Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti
Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".
Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.
Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.
Kommentit (3077)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On köyhiä ja sitten on "köyhiä". Tätä jälkimmäistä ryhmää olen tavannut liian usein. Eräs pariskunta jaksaa aina kertoa, että hädin tuskin raha riitää ruokaan ja lääkkeisiin, mutta silti rahaa riittää isännän tupakoihin, kolmesti viikossa kesäterassiantimiin ja rouvan sitten pitää ostaa uudet sesonkikoristeet jokainen uusivuosi, pääsiäinen, vappu, juhannus, pyhäinpäivä, joulu, synttärit, nimpparit, lasten ja lastenlasten juhlat. Lisäksi kampaajalla pitää käydä kerran kuussa ja kesäisin sitten kesäteattereissa sun muissa tapahtumissa. Matot ostetaan uudet joka vuosi: toisena vuonna kesäkauden matot ja toisena talvikauden matot. Ja sitten selitetään silmät suurina ettei ole rahaa ruokaan ja lääkkeisiin, että juuri ja juuri voidaan vuokra ja sähkö maksaa, että byhyy ollaan köyhiä. En koskaan kysynyt heiltä, että mistä ne rahat löytyvät tupakkaan, alkoholiin, turhiin koristeisiin (niitä saa lähestulkoon ilmaiseksi kirppareilta) ja mattoihin. Nyt molemmat ovat kuolleet syöpään, kiitos isännän tupakoinnin.
eräs ikäiseni kaveri selittää ettei rahaa riitä normaalin elämiseen ja sitten kun aloin kysellä asiasta, niin hän kertoi, että työttömyystukien tullessa ensin maksetaan laskut, sitten ostetaan kuukauden oluet ja jos jotain jää jäljelle, niin niillä sitten makkaraa ja makaronia - ne kun on halvinta ruokaa. Sossu maksaa lääkkeet alkoholisteilla kun on suomessa oikeus käyttää rahansa ensin viinaan ja sossu auttaa sitten loppukuusta, jotta voivat taas ensi kuussa ryypätä.
Yksi ikäiseni pariskunta + 3 lasta valittavat ettei rahaa ole ruokaan, mutta kummasti rahaa riittää pitää kahta tila-autoa ja isännällä on aina rahaa ostaa uudet pleikkapelit ja lapsilleen uusimmat lelut. ah, valintoja, valintoja...
Näitä esimerkkejä riittää.
Itse olen suhteellisen hyvin toimeentuleva, mutta olen ollut myös hyvin köyhä. Opiskeliaikana oli pakko kittuuttaa vain sen vuoksi ettei kesällä yksinekrtaisesti saanut mistään sentin pyörylää. Ei saanut asumistukea, koska kuului asumislisän piiriin ja kesäkuukausille ei asumislisää myönnettt. Ei saanut olla työtön, koska olisi tullut kolmen kuukauden karenssi, ja sitten kesä olisikin ollut ohi eikä saanut toimeentulotukea, koska saisi valtion takaamaa opintolainaa. Minä päätin etten nosta opintolainaa, joten se merkitsi sitä, että ihan jokainen sentti laskettiin ja säästettiin opintorahakuukausilta. Sitä vain selvisi, kunoli pakko selvitä. kuluja sai olla 4 euroa päivässä, siitä meni muistaakseni 2euroa opiskelijaruokalan aterioihin, onneksi sellainen paikka oli olemassa. Senkin vuoksi ihmettelen näitä nykyajan "köyhiä", jotka valittavat köyhyyttä, mutta on varaa maksaa silti nettiliittymät ja netti-tv palvelut sekä tilata kotiin aikakauslehtiä ja ostaa uudet vaatteet kaupoista. en näe tuollaista elämää köyhyytenä, jossa on varaa maksaa kymppejä johonkin jota ilmankin voi elää.
Typerää verrata jotain menneiden vuosikymmenten opiskelijoiden todellisuutta nykyiseen. Olen itse opiskellut nykyaikana (vanhemmalla iällä, perheellisenä), ja täytyy kyllä tuohon nettiasiaan sanoa se, että kyllä nykyisin ihmiset tarvitsevat nettiä opiskeluissa. Tottakai elintoiminnot pysyvät käynnissä ilman nettiäkin, mutta opiskelu ja asioiden hoitaminen olisi esimerkiksi nyt koronavuonna täysin mahdotonta ilman nettiä. Tänä vuonna on kaikki luennot ja opiskelut hoidettu netin kautta, ja jos ajattelin ehdottaa opiskelijakirjaston nettiä, niin kirjastot ovat kiinni. Muinakin vuosina olen kyllä tarvinnut kotona nettiä opiskeluissakin, mutta toki netti on muutenkin ihan nykyajan elämää. Tosin jos HOASin asuntoon pääsee, siellä kuuluu netti vuokraan, ja monessa taloyhtiössä on halvahko netti.
Itsellä tällähetkellä rajaton liittymä missä loistava netti. Saa yhdistettyä läppäriin ja toimii moitteettomasti. Hintaa tällä liittymällä alle 20e. Vertailu kannattaa ja liittymän vaihto halvempaan. Saa numeron pidettyä samana. Useimmiten vanhaliittymä tarjoaa samaa kuin kilpailija pitääkseen asikkaansa. Ei ole laillisia enää määräaikaiset liittymät mitä pitää pitää kun se hinta nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloiselle järkevin sijoituskohde 5 eurolle on todennäköisesti kirpputoreilla kiertely ja ja koittaa löytää jotain sellaista, minkä saa myytyä edelleen kalliimmalla. Myös monilla annetaan-palstoilla annetaan ilmaiseksi sellaista, mistä joku voi vähän maksaakin. Itse olen löytänyt useita haluttuja maljakoita parilla eurolla joista parhaimmat on saanut myytyä edelleen useilla sadoilla euroilla. Jos paikkakunnalla sattuu olemaan hyvä ja suosittu kirppari, niin myös oman pöydän pitämisellä saattaa saada tuottoa. PK-seudulla paras myyntini kahdelle viikolle on ollut 3200 e. Kun on työtön, on aikaa kierrellä pienempiä kirppiksiä, kierrätyskeskuksia ja selvittää mikä tavara on minkäkin arvoinen. Torilla tai facebookissa pystyy myymään ihan hyvällä voitolla vaikka mitä. Ja kirpparirahathan maksetaan käteen, ei näy tiliotteilla tukia haittaamassa.
Eli kannustat ihmisiä harmaaseen talouteen ja tukihuijaamiseen. Eipä loiselta muuta voikaan odottaa.
Kirpputorimyynti on edelleen kaikkien oikeus ja veropaata hommaa. Sitä voit harjoittaa myös sinä, joka käyt töissä. Ei tarvitse kadehtia muiden tienestejä.
Eipä muuten ole verotonta kuin vain jos teet vuodessa kauppaa alle 1000€ liikevaihdolla. Ja tulojen ILMOITTAMATTA JÄTTÄMINEN tukihakemuksissa, oli ne sitten verollisia tai verottomia on rikollista.
Sinäkö olet ihan varma, että jos eläisit toimeentulotuella ja myisit kirppiksellä jotain lapsen vanhoja potkuhousuja saadaksesi tilaa kaapeihin ja vähän lisärahaa vaikka perheen joulua varten, niin ihan varmasti ilmoittaisit kyllä tienestisi ja pyytäisit Kelaa vähentämään ne tuestasi?
Vai voisiko olla niin, että itse et kyllä moisia "pikkusummia" ilmoittaisi, mutta toivoisit kuitenkin muiden tekevän niin? Jännä juttu, että köyhiä kauheasti kehotetaan keräämään pulloja yms saadakseen lisätienestejä, mutta sitten kuitenkin pohjimmiltaan toivotaan, että pullonkeräysrahat vähennettäisiin heidän tuestaan. Miksiköhän näin?
Kyllä minä ilmoitan ihan SENTTIENKIN korkotuotot joita saan ulkomailta, ulkomaiselle pankkitilille. Käytännössä näiden ilmoittamatta jättämisestä en mitenkään voisi jäädä kiinni mutta olenkin rehellinen. toisin kuin valheellisin tiedoin toimeentulotukea huijaavat. KYLLÄ nimenomaan huijaavat rikolliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä ekana olisi köyhälle sijoittamista ehdottelemassa. Sijoittaa pitäisi se määrä rahaa, mikä on myös pahimmassa tapauksessa varaa menettää. Sen sijaan jos vaan suinkin mahdollista niin puskuria kannattaa yrittää riipiä kasaan vaikka siinä menisi aikaa. Jonkunlainen puskuri tuo ainakin itselleni mielenrauhaa ja vähentää stressiä. Itse kyllä sijoitankin, mutta siihen on myös varaa.
-Jos tilaa netflixiä ON vara hävitä tämä raha
-Jos pelaa veikkauksen pelejä ON vara hävitä tämä raha
-Jos tilaa aikakausilehtiä ON vara hävitä tämä raha
....
Tajusitko? Sen sijaan että VARMASTI häviää rahat, sen voi sijoittaa jolloin on PIENI riski että häviää sen rahan mutta SUURI todennäköisyys että se tuottaa TULOA tulevaisuudessa, mitä ei muuten olisi saanut koskaan.
Jos vielä ostaa hyviä osinkoyhtiöitä, eli Osinko on kohtuullisen korkea, osingonmaksu on turvattu hyvällä liiketoiminnalla ja tulovirralla, sekä yhtiö nostaa säännöllisesti osinkoa niin todennäköisyys tappioille on pieni. Minulla on 20 vuoden aikana ollut varmasti yli 100 yhtiötä salkussani, ja tälläkin hetkellä 60 yhtiötä, ja VAIN yhdessä tapauksessa olen menettänyt kaikki SIIHEN sijoittamani rahat. Ja tämän tappion merkitys on alle 1% sijoitetusta pääomasta. Ja jos tämän jakaa mitä tarkoittaa tuottohistoriassani tuottoprosprosentille niin vaikutus on 0,04% p.a.
minulla on yhtiöitä salkussani jotka maksavat minulle joka vuosi enemmän osinkoja kuin olen niistä aikoinaan maksanut. Nämä ovat tietenkin harvinaisia mutta aina silloin tällöin tapahtuu. Miettikää vaikka nestettä. Jos olisitte ostaneet vuonna 2009 nesteen osakkeita, sen sijaan että käyttäneet 200 euroa (vuodessa) humputuksiin, teillä olisi nyt noin 3200 euroa nesteessä kiinni JA olisitte saaneet yhteensä osinkoja tänä aikana 462 euroa. En tarkistanut splittien vaikutusia että oliko ne huomitoitu jo tuolla kauppalehden datassa huomioitu, jos ei ollut niin saadut hyödyt ovat liian pienet. Eli nesteen kohdalla 5 vuoden jälkeen osingoista on jo saanut sijoittamansa 200 euroa takaisin tilille ja kaikki loppu siitä ikuisuuteen puhdasta rahavirtaa kotiinpäin.
Koetko yleensä, ettäeri asioihin käytetty raha on hävittyä rahaa ja menetys? Mietin vaan, että miten pystyy nauttimaan elämässä ikinä mistään, jos kaikessa aina kokee, että siihen laitettu raha on hävitty. Periaatteessahan tuo sama esimerkkisi koskee sitten lasten Linnanmäki-käyntejä, joululahjoja, teatterissa käymistä, matkarahoja isoäidin luo, ystävälle lähetettyä joulukorttia... jne. Kaikenhan voisi aina sijoittaa. Periaatteessa jo lapsen hankkiminen tulee tarkoittamaan rahanmenoa. Voiko kaikkea mielestäsi mitata rahassa ja onko sijoittaminen ainoa järkevä toiminta tässä elämässä? Jotenkin saatte tässä ketjussa asian kuulostamaan siltä, että kaikki, mikä ei tähtää lisärahan tuottamiseen, on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo jotkut sijoitusjankaajat eivät kertakaikkiaan tajua, että täytyy olla satojen tuhansien ellei miljoonien säästöt, että niiden tuotoilla eläisi. Tiedän itse hyvin entisenä köyhänä, että ei meidänkään nykyisillä osakesijoitusten TUOTOILLA eläisi kovin leveästi, mutta koko ajan tapahtuu positiivista sijoitusten suhteen, pääoma karttuu, ja ihan hyvästä summasta on kysymys. Yksi asia on oleellinen, eli se, että pystymme sijoittamaan kuukausittain hyvän summan. Ei olisi köyhänä ollut mahdollista.
ei puhe ole tuotoilla ELÄMISESTÄ, vaan tuottojen tuomasta TÄYDENNYKSESTÄ tuloihin. Elätkö sinä helpommin 1000 euron palkalla vai 1000 euron palkalla +200 euron osinkotuotolla ? kummalla sinä elät HELPOMPAA elämää?
Ja missähän ajassa se 200 euroa kuussa alkaa tulla? Ja tuleeko joka kuukausi?
Millä sijoitussummalla.
Ja onko varmaa, että kaikki osaavat sijoittaa juuri niihin TUOTTAVIIN kohteisiin.
Kukaan ei puhu niistä sijoituksista joilla on menettänyt rahaa. Kaikki ei ole Hannu Hanhia valitettavasti.Kukaan ei ole tätä kommentoinut niin kait sitten pitää kertoa miten asia on. 200e/kk -> 2400e/vuosi, osingot maksetaan yleensä kerran vuodessa keväällä. Tyypillinen osingon tuotto per osake on Suomen pörssissä ollut perinteisesti jotain 4%. Eli siis jotta saataisiin 200e kuukausitulot osingoista pitäisi osakkeita olla 2400/0,04 = 60 000 euron arvosta. Taino itseasasiassa vielä 30% enemmän koska osingoista menee verot.
Alkoi ihan naurattaan nämä "viisaiden" sijoitusvinkit. Ollaan päivän selvästi luettu joku sijoitusjuttu ja kun oma älykkyys on mitä on niin se on uskottu mitään kyseenalaistamatta. Juu sijoittaminen on ihan fiksua, mutta ei vähävaraisen nyt kannata niitä viimeisiä rahojaan sinne laittaa. Menee jo siirtokuluihin kaikki ja muutenkaan viimeisia rahoja ei ikinä sijoiteta. Köyhällä ne viimeiset rahat ovat paljon paremmassa käytössä pahan päivän jemmassa.
Säästäväisyys kannattaa aina, oli sitten köyhä tai rikas, mutta nämä sijoitusvinkit ja muut lapsellisuudet ei kuulu tähän ketjuun.
On kommentoitu. Silmät käteen ja katsomaan. Ja ei tarvitse "lukea jotain sijoitusjuttua". Riittää että katsoo omaa kirjanpitoaan ja pankkitiliään. Tuli meinaan joulukuussakin ihan tilille asti osinkoja yli 500 euroa. Maanantaina tulee tämän vuoden ensimmäiset osingot tilille.
Eikä tullut. Korkeintaan tuli uusi resepti leponexiin joten maanantaina apteekkiin mars. Mutta joo löysin kyllä noi esimerkit kun refresasin sivut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo jotkut sijoitusjankaajat eivät kertakaikkiaan tajua, että täytyy olla satojen tuhansien ellei miljoonien säästöt, että niiden tuotoilla eläisi. Tiedän itse hyvin entisenä köyhänä, että ei meidänkään nykyisillä osakesijoitusten TUOTOILLA eläisi kovin leveästi, mutta koko ajan tapahtuu positiivista sijoitusten suhteen, pääoma karttuu, ja ihan hyvästä summasta on kysymys. Yksi asia on oleellinen, eli se, että pystymme sijoittamaan kuukausittain hyvän summan. Ei olisi köyhänä ollut mahdollista.
ei puhe ole tuotoilla ELÄMISESTÄ, vaan tuottojen tuomasta TÄYDENNYKSESTÄ tuloihin. Elätkö sinä helpommin 1000 euron palkalla vai 1000 euron palkalla +200 euron osinkotuotolla ? kummalla sinä elät HELPOMPAA elämää?
Ja missähän ajassa se 200 euroa kuussa alkaa tulla? Ja tuleeko joka kuukausi?
Millä sijoitussummalla.
Ja onko varmaa, että kaikki osaavat sijoittaa juuri niihin TUOTTAVIIN kohteisiin.
Kukaan ei puhu niistä sijoituksista joilla on menettänyt rahaa. Kaikki ei ole Hannu Hanhia valitettavasti.Kukaan ei ole tätä kommentoinut niin kait sitten pitää kertoa miten asia on. 200e/kk -> 2400e/vuosi, osingot maksetaan yleensä kerran vuodessa keväällä. Tyypillinen osingon tuotto per osake on Suomen pörssissä ollut perinteisesti jotain 4%. Eli siis jotta saataisiin 200e kuukausitulot osingoista pitäisi osakkeita olla 2400/0,04 = 60 000 euron arvosta. Taino itseasasiassa vielä 30% enemmän koska osingoista menee verot.
Alkoi ihan naurattaan nämä "viisaiden" sijoitusvinkit. Ollaan päivän selvästi luettu joku sijoitusjuttu ja kun oma älykkyys on mitä on niin se on uskottu mitään kyseenalaistamatta. Juu sijoittaminen on ihan fiksua, mutta ei vähävaraisen nyt kannata niitä viimeisiä rahojaan sinne laittaa. Menee jo siirtokuluihin kaikki ja muutenkaan viimeisia rahoja ei ikinä sijoiteta. Köyhällä ne viimeiset rahat ovat paljon paremmassa käytössä pahan päivän jemmassa.
Säästäväisyys kannattaa aina, oli sitten köyhä tai rikas, mutta nämä sijoitusvinkit ja muut lapsellisuudet ei kuulu tähän ketjuun.
Puhut palturia. On paljon yleisempää että osinkoja yhtiö maksaa useammin kuin kerran vuodessa. Osinkoja maksetaan kuukauden välein, kerran kvarttaalissa, kaksi kertaa vuodessa tai kerran vuodessa.
puolivuotisosingot ovat yleisiä briteissä ja australiassa, kvarttaaliosingot taas pohjoisamerikassa. Keskieuroopassa sekalaisesti vuosi-, kvarttaali tai 2kertaa vuodessa maksettaiva osinkoja. Kuukausiosinkoja maksetaan näissä kaikissa maissa, myös Suomessa, mutta ei ole hirvittävän yleistä.
Miksi puutut epäolennaisuuksiin? Se on ihan sama tuleeko kerran vuodessa vai joka kuukausi. Tuota luokkaa sen pääoman pitää olla jos meinaa jotain oikeaa lisätuloja saada. Joo ihan kiva jos on rahaa, mutta ei kuulu köyhyysrajalla olevien repertuaariin.
Ei niin, koska ne jotka ovat älynneet näin tehdä eivät ENÄÄ ole tuolla köyhyysrajalla, kun ovat VUOSIA tehnyt töitä sen tuloverran saamiseksi. äärimmäisen harvalle sijoittalle on se satojen tuhansien salkku tullut yhdessä yössä. Valtaosa on sen ihan nollasta aloittanut ja osa jo lapsuudessaan kesätöistään säästämällä pikkuhiljaa kerryttäneet. Mutta jos et koskaan aloita, et tule sitä koskaan saamaankaan. Mitä aikaisemmin alotat sen pienemällä kuukautisella sijoittamalla sen salkun saat koostettu, ja mitä enemmän sijoitat sitä nopeammin sen tulet saamaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloiselle järkevin sijoituskohde 5 eurolle on todennäköisesti kirpputoreilla kiertely ja ja koittaa löytää jotain sellaista, minkä saa myytyä edelleen kalliimmalla. Myös monilla annetaan-palstoilla annetaan ilmaiseksi sellaista, mistä joku voi vähän maksaakin. Itse olen löytänyt useita haluttuja maljakoita parilla eurolla joista parhaimmat on saanut myytyä edelleen useilla sadoilla euroilla. Jos paikkakunnalla sattuu olemaan hyvä ja suosittu kirppari, niin myös oman pöydän pitämisellä saattaa saada tuottoa. PK-seudulla paras myyntini kahdelle viikolle on ollut 3200 e. Kun on työtön, on aikaa kierrellä pienempiä kirppiksiä, kierrätyskeskuksia ja selvittää mikä tavara on minkäkin arvoinen. Torilla tai facebookissa pystyy myymään ihan hyvällä voitolla vaikka mitä. Ja kirpparirahathan maksetaan käteen, ei näy tiliotteilla tukia haittaamassa.
Eli kannustat ihmisiä harmaaseen talouteen ja tukihuijaamiseen. Eipä loiselta muuta voikaan odottaa.
Kirpputorimyynti on edelleen kaikkien oikeus ja veropaata hommaa. Sitä voit harjoittaa myös sinä, joka käyt töissä. Ei tarvitse kadehtia muiden tienestejä.
Eipä muuten ole verotonta kuin vain jos teet vuodessa kauppaa alle 1000€ liikevaihdolla. Ja tulojen ILMOITTAMATTA JÄTTÄMINEN tukihakemuksissa, oli ne sitten verollisia tai verottomia on rikollista.
Sinäkö olet ihan varma, että jos eläisit toimeentulotuella ja myisit kirppiksellä jotain lapsen vanhoja potkuhousuja saadaksesi tilaa kaapeihin ja vähän lisärahaa vaikka perheen joulua varten, niin ihan varmasti ilmoittaisit kyllä tienestisi ja pyytäisit Kelaa vähentämään ne tuestasi?
Vai voisiko olla niin, että itse et kyllä moisia "pikkusummia" ilmoittaisi, mutta toivoisit kuitenkin muiden tekevän niin? Jännä juttu, että köyhiä kauheasti kehotetaan keräämään pulloja yms saadakseen lisätienestejä, mutta sitten kuitenkin pohjimmiltaan toivotaan, että pullonkeräysrahat vähennettäisiin heidän tuestaan. Miksiköhän näin?
Kyllä minä ilmoitan ihan SENTTIENKIN korkotuotot joita saan ulkomailta, ulkomaiselle pankkitilille. Käytännössä näiden ilmoittamatta jättämisestä en mitenkään voisi jäädä kiinni mutta olenkin rehellinen. toisin kuin valheellisin tiedoin toimeentulotukea huijaavat. KYLLÄ nimenomaan huijaavat rikolliset.
En kysynyt, ilmoitatko senttien korkotuotot ulkomaisille pankkitileille. Kysyin, ilmoittaisitko kirpputorimyyntisi tai esim. sen, jos olet köyhyysketjun vinkkien innoittamana kerännyt pulloja? Nimittäin jos olette sittenkin sitä mieltä, että mitään lisätuloja ei saisikaan hankkia (tai ainakin ne tulot pitäisi heti vähentää seuraavan kuun tuesta), niin miksi sitten tällaisia vinkkejä annetaan, jos niiden kerran ei olisikaan tarkoitus parantaa köyhien olosuhteita? Sittenhän ne ovat oikeassa, jotka vaan valittavat köyhyyttään ja kokevat, ettei heillä ole mitään mahdollisuuksia saada lisärahaa mistään (jos eivät satu saamaan riittävän hyväpalkkaista palkkatyötä, joka nostaa heidät pois toimeentulotuen piiristä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä ekana olisi köyhälle sijoittamista ehdottelemassa. Sijoittaa pitäisi se määrä rahaa, mikä on myös pahimmassa tapauksessa varaa menettää. Sen sijaan jos vaan suinkin mahdollista niin puskuria kannattaa yrittää riipiä kasaan vaikka siinä menisi aikaa. Jonkunlainen puskuri tuo ainakin itselleni mielenrauhaa ja vähentää stressiä. Itse kyllä sijoitankin, mutta siihen on myös varaa.
....
Tajusitko? Sen sijaan että VARMASTI häviää rahat, sen voi sijoittaa jolloin on PIENI riski että häviää sen rahan mutta SUURI todennäköisyys että se tuottaa TULOA tulevaisuudessa, mitä ei muuten olisi saanut koskaan.
Jos vielä ostaa hyviä osinkoyhtiöitä, eli Osinko on kohtuullisen korkea, osingonmaksu on turvattu hyvällä liiketoiminnalla ja tulovirralla, sekä yhtiö nostaa säännöllisesti osinkoa niin todennäköisyys tappioille on pieni. Minulla on 20 vuoden aikana ollut varmasti yli 100 yhtiötä salkussani, ja tälläkin hetkellä 60 yhtiötä, ja VAIN yhdessä tapauksessa olen menettänyt kaikki SIIHEN sijoittamani rahat. Ja tämän tappion merkitys on alle 1% sijoitetusta pääomasta. Ja jos tämän jakaa mitä tarkoittaa tuottohistoriassani tuottoprosprosentille niin vaikutus on 0,04% p.a.
minulla on yhtiöitä salkussani jotka maksavat minulle joka vuosi enemmän osinkoja kuin olen niistä aikoinaan maksanut. Nämä ovat tietenkin harvinaisia mutta aina silloin tällöin tapahtuu. Miettikää vaikka nestettä. Jos olisitte ostaneet vuonna 2009 nesteen osakkeita, sen sijaan että käyttäneet 200 euroa (vuodessa) humputuksiin, teillä olisi nyt noin 3200 euroa nesteessä kiinni JA olisitte saaneet yhteensä osinkoja tänä aikana 462 euroa. En tarkistanut splittien vaikutusia että oliko ne huomitoitu jo tuolla kauppalehden datassa huomioitu, jos ei ollut niin saadut hyödyt ovat liian pienet. Eli nesteen kohdalla 5 vuoden jälkeen osingoista on jo saanut sijoittamansa 200 euroa takaisin tilille ja kaikki loppu siitä ikuisuuteen puhdasta rahavirtaa kotiinpäin.
Koetko yleensä, ettäeri asioihin käytetty raha on hävittyä rahaa ja menetys? Mietin vaan, että miten pystyy nauttimaan elämässä ikinä mistään, jos kaikessa aina kokee, että siihen laitettu raha on hävitty. Periaatteessahan tuo sama esimerkkisi koskee sitten lasten Linnanmäki-käyntejä, joululahjoja, teatterissa käymistä, matkarahoja isoäidin luo, ystävälle lähetettyä joulukorttia... jne. Kaikenhan voisi aina sijoittaa. Periaatteessa jo lapsen hankkiminen tulee tarkoittamaan rahanmenoa. Voiko kaikkea mielestäsi mitata rahassa ja onko sijoittaminen ainoa järkevä toiminta tässä elämässä? Jotenkin saatte tässä ketjussa asian kuulostamaan siltä, että kaikki, mikä ei tähtää lisärahan tuottamiseen, on turhaa.
tuolla 462 eurolla tekee PALJON enemmän niitä linnanmäki-käyntejä kuin 200 eurolla olisi tehnyt. Ja se 200 euroa on yhä siinä nesteen osakkeessa tallessa, jopa arvoa nousseena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HBO, Netflix, Spotify, sekä kaikki lehtitilaukset ja vastaavat, OVAT täysin ylimääräisiä kuluja pienituloiselle. Vai että ilmaiset ohjelmat eivät ”riitä”. Kyllä ilmaiskanavilta varmasti ohjelmaa tulee ihan riittämiin, ja jos viihtyminen on pelkistä ohjelmista kiinni, niin on mielikuvituksen puutteesta kyse. Kuulostat mielestäni siltä, että on olemassa asioita joista voisit säästää mutta et halua. Kuulutkohan niihin pienituloisiin, jotka käyvät myös laitattamassa ripsien pidennykset ja tekokynnet ja sitten ei ole muka ruokaan rahaa🤔 toki kaikilla ei ole jotain mistä säästää, mutta sinulla tuntuu vielä olevan. Ja valitettavasti tuttavasi eivät ole millään lailla velvollisia auttamaan rahallisesti eikä sellaista tunnetta kannata heille aiheuttaa, siinä menettää sitten ystävyyssuhteenkin.
Mitä tarkoitat, että ilmaisilta kanavilta tulee ohjelmaa ihan riittämiin? Tarkoitatko siis sitä, että aina kun television avaa, niin sieltä kyllä tulee jotain? Jos tarkoitit tätä, niin sinun ei todellakaan kannata tuhlata ikinä rahojasi maksullisiin suoratoistopalveluihin (oli sinulla sitten rahaa tai ei), koska sinulle on ihan sama, mitä katsot. Mutta ehdotan myös, ettö vetäydyt niistä keskusteluista, joissa ihmiset puhuvat sarjoista tai elokuvista, jotka ovat koskettaneet heitä. Se on aihe, jossa et välttämättä ole asiantuntija. Uskon, että sinulle Tempparit ja Ensitreffit on ihan sopivan kiinnostavaa viihdettä, ja onneksi ne tulevat ilmaiskanavilta.
Miksi näissä ketjuissa muuten aina puhutaan ripsien pidennyksistä ja tekokynsistä? Tällaisethän ovat Suomessa aika harvinaisia, eivätkä ne täällä ole minkään yleisen kauneusihanteen mukaisia. Todella pieni osa väestöstä laittaa niitä, ja vähän veikkaan, etteivät ole leipäjonoissa mikään tavanomaisin näky.
Älä viitsi naurattaa. Kyllä sinä pärjäät ihan hyvin vaikkei sinulla joka ikistä maksutoistopalvelua ole, etkä voi ihan joka ikiseen aaveeketjuun osallistua.
Ehkä sinun kannattaisi lopettaa kokonaan näiden fiktion- ohjelmien katsominen? Sen sijaan, että puhuisit niistä alkaisit katsomaan uutisia. Lukemaan talousuutisia. Seuraamaan politiikkaa jne. Vaikka sinusta nyt joku Queens Gambia on yleissivistystä, niin suurempi merkitys yleissivistyksellesi olisi, että katsot vain ihan kaikki ilmaiseksi tulevat uutis ja ajankohtaislähetykset ja lopetat tuon täysin fiktiivisten ohjelmien seuraamisen.
Kuinka monta tuntia viikossa tai päivässä tarvitset televisioviihdettä? Vai pitääkö elämäsi olla 24/7 viihdettä? Kyllä sen 10 tunnin edestä viikossa tulee noilta ilmaisetkaan kanavilta ihan tarpeaksi laadukasta viihdettä. Eikä tarvitse edes niiden viimeisten 2 tunnin kohdalla vieläkään päätyä temppareihin.
Sinä voit aivan hyvin puhua aiheista, jotka koskettavat sinua, koska ihan varmasti sellaisia aiheita on, jotka sinä olet nähnyt tai kokenut ilmaiseksi. Jos taas sinusta tuntuu, että olet jo nähnyt kaiken ja ainoastaan maksullisilla kanavilla on uutta tarjottavaa suosittelisin sinua kyllä vakavasti vähentämään tuota sinun viihteeseen käyttämääsi aikaa. Mene ulos. Liiku ja tapaa ystäviäsi tai hanki niitä ja kohta huomaat ettei neljä tai edes yksi maksullinen suoratoistoåalvelu ole pakollinen, etkä menetä mitään olennaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö muutaman euron osakkeisiin sijoittamisen köyhästä rikkaan hetkessä? Aivan typerä neuvo. Aivan typerä oletus on myös se, että köyhä ei ole oikeutettu mihinkään mukavaan tai kivaan, joka maksaa vaikka pari euroa. Ei, se pari euroa pitää sijoittaa, ja voi sitten rikkaana tuotoilla elellä. Ei saa etsiä hetken nautintoa, vaikka lehden irtonumeron ostamalla, vaan pitää viedä köyhyyden kokemus ja kärsimys vielä pitemmälle.
Ei. täälläkin MONTA kertaa sanottu että ei tapahdu hetkessä vaan pikkuhiljaa. Tuottoa alkaa tulee HETI kun on sijoittanut, ja mitä kauemmin rahaa on pitänyt sitä enemmän tuottoa saanut. TUohan se köyhien vika on. Kaikki pitää saada HETI, mielellään itse mitään tekemättä. Vaivaa ei haluta nähdä, eikä varsinkaan odottaa.
Juu juu, kyllä ymmärretään. Mutta paljonko tuottaa sijoitettu vaikka yksi- viisi euroa kuukaudessa ja missä ajassa? En jaksa laskea, te varmaan osaatte. Paljonko ovat kulut? Verot?
Mitäs jos ne menetetäänkin, tulee tappiota? Tai köyhä ehtii kuolla tai sairastuu ettei nauti niistä enää mitään.
Ja suurin hankaluus, köyhällä ei voi olla sijoituksia jos hakee tukia.
Niillä sijoituksen "voitoilla" kun ei maksella vuokraa tai sähkölaskua tms. Ne voitot on niin pieniä (muutamia kymmeniä senttejä alussa?), että on vain köyhälle haittaa. Joka paikassa tulisi kyselyjä vastaan ja mitään konkreettista hyötyä ei olisi.
Harvalla köyhällä on mitään tietoa sijoittamisesta ja pankit tuskin ovat kiinnostuneita neuvomaan tuonsuuruisista sijoituksista jos tili on muuten aina kuun lopussa nollilla.
Otin puolisen vuotta sitten S-pankin Säästäjä-palvelun käyttöön mobiilipankissa. Laitan sinne bonukset ja 50 senttiä joka kerran kun käyttää korttia (määrän voi päättää itse). Tähän mennessä säästöjä on kertynyt noin satanen ja voittoa 4 euroa. Tavoiteaika ja -summa määrätään itse, mutta säästöjä voi myös nostaa osan tai kokonaan etukäteen. Kulut ovat 0,5% vuodessa. Mitään kyselyjä ei ole tullut, kun en ole toimeentulotuella.
Sinänsä on ihan kiinnostavaa, että köyhyysvinkit ovat siirtyneet seuraavalle asteelle. Aiemmin jumituttiin siihen, että joulukuun rahapulaa voisi helpottaa ostamalla ämpärin ja menemällä metsään marjastamaan tai Töölönlahdelle onkimaan. Nyt ollaan siirrytty seuraavaan vaiheeseen eli siihen, että haukutaan huonosta taloudenhallinnasta, jos ei sijoita. Ihan kiinnostavaa. Tietääkö joku, mistä tämä sijoitusinnostus on alkanut? Jotkut lehdethän ovat lähteneet tähän mukaan ja haastatelleet esim. sitä yhtä blogin pitäjää, joka on kertonut vääristeltyä ja kaunisteltua tarinaansa rikastumisesta - siis että muka on sijoittanut sosiaalitukiaan ja tullut sitä kautta rikkaaksi. Onhan se vetovoimainen tarina! Siinäkin kyllä "unohdettiin" kertoa, että kyseisen henkilön isä ja varakas puoliso ovat rahoittaneet hänen elämäänsä, joten hän on voinut sijoittaa omat rahansa (jotka eivät siis kuluneet elämiseen, kuten muilla ihmisillä) ja ettei hän oikeasti sijoittanut minimaalisia sosiaalitukiaan vaan paljon isompia summia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
....
Ei kaikki ole turhaa. Se mikä tarvitaan hengissä pysymiseksi on VÄLTTÄMÄTÖNTÄ. Muu kulutus on turhaa, ja sillä on vaihtoehtoistkustannus, ja se vaihtoehtoiskustannus on menetetyt tuotot. Ja menetetyt tuotot ovat erityisen tärkeitä huomioda jos aika-ajoin on vaikeuksia kattaa edes noita välttämättömiä menoja. Silloin olisi syytä keskittyä ensisijaiseti tulevaisuuden kassavirtojen kasvattamiseen. Sitten kun itse pystyy omat välttämättömät menot kaikissa tilanteissa kattaa, voi alkaa jo noihin humputuksiinkin käyttää huolettomammin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä on ihan kiinnostavaa, että köyhyysvinkit ovat siirtyneet seuraavalle asteelle. Aiemmin jumituttiin siihen, että joulukuun rahapulaa voisi helpottaa ostamalla ämpärin ja menemällä metsään marjastamaan tai Töölönlahdelle onkimaan. Nyt ollaan siirrytty seuraavaan vaiheeseen eli siihen, että haukutaan huonosta taloudenhallinnasta, jos ei sijoita. Ihan kiinnostavaa. Tietääkö joku, mistä tämä sijoitusinnostus on alkanut? Jotkut lehdethän ovat lähteneet tähän mukaan ja haastatelleet esim. sitä yhtä blogin pitäjää, joka on kertonut vääristeltyä ja kaunisteltua tarinaansa rikastumisesta - siis että muka on sijoittanut sosiaalitukiaan ja tullut sitä kautta rikkaaksi. Onhan se vetovoimainen tarina! Siinäkin kyllä "unohdettiin" kertoa, että kyseisen henkilön isä ja varakas puoliso ovat rahoittaneet hänen elämäänsä, joten hän on voinut sijoittaa omat rahansa (jotka eivät siis kuluneet elämiseen, kuten muilla ihmisillä) ja ettei hän oikeasti sijoittanut minimaalisia sosiaalitukiaan vaan paljon isompia summia.
En osaa sanoa, mitä on alkanut, mutta kyllähän jo muutaman vuoden on ollut mediassa juttua siitä, miten vähän suomalaiset säästävät ja sijoittavat. Ehkä se on alkanut pikkuhiljaa vaikuttaa, koska tämän vuoden aikana noin 100 000 suomalaista on aloittanut säästämisen ja sijoittamisen. Siis ihmisiä, joilla ei aiemmin ole ollut sijoituksia. Mikä yhteiskunnassa yleistyy, siitä kirjoitetaan sitten täällä palstallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HBO, Netflix, Spotify, sekä kaikki lehtitilaukset ja vastaavat, OVAT täysin ylimääräisiä kuluja pienituloiselle. Vai että ilmaiset ohjelmat eivät ”riitä”. Kyllä ilmaiskanavilta varmasti ohjelmaa tulee ihan riittämiin, ja jos viihtyminen on pelkistä ohjelmista kiinni, niin on mielikuvituksen puutteesta kyse. Kuulostat mielestäni siltä, että on olemassa asioita joista voisit säästää mutta et halua. Kuulutkohan niihin pienituloisiin, jotka käyvät myös laitattamassa ripsien pidennykset ja tekokynnet ja sitten ei ole muka ruokaan rahaa🤔 toki kaikilla ei ole jotain mistä säästää, mutta sinulla tuntuu vielä olevan. Ja valitettavasti tuttavasi eivät ole millään lailla velvollisia auttamaan rahallisesti eikä sellaista tunnetta kannata heille aiheuttaa, siinä menettää sitten ystävyyssuhteenkin.
Mitä tarkoitat, että ilmaisilta kanavilta tulee ohjelmaa ihan riittämiin? Tarkoitatko siis sitä, että aina kun television avaa, niin sieltä kyllä tulee jotain? Jos tarkoitit tätä, niin sinun ei todellakaan kannata tuhlata ikinä rahojasi maksullisiin suoratoistopalveluihin (oli sinulla sitten rahaa tai ei), koska sinulle on ihan sama, mitä katsot. Mutta ehdotan myös, ettö vetäydyt niistä keskusteluista, joissa ihmiset puhuvat sarjoista tai elokuvista, jotka ovat koskettaneet heitä. Se on aihe, jossa et välttämättä ole asiantuntija. Uskon, että sinulle Tempparit ja Ensitreffit on ihan sopivan kiinnostavaa viihdettä, ja onneksi ne tulevat ilmaiskanavilta.
Miksi näissä ketjuissa muuten aina puhutaan ripsien pidennyksistä ja tekokynsistä? Tällaisethän ovat Suomessa aika harvinaisia, eivätkä ne täällä ole minkään yleisen kauneusihanteen mukaisia. Todella pieni osa väestöstä laittaa niitä, ja vähän veikkaan, etteivät ole leipäjonoissa mikään tavanomaisin näky.
Älä viitsi naurattaa. Kyllä sinä pärjäät ihan hyvin vaikkei sinulla joka ikistä maksutoistopalvelua ole, etkä voi ihan joka ikiseen aaveeketjuun osallistua.
Ehkä sinun kannattaisi lopettaa kokonaan näiden fiktion- ohjelmien katsominen? Sen sijaan, että puhuisit niistä alkaisit katsomaan uutisia. Lukemaan talousuutisia. Seuraamaan politiikkaa jne. Vaikka sinusta nyt joku Queens Gambia on yleissivistystä, niin suurempi merkitys yleissivistyksellesi olisi, että katsot vain ihan kaikki ilmaiseksi tulevat uutis ja ajankohtaislähetykset ja lopetat tuon täysin fiktiivisten ohjelmien seuraamisen.Kuinka monta tuntia viikossa tai päivässä tarvitset televisioviihdettä? Vai pitääkö elämäsi olla 24/7 viihdettä? Kyllä sen 10 tunnin edestä viikossa tulee noilta ilmaisetkaan kanavilta ihan tarpeaksi laadukasta viihdettä. Eikä tarvitse edes niiden viimeisten 2 tunnin kohdalla vieläkään päätyä temppareihin.
Sinä voit aivan hyvin puhua aiheista, jotka koskettavat sinua, koska ihan varmasti sellaisia aiheita on, jotka sinä olet nähnyt tai kokenut ilmaiseksi. Jos taas sinusta tuntuu, että olet jo nähnyt kaiken ja ainoastaan maksullisilla kanavilla on uutta tarjottavaa suosittelisin sinua kyllä vakavasti vähentämään tuota sinun viihteeseen käyttämääsi aikaa. Mene ulos. Liiku ja tapaa ystäviäsi tai hanki niitä ja kohta huomaat ettei neljä tai edes yksi maksullinen suoratoistoåalvelu ole pakollinen, etkä menetä mitään olennaista.
Miten tämä minuun liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kysynyt, ilmoitatko senttien korkotuotot ulkomaisille pankkitileille. Kysyin, ilmoittaisitko kirpputorimyyntisi tai esim. sen, jos olet köyhyysketjun vinkkien innoittamana kerännyt pulloja? Nimittäin jos olette sittenkin sitä mieltä, että mitään lisätuloja ei saisikaan hankkia (tai ainakin ne tulot pitäisi heti vähentää seuraavan kuun tuesta), niin miksi sitten tällaisia vinkkejä annetaan, jos niiden kerran ei olisikaan tarkoitus parantaa köyhien olosuhteita? Sittenhän ne ovat oikeassa, jotka vaan valittavat köyhyyttään ja kokevat, ettei heillä ole mitään mahdollisuuksia saada lisärahaa mistään (jos eivät satu saamaan riittävän hyväpalkkaista palkkatyötä, joka nostaa heidät pois toimeentulotuen piiristä).
Kyllä. Tämä voi teille rikollisille tulla yllätyksenä mutta rehellisiäkin ihmisiä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
....
Ei kaikki ole turhaa. Se mikä tarvitaan hengissä pysymiseksi on VÄLTTÄMÄTÖNTÄ. Muu kulutus on turhaa, ja sillä on vaihtoehtoistkustannus, ja se vaihtoehtoiskustannus on menetetyt tuotot. Ja menetetyt tuotot ovat erityisen tärkeitä huomioda jos aika-ajoin on vaikeuksia kattaa edes noita välttämättömiä menoja. Silloin olisi syytä keskittyä ensisijaiseti tulevaisuuden kassavirtojen kasvattamiseen. Sitten kun itse pystyy omat välttämättömät menot kaikissa tilanteissa kattaa, voi alkaa jo noihin humputuksiinkin käyttää huolettomammin rahaa.
Kuvaavaa, että käytät sanaa "humputukset" lapsen joululahjoista, ystävälle lähetetystä kortista, isoäidin tapaamisesta...
Onneksi en ole sinun kaltaisesi ihminen. Olisi varmaan ankeaa elää noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tämä voi teille rikollisille tulla yllätyksenä mutta rehellisiäkin ihmisiä on.
Okei, no pitäisikö ne pullonkeräysvinkit köyhyysketjuissa sitten lopettaa?
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin näin keskituloisena amatöörisijoittana tuntuu, että näillä palstan kommentoineilla ammattisijoittajilla ei ole kaikki kotona. Sen verran hämärää ja epämääräistä juttua tulee. Johonkin 500e kuukausituloihin pitää oikeasti olla jo aika muhkea salkku.
Sen verran voi lisätä, että olen itsekkin ollut köyhä opiskeluaikana ja valmistumisen jälkeen, mutta kyllä ne lisätulot tuli hankittua kaikenlaisista hanttihommakeikoista, muutot, lumihommat jne. Rahat tuli sitten käytettyä elämän laadun parantamiseen. Nyt voi sitten sijoitellakin kun sitä rahaa jää sopivasti yli palkan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
....
Käytetty raha on aina käytetty raha, ellei sitä sijoita johonkin joka tuo sen takaisin. Niin se vaan on. Onko se silti sen arvoista? Monesti on ja toisinaan ei. Puhut nauttimisesta ja siinähän se eri monesti löytyy. Moni köyhä haluaa nauttia heti ja toiset vasta vähän myöhemmin ja vähän enemmän. Ajattele sitä vaikka, että sinulla on 2 perunaa. Voit syödä ne heti molemmat tai sitten kaivaa niistä yhden maahan. Syksyllä sinulla on 7 perunaa ja nyt syöt niistä taas yhden ja kaivat niistä kuusi maahan. Seuraavana syksynä sinulla on 42 perunaa. Ja voit jo syödä vaikka 3 perunaa ja voit kasvattaa 39 perunaa jne.
Sen sijaan ensimmäinen söi molemmat heti. Hänellä ei ollut syksyllä syötäväksi yhtään perunaa. Eikä todellakaan mitään perunoita seuraavanakaan vuonna, mutta hän oli kyllä syyllistämässä ja käsi ojossa kyselemässä niitä 42 kaverin perunaa.
Toivottavasti ne kaksi perunaa maistui silloin kaksi vuotta sitten hyviltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, no pitäisikö ne pullonkeräysvinkit köyhyysketjuissa sitten lopettaa?
Pitäisi. Ei siksi, että se olisi rikollista, mutta rikollisen typerä vinkki se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on huonoa taloudenhallintaa jos ei sijoita.
En osaa sanoa, mitä on alkanut, mutta kyllähän jo muutaman vuoden on ollut mediassa juttua siitä, miten vähän suomalaiset säästävät ja sijoittavat. Ehkä se on alkanut pikkuhiljaa vaikuttaa, koska tämän vuoden aikana noin 100 000 suomalaista on aloittanut säästämisen ja sijoittamisen. Siis ihmisiä, joilla ei aiemmin ole ollut sijoituksia. Mikä yhteiskunnassa yleistyy, siitä kirjoitetaan sitten täällä palstallakin.
Kirjoitan ohiksena, mutta eiköhän tässä tarkoitettu lähinnä muuta, kun sitä omalle työlle tai opiskelulle vältttämättömiä palveluja? Jos sinun vuokrasi kuuluu ilmainen netti ja valitat tutuille, kuinka rahaa ei ole, koska pitää olla useita eri suoratoistoliittymää ym. On Netflixi, Maksullinen Spotify, maksullinen YouTube, on maksullinen via Play ja sitten vielä joku kuukausittain tuleva vitamiinilähetys ja kerran viikossa pakollinen saunavuoro ja aina odotetaan sitä Wishin lähetystä, niin onhan se nyt typerää kun selitellään naama pokkana köyhyyttä.
Näillä ”köyhillä” on aina vaatteet ja kengät rikki. Joka kuukausi pitäisi löytyä rahaa niihin ja niitä ostaa. Ja pakastinkin hajoaa, joka kuukausi. Aina se 500:kodinkone on ostettava, jopa siellä vuokra-asunnossa.