Vuokranantaja! Tule kertomaan, mitä käteen asunnosta oikeasti jää
Hyvin usein näkee retoriikkaa, jossa asuntosijoittajia haukutaan ahneiksi ja ihmetellään vuokria ymmärtämättä, ettei se maksettu vuokra todellakaan ole mikään summa, mikä siirtyy automaattisesti sille vuokranantajalle. Ehkä voimme tässä ketjussa vertailla ja valottaa hieman sitä, mitä kuluja niihin asuntoihin oikeasti sisältyy. Omalla kohdalla yli puolet vuokrasta jo menee vastikkeeseen, sillä kyseessä on vuokratontti hyvällä paikalla. Puhumattakaan tulevasta putkiremontista..
Kommentit (48)
Ukko38 kirjoitti:
Mulla oli aikoinaan vuokrakämppä.
Vuokralainen maksoi ekan kuun vuokran, sen jälkeen lopetti.
Piti hakea käräjillä häätö yms, siinä meni vajaa 12kk.Tämän ajan kaveri asua lekotteli mun kämpässä kun tiesi oikeutensa.
Nyt ulosoton kautta mulle tipahtaa häneltä joka kk 80€.Eihän tässä mene enää kuin muutama vuosi, niin aiheutuneet kulut on kuitattu.
Hyvä bisnes, suosittelen.
Mitä tapahtuu jos yksinkertaisesti vaihtaa lukot ja heittää rojut pihalle?
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan riittävästi. Sanotaanko vaikka että ajopelinä allekirjoittaneella vm2019 audi a7 😎
Mutta henkisesti se on raskasta, vaikka kuinka tarkastat vuokralaisten taustat aina sinne osuu jotain luusereita/työttömiä/yh äitejä kenellä maksut raahaa perässä...
Onks toi sit niinku kallis vai ei, käytetty auto kuitenkin...?
Ostanut itse uutena, ja vaihtaa pian taas tuliterään? Omistuksessa myös asuntovaunu ja vene? Kesämökki? Luksustalo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra kuukaudessa 549 e (sis. vesimaksun), tästä vähennetään vastike 208 e ja vesimaksu 25 e, jää 316 e. Asunnosta ei ole lainaa, joten muita säännöllisiä vähennettäviä eriä ei ole.
Kun asukas on ollut asunnossa 12 kk, olen saanut verotettavaa tuloa 3792 e, jolla summalla sitten teetän korjauksia vuokrasuhteiden välissä, ostan asuntoon uusia kodinkoneita jne., esimerkiksi 14000 e maksavan keittiö- ja kylpyhuoneremontin maksamiseen tarvitsen lähes 4 vuoden vuokratulot.
Hyväntekeväisyyttähän tämä on vuokralaisen suuntaan.Missä uusitaan keittiö ja kylpyhuone neljän vuoden välein?
Kirjoitinko noin? Tuo oli vain esimerkki siitä, miten monen vuoden vuokrarahat (laskennalliset) tarvitsen, jos tehdään vuokralaisen mielestä pieni kasvojenkohotus asunnolle. Käytännössähän vuokralainen saa pintamateriaalit 3 vuodessa siihen kuntoon, että aina asukkaiden välissä on tehtävä noin 4000 euron remontti, jossa maalataan seiniä uusiksi, korjataan hajonneita ovia, vaihdetaan parkettia uuteen jne. - kaikki nuo vuokralaiselle ns. normaalia kulumista. Jääkaappi pitää uusia keskimäärin 4 vuoden välein, erillistä liesitasoa ei kannata edes harkita, koska jo perusliesi menee käyttökelvottomaksi 3 vuodessa. Parvekelasitus saadaan jollain salaperäisellä tavalla korjauskuntoon joka toinen kesä.
No aika erikoisia vuokralaisia sattunut kohdallesi. Millaisellakohan alueella asuntosi oikein on..
Kaupungin keskustassa, vuokralaiset luottokelpoisia, maksavat vuokransa ajallaan, eivät häiriköi - mutta eivät osaa asua. Uunia ei osata puhdistaa, jääkaapin ovi saadaan hajalle jollain mystisellä tavalla ja se vuokrasopimuksen kotieläinkielto ei koskaan koske sopimuksen viimeistä kuutta kuukautta! Parvekelasien kanssa olen näyttänyt, miten ne aukeavat ja miten toimivat, silti ne temmotaan pois "saranoiltaan".
Ihan oikeasti vaihdat lattioita aina vuokralaisen jälkeen? Millä tavoin liesi on mennyt käyttökelvottomaksi?
Vierailija kirjoitti:
Ukko38 kirjoitti:
Piti hakea käräjillä häätö yms, siinä meni vajaa 12kk.Tämän ajan kaveri asua lekotteli mun kämpässä kun tiesi oikeutensa.
Nyt ulosoton kautta mulle tipahtaa häneltä joka kk 80€.Eihän tässä mene enää kuin muutama vuosi, niin aiheutuneet kulut on kuitattu.
Saa varmaan vinon pinon syytteitä, alkaen kotirauhan häirinnästä.
Laulaja Frederik kertoi aikoinaan ostaneensa asunnon vuokralaisineen. Oli kaiketi edullinen? Meni pitkään, ennen kuin sai ne pihalle. Kämppä hirvittävässä kunnossa.
Minulla on kolme sijoitusasuntoa, eikä niistä tule tuloja juuri ollenkaan. Yhdestä taitaa tulla 4€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Ukko38 kirjoitti:
Ei onnistu,ei. Laki on vahvasti vuokralaisen puolella. Ja osa todella tietää oikeutensa ja osaa ketkuilla viimeisen päälle. Sitten nämä kiertopalkinnot kiertävät kämpästä toiseen. Olen itse miettinyt vuokranantajaksi alkamista, mutta olen nähnyt taloyhtiössämme vaikka mitä hämminkiä joidenkin vuokralaisten kohdalla joten en uskaltaisi. Häätöprosessi iun ei oikeidessa hetkessä tapahdu ja sen ajan saa rauhassa asustella vuokria maksamatta. Ulosottoon joutuvat ja todetaan vain "varattomiksi".
Minulle jää noin 250 e.
Summat ovat noin:
Vuokra 1200 e
Vastike 400 e
Eli maksan 800 eurosta pääomaveron liki 300 e
Jonka jälkeen jää 550 e, josta maksan lainanlyhennyksen 300 e.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme sijoitusasuntoa, eikä niistä tule tuloja juuri ollenkaan. Yhdestä taitaa tulla 4€/kk.
Ovatko siis lainavapaita?
Tavallinen yksityinen asuntosijoittaja, joka vuokraa maksimissaan kahta-kolmea asuntoa, saa keskimäärin tuottoa 3-4 % vuodessa.
Yksityisillä vuokrat ovat myös ammattimaisia vuokra-asuntosijoittajia halvemmat, heille kun tärkeintä on useimmiten pitkäaikainen, luotettava vuokralainen.
Kokonaan toinen tilanne on näillä isoilla kiinteisösijoitusyhtiöillä. Tuotto on ollut vuosia parempi kuin monessa muussa sijoitustoiminnassa. Suomessa ei ole sääntelyä, eli vuokrat määräytyvät markkinahintaisesti. Tämä puolestaan on houkutellut valtavasti myös ulkomaisia kiinteistösijoitusyrityksiä Suomen markkinoille, muualla Euroopass akun sääntely on voimakasta. Ulkomaisten osuus on kasvanut viime vuosien aikana reippaasti, ollen jo suurempi kuin esim. Kojamon (Lumo) osuus (4 %).
ISoille kiinteistösijoitusyhtiöille kyseessä on erittäinkin kannattava bisnes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra kuukaudessa 549 e (sis. vesimaksun), tästä vähennetään vastike 208 e ja vesimaksu 25 e, jää 316 e. Asunnosta ei ole lainaa, joten muita säännöllisiä vähennettäviä eriä ei ole.
Kun asukas on ollut asunnossa 12 kk, olen saanut verotettavaa tuloa 3792 e, jolla summalla sitten teetän korjauksia vuokrasuhteiden välissä, ostan asuntoon uusia kodinkoneita jne., esimerkiksi 14000 e maksavan keittiö- ja kylpyhuoneremontin maksamiseen tarvitsen lähes 4 vuoden vuokratulot.
Hyväntekeväisyyttähän tämä on vuokralaisen suuntaan.Missä uusitaan keittiö ja kylpyhuone neljän vuoden välein?
Tuskin missään. Mutta monessa paikassa remontoidaan myös viemäreitä, ikkunoita, parvekkeita ja hissejä. Kun ensimmäisen 20 vuotta vuokratuoto menee asuntolainen lyhennyksiin, niin sen jälkeen niistä iso osa meneekin remonttilainoihin.
Välillä sattuu myös vuokralaisia, jotka jättävät vuokrat maksamatta tai aiheuttavat vahinkoa. Vähiin se puhdas tuotto siis jää.
Kämpän vuokra oli (vuokralainen irtisanoi juuri) 475 euroa ja vastikkeet vähän yli 300 koska putkilainaa. Olen vähentänyt verotuksessa voitosta olettaen että on tuloutettu, muuten tässä ei ole enää mitään järkeä Jäljellejäävästä voitosta 170 euroa menee kolmannes veroihin. Semmoiset voitot:).
Putkivastike loppuu lähivuosina mutta seuraava laina on 30 t julksivurempasta 25 vuotta plus korot. Silloin tällöin on tehtävä pintaremppaa: nyt remppasin tonnilla ja todellakin oletan että menee vuosikorjauskuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän sinun opetella lukemaan tai hankkia aivot?
Hänellä menee 4 v. että saa kuitattua noiden remonttien kulut vuokratuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitinko noin? Tuo oli vain esimerkki siitä, miten monen vuoden vuokrarahat (laskennalliset) tarvitsen, jos tehdään vuokralaisen mielestä pieni kasvojenkohotus asunnolle. Käytännössähän vuokralainen saa pintamateriaalit 3 vuodessa siihen kuntoon, että aina asukkaiden välissä on tehtävä noin 4000 euron remontti, jossa maalataan seiniä uusiksi, korjataan hajonneita ovia, vaihdetaan parkettia uuteen jne. - kaikki nuo vuokralaiselle ns. normaalia kulumista. Jääkaappi pitää uusia keskimäärin 4 vuoden välein, erillistä liesitasoa ei kannata edes harkita, koska jo perusliesi menee käyttökelvottomaksi 3 vuodessa. Parvekelasitus saadaan jollain salaperäisellä tavalla korjauskuntoon joka toinen kesä.
Vuokralaisesta olisi ollut kiva jos olisin hankkinut astianpesukoneen. Mutta kun se ei ole vain se kone, vaan myös putkari ja remonttimies vaihtamaan kaappien paikkaa, liittämään uuden työtason jne.
Vieläkö joku on sitä mieltä että vapaa kasvatus oli aikanaan hyvä asia? Tuon kokeneet edesvastuuttomat lapamadot ovat alkaneet lisääntymään ja nyt näitä loisia on jo ainakin kolmannessa polvessa. Ei vastuuta, ei käytöstapoja, ei minkäänlaisia itsenäisen elämän taitoja. Yleensä heidät tosin majoittaa kunta tai kaupunki mutta eihän se poista meitä oikeita veronmaksajia taloudellisesta vastuusta.
Tällä hetkellä n.50% vuokrasta menee hoitovastikkeeseen ja 15% rahoitusvastikkeeseen. Lopusta sitten maksan verot ja käteen jää parisataa euroa kuussa. Koska asunto on ollut velaton vuosia ja vuokralaisetkin ovat viihtyneet jo 10 vuotta, olen tuottoon ihan tyytyväinen. Jos tuolla summalla olisi jatkuvasti tyhjiä kuukausia, käteen ei paljoa jäisi.
Lapselleni jäi kaksio, jonka osti naimattomana, omistukseen kun ostivat avioparina talon. Lainaa on vielä hiukan, nyt jää käteen noin satanen, kunhan laina on lippu arveli, että n. 300 € jää verojen jälkeen. Onhan s hyvä lisä lapsiperheen arkeen. Vuokralainen on työn kautta tuttu joten suhteellisen luotettava. Emme asu pääkaupunkiseudulla.
Omistan isohkon kaupungin keskustasta 12 kaksiota (+1 kolmio) - asunnot ovat hyväkuntoisia ja saunallisia, autohallipaikat kuuluvat vuokraan. Vuosittain käteen jäå verojen ja muiden menojen jälkeen noin 75 000 euroa. Asunnot ovat velattomia. En käy töissä vaan elän pääomatuloillani. Olen korkeasti koulutettu, mutta jättäydyin pois töistä noin 20 työvuoden jälkeen nauttiakseni perheestä ja vapaa-ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan riittävästi. Sanotaanko vaikka että ajopelinä allekirjoittaneella vm2019 audi a7 😎
Mutta henkisesti se on raskasta, vaikka kuinka tarkastat vuokralaisten taustat aina sinne osuu jotain luusereita/työttömiä/yh äitejä kenellä maksut raahaa perässä...
Minä luuseri työtön yksinhuoltaja taivas varjele sentään, maksan vuokrani jo hyvissä ajoin ennen eräpäivää, joskus pariltakin kuulta etukäteen. Ongelmia on ollut pikemminkin vuokranantajien kyvyssä toimittaa esim. vesilaskut yms. ajallaan. Olen pyytänyt laskunsiirtoa minulle suoraan tulevaksi vuokranantajan sijaan, mutta jostain syystä vuokranantaja haluaa toimia tavalla,joka vaikeuttaa asioita turhaan. Tähän olen törmännyt toistuvasti. Kertoisitteko vuokranantajat, miksi vesilaskun siirto asukkaan nimiin on hankalaa? Onko takana jokin käytännön syy vai jokin muu?
Olin kahden asunnon loukun takia vuokranantajana reilun vuoden. Vuokraa pyysin lainanlyhennyksen+vastikkeen verran ja verottajan takia jäin 100e/kk tappiolle. Vuokraa en voinut kuitenkaan pyytää enempää alueen vuokratason takia. Lisäksi meni mm jääkaappi vaihtoon ja asunto tarvitsi maalata.
7 asuntoa, nettona käteen kuussa n.4500€.