Lue keskustelun säännöt.
Vapaaehtoisesti lapsettoman vauvakuume
01.06.2014 |
Onkohan joku täällä ollut joskus samankaltaisessa tilanteessa, ei tarvitse siis olla lapseton, mutta jos on ollut vaikka tilanteessa missä on kärsinyt vauvakuumeesta mutta juuri silloin ei ole ollut mahdollista hankkia lapsia. Itseäni vauvakuume on vaivannut vuoden, nyt alkaa ehkä helpottamaan. Kroppa haluaisi lapsen, mutta järki sanoo vastaan. Itse en siis edelleenkään aio lapsia tehdä, vaikka jokin biologinen vaisto yrittää kääntää pääni. Kuinka kauan vauvakuume yleensä kestää?
Kommentit (41)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
No minun tunteeni vapaaehtoista lapsettomuutta kohtaan on ristiriitaiset. Minulla on siis lapsi, mutta sellaista "haluanko lapsen vai enkö" -pohdintaa tuli harrastettua muutama vuosi ennen ehkäisyn poisjättöä.
Eli toisaalta en näe miksi kenenkään olisi pakko hankkia lasta. Jos ehdottomasti ei halua lasta, niin mikäs siinä. Yksikään syntymätön lapsi ei vaadi syntyä. Mikään yksittäinen ratkaisu ei takaa kellekään hyvää tai huonoa loppuelämää.
Toisaalta minun silmissäni vapaaehtoisessa lapsettomuudessa (joskus, älkää heti suuttuko), ja ehkä yleensäkin erityisesti sellaisten 27-37-vuotiaiden lapsettomien naisen (ei kaikkien!) suhtautumissa kysymykseen on jotain hysteeristä ja vääristynyttä. Itse olen miettinyt, että toisaalta se voi olla se, että kulttuurissa ja kasvatuksessa on kauhean vastakkaisia viestejä siitä, mihin (naisen) pitäisi pyrkiä, mikä on mahdollista ym. Toisaalta ehkä se on vain se, että suurin osa naisista ymmärtää kuinka mullistava asia lapsensaaminen on, millaisia riskejä siihen sisältyy ja se pelottaa. Ja totta kai se on ihan biologinen kysymys.