Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut kutsuvat puolisoaan äidiksi tai isäksi?

Vierailija
02.06.2014 |

.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme opettaneet lapsiamme, kutsumaan meitä etunimillä. Kyllä ne ymmärtävät, että olemme heidään isä ja äiti. Kutsumme myös toisia etunimillä, emme isäksi ja äidiksi :)

Kiva sitten kun eksynyt lapsi etsii isää tai äitiä. Kuka isä? Kuka äiti? Isiä ja äitejä on aika monia...

.

Vierailija
2/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 19:59"]Olen huomannut että perheissä joissa puhutaan vanhemmista nimellä, myös lapset puhuvat vanhemmistaan nimellä. Se kuulostaa oudolta!

Meillä puhutaan iskästä ja äitistä. Välillä käytämme myös "muru, kulta, äiskä" jne. Ja nimillä toki myös. Useimmiten iskä ja äiti.

[/quote]

No meillä lapset kyllä kutsuu isiksi ja äidiksi vaikka me puolisot kutsumme etunimellä toisiamme. Paitsi ehkä seksileikeissä mutta sitähän lapset eivät kuule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen minäkin monasti ihmetellyt.

Vierailija
4/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä sanalla sitten pitäisi kutsua? Lapsia hämmentää, jos he kuulevat vanhemmistaan käytettävän jotain muuta sanaa kuin isä ja äiti. Lapsen kielenkehitykselle on erittäin tärkeää, että isää sanotaan isäksi ja äitiä äidiksi. Isä ja äiti ovat hyviä suomenkielen sanoja. Miksi niitä ei saisi käyttää?

Vierailija
5/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin.Naapurissa asuu tälläinen pariskunta (n.65v) .Vaimo sanoo miehelleen esim. Isä keitä kahvit.Lapsenlapset puhuttelee taas heitä nimeltä eikä mummiksi ja vaariksi tms.

Vierailija
6/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun miehestä isänä vain lapsen kuullen. Kysyn otatko ketsuppia, lapsi vastaa joo, kysyn mieheltä otatko ketsuppia, lapsi vastaa että mulla on jo. Helpompi kysästä ottaako iskä ketsuppia niin lapsi jatkaa syömistä kaikessa rauhassa.

Vierailija
7/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on samalla hellittelynimi puolisolle.

:)

Vierailija
8/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellittelynimi? Huhhuh.

Vierailija
9/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellittelynimi? Huhhuh.

Vierailija
10/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 19:33"]

Tätä olen minäkin monasti ihmetellyt.

[/quote]

Minua taas ihmetyttää enemmän tuo monasti...

Vierailija
11/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 19:39"]Millä sanalla sitten pitäisi kutsua? Lapsia hämmentää, jos he kuulevat vanhemmistaan käytettävän jotain muuta sanaa kuin isä ja äiti. Lapsen kielenkehitykselle on erittäin tärkeää, että isää sanotaan isäksi ja äitiä äidiksi. Isä ja äiti ovat hyviä suomenkielen sanoja. Miksi niitä ei saisi käyttää?

[/quote]

No mieheni EI OLE isäni. Tottakai lapsille puhutaan isi sitä, isi tätä mutta kun puhun miehelleni en kyllä kutsu häntä isäkseni.

Vierailija
12/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vielä liki 50v tuttava pariskunta huutaa toisilleen, että tule isä kahville ja missä äiti on. Kuulostaa tosi oudolta. 

Lapsemme eivät koskaan ole hämmentyneitä, vaikka puhuttelemme toisiamme kutsumanimillä. Lapsetkin saavat tehdä niin.

Vierailija
13/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että perheissä joissa puhutaan vanhemmista nimellä, myös lapset puhuvat vanhemmistaan nimellä. Se kuulostaa oudolta!

Meillä puhutaan iskästä ja äitistä. Välillä käytämme myös "muru, kulta, äiskä" jne. Ja nimillä toki myös. Useimmiten iskä ja äiti.

Vierailija
14/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 19:41"]

Puhun miehestä isänä vain lapsen kuullen. Kysyn otatko ketsuppia, lapsi vastaa joo, kysyn mieheltä otatko ketsuppia, lapsi vastaa että mulla on jo. Helpompi kysästä ottaako iskä ketsuppia niin lapsi jatkaa syömistä kaikessa rauhassa.

[/quote]

Jaa, kyllä minä voin ihan kysyä mieheltäni nimeä käyttäen, että otatko Jussi ketsuppia. Tuntuisi todella oudolta kutsua häntä isäksi tuollaisessa tilanteessa, jossa puhun hänelle suoraan.

Sen sijaan voin sanoa lapsille, että menkää kysymään isältä sitä ja tätä. Silloin puhun lapsille ja se isä on korvissani luontevampi sana siinä tilanteessa.

No, kukin tekee tavallaan. Mutta se minua ihmetytti todella, kun ystäväni mies puhui minulle puhelimessa äidistä, että äiti on siellä ja siellä, ja tarkoitti siis vaimoaan eli ystävääni. Käsitin ensin hänen puhuvan omasta äidistään.

Vierailija
15/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä saatan lasten kuulla puhutella miestä papana, koska hän on "meidän papa". Mies taas kutsuu mua äidiksi, paitsi jos hänen ed liiton lapsia paikalla, olen äitipuoli. Se kyl pikkasen särähtää korvaan, lähinnä siksi, että miks mun pitää olla näiden omienkin lasten kuullen äitipuoli koko vkonlopun ajan... No ei sevväliä.

Jos ollaan kaksin tai juttelen vain miehelle, kutsun häntä etunimellä tai sanon muru tms.

Vierailija
16/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No välillä kutsun ihan etunimellä. Mut enimmäkseen kyl isäksi sanon miestäni.

Vierailija
17/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (ollaan siis kaksikielisiä) puhutaan mammasta ja papasta. Mielestäni siinä ei ole mitään vikaa, söpöä vain. Mutta en suostu edes vastaamaan jos lapset puhuttelee nimellä, se on sairasta!!! :(

Vierailija
18/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, kun se puoliso on monilla meistä yhteisten lasten äiti/isä. Vieraampien kanssa kyllä puhutaan nimellä.

Vierailija
19/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kotona se jäänyt päälle lapsuudesta, jollon lapsille puhuttiin vanhemmista äitinä ja isänä. Lasten ollessa vielä parikymppisiä vieläkin lipsutaan puhumaan noin. Parasta on ehkä se, että meillä vanhemmat kans "äidittelee" ja "isittelee" itseään, äiti taitaa ennemminkin. On se vieraista varmaan hupaisaa kuultavaa, kun kotona saattaa vaikkapa äidin suusta yhtäkkiä kuulua: "Annatka Jussi äidille sen lasin siitä." :-D Näin meillä!

Vierailija
20/20 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen myös sitä, miksi jotkut (hyvin harvat tosin) kutsuvat vanhempiaan etunimillä. Salkkareissakin Sievisen tytöt puhuivat Lassesta ja Paulasta :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän