Teini-ikäinen tyttäreni on raskaana
Tyttö on seurustelut saman pojan kanssa nyt kaksi vuotta. Molemmat ovat 17-vuotiaita ja ns. kunnollisia nuoria. Tyttö kertoi eilen että on raskaana. On syönyt e-pillereitä kokoajan mutta ne ovat pettäneet.
Nuoret olisivat 18-vuotiaita kun lapsi syntyisi jos siis pitäisivät lapsen.
Minä uskon näihin nuoriin ja siihen että pärjäisivät lapsen kanssa. Minä ja mieheni auttaisimme kaikin mahdollisin tavoin ja uskon että pojankin perhe auttaisi myös. Nuoret kuitenkin tekevät itse päätöksensä ja tuen sitä oli se mikä hyvänsä. Onko täällä muita joiden nuoret ovat tulleet raskaaksi teini-ikäisinä?
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 13:29"]
No ei mikään ehkäisykeino ole sataprosenttisen varma, ei ole koskaan ollutkaan, ei edes sterilisaatio
[/quote]
uskokoon ken haluaa
[/quote]
Uskolla ei taida olla tässä mitään tekemistä.
Kyllä pitäisi hyvin raadollisesti kertoa tytölle, mitä se elämä vauvan kanssa ihan tosissaan on.
Surullinen fakta on myös se, että valtaosa teinivanhemmista eroaa piakkoin lapsen syntymän jälkeen. Eli tyttäresi jäisi suurella todennäköisyydellä yksinhuoltajaksi.
Raskaana oleva varmasti näkee sen elämän vauvan kanssa ruusunpunaisena, vailla huolia ja murheita ja rakas poikaystävä siinä vierellä. Kun se ei sitten todennäköisesti sitä ole, vaan tuskaista ja väsynyttä pinnan kiristämistä ja riitelyä. Samaan aikaan ikätoverit alkavat juosta baareissa, kun viimein riittää ikä niihin. Tyttö ei voi sanoa satavarmaksi sitä, etteikö alkaisi kesken väsyneen ja harmaan vauva-arjen keskeltä haikeasti vilkuilemaan sinne viihteen suuntaan.
Anteeksi, mutta itse todennäköisesti ehdottaisin teini-ikäiselle tyttärelle parhaimpana ratkaisina aborttia.
Ja muuten, jos alaikäinen ei ole tarpeeksi kypsä ajamaan autoa, juomaan alkoholia tai päättämään tupakoiko vai ei, niin miten hän onkin sitten yhtäkkiä tarpeeksi kypsä päättämään tuleeko äidiksi vai ei?
Itse en missään tapauksessa lähtisi tölvimään mistään abortista mitään. Jos kuitenkinvlapsen pitävät, niin ei ole kovin hyvä pohja sinun ja lapsenlapsesi väleille!
9, olisiko siksi, että jokaisella on oikeus omaan ruumiiseensa? Pitäisikö sinun mielestäsi raskaana oleva teini raahata sairaalaan poliisivoimin, sitoa kiinni ja tehdä abortti väkisin? Heil vaan sinulle.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 16:17"]
Ja muuten, jos alaikäinen ei ole tarpeeksi kypsä ajamaan autoa, juomaan alkoholia tai päättämään tupakoiko vai ei, niin miten hän onkin sitten yhtäkkiä tarpeeksi kypsä päättämään tuleeko äidiksi vai ei?
[/quote]
Miksi sitten alaikäinen saa tehdä abortin ilman että vanhemmille kerrotaan? Salaa vanhemmilta jotka usein olisivat valmiit auttamaan lapsenlapsen hoidossa.
No, onneksi nuorilla on ilmeisesti hyvä parisuhde! Nimittäin tuollaisessa tilanteessa sen parisuhteen toisella osapuolella on todella paljon merkitystä, rakkauteni omaa poikaystävää kohtaan on vaan kasvanut oman kokemuksen myötä. :) Olen itse samassa tilanteessa, syksyllä tulen äidiksi ja olen 18. Olihan se itselle shokki kun testin tein ja vauva oli kuitenkin vahinko, mutta jo nyt todella tärkeä.
Ihanasti suhtaudut, kun itse kerroin vanhemmilleni he suhtautuivat samalla tavoin. Sanoivat että kaikki järjestyy aina ja niinhän se onkin! :)
Itse jouduin pohtimaan poikaystäväni kanssa silloin ratkaisua tehdessä, mitä haluamme elämältämme ja millaisia ns. Uhrauksia olemme valmiita tekemään. Koulut käydään ja ammattiin päästään ja ihan ajallaan, vaatii vaan enemmän töitä kuin saman ikäisillä kavereilla. Tyttären kannattaa miettiä jaksaako nähdä jo sen vaivan ja jatkossa pitää toisesta huolta, olemaan vastuussa toisesta pienestä ihmisestä, tuli mikä tuli.
Tytärtä on turha pelotella kauhukuvilla erosta tai koliikki yöstä, mutta pitää olla realistinen.
Vanhempani onneksi ovat ja he kertoivat kaiken todella avoimesti lapsen kasvattamisesta jne. Toisin on poikaystäväni äiti, joka painosti aborttiin ja välit menivät häneen loppuen lopuksi. Parasta on olla tukena, päätti tyttäresi mitä tahansa! Kaikki järjestyy.
Tsemppiä sinne paljon! :)
Kyllä uskon, että 17-vuotias osaa huolehtia lapsesta, varsinkin jos on kunnollinen.
Eri asia jos tupakoi, tai käyttää alkoholia tai huumeita. Tietysti vanhempien pitää autaa, kun onhan 17-vuotias vielä käytännössä lapsi ja on vielä riippuvainen omasta äidistään eikä ole täysi-ikäinen.
Onnea vauvalle!
Minä en ehkä auttaisi lastani, jos hän olisi samassa tilanteessa. Olen ollut 19 vuotta yksinhuoltaja, kaksi niistä käytännön huoltaja. Olen valmistanut ruokaa aika paljon, keskimäärin 2 lämmintä ateriaa päivässä, aamupalat, iltapalat, välipalat, siivonnut, pyykännyt, lukenut iltasadut, käyttänyt lääkärissä,hammaslääkärissä, neuvoloissa, kouluterkalla, opettajien palavereissa, kuskannut harrastuksissa, auttanut läksyissä, vaihdellut vaipat, kylvettänyt, voidellut kuivan ihon, kammannut hiukset, tehnyt "kampauksia", opettanut kotityöt, kuunnellut murheet yms, ollut apuna kaikin tavoin. Huolivyöhykediskurssin kohteeksiolen joutunut, pelkästään statukseni takia (yh), pelkkä mulkku huushollissa olisi auttanut. Olen käynyt töissä ja hakenut ja vienyt lapset päiväkodista yms.Vapaapäiviä ei ole juuri ollut. Seurustellut olen, mutta en ole muuttanut yhteen kenenkään kanssa, koska tiedän, että lapsen isä alkaisi hankalaksi.
Nyt nuorin on 15-v ja jos hän tulisi raskaaksi, en varmaan auttaisi paljoakaan. En jaksaisi. Onneksi ei ole pelkoa. But never says never.
Karmeaa, että tällaisissa tapauksissa ihmiset hekumoivat vain ajatuksella, että he saisivat lapsenlapsen. Ja saadaan siitä jonkinasteista vauvakuumetta.
Mites se oma lapsenne, tuleeko mieleen ajatella pidemmälle, että kuinka järkevää se lapsen saaminen alaikäisenä on?
Itse sain lapsen saman ikäisenä. Ja joku taisi olettaa että jää yh:ksi niin en todellakaan jäänyt. Yhtään riitaa ei olla lapsesta käyty. Mieheni on kylläkin vanhempi kuin minä ja on ollut jo pitkään töissä ja samalla opiskelee tohtorin tutkinnon. Itse lähden syksyllä jatkamaan opintoja :) lapsen saaminen ei ole helppoa nuorena mutta onko se sen helpompaa vanhempana? Ja uskon että nuoruudesta on vain hyötyä esim silloin kun lapsi haluaa juosta sinne tänne ja leikkiä siellä täällä :D ainut miinus on se että nuoret vanhemmat kokee paljon ennakkoluuloja ja nyrpeitä katseita. Ja kaikki tuntuu tietävän itseä paremmin millainen vanhempi on. Mut siitä selviää oikealla asenteella. Jos he pitävät lapsen niin muistakaa olla tukena :)
Kammottavaa että niin monen mielestä teinin pitäisi abortoida eli tappaa lapsensa.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 16:29"]
Kammottavaa että niin monen mielestä teinin pitäisi abortoida eli tappaa lapsensa.
[/quote]
Eli jos siis teinisi esim. 16 v. on raskaana, niin ehdottomasti on synnytettävä? Peruskoulu saatu juuri ja juuri loppuun, kaikki nuoruuden kiva vasta alkamassa.
Tätä tukevan mamman kannattaisi sitten tosissaan varautua siihen, että joutuu katselemaan lapsenlapsen perään lähes joka viikonloppu. Teini-ikäinen ei vaan välttämättä tajua, kuinka sitovaa se lapsi on ja kun sanoo että "oon mä jo nuoruutenu elänyt" niin se harvemmiten pitää paikkansa.
Itse ainakin haluaisin lapselleni mahdollisimman mukavan elämän, ilman että tarvitsee ottaa niskaansa aikuisuuden huolia liian aikaisin (plus kaikkea kertarykäisyllä). Kun ei olla päästy edes vielä itse työelämään, ei omaan asuntoon, ei itsenäistymään eikä mitään, niin tämä kaikki heitetään lapsen mukana teinin harteille kertaheitolla.
Teinityttö näkee lapsen saamisessa vain söpön vauvan pinkkeine hapsumekkoineen, eikä tajua miten raskaaksi elämä voikin mennä. Teinitytön vanhemman tehtävänä onkin kertoa liiankin rehellisesti, mitä se tulee olemaan.
Harjoitukseksi voi vaikka ottaa pari viikkoa (mikäli 12 viikkoa siis ei lähesty uhkaavasti) niin, että nukutaan tunnin-parin pätkissä ja herätään koko ajan hyssyttelemään itkevää vauvaa (joka voi olla vaikka nukke). Ja samalla huolehditaan esim. huoneensa siisteydestä ja perusasioiden hoitamisesta. Eikä ulos kavereiden kanssa lähdetä noin vaan, on huolehdittava siitä nukesta koko ajan.
Sen jälkeen voisi harkita asiaa uudestaan.
Minä en halua lapsilleni loppuelämän traumaa abortista. Turha väittää ettei sellaista voi tulla. Niinpä lapseni tulevat tietämään että lapsen hoidossa autetaan. Eikä meidän vanhempien viikonloppu- ja iltavapaiden menetys haittaa. kotihiiriä kun ollaan :)
Serkkuni oli 16-vuotias saadessaan esikoisensa, välit lapsen isään katkesivat piakkoin mutta hoiti vauvan omien vanhempiensa tuella ja hyvin pärjäsi äitinä. En näe mitään syytä miksi nuoret eivät voisi halutessaan pitää vauvaa.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 16:40"]
Minä en halua lapsilleni loppuelämän traumaa abortista. Turha väittää ettei sellaista voi tulla. Niinpä lapseni tulevat tietämään että lapsen hoidossa autetaan. Eikä meidän vanhempien viikonloppu- ja iltavapaiden menetys haittaa. kotihiiriä kun ollaan :)
[/quote]
Mutta mielummin sitten trauma synnytyksestä, plus katumus väärästä valinnasta?
Viimeinen lauseesi oikeastaan kiteytti, että mielelläsi haluaisit taas vauvan itsellesi hellittäväksi. Eli siinä taitaakin olla syy siihen, miksi kannustettaisiin teiniä pitämään lapsi.
Sain lapsen myös 17-vuotiaana. Olin sitä ennen jo ryypännyt ja rällännyt ja juhlinut niin paljon ettei se enää edes kiinnostanut. Ja en jäänyt yh:ksi :) paljon onnellisempi vauhan kanssa kuin jos olisin vain jatkanut juhlimista. Pikkuinen laittoi elämäni järjestykseen <3
Uskoakseni keskivertoikä ensimmäiselle lapselle on jopa alhaisempi kuin 18v. Joku voisi tietysti tarkistaa tilastot, mutta kai kaikki tajuaa sen, että Suomessa on todella vääristynyt tilanne ja vääristynee entisestään nykyisellä politiikalla.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 13:29"]
No ei mikään ehkäisykeino ole sataprosenttisen varma, ei ole koskaan ollutkaan, ei edes sterilisaatio
[/quote]
uskokoon ken haluaa