihmisen elämäntilanne on ollut?
ohis
Mikä tuon elämäntilanne sitten on ollut? Kansanedustaja tienaa lähes kymppitonnin kuussa ja kaiken maailman kulukorvauksia ym. Päälle. Mihin ihmeeseen tuo on voinut tarvita nuo kaikki rahat? Mieleeni ei tule mitään muuta kuin jokin kallis huumeriippuvuus (kokaiini), peliriippuvuus tai luksusprostituoidut.
Tietääkö joku oikeasti mihin hätään tuo on ne vippinsä tarvinnut?
Vierailija kirjoitti:
Pysytään nyt aiheessa.
Voitte perustaa oman ketjun vihapuheellenne.
Vierailija kirjoitti:
Suutarin lapsilla ei ole kenkiä, you know.
Samaa mieltä olen AP:n kanssa, että näihin kulutusluottojen pitäisi saada parempi roti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Ei kuulu sinulle. Lopeta jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/25b4a413-0bb9-4f5b-88d3-07e321851…Ketjun otsikossa mainitaan Toivola! Olisi täysin poikkeusellista tällä av-palstalla, ettei ketjussa keskusteltaisi hänestä. Perusta itse oma ketju velkaongelmista, ilman ketään henkilöä. -eri
Tämä on se ketju velkaongelmista, typerä trolli. t. ohis
Ihan asiaahan kirjoittaja oli naputellut. Olen tuo alkuperäinen kommentoija enkä oikein ymmärrä edelleenkään mikä kommentissani oli niin pahaa.
Aika yleistä että rahaa varastetaan sekä viedään ulkomaille . Voi omistaa ulkomailla taloja tiloja yrityksen säästöjä mutta täällä näyttää nollaa. Sitten on sekin että myös varkailta varastetaan että siinä mielessä . Jotkut polttaa pilveä sekin maksaa . Ai mut adoptoidusta saa myös rahaa elatusmaksun lisät tuet ja muuta . Sehän on sille lapselle tietysti se raha eikä vanhemmille.
Hän kertoi olleensa yhteydessä velkaneuvojaan ja asiat ovat järjestymässä eli tämän voi tulkita seuraavasti: on hakenut velkajärjestelyyn?
Nykyisillä eikä entisillä tuloilla maksella tuollaisia lainoja.
Rahalaitos yhdistää lainat, pitäisi Toivolankin.
Onkohan se ollut yhtä tumpelo silloinkin raha-asioissa kun oli päättämässä suomalaisten yhteisistä rahoista? Eläköön yleinen äänioikeus ja vihreät äänestäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Toivolahan esiintyi eduskunnassa vimpan päälle puvuissa ja tyyliin sopivassa nahkaisessa asiakirjasalkussa. Linnan juhlissa oli röyhelöpaidat ja omintakeinen puku. Jos ei substanssiosaamista ole, pitää yrittää ostaa sitä. Samaten lehdissä oli juttuja hänen matkusteluistaan Nykkiin ym, se on arkipäiväistä kuin kaurapuuro. Harmi vaan että ne on kustannettu velalla.
Tämä kuvastaa tätä nykymenoa laajemminkin, olen lukenut juttuja, joissa nuori velkaantunut on ostanut useampia tuhansien eurojen kännyköitä, vehkeet on ikään kuin pakko olla viimeistä huutoa. Kaikkea on pakko olla, kun ei ymmärretä että tulojen mukaan on elettävä.
Mitä tulee pikavippeihin, ne ovat vakuudettomia luottoja ja siksi kalliita, riski hinnoitellaan korkoon. Myös tavallisten pankkien vakuudettomat lainat ovat korkeita koroiltaan, tosinluottotiedot tarkistetaan. Mutta pikavipeilllä on siksi kysyntää ja siksi on myös tarjontaa. On täysin yksilön omaa typeryyttä jos niihin sortuu, tai mihinkään osamaksushoppailuun jokaisesta ilmansuunnasta.
Itsekin mietin tuota, että jos herra ei osaa omista raha-asioistaan pitää huolta, niin miten hemmetissä hän on voinut olla edustamassa Suomea? Ties kuinka monta tälläistä tapausta on nyt sekoittamassa Suomen raha-asioita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisen täytyy elää yli varojensa?
Kieltämättä mihinkä kansanedustaja on tarvinnut kulutusluottoja ja pikavippejä, sillä Jani Toivolan tulot kansanedustajana olivat noin 6500 euroa kuukaudessa vuosina 2011-2019. Lisäksi hänelle oli muitakin etuuksia ja tuloja mm. näyttelijän töistä kuten hyvin hinnoiteltuja kouluvierailuja.
Yksi puupää ei halua nähdä mitä omalla tietokoneella tapahtuu ..
Sincc