Olen ravintolassa töissä, kysyttävää?
Noniin, nyt kun on ollut näitä ruokamyrkytys -ym. kohuja, haluatteko kysyä jotain henkilökunnalta? Teen kokin, tarjoilijan ja baarimikon hommia.
Kommentit (66)
Onko sinulla puolisoa ja lapsia? Miten perheenä jaksatte epäsäännöllisen vuorotyön kanssa?
Oletko koskaan mitannut askelmittarilla paljonko kävelet työvuoron aikana?
Jos istun pöydässä ruokailtuani ja olet vienyt lautaseni kerrottuani etten halua jälkiruokaa, luuletko,että huvikseni istun siinä puoli tuntia odottamassa laskua?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 22:58"]Miten sulla noin huono palkka on?
[/quote]
En ole Ap mutta tuo on ravintola-alan tesin mukainen palkka.
Pohjois-Savossa työskentelen, tule ihmeessä, mikäli matkaa ei ole paljoa! :)
Itse en todellakaan käytä viiden sekunnin sääntöä, enkä ole koskaan nähnyt muidenkaan niin tekevän. Työpaikoillani ollaan myös tosi tarkkoja ruuan laadunvalvonnasta, otamme ruuista näytteitä vapaaehtoisesti ja toimitamme ne laboratorioon. Näin saamme pidettyä hommassa ehdottoman hyvän turvallisuuden, eikä ruokamyrkytyksiä synny :)
Minulla on puoliso, joka tekee ma-pe 7-15.30 työaikaa. Yhteisiä vapaapäiviä on harvoin, koitan yleensä saada sunnuntait vapaaksi, jotta voimme tehdä edes joskus jotain :) Kun on lasten aika, haluan johonkin lounasravintolaan töihin, yötyöt eivät silloin tule kuuloonkaan.
En ole käyttänyt askelmittaria, uskon ja toivon, että askelia tulee tarpeeksi! Työpäivän jälkeen jalat ovat usein niin hapoilla, ettei lenkille lähtö enää kiinnosta.
Töihin otan yleensä omat eväät, mikäli en ole muistanut, syön salaattia tai jonkun kana-annoksen. Lounasaikaan syömme seisovasta pöydästä. En syö ranskalaisia erityisemmin, toki joskus tekee mieli kunnon rapsakoita ranuja, ja silloin tilaan niitä ruuaksi :)
Anteeksi tästä viestimonsterista, toivottavasti jaksatte lukea!
Ap
Meinasin juuri kysyä, että miten jalkasi ja selkäsi kestävät? Ehditkö lainkaan istua työvuoron aikana?
Käytetäänkö puisia leikkuulautoja? Mielestäni joskus maistan esim. Salaatissa sellaisen vanhan, käytetyn leikkuulaudalle maun.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 23:20"]
Jos istun pöydässä ruokailtuani ja olet vienyt lautaseni kerrottuani etten halua jälkiruokaa, luuletko,että huvikseni istun siinä puoli tuntia odottamassa laskua?
[/quote]
Olen omasta puolestani pahoillani, jos joudut odottamaan laskua noin kauan. Mikäli omien asiakkaideni kohdalla on käynyt näin, on todennäköistä, että kaikki palveltavani pöydät ovat tilanneet laskun samaan aikaan. En usko, että kukaan tahallaan odotuttaa ketään noin kauaa. Ensi kerralla voit kohteliaasti vihjata tarjoilijalle, että haluat laskun nopeasti. :)
Mihin laboratorioon toimitatte näytteet, miksi ja mitä se maksaa?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 23:32"]Käytetäänkö puisia leikkuulautoja? Mielestäni joskus maistan esim. Salaatissa sellaisen vanhan, käytetyn leikkuulaudalle maun.
[/quote]
Onko vähän turhan tarkka makuaisti tai sitten olet harhainen.
Tippiä saamme kuukausitasolla. Se jaetaan tarjoilijoiden ja kokkejen kanssa tasan, yleensä kuukaudelta saa 10-15€, sesonkiaikoina enemmän.
Olen PAM:n jäsen.
Selkäni on usein kipeä, johtunee osittain siitä, että olen pitkäselkäinen, ja liikunnan harrastaminen jää vähemmälle. Puolisoni onneksi hieroo silloin tällöin :)
Työvuorossa istutaan yleensä ruokailun ajaksi, mikä on asiakastilanteesta riippuen 10-30 min, muita taukoja ei ole.
Puiset leikkuulaudat ovat yleensä lihalle, meillä salaateille on muoviset. Joissain ravintoloissa yleinen siisteys ja puhtaanapito on heikohkoa, tästä esimerkkiä antaa Oiva-järjestelmä. :)
ap
^Älä valehtele että tipit jaettaisiin salin ja keittiön kesken tasan... En tunne yhtään kokkia joka olisi saanut tippiä salista. Terveisin kymmenen vuotta kokkina.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 23:34"]
Mihin laboratorioon toimitatte näytteet, miksi ja mitä se maksaa?
[/quote]
Käsittääkseni laboratorio on kunnan, en toki ole varma. Toimitamme näytteet, koska haluamme olla varmoja ruuan laadusta. Mikrobeja ei näe paljain silmin, jokin tuote on voinut saastua jo ennen meille tuloa, joten on tärkeää tarkkailla tilannetta. Hinnasta minulla ei ole aavistustakaan, veikkaisin, että se on 50-100€/1krt. Terveystarkastajakäynti on n. 80-100€/h, joten uskoisin hinnan olevan samaa luokkaa :)
ap
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 23:42"]
^Älä valehtele että tipit jaettaisiin salin ja keittiön kesken tasan... En tunne yhtään kokkia joka olisi saanut tippiä salista. Terveisin kymmenen vuotta kokkina.
[/quote]
Hei, ikävää, ettet ole saanut osuuttasi. Meillä on kuitenkin ollut tämmöinen käytäntö jo hyvän aikaa. Suomi on iso maa, aluevauhteluita voi olla. Entä jos ehdottaisit ravintolapäälliköllesi tämmöistä asiaa? :)
ap
Harmittaako sinua tehdä tes:n mukaisten taukojen aikana palkatonta työtä?
Keittömestari on yleensä keittiön esimies ei ravintolapäälliikkö.
Missä työpaikkasi sijaitsee? Kuulostat hyvin ystävälliseltä kokilta,haluaisin pääs maistelemaan herkkujasi! :)