Ylioppillasjuhlilla vieraat farkuissa??
Kysytääs kaikki tietäviltä mammoilta mielipidettä :)
Eli olin uuden naisystäväni tyttären ylioppilasjuhlissa ja menin tietty puku päällä paikalle. Hämmästykseni oli suuri kun muut oli farkuissaan ja Dressmannin värikkäissä lyhythihaisissa kauluspaidoissa....
Olinko minä ylipukeutunut vai muut alipukeutuneita? kontrasti oli vaan melkoinen, naisväki nyt sentään oli vetänyt vähän juhlavampaa päälle.
Ei tullut edes mieleen että ylioppilasjuhliin mennään muussa kuin puvussa!
T: mies
Kommentit (56)
Mikä siinä puvun päälle laittamisessa on joillekkin miehille niin vaikeaa? Eihän häitä, hautajaisia, ylioppilasjuhlia ja muita merkkipäiviä nyt kovinkaan tiuhaan ole. Ja jos ei pukuun taivu, niin siistit suorat housut ja kauluspaita solmiolla on suht ok mutta ei todellakaan farkkuja.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 18:29"]
Ei missään nimessä ylioppilasjuhliin pukua. Säästetään se tärkeimpiin tilaisuuksiin.
[/quote]
MIkä on mielestäsi niin tärkeä tilaisuus? siis jos ei ylioppilasjuhlat tai valmistujaiset
[/quote]
vaikka häät ja hautajaiset. Eihän ylioppilasjuhlat ole kovin erikoinen tapaus. niin oli joskus vuosikymmeniä sitten, nykyään yli puolet suorittaa yo-tutkinnon, joten ei kovin erikoinen tapaus. Eri asia sitten onkin jo tohtoripromootiot ja karonkat.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 18:26"]Ilmeisesti päädyit alemman keskiluokan, alaluokan yms juhliin. Sellaisiin piireihin, joissa ei ole sukupolvia kestänyttä juhlaperinnettä. Toivottavasti juhlissa oli kuitenkin hyvä tunnelma.
[/quote]
Huhhuh "alaluokan juhlat" mihis luokkaan itse kuulut?
Ööh, minkä värinen se sun pukusi on, millaista materiaalia, entä kravatti?
Minusta vain itse (mies)ylioppilaan kuuluu olla puvussa, kyllä miesvieraat voivat olla vapaammin pukeutuneita.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 18:26"]
Ilmeisesti päädyit alemman keskiluokan, alaluokan yms juhliin. Sellaisiin piireihin, joissa ei ole sukupolvia kestänyttä juhlaperinnettä. Toivottavasti juhlissa oli kuitenkin hyvä tunnelma.
[/quote]
Meidän suvussa taas minä olin ensimmäinen ylioppilas ja koko suku kyllä panosti pukeutumiseen, koska tilanne oli niin hieno.
Puku on yleensä varma valita tilaisuuteen, mutta on se harmillista, jos toisilla on rennompi asu ja yhdellä puku ja se yksi ei ole edes päivänsankari. Ainahan voi tilaisuuden luonnetta kysyä etukäteen. Mutta ei se pukeutuminen ole se pääasia vaan läsnäolo, osallistuminen.
Aina valitetaan etta suomalaiset miehet eivat osaa pukeutua eivatka huolehdi ulkonaostaan. Tassakin taas nahtiin etta se on kylla suomalaisten naisten/aitien vika jos noin monesta on ihan sopivaa ilmestya ylioppilasjuhliin farkuissa kun kuitenkin itse ovat pukeutuneet tilaisuuteen sopivasti.
Kyllä täytyy juntti olla jos yo-juhliin ilmestyy farkuissa. Facepalm.
Kyllä tummansiniset, siistit farkut yhdistettynä kauluspaitaan ja kravattiin mielestäni on ihan ok.
Olit ylipukeutunut, mutta tuskin se ketään haittasi. Olit itsellesi vieraiden ihmisten juhlassa ja heillä on ilmeisesti tapana juhlia rennommin pukeutuneena. Pääasia oli varmaan, että juhla oli mukava.
Kyllä puku on ainoa oikea vaate yo-juhliin. Tai erilliset pikkutakki ja suorat housut kauluspaidan ja kravatin kanssa ok myös.
mutta täytyy sanoa että taso mennyt pukeutumisen suhteen alaspäin myös meidän suvussa. Omissa yo-juhlissani 22 vuotta sitten kaikilla oli juhlavaatteet päällä, jopa pienillä lapsilla. Nyt tänä vuonna saman suvun yo-juhlissa oli farkkuja niin naisilla kuin miehilläkin. Osalla vanhempia tätejä oli juhlamekon sijaan trikoomekko. Jopa valmistuneen isällä oli farkut ja pikkutakki, ei kravattia.
Kirjoitin ylioppilaaksi pari vuotta sitten, enkä kyllä yhtään katsellut nenänvartta pitkin jos siellä juhlissani joku ei ollutkaan pukeutunut viimeisen päälle, ja toivon, että ei kukaan muukaan tehnyt niin. Totta kai se oli mukava nähdä, että kohtaani osoitettiin kunnioitusta siistillä pukeutumisella ja vaivan näöllä, mutta heidän läsnäolonsahan se on pääasia. Olin iloinen siitä, että olivat tulleet.
Näin siis miehenä sanottu. Itselle juhlapäivä ei ollut kovinkaan erikoinen, ja muutenkin olen sen tyypin ihminen, joka haluaa ottaa juhlavatkin tilaisuudet mukavan rennosti, joissa väki viihtyy. ;)
Farkut ja yleisesti siisti pukeutuminen ovat aivan OK ylioppilasjuhliin; koko tutkinnon arvostut on romahtanut pohjalukemiin mitä se ennen oli. Samanlaisia valkolakkeja saa myös jo amiksesta...
Ulkomaillakaan et juuri näe puvun housuja enää kellään muulla kuin valmistuneella ja tämän isällä. Muilla on farkut bleiserin tai siistin paidan kera. Puku suorine housuineen mielletään enemmän työasuksi. Nykyään on tosi tyylikkäitä farkkuja jotka malliltaan vetävät vertoja suorille housuille.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 18:26"]
Ihan ok asu farkut ja kauluspaita. Noihan on yleenä vapaamuotoisia tilaisuuksia
[/quote]
Ylioppilasjuhla on yksi ihmisen elämän merkkipaaluja, eikä mikään vapaamuotoinen tilaisuus. Farkut eivät sinne sovi. Kyllä miehillä pitää normaalit housut olla. Puku on sopiva ylioppilasjuhlaan.
[/quote]
Jos nyt sovittais kuitenkin, että jokainen sais ne OMAT ylioppilasjuhlansa viettää siten kuin itse haluaa. Eli jos haluaa vapaamuotoisemmat juhlat niin se on ihan ok. Mikä sinä olet määräämään kaikkien muiden ylioppilasjuhlia? Jokainen saa tasan pitää sellaiset juhlat kuin huvittaa tai vaikka olla kokonaan juhlimatta. Eikä se kuulu pätkääkään sulle. Eikä muuten ne ylioppilasjuhlat kaikille ole mikään suuri merkkipaalu. Joillekin ne on kohtuu pieni merkkipaalu.