Olen ravintolassa töissä, kysyttävää?
Noniin, nyt kun on ollut näitä ruokamyrkytys -ym. kohuja, haluatteko kysyä jotain henkilökunnalta? Teen kokin, tarjoilijan ja baarimikon hommia.
Kommentit (66)
Jos joku kertoo olevansa kasvissyöjä, tarjoatko kalaa tai kanaa?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 23:48"]
Keittömestari on yleensä keittiön esimies ei ravintolapäälliikkö.
[/quote]
Kyllä, oikeassa olet. Ravintolapäällikkö on kuitenkin keittiömestarin esimies (yleensä) joten asian voit viedä keittiömestarille, joka keskustelee asiasta ravintolapäällikön kanssa, joka tekee lopulliset päätökset. :) Ainakin niissä paikoissa, missä itse olen työskennellyt, on hierarkia ollut; Työnantaja - Ravintolapäällikkö - Keittiömestari - Vuoropäälliköt/Vuoromestarit. En ole useasti törmännyt sellaiseen, että keittiömestari olisi koko ravintolaa pyörittänyt. Uskon kuitenkin, että sekin on mahdollista. :)
ap
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 23:53"]
Jos joku kertoo olevansa kasvissyöjä, tarjoatko kalaa tai kanaa?
[/quote]
Kysyn yleensä tarkennusta, käykö maitotuotteet, muna, kala tai kana, vai täysin esimerkiksi vegaani annos. :) Vegaaneja meillä ei käy juuri koskaan, sillä moni paikka ei ilmeisesti pysty tarjoamaan heille mitään, tai edes yritä. Itse haluaisin panostaa kasvisruokiin enemmän, olen käynyt pari kurssiakin asian tiimoilta :)
ap
Vastauksistasi päätellen taidat työskennellä jossain isossa ketjuravintolassa.
Ilmeisesti olet myös kova pätemään asioista, oletko siis suosittu työntekijä? Entäs montako vuotta olet ollut ravintola-alalla?
Nyt kun olet nähnyt jo alaa jonkin verran, niin onko sinulla suunnitelmia edetä kouluttautumalla johonkin suuntaan tai erikoistua johonkin tiettyyn? (Luin toki, että mietit jatkossa työskentelemistä lounasravintolassa). Tuntuuko, että tämä on juuri sinun oma alasi, vai mietitkö alanvaihtoa?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 23:47"]
Harmittaako sinua tehdä tes:n mukaisten taukojen aikana palkatonta työtä?
[/quote]
Mara-alan tes:ssa on kohta, jossa sanotaan, että kaikkiin yli neljän tunnin työvuoroihin tulisi kuulua kahvitauko. Tauon pituutta ei ole määritelty, suositusaika on 10 min. Meidän tes:n mukaan jokainen tauko on palkallinen, joten niitä ei valvota niin hyvin, kuten esimerkiksi kaupan alalla. Jos olen ollut töissä 12h, olen pitänyt kaksi taukoa. Hyväntekeväisyyttä en minäkään tee :) Toki taukojen epäsäännöllisyys harmittaa - koskaan kun et voi tietää, monelta menet ruokailemaan.
Tuoko lapsiperhe asiakkaana hirveästi ylimääräistä työtä? Saako lapsiperhe käydä syömässä kuten muutkin? Onko asiakkaan siivottava itse pöydänaluset?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 23:58"]
Vastauksistasi päätellen taidat työskennellä jossain isossa ketjuravintolassa.
Ilmeisesti olet myös kova pätemään asioista, oletko siis suosittu työntekijä? Entäs montako vuotta olet ollut ravintola-alalla?
[/quote]
Hahha voi ei, en todellakaan päde! Yritän olla ystävällinen. Voi ei, pitää vaihtaa kirjoitustyyliä, en missään nimessä halua kuullostaa pätijältä :) Minulla on paljon ystäviä työpaikoilta, sekä ravintolakoulusta. Olen tosi sosiaalinen, puhun paljon, ehkä liikaakin :D Mutta se kuuluu asiaan, rakkaudesta lajiin! Olen ollut alalla vuodesta 2008, suoritan nyt esimiestutkintoa :) Ehkä se selittää pätemiseni? :D
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 23:59"]
Nyt kun olet nähnyt jo alaa jonkin verran, niin onko sinulla suunnitelmia edetä kouluttautumalla johonkin suuntaan tai erikoistua johonkin tiettyyn? (Luin toki, että mietit jatkossa työskentelemistä lounasravintolassa). Tuntuuko, että tämä on juuri sinun oma alasi, vai mietitkö alanvaihtoa?
[/quote]
Ruuanlaitto tulee sydämestäni, mutta sosiaalisen luonteeni takia haluan palvella asiakkaita tarjoilijana. Opiskelen tällä hetkellä restonomiksi :) Lounasravintolaan voisin mennä töihin lasten nuoruusvuosien ajaksi, tulevaisuudessa haluaisin kotitalous- tai ammatinopettajaksi. :)
ap
6 vuotta alalla ja vieläkin niin huono palkka?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 00:02"]
Tuoko lapsiperhe asiakkaana hirveästi ylimääräistä työtä? Saako lapsiperhe käydä syömässä kuten muutkin? Onko asiakkaan siivottava itse pöydänaluset?
[/quote]
Ei juurikaan, tai ei pitäisi. Itse pyrin etsimään lapsille puuhaa, kuten värityskirjoja tms. Huomioin lapsia muutenkin puhumalla myös heille, sekä kysymällä heille suunnattuja kysymyksiä, näytän ehkä jonkun tempun tai ohjaan mahdolliselle leikkipaikalle. Asiakkaan työ ei ole siivota ravintolaa. Mikäli ravintolassa on palautspiste, olisi sitä suotava käyttää. Niitä tosin on yleensä ainoastaan pikaruokaloissa ja lounaspaikoissa :)
ap
Sä miltään pätijältä vaikuta, joidenkin kyselijöiden vaan pakko nillittää olemattomia.
Minkälaista on ollu opiskella restonomiksi? Mulla ens viikolla pääsykoe :)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 00:12"]
6 vuotta alalla ja vieläkin niin huono palkka?
[/quote]
Jep! Aloitin siis ravintolakoulun ohella työnteon, jolloin maksettiin harjoittelijan palkkaa. Valmistuin vuonna 2011, josta lähtien olen tehnyt töitä osa-aikaisena, sillä jatkoin kesäloman jälkeen AMK:n puolella. Palkkani ei ole noussut, sillä en ole tehnyt niin paljon töitä kuin palkan nousuun vaaditaan. Toki se nousee lähiaikoina, sillä olen tehnyt kesälomat täyttä työvuorolistaa :)
ap
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 00:16"]
Minkälaista on ollu opiskella restonomiksi? Mulla ens viikolla pääsykoe :)
[/quote]
Tosi mukavaa! Välillä vähän liian teoreettista, meidän alalla kun ei tuo 50-sivujen raporttien kirjoittelu ole kovin tarpeellista. Koulussa on hyviä ja hauskoja kursseja, kuten ruokatuotanto, baaritoiminnot ja tarjoilun perusteet. Erilaisia projekteja on tarjolla paljon. Vapaavalintaisia opintoja myös mukavastim itse olen käynyt mm. Erityisolut-kurssin. Ulkomaille pääsee vaihtoon helposti, minä kävin ammattikoulun ja AMK:n aikana kahdessa eri maassa. Myös opintomatkoja on tarjolla. Positiivinen asenne, ryhmätyötaidot ja aito kiinnostus alaa kohtaan auttaa paljon :)
ap
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 00:15"]
Sä miltään pätijältä vaikuta, joidenkin kyselijöiden vaan pakko nillittää olemattomia.
[/quote]
Kiitos, kerkisin kyllä jo säikähtää, sillä tarkoitukseni ei ole kenellekään päteä :) Varsinkin tällä alalla, koskaan et ole valmis - aina riittää opittavaa, uudet ruokatrendit. Viinit ja viinimaat yms. :)
ap
Meillä ainakin ekan vuoden restonomi-koulussa oli liiketaloutta, ergonomiaa ja työturvallisuutta, asiakaslähtöistä palvelun laatua-kurssi sekä projektitoimintaa koskeva kurssi.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 00:48"]
Meillä ainakin ekan vuoden restonomi-koulussa oli liiketaloutta, ergonomiaa ja työturvallisuutta, asiakaslähtöistä palvelun laatua-kurssi sekä projektitoimintaa koskeva kurssi.
[/quote]
Samalta kuullostaa kuin meillä. Lisäksi hygieniapassit, jv-kurssit, enkku, äikkä, ruotsi, majoituspalvelun perusteet, hyvinvointi- ja elämystuotantoa ym. :)
Hei voiko restonomikoulustuksesta saada hyväksiluettua jv-kurssit ja hygienia passit jne jos on suorittanut ne jo amiksessa?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 23:32"]Käytetäänkö puisia leikkuulautoja? Mielestäni joskus maistan esim. Salaatissa sellaisen vanhan, käytetyn leikkuulaudalle maun.
[/quote]
Onko vähän turhan tarkka makuaisti tai sitten olet harhainen.
[/quote]
Hei, kyllä ruuissa voi oikeasti maistua melkein mikä vain! Söin kerran ulkomailla jostain tarjoiluastiasta, mikä maistui härkiintyneeltä vedeltä. Siis niinkuin joku kippo olisi kuivunut tosi huonosti, vähän kuin märkä rätti :D Tunnen myös sellaisia, jotka maistavat ihan kaiken kaikesta! :)
ap