Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3-vuotias poika sanoo olevansa tyttö

Vierailija
29.12.2020 |

Meillä on ihana 3-vuotias poika, joka silloin tällöin kertoo olevansa tyttö. Kyseessä on rauhallinen, tasapainoinen lapsi, joka leikkii yhtä lailla autoilla kuin pehmoleluilla. Poikien vaatteet kelpaavat hänelle, mutta pukeutuu myös mielellään isosiskon vanhoihin mekkoihin.

Onko jollain kokemusta vastaavasta? Menikö vaihe ohi vai voimistuiko kokemus siitä, että on tyttö? Millä tavalla tuit lasta, kuinka se toimi ja tekisitkö jotain toisin?

Lapseni on vielä pieni, mutta kyselen kokemuksia, koska en tietämättömyyttäni halua tehdä jotain, mistä olisi hänelle vahinkoa.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi on trans. Suurin osa tietää jo lapsena, mitä sukupuolta ovat. Sinun täytyy tukea häntä kaikin tavoin tässä prosessissa ja kannustaa hoitoihin. Blokkereita saa myös myöhemmin estämään murrosiän. Setalla on ryhmiä aiheesta, kannattaa osallistua.

Ilmiannettu asiattomana.

Mitäköhän asiatonta tuossa oli? Minä tiesin jo 4-v:nä etten ole tyttö. Diagnoosin sain vasta aikuisena. Olisi ollut paljon vähemmän kamala elämä jos olisin saanut estrogeeniblokkereita murrosiässä.

Tarkoitat varmaan, että luulit jo 4-vuotiaana, ettet ole tyttö.

Vierailija
22/65 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet transfobinen. Jos lapsi sanoo olevansa tyttö, niin hän on tyttö. Et voi kutsua lasta silloin pojaksi.

Ja jos lapsi kutsuu itseään koiraksi, häntä ei voi sanoa ihmiseksi, niinkö? Vähän nyt järkeä näihin juttuihin. Lapsi on terve kun se leikkii ja leikkeihin kuuluvat myös erilaiset roolit. Ei niistä voi mitään pysyviä päätelmiä tehdä. Jos voisi, olisin itse Tohtori Sykerö. 

Juurikin noin. Jos lapsi sanoo olevansa koira, hän on koira, ei ihminen. Ja sinä olet Tohtori Sykerö, halusit tai et. Aivot päättävät nämä asiat, ei keho.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet transfobinen. Jos lapsi sanoo olevansa tyttö, niin hän on tyttö. Et voi kutsua lasta silloin pojaksi.

Ja jos lapsi kutsuu itseään koiraksi, häntä ei voi sanoa ihmiseksi, niinkö? Vähän nyt järkeä näihin juttuihin. Lapsi on terve kun se leikkii ja leikkeihin kuuluvat myös erilaiset roolit. Ei niistä voi mitään pysyviä päätelmiä tehdä. Jos voisi, olisin itse Tohtori Sykerö. 

Juurikin noin. Jos lapsi sanoo olevansa koira, hän on koira, ei ihminen. Ja sinä olet Tohtori Sykerö, halusit tai et. Aivot päättävät nämä asiat, ei keho.

Aivoni päättivät juuri, että olet trolli. Eli ólet sitä halusit tai et. Tämä selvä. 

Vierailija
24/65 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on poika nimeltä Päivi.

Vierailija
25/65 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölpöti höö. Ei se tee kenestäkään koiraa, jos sattuu sitä lapsena leikkimään. Otapa vaan ne iltalääkkeet niin sinunkin aivosi pääsevät oikealle taajuudelle. 

Vierailija
26/65 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi on trans. Suurin osa tietää jo lapsena, mitä sukupuolta ovat. Sinun täytyy tukea häntä kaikin tavoin tässä prosessissa ja kannustaa hoitoihin. Blokkereita saa myös myöhemmin estämään murrosiän. Setalla on ryhmiä aiheesta, kannattaa osallistua.

Ilmiannettu asiattomana.

Mitäköhän asiatonta tuossa oli? Minä tiesin jo 4-v:nä etten ole tyttö. Diagnoosin sain vasta aikuisena. Olisi ollut paljon vähemmän kamala elämä jos olisin saanut estrogeeniblokkereita murrosiässä.

Tarkoitat varmaan, että luulit jo 4-vuotiaana, ettet ole tyttö.

Minulla on lääketieteellinen diagnoosi sukupuolestani. Onko sinulla? Jos ei ole, ei kannata aukoa päätään, koska olet vain "oletettu".

Vierailija
27/65 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen kasvatustieteen opinnoistani, että lapsi rupeaa tiedostamaan oman sukupuolensa n. 3 vuotiaana. Voi olla, että lapsesi on trans tai sitten hän ei ole. Aika näyttää. Anna hänen olla oma itsensä lokeroimatta mihinkään muottiin. Kyse voi olla ihan vaan roolileikeistäkin.

Minun lapseni päiväkotikaveri, poika, pukeutui aina mekkoihin, kun pystyi ja kantoi mukanaan käsilaukkua, rakasti ns. tyttömäisiä tavaroita. Näin hänet vuosia myöhemmin sattumalta ja mietin, että mistä tuo tyttö on oikein niin tutun näköinen, kunnes älysin että hän on lapseni entinen päiväkotikaveri. Oletan että hän on transsukupuolinen. Hänen vanhempansa olivat ihan tavallisia, perinteisissä sukupuolistereotyyppisissä ammateissa ja antoivat lapsensa kasvaa rauhassa omaksi itsekseen.

Vierailija
28/65 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minäpä lähden sitten verstaalle Matilda-robottia rakentamaan :D Vielä kun tietäsi, missä se verstas täällä kerrostaloyksiössäni on :D 

Vierailija
29/65 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelen kasvatustieteen opinnoistani, että lapsi rupeaa tiedostamaan oman sukupuolensa n. 3 vuotiaana. Voi olla, että lapsesi on trans tai sitten hän ei ole. Aika näyttää. Anna hänen olla oma itsensä lokeroimatta mihinkään muottiin. Kyse voi olla ihan vaan roolileikeistäkin.

Minun lapseni päiväkotikaveri, poika, pukeutui aina mekkoihin, kun pystyi ja kantoi mukanaan käsilaukkua, rakasti ns. tyttömäisiä tavaroita. Näin hänet vuosia myöhemmin sattumalta ja mietin, että mistä tuo tyttö on oikein niin tutun näköinen, kunnes älysin että hän on lapseni entinen päiväkotikaveri. Oletan että hän on transsukupuolinen. Hänen vanhempansa olivat ihan tavallisia, perinteisissä sukupuolistereotyyppisissä ammateissa ja antoivat lapsensa kasvaa rauhassa omaksi itsekseen.

Minulla on muuten samantapainen kokemus, mutta se poika on nykyisin mies ja heterosuhteessa. Kyse oli hänellä vain hetkellisestä leikkivaiheesta. 

Vierailija
30/65 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minäpä lähden sitten verstaalle Matilda-robottia rakentamaan :D Vielä kun tietäsi, missä se verstas täällä kerrostaloyksiössäni on :D 

Eikö teidän talossa ole sellaista hullua nikkaroijaa vielä? Niitähän pitäisi olla vähintään yksi per rappu! Nyt nopeasti alat nakuttelemaan nauloja lautaan klo 1 yöllä että saatte kiintiön täytettyä! XD

Vierailija
31/65 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, onpas tullut kärkkäitä vastauksia. Suhtaudun juuri noin kuin useimmat neuvovat: annan pojan tyttöillä enkä tee asiasta numeroa. Hiljaa mielessäni silti pohdin asiaa, lapsen paras mielessäni. Aika näyttää, joo, mutta sitä odotellessa en itse halua tehdä mitään haitallista.

Vierailija
32/65 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, onpas tullut kärkkäitä vastauksia. Suhtaudun juuri noin kuin useimmat neuvovat: annan pojan tyttöillä enkä tee asiasta numeroa. Hiljaa mielessäni silti pohdin asiaa, lapsen paras mielessäni. Aika näyttää, joo, mutta sitä odotellessa en itse halua tehdä mitään haitallista.

Osa suhtautuu sukupuoliasioihin "hieman" hysteerisesti. Hyökkäävät heti, jos vähänkään viittaa siihen, että olisi vain tyttöjä ja poikia. Et tee mitään haitallista, jos annat pojan leikkiä tyttöä ja suhtaudut siihen samoin kuin muihinkin hänen leikkeihinsä. 

Vierailija
33/65 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölpöti höö. Ei se tee kenestäkään koiraa, jos sattuu sitä lapsena leikkimään. Otapa vaan ne iltalääkkeet niin sinunkin aivosi pääsevät oikealle taajuudelle. 

Kyllä se tekee. Jos lapsi sanoo olevansa koira, niin hän on koira. Näin itseidentifioiminen toimii, pitäisi olla ihan itsestäänselvää. Heti kun lapsi sanoo olevansa koira, pitää pyytää hänelle uusi syntymätodistus, ja päivittää lapsen instagrammiin pronominit (do/dog/og/og/dogself).

Vierailija
34/65 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tekee. Jos lapsi sanoo olevansa koira, niin hän on koira. Näin itseidentifioiminen toimii, pitäisi olla ihan itsestäänselvää. Heti kun lapsi sanoo olevansa koira, pitää pyytää hänelle uusi syntymätodistus, ja päivittää lapsen instagrammiin pronominit (do/dog/og/og/dogself).

Juupati juu. Ole sinä vain koira. Minä olen kyllä ihminen, vaikka lapsena leikin jos jonkinlaisia eläimiä. 

Vierailija
35/65 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa "hauska"

Vierailija
36/65 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa "hauska"

Oli tuo oikeasti aika hauska. Kuvastaa hyvin sukupuolihörhöilijöiden sekopäisyyttä.

Vierailija
37/65 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää! Viimeistään ala-asteella kaverit karsivat tyttöilyt pois.

Väkivalta vähentää vittuilua - tyttöilyä.

Vierailija
38/65 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa iässä se sana voi merkitä pikkuiselle vähän mitä tahansa, ei kannata vedellä johtopäätöksiä. Pitäisi olla aikamoinen kielitieteilijä 3-vuotiaana, että ymmärtäisi mitä lause ”olen tyttö” todellisuudessa pitää sisällään. Tai sukupuolen käsite ja binäärinen kulttuuri.

Vierailija
39/65 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla oli just 3-vuotiaana tyttö aihe. Hänelle piti laittaa tukkaan pinni, tehdä mun huivista hänelle mekko ja sitten tämä pikkuäiti meni hoitamaan vauvojaan. Nykyään poikani on 7, rahalla saisin ehkä lahjottua, että saisin laittaa pojalle pinnin päähän. Nuorempi oli taas vähintään vuoden kissa. Sekin vaihe meni ohi lopulta.

Vierailija
40/65 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän Helsingin Sanomissa oli juttu pojasta, joka leikkii jatkuvasti olevansa eri hahmoja, kuten Kuningasta, Vauvaa, Spidermania, Darth Vaderia, Kuolemaa, Super Mariota. Hän eläytyy hahmoihin vahvasti. Haluaisi pukeutua roolipukuihin päiväkotiinkin, mutta siellä ei tykätä, kun tulee hässäkkää. Ajatelkaa nyt jos hänen vanhempansa olisivat "valveutuneita", että pitää kauheasti tukea näitä eri identiteettejä ja olla "tukena". Aivan hullua. Sillä tavalla kyllä saisi lapsen pään sekaisin. Ne tyttöleikit ovat samanlaista kokeilua, luonnollista leikkiä.

Kun kysymys on 3-vuotiaasta, hänelle kyllä voi ihan sanoakin, että ei kun sinä olet poika. Ystävällisesti. Koska sen ikäinen pohdiskelee vielä asiaa, että mitä tämä oikein tarkoittaa.