Teini-ikäinen tyttäreni on raskaana
Tyttö on seurustelut saman pojan kanssa nyt kaksi vuotta. Molemmat ovat 17-vuotiaita ja ns. kunnollisia nuoria. Tyttö kertoi eilen että on raskaana. On syönyt e-pillereitä kokoajan mutta ne ovat pettäneet.
Nuoret olisivat 18-vuotiaita kun lapsi syntyisi jos siis pitäisivät lapsen.
Minä uskon näihin nuoriin ja siihen että pärjäisivät lapsen kanssa. Minä ja mieheni auttaisimme kaikin mahdollisin tavoin ja uskon että pojankin perhe auttaisi myös. Nuoret kuitenkin tekevät itse päätöksensä ja tuen sitä oli se mikä hyvänsä. Onko täällä muita joiden nuoret ovat tulleet raskaaksi teini-ikäisinä?
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 13:16"]
Tyttö on seurustelut saman pojan kanssa nyt kaksi vuotta. Molemmat ovat 17-vuotiaita ja ns. kunnollisia nuoria. Tyttö kertoi eilen että on raskaana. On syönyt e-pillereitä kokoajan mutta ne ovat pettäneet.
Nuoret olisivat 18-vuotiaita kun lapsi syntyisi jos siis pitäisivät lapsen.
Minä uskon näihin nuoriin ja siihen että pärjäisivät lapsen kanssa. Minä ja mieheni auttaisimme kaikin mahdollisin tavoin ja uskon että pojankin perhe auttaisi myös. Nuoret kuitenkin tekevät itse päätöksensä ja tuen sitä oli se mikä hyvänsä. Onko täällä muita joiden nuoret ovat tulleet raskaaksi teini-ikäisinä?
[/quote]Sinä tulet mummoksi, onnea ja hyväksyt joten saat olla useesti vauvan hoitaja ja myöhemmin myös. Itse en ala liian aikaisin mummoksi joten en ala hoitelemaan, tykkään matkustella ja yhden lapsen oon hoitanut niin ja kohta täysi-ikäinen niin haluan nauttia täysin palkein elämästä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 16:53"]
Sain lapsen myös 17-vuotiaana. Olin sitä ennen jo ryypännyt ja rällännyt ja juhlinut niin paljon ettei se enää edes kiinnostanut. Ja en jäänyt yh:ksi :) paljon onnellisempi vauhan kanssa kuin jos olisin vain jatkanut juhlimista. Pikkuinen laittoi elämäni järjestykseen <3
[/quote]
Jos on 17-vuoden ikään mennessä "ryypännyt ja rällästänyt niin paljon ettei se enää edes kiinnosta" niin on kyllä aika moni asia pielessä. Miten sen ikäinen pikkutyttö voi vanhempiensa silmien alla ryypiskellä miten haluaa? Ei ole tainnut vanhempia hirveästi kiinnostaa, mitä tytär tekee.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 17:03"]
Sain lapsen myös 17-vuotiaana. Olin sitä ennen jo ryypännyt ja rällännyt ja juhlinut niin paljon ettei se enää edes kiinnostanut. Ja en jäänyt yh:ksi :) paljon onnellisempi vauhan kanssa kuin jos olisin vain jatkanut juhlimista. Pikkuinen laittoi elämäni järjestykseen <3
[/quote]
Jos on 17-vuoden ikään mennessä "ryypännyt ja rällästänyt niin paljon ettei se enää edes kiinnosta" niin on kyllä aika moni asia pielessä. Miten sen ikäinen pikkutyttö voi vanhempiensa silmien alla ryypiskellä miten haluaa? Ei ole tainnut vanhempia hirveästi kiinnostaa, mitä tytär tekee.
[/quote]
Plus tilanne ei missään nimessä ikinä saisi olla niin, että lapsi hommataan "pistämään asiat järjestykseen". Kyllä niiden asioiden pitää olla jo järjestyksessä, kun lapsi tulee.
Juuri esimerkiksi tämän takia en tosiaan kannata alaikäisten lisääntymistä: ei osata ajatella asioita vauvan parhaaksi.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 16:10"]
Karmeaa, että tällaisissa tapauksissa ihmiset hekumoivat vain ajatuksella, että he saisivat lapsenlapsen. Ja saadaan siitä jonkinasteista vauvakuumetta.
Mites se oma lapsenne, tuleeko mieleen ajatella pidemmälle, että kuinka järkevää se lapsen saaminen alaikäisenä on?
[/quote]
-Ensinnäkin tässä tapauksessa lapsi syntyisi äidin ollessa täysi-ikäinen. -Toisekseen et voi todellakaan sanoa kenenkään puolestä mitä ne elämältään haluaa ja mikä niille on paras vaihtoehto.
-Kolmannekseen lääketieteellisesti ikä on melkolailla optimaalinen (16-32v).
Tärkeää on painottaa valinnan seurauksia. Vauvalle ei ole hyvästä olla hoidossa missään ekan vuoden aikana paria tuntia pidempään. Eikä taaperokaan voi olla hoidossa kovin usein. Ei kokonaisia viikonloppuja ollenkaan. Yksi yö/ikävuosi. Todella sitoutumista. Mutta itse olisin enemmän huolissani kasvattamisesta. Se menee ainakin puolella vanhemmista pieleen ja ihan ikään katsomatta.
Kunhan olet antanut tarvittavat infot, nuoret voivat itse miettiä asioita monelta kannalta ja tehdä ratkaisunsa. Ihan itse. Näiden nuorten pitää sen ratkaisun kanssa sitten elääkin. Kannattaa varmaan pitää myös luento kestävän parisuhteen saloista, jos sellaisesta on ap:lla kokemusta.
Tärkeintä on antaa ne avaimet kumman tahansa päätöksen tekemiseen ja painottaa, että ei ole oikeaa tai väärää ratkaisua tässä asiassa. Jos siis todella tahdot auttaa ja tukea.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 17:03"]
[/quote]
[/quote]
Plus tilanne ei missään nimessä ikinä saisi olla niin, että lapsi hommataan "pistämään asiat järjestykseen". Kyllä niiden asioiden pitää olla jo järjestyksessä, kun lapsi tulee.
Juuri esimerkiksi tämän takia en tosiaan kannata alaikäisten lisääntymistä: ei osata ajatella asioita vauvan parhaaksi.
[/quote]
Vanhemmat ei tienneet. Olisivat kyllä laittaneet ojennukseen muuten.
Ja vauva oli ylläri, ehkäisy petti, mutta elämä silti muuttunut paremmaksi hänen myötänsä. En tehnyt lasta että asiat järjestyisi. Ja onneksi siinä vaiheessa olin ollut jo pitkään kiltisti. Asiat oli järjestyksessä mutta vieläkin paremmin sen jälkeen. Älä päde jos et tiedä vittuakaan XD
onnea tyttärellesi! :)
oma tyttöni tuli raskaaksi 16-vuotiaana ja synnytti himpun verran ennenkuin täytti 17. Abortti ei tytöllä käynyt mielessäkään, vaikka itse sitä myönnän pohtineeni, mutta vain ajatuksen tasolla... tyttö ei seurustellut lapsen isän kanssa eikä koskaan ole seurustellutkaan. Jäin töistä vuodeksi vuorotteluvapaalle kun lapsenlapsi syntyi, se oli paras ratkaisu :)
nyt tytär on kohta 23 ja tyttärentytär 7, sen lisäksi tytön toinen lapsi täyttää pian vuoden :) tyttö on yksinhuoltaja ollut alusta alkaen, mutta lapsi tapaa kyllä isäänsä aika usein. Opiskelut keskeytyi mutta tyttö valmistui kuitenkin, vaikka vähän myöhemmin luokkatovereitaan. :)
Kaikkea hyvää teille :) oli ratkaisu mikä hyvänsä, se on varmasti oikea...
Ketään ei tulisi pakottaa aborttiin, kuten ei myöskään synnyttämään vasten tahtoaan. Tulin itse vahingossa raskaaksi 18-vuotiaana, ja tein abortin poikaystävän tukemana. Se oli todella raskasta ja vaikeaa, mutta en kuitenkaan kadu sitä millään tavalla. Varmasti kuitenkin katuisin jos minut olisi siihen pakotettu tai painostettu.
Ap:lle ja erityisesti hänen tyttärelleen ja tämän poikaystävälle paljon onnea ja jaksamista jos päättävät lapsen pitää! Hienoa että olet päättänyt olla heidän tukenaan, he varmasti tarvitsevat sitä. Toivottavasti kaikki menee hyvin :)
Minä päädyin 17-vuotiaana aborttiin. Vastuuttoman seksin tulosta oli raskaus. En kokenut, että olisin voinut lapsen pitää, kun en siinä vaiheessa elämää pystynyt vielä huolehtimaan itsestänikään. Lisäksi pelkäsin hulluna, että silloinen pokaystäväni olisi jättänyt minut, hän kun ei lasta halunnut (vaikka ihan yhtä vastuuttomasti toimi). Jälkeenpäin ajattelin, että päätös oli kyllä niin oikea, olin niin keskenkaavuinen vielä, etenkin kun minuun vaikutti oikeastaan eniten tuo poikaystävän menettämisen pelko. En todellakaan olisi ollut kypsä äidiksi.
Oma äitini oli kanssani ihan eri mieltä. Meillä oli tuolloin tosi huonot välit jo muutenkin, eikä raskauteni niitä parantanut. Hän kun oli sitä mieltä, että okisi voinut lapsen ottaa hoidettavakseen, olisi saanut sisältöä omaan elämäänsä. Sentään sen verran järkeä oli päähäni kasvanut, että ymmärsin miten väärin se olisi ollut.
Nykyään olen onnellinen 26-vuotias pienen vauvan äiti. Vaikka abortista oli aikanaan vaikea päästä yli, sillä syyllisyys painoi kuitenkin tosi kovaa, niin olen silti tyytyväinen päätökseeni. Onneksi isä tuki enemmän päätöstäni, niin äidin puheet ei tuntunut ihan niin pahalta.
Muista siis tukea tytärtäsi,oli päätös kumpi tahansa, äläkä tuo omia eriäviä mielipiteitäsi julki, etenkin jos ei edes kysytä.
Onnittelut ! :) kyllähän pärjää, mutta muista kannustaa jatkamaan opiskeluja !:) itse olen18-vuotias äiti joka opiskelee ilta lukiossa:)
Sen voin sanoa ettei kateeksi käy. Nämä nuoruusperheet hajoaa liian usein, usein toinen tai kumpikaan ei jaksa kun olisi kiire baanalle, ikävä kyllä ne on niin nähty. Tietysti voi aina laittaa vastuun mummolle lapsen hoitamisesta mutta ei sekään ihan oikein mene. Itse on vastattava perheestä jos sen hankkii, muut sitten tukena muttei täysin vastuunkantajina.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 16:17"]
Ja muuten, jos alaikäinen ei ole tarpeeksi kypsä ajamaan autoa, juomaan alkoholia tai päättämään tupakoiko vai ei, niin miten hän onkin sitten yhtäkkiä tarpeeksi kypsä päättämään tuleeko äidiksi vai ei?
[/quote]
Miksi sitten alaikäinen saa tehdä abortin ilman että vanhemmille kerrotaan? Salaa vanhemmilta jotka usein olisivat valmiit auttamaan lapsenlapsen hoidossa.
[/quote]
Varmaankin juuri siksi, kun löytyy näitä kiihkomielisiä abortin vastustajia, jotka saattaisivat painostaa alaikäisen synnyttämään lapsen.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 16:22"]
9, olisiko siksi, että jokaisella on oikeus omaan ruumiiseensa? Pitäisikö sinun mielestäsi raskaana oleva teini raahata sairaalaan poliisivoimin, sitoa kiinni ja tehdä abortti väkisin? Heil vaan sinulle.
[/quote]
Ei voida, mutta vastuullisen vanhemman tehtävä olisi raadollisesti kertoa lapselleen, että se elämä vauvan kanssa ei ole mitään herttaista kotileikkiä, joka voidaan sitten lopettaa kun alkaakin ahdistaa.
17-vuotiaalla on vielä niin paljon edessä, koko nuoruus on vasta alkamassa. Ja nuoruudella en nyt tarkoita ryypiskelyä ja itsensä jakamista, jos nyt joku taas niin haluaa ymmärtää, vaan vapaus. Vapaus mennä miten haluaa, olla vaikka kokonainen kesäyö ulkona ystäviensä kanssa jos haluaa, lähteä äkkilähdöllä matkustamaan jos huvittaa, kokeilla erilaisia asioita, päästä työelämän alkuun ja ansaita omaa rahaa jota voi käyttää suruttomammin omiin mielitekoihin.
Miksi olet laiminlyönyt lapsesi uskonnollisen kasvatuksen? Tässä nyt nähdään mihin tämä nykyajan vapaamielisyyshysteria johtaa. Toivottavasti ateisteilla ja muulla roskaväellä on nyt hyvä mieli.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 18:13"]
Miksi olet laiminlyönyt lapsesi uskonnollisen kasvatuksen? Tässä nyt nähdään mihin tämä nykyajan vapaamielisyyshysteria johtaa. Toivottavasti ateisteilla ja muulla roskaväellä on nyt hyvä mieli.
[/quote]
Juu.. eikös muuten etenkin katolilaisten jengistä ole löytynyt iso määrä pedofiilipappeja?
Mun mielestä lapsen hankinnalle pitäis olla ikäraja. Joko k18, k20 tai k25. Ehkä k18 ois ok.
Lapsen hankinnalle k18 ja siihen asti ilmanen ehkäsy kaikille (sais olla kyllä muutenkin ilmainen!)
Onnittelut! Kovasti jo kaipaan minäkin lastenlapsia. Omat lapset vasta 10 ja 13.
Pillerit ei petä jos ottaa säännöllisesti ja jos ripulibaska tulee n 6 tunnin sisällä pitää ottaa toinen pilleri. Joskushan se saattaa "pettää" hmmmm kun nainen haluaa tulla raskaaksi. Onneksi ei ole tyttöä mutta tuskin saattaisi tuohon tilaan itseään liian nuorena, opiskelut edessä. Hurjaa. Aborttihan ehdottaisin.