3-vuotias poika sanoo olevansa tyttö
Meillä on ihana 3-vuotias poika, joka silloin tällöin kertoo olevansa tyttö. Kyseessä on rauhallinen, tasapainoinen lapsi, joka leikkii yhtä lailla autoilla kuin pehmoleluilla. Poikien vaatteet kelpaavat hänelle, mutta pukeutuu myös mielellään isosiskon vanhoihin mekkoihin.
Onko jollain kokemusta vastaavasta? Menikö vaihe ohi vai voimistuiko kokemus siitä, että on tyttö? Millä tavalla tuit lasta, kuinka se toimi ja tekisitkö jotain toisin?
Lapseni on vielä pieni, mutta kyselen kokemuksia, koska en tietämättömyyttäni halua tehdä jotain, mistä olisi hänelle vahinkoa.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on tismalleen samasta asiasta kuin jos hän leikkisi koiraa tai karhua. Siihen voi ja pitää suhtautua leikkinä. Älä nyt hyvä ihminen rupea "tukemaan" sellaista ajatusta, se on ihan huuhaata. Siitä on vain vahinkoa pojalle, jos suhtaudut asiaan ahdistuen, panikoiden ja neuroottisesti ja kiinnität asiaan hirveästi huomiota. Sillä tavalla poika oppii, että asiassa on jotain kummaa ja ahdistavaa ja pelottavaa ja että sillä tavalla hän saa huomiota. Älä siis sekoita millään transgendersekoilulla lapsen päätä.
Mä olin kissa aina leikeissä. Minusta oli kivaa kun tytöt silitti minua.
Anna tyttöillä rauhassa. Tilastollisesti kyseessä on lähes varmuudella pienen lapsen kehitysvaihe, ei mikään pysyvä sukupuoli-identiteetti. Transsukupuoliset ovat ihan minimaalisen pieni vähemmistö, kun taas lähes kaikki lapset kokeilevat eri rooleja leikeissä.
Onneksi nykyään kokeilut sallitaan pojillekin paremmin. Itse leikin lapsena autoilla ja inhosin vaaleanpunaista, ja vanhemmat antoivat suurin piirtein olla oma itsensä. Velipoika laittoi ihan pikkuisena äidin korkokengät jalkaan ja kantoi hänen käsilaukkuaan ja isän reaktio oli ihan naurettava...
Oli mullakin joskus viisivuotiaana vaihe kun olin "tyttö" ja leikin nukeilla. Ihan terve vhm minusta kuitenkin tuli, joten älä huolestu.
Ystävän lapsella oli tuollainen vaihe esikouluiässä. Se loppui ala-asteella mutta hän tajusi olevansa trans teini-iän alussa. Se taitaa olla poikkeus eikä sääntö. Veljeni oli samanlainen mutta nykyään hän on vaan vähän normaalia feminiinisempi mies.
Tuon ikäisillä on roolileikkejä. Joku voi väittää olevansa vaikka ralliauto tai Batman. Anna lapsen leikkiä.
Itse kuvittelin lapsena olevani sarjakuvahahmo. Äiti joutui tekemään jopa rooliasuja minulle kun olin niin tosissani se sarjishahmo.
Ennen kouluikää lopetin sarjishahmona olemisen. Nykyään olen ihan tavis perheenäiti.