Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokranantaja! Tule kertomaan, mitä käteen asunnosta oikeasti jää

Vierailija
29.12.2020 |

Hyvin usein näkee retoriikkaa, jossa asuntosijoittajia haukutaan ahneiksi ja ihmetellään vuokria ymmärtämättä, ettei se maksettu vuokra todellakaan ole mikään summa, mikä siirtyy automaattisesti sille vuokranantajalle. Ehkä voimme tässä ketjussa vertailla ja valottaa hieman sitä, mitä kuluja niihin asuntoihin oikeasti sisältyy. Omalla kohdalla yli puolet vuokrasta jo menee vastikkeeseen, sillä kyseessä on vuokratontti hyvällä paikalla. Puhumattakaan tulevasta putkiremontista..

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

145 euroa kuussa jää yhtiövastikkeen ja verojen jälkeen käteen yksiöstä yliopistokaupungissa. Jos remontoisi asuntoa, voisi ehkä 50 eurolla nostaa vuokraa....Mutta tarkoitus on kyllä myydä se, ei tarvita kuin yksi pommi vuokralainen, niin vuosien voitot menee sen paikkaamiseen. Kämppä on entinen itselle hankittu, kun tuli parisuhde ja perhettä, laitoin sen vuokralle. Paremman tuoton olen saanut pörssiosakkeilla.

Vierailija
42/48 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan riittävästi. Sanotaanko vaikka että ajopelinä allekirjoittaneella vm2019 audi a7 😎

Mutta henkisesti se on raskasta, vaikka kuinka tarkastat vuokralaisten taustat aina sinne osuu jotain luusereita/työttömiä/yh äitejä kenellä maksut raahaa perässä...

Minä luuseri työtön yksinhuoltaja taivas varjele sentään, maksan vuokrani jo hyvissä ajoin ennen eräpäivää, joskus pariltakin kuulta etukäteen. Ongelmia on ollut pikemminkin vuokranantajien kyvyssä toimittaa esim. vesilaskut yms. ajallaan. Olen pyytänyt laskunsiirtoa minulle suoraan tulevaksi vuokranantajan sijaan, mutta jostain syystä vuokranantaja haluaa toimia tavalla,joka vaikeuttaa asioita turhaan. Tähän olen törmännyt toistuvasti. Kertoisitteko vuokranantajat, miksi vesilaskun siirto asukkaan nimiin on hankalaa? Onko takana jokin käytännön syy vai jokin muu?

Minulle on ainakin isännöintitoimisto kertonut että käytäntö on tämä. Vuokranantajana siis maksan yhtiövastikkeen ohella vesiennakon, ja saan palautukset jotka sitten siirrän vuokralaiselle. Eli asunnossa siis ennakkomaksu vedestä ja tilitän vuosittain vuokralaiselle (toki kuitin esittäen) palautukset mittarilukeman mukaan. Vielä ei ole tullut keneltäkään lisämaksua. Mahdollista kuulemma myös saada puolivuosittain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää ikinä kirjoitti:

Olin kahden asunnon loukun takia vuokranantajana reilun vuoden. Vuokraa pyysin lainanlyhennyksen+vastikkeen verran ja verottajan takia jäin 100e/kk tappiolle. Vuokraa en voinut kuitenkaan pyytää enempää alueen vuokratason takia. Lisäksi meni mm jääkaappi vaihtoon ja asunto tarvitsi maalata.

Varmaan tajusit että saat vuokraustoiminnan tappiosta verohelpotusta ja jääkaapinkin todennäköisesti vuosikorjauskuluihin.

Vierailija
44/48 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
45/48 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää miinusta joka kuukausi vielä kun on lainaa. 

Vierailija
46/48 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan riittävästi. Sanotaanko vaikka että ajopelinä allekirjoittaneella vm2019 audi a7 😎

Mutta henkisesti se on raskasta, vaikka kuinka tarkastat vuokralaisten taustat aina sinne osuu jotain luusereita/työttömiä/yh äitejä kenellä maksut raahaa perässä...

😂😂😂😂😂😂😂 Voi v...u mikä myötähäpeä.

Vierailija
47/48 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lainaa ei huomioida, saan tuloja 350e/kk. Lainanlyhennys huomioiden menee pakkaselle 150e/kk. Haluan säilyttää asunnon siltä varalta, että lapset haluavat opiskelemaan ko. paikkakunnalle.

Vierailija
48/48 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luuseri työtön yksinhuoltaja taivas varjele sentään, maksan vuokrani jo hyvissä ajoin ennen eräpäivää, joskus pariltakin kuulta etukäteen. Ongelmia on ollut pikemminkin vuokranantajien kyvyssä toimittaa esim. vesilaskut yms. ajallaan. Olen pyytänyt laskunsiirtoa minulle suoraan tulevaksi vuokranantajan sijaan, mutta jostain syystä vuokranantaja haluaa toimia tavalla,joka vaikeuttaa asioita turhaan. Tähän olen törmännyt toistuvasti. Kertoisitteko vuokranantajat, miksi vesilaskun siirto asukkaan nimiin on hankalaa? Onko takana jokin käytännön syy vai jokin muu?

Syy on se, että osakkeen omistaja vastaa vesimaksusta ihan samoin kuin yhtiövastikkeestakin. Eli jos sen siirtäisi vuokralaiselle ja vuokralainen jättäisi sen maksamatta, niin taloyhtiö voi ottaa osakkeen haltuunsa tai ryhtyä muihin toimenpiteisiin saadakseen rahansa. Eli siinä tapauksessa kusessa on ensisijaisesti osakkeen omistaja eikä vuokralainen.