Täysi-ikäisen, kotona asuvan, lapsen mielenterveysongelmat. Voinko tehdä mitään?
Opiskelut ei suju. Nuori on eristäytynyt kotiin. Hänellä on pakko-oireita. Valvoo yöt. Häneen ei saa minkäänlaista keskusteluyhteyttä. Yritetty on useaan kertaa. Käskee vain pitää huolen omista asioista. Ei myönnä tai tiedosta ongelmiaan. Onko kellään neuvoa, mitä voisi tehdä? Pitääkö vaan odottaa kunnes tapahtuu jotain kauheaa ja virkavalta vie hoitoon?
Kommentit (149)
Jos nuori sanoo ettei ole mitän ongelmaa niin miksi hän sitten tarvitsee vanhemman täysihoitoa?
Kyllä tuossa ap on syrjäytymisen mahdollistaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkisin ei voi auttaa. Paras apu on se, että joutuu ottamaan vastuun elämästään kuten aikuisen kuuluukin. Käske etsiä oma koti ja lopeta paapominen.
Varmasti hyvä neuvo ihmiseltä, joka ei ole itse tuossa tilanteessa. Monesti käy niin, ettei se tilanne siitä parane vaan pahentuu ja läheisten huoli vain kasvaa.
-kokenut
Jos haluaa ikuisesti paapoa niin siitä vaan. Toinen vaihtoehto on hyväksyä, että aikuinen joutuu ottamaan vastuun itsestään ja elää valitsemansalaista elämää. Mikäli hän päättää lymyillä kotona ja loisia yhteiskunnan varoilla se on hänen päätöksensä.
Jep, joudut nyt hetken olemaan rakastavan jämäkkä ja kerrot sille nuorellesi, että nyt on huoli kasvanut niin isoksi, että on pakko tehdä jotain. Sitten kerrot vaihtoehdot:
1. Lähtee lääkäriin ja ottaa avun vastaan ja alkaa pikkuhiljaa itsenäistymään tervehdyttyään
2. Jonkinlainen laitospaikka ja holhouksen alaiseksi asettaminen
3. Hoitaa itse asiansa ja muuttaa pois
4. Jokin muu vaihtohto, mitä itse ehdottaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee lastensuojeluilmoitus. Jos on psykoottinen, lapsi tarvitsee sairaalahoitoa.
Ei täysi-ikäisestä voi tehdä lastensuojeluilmoitusta, tietenkään!!
No ei, mutta hänelle voi viedä kunnollista ruokaa. Koliinin puutos vaikuttaa koko elimistöön! Eipä siinä lastensuojelu mitään auta!
https://www.sciencedirect.com/user/login?returnURL=https%3A%2F%2Fwww.sc…Oma nuori ei myöskään syö ja käyttää ehkä huumeita, olen voimaton, sydän pettänyt ja oma mielenterveys, jo itsellä. Itse teen viimeisillä voimillani vain ruokaa hänelle...muusta ei puhutakaan. Kyllä kananmunat on ihan hyvää ja halpaa ruokaa. Myös pirtelöitä on ruvennut juomaan. Ostan ravintolisää apteekista ja laitan niitä ruokaan. Kyllä se parantuu, kuhan rupeis taas syömään. T.kohtalo toverit
Minkälaista ravinnelisää???? LOPETA sellainen heti!
Odotan vastausta. Miksi sitä eit voi kertoa, kun aiheen olet aloittanutkin?
Tuossa sulle ja muista hankkia luomumunia, kun niitä muita ei kukaan tutki, mitä sisältävät:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkisin ei voi auttaa. Paras apu on se, että joutuu ottamaan vastuun elämästään kuten aikuisen kuuluukin. Käske etsiä oma koti ja lopeta paapominen.
Varmasti hyvä neuvo ihmiseltä, joka ei ole itse tuossa tilanteessa. Monesti käy niin, ettei se tilanne siitä parane vaan pahentuu ja läheisten huoli vain kasvaa.
-kokenut
Jos haluaa ikuisesti paapoa niin siitä vaan. Toinen vaihtoehto on hyväksyä, että aikuinen joutuu ottamaan vastuun itsestään ja elää valitsemansalaista elämää. Mikäli hän päättää lymyillä kotona ja loisia yhteiskunnan varoilla se on hänen päätöksensä.
Näin varmaan, jos nuori on normaali ja terve. Nyt on kysymys sairaasta nuoresta, joka ei selviydy itsenäisesti. Se on kun heittäisi lampaan susille, kun jättää nuoren yksin.
Vierailija kirjoitti:
Jos nuori sanoo ettei ole mitän ongelmaa niin miksi hän sitten tarvitsee vanhemman täysihoitoa?
Kyllä tuossa ap on syrjäytymisen mahdollistaja.
Niinpä. Omaan tilanteeseeni peilaten, ei olisi kohtuutonta eikä julmaa vaatia aikuista lasta joko muuttamaan omilleen ja hoitamaan kaiken itse TAI osallistumaan kotitöihin, kustannuksiin, viettämään aikaa vanhempiensa kanssa ja hoitamaan kouluaan kunnolla, mikäli aikoo asua/kyläillä vanhempiensa katon alla eikä mitään ongelmaa ole.
Mutta meillä tilanteen jatkumisen mahdollistaa tosiaankin äiti, joka pitää aikuista miestä ikuisena vauvana, jolta ei voi vaatia mitään, ettei "vauvalle" tule paha mieli. Tilanne on vielä pahempi, jos "vauvalla" on sisaruksia, joiden pitää tehdä ja jaksaa, kun taas "vauvaa" pelkästään ymmärretään ja hoivataan. Äiti menettää siinä sitten kaikki lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kokenut
Näin varmaan, jos nuori on normaali ja terve. Nyt on kysymys sairaasta nuoresta, joka ei selviydy itsenäisesti. Se on kun heittäisi lampaan susille, kun jättää nuoren yksin.
Aikuista ihmistä (täysi-ikäistä) ei voi helposti pakottaa avun piiriin. Kotona paapominen mahdollistaa tilanteen, jossa nuori ei myönnä/tiedosta ongelmiaan, eikä ainakaan koe tarvetta avun hakemiselle oma-aloitteisesti. Mikäli paapominen jatkuu, mikään ei siis todennäköisesti muutu.
Et voi, enää. Näitä olisi pitänyt miettiä silloin lapsen kasvuiässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat googlen esiin ja kasot paikkakunnan kaikki tahot läpi,aloita vaikka osoittamalla terveyskeskukseen,sitte sossuun, mtt,,,kunnes löytyy jok joka osaa kertoa mitä tehdä.
Minä olin tuossa jamassa itse ja sain vain vanhemmilta huutoa ja nöyryytystä joka päivä.
Muutin istte pois kun taas aloitin yhden koulun,joka jäi kesken,siellä opettaja vei mut kirjaimellisesti terkkarin jutuille, tuli ihan itse mukaan.
Ja sitte vuosi myöhemmin kasa diagnooseja+ terapiaa+ aloitin uudelleen koulun ns puhtaalta pöydältä.
välit vanhempiin ei koskaan tulleet kuntoon. Olen nyt 47v.
Ongelma on edelleen se, ettei häntä saa lääkäriin puhumaan asioistaan. Kun ei kuulemma mitään ongelmaa ole. Kaikki tuntuu lähtevän käyntiin siitä vapaaehtoisesta lääkärin tutkimuksesta. Kotiin eivät tule. Sitäkin on psykologilta kysytty.
Kaikki tuo ja silti annat hänelle ravintolisää ruoan seassa????
https://yle.fi/uutiset/18-88709
Muistapa ottaa siitä pakkausseloste mukaan, kun sinne lääkärille täytyisi olla kaikki tieto ja vieläpä oikein!
Mitä ne sulle sanoivat apteekissa?
Ap, mitä tapahtuisi, jos lähtisitte esim. mökille pariksi viikoksi ja jättäisitte pojan siksi aikaa pärjäämään itsekseen?
Entäpä jos ihan vain yksinkertaisesti soittaisit kotikuntasi hyvinvointikeskuskeen ja kysyisit neuvoa sieltä? Ymmärrät siis itsekin, ettei noin voi enää jatkua. Lapsesi tarvitsee ammattilaisapua, siirrä vastuu viranomaisille, joten eikun soittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos ihan vain yksinkertaisesti soittaisit kotikuntasi hyvinvointikeskuskeen ja kysyisit neuvoa sieltä? Ymmärrät siis itsekin, ettei noin voi enää jatkua. Lapsesi tarvitsee ammattilaisapua, siirrä vastuu viranomaisille, joten eikun soittamaan.
Ai? Vaikka lapsella voi olla myrkytystila tuosta valmisteesta????
Olen sitä mieltä, että nuorta aikuista pitää ehdottomasti auttaa ja antaa hänelle apua, tukea ja ymmärrystä.
Mutta! Avun antaminen tarkoittaa nimenomaan sitä, että häntä tuetaan terapian ja kotoa tulevan tuen avulla kasvamaan kohti tasapainoista, itsenäistä elämää. Älkää antako hänen jumittua kotiin "turvaan". Sanon tämän, koska itselläni on mielenterveydenhäiriöstä kärsivä yli nelikymppinen sisarus, joka asuu edelleen vanhemmillamme. Ei tee ruokaa itse, ei mitään kotitöitä, vesilasikin tuodaan suunnilleen nenän eteen valmiina. Mielestäni vanhempani ovat tehneet hänelle hirveän karhunpalveluksen, mutta vuosien ja lukuisten yritysten jälkeen en enää jaksa enkä halua puuttua tilanteeseen, jota asianosaiset eivät halua muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, mutta hänelle voi viedä kunnollista ruokaa. Koliinin puutos vaikuttaa koko elimistöön! Eipä siinä lastensuojelu mitään auta!
https://www.sciencedirect.com/user/login?returnURL=https%3A%2F%2Fwww.sc…Oma nuori ei myöskään syö ja käyttää ehkä huumeita, olen voimaton, sydän pettänyt ja oma mielenterveys, jo itsellä. Itse teen viimeisillä voimillani vain ruokaa hänelle...muusta ei puhutakaan. Kyllä kananmunat on ihan hyvää ja halpaa ruokaa. Myös pirtelöitä on ruvennut juomaan. Ostan ravintolisää apteekista ja laitan niitä ruokaan. Kyllä se parantuu, kuhan rupeis taas syömään. T.kohtalo toverit
Tuossa sulle ja muista hankkia luomumunia, kun niitä muita ei kukaan tutki, mitä sisältävät:
Luomumunahullu.
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäistä lastaan ei ole velvollisuutta huoltaa, joten voit häätää asumaan muualle, paljoa muuta ei pysty edes tekemään.
Oletko sä ihan terve kaveri?
Häätäisit ja jättäisit heitteille oman lapsen.
Mene hoitoon. Tunteetkin on keksitty!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa sulle ja muista hankkia luomumunia, kun niitä muita ei kukaan tutki, mitä sisältävät:Luomumunahullu.
Joo, en sentään ole v i e l ä omaa kanalaa rakentanut:-D
http://koti.utanet.fi/~paula/2016/2706.htm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäistä lastaan ei ole velvollisuutta huoltaa, joten voit häätää asumaan muualle, paljoa muuta ei pysty edes tekemään.
Millä lailla se sitten auttaisi häntä? Päinvastoin. Ap
Olen ihan samaa mieltä. Täällä ollaan hyvin hanakasti aina häätämään sairaat perheenjäsenet kodista pois, mutta ongelmat taatusti vain pahenevat yksin asuessa. Kiitos, ap, että välität nuorestasi.
No nämä häätäjät on ihan sairaita!
Myisivät oman mummonsakin torilla, VÄHITEN maksavalle. Ja äiti menisi kaupan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla se sitten auttaisi häntä? Päinvastoin. Ap
Olen ihan samaa mieltä. Täällä ollaan hyvin hanakasti aina häätämään sairaat perheenjäsenet kodista pois, mutta ongelmat taatusti vain pahenevat yksin asuessa. Kiitos, ap, että välität nuorestasi.
Ei se nyt noinkaan ole.
Nyt ap mahdollistaa sen ettei nuori ota mitään vastuuta elämästään.
Tekeekö tämä edes kotitöistä osansa?
Ymmärrätkö sinä yleensä mt-ongel mista mitään!!!!!
Pak ko-oireet voivat viedä 24h vuorokaudesta. Jatkuvaa käsienpesua tms.
Ja sä mietit kotitöitä ja nuoren vastuuta, kun toinen on kuolemaa tekemässä.
Joten mene v_ ttuun selittämistä siitä.
Id_ ioo_ tti
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että nuorta aikuista pitää ehdottomasti auttaa ja antaa hänelle apua, tukea ja ymmärrystä.
Mutta! Avun antaminen tarkoittaa nimenomaan sitä, että häntä tuetaan terapian ja kotoa tulevan tuen avulla kasvamaan kohti tasapainoista, itsenäistä elämää. Älkää antako hänen jumittua kotiin "turvaan". Sanon tämän, koska itselläni on mielenterveydenhäiriöstä kärsivä yli nelikymppinen sisarus, joka asuu edelleen vanhemmillamme. Ei tee ruokaa itse, ei mitään kotitöitä, vesilasikin tuodaan suunnilleen nenän eteen valmiina. Mielestäni vanhempani ovat tehneet hänelle hirveän karhunpalveluksen, mutta vuosien ja lukuisten yritysten jälkeen en enää jaksa enkä halua puuttua tilanteeseen, jota asianosaiset eivät halua muuttaa.
Totta!
Kerropa heille tuo:
https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/ta…
Ja fosfaatit ruoassa ja juomissa a i h e u t t a v a t masennusta:-X
Lisäykseksi tähän vielä, että tässä työryhmässä tekee yhteistyötä terapeutit, psykiatri, sossu.
Terapeutit tekee tarvittaessa kotikäyntejä kuten sossukin. Palvelu on ilmainen.