Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti

Vierailija
29.12.2020 |

Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".

Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.

Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.

Kommentit (3077)

Vierailija
1641/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö muutaman euron osakkeisiin sijoittamisen köyhästä rikkaan hetkessä? Aivan typerä neuvo. Aivan typerä oletus on myös se, että köyhä ei ole oikeutettu mihinkään mukavaan tai kivaan, joka maksaa vaikka pari euroa. Ei, se pari euroa pitää sijoittaa, ja voi sitten rikkaana tuotoilla elellä. Ei saa etsiä hetken nautintoa, vaikka lehden irtonumeron ostamalla, vaan pitää viedä köyhyyden kokemus ja kärsimys vielä pitemmälle.

Ei. täälläkin MONTA kertaa sanottu että ei tapahdu hetkessä vaan pikkuhiljaa. Tuottoa alkaa tulee HETI kun on sijoittanut, ja mitä kauemmin rahaa on pitänyt sitä enemmän tuottoa saanut. TUohan se köyhien vika on. Kaikki pitää saada HETI, mielellään itse mitään tekemättä. Vaivaa ei haluta nähdä, eikä varsinkaan odottaa.

Juu juu, kyllä ymmärretään. Mutta paljonko tuottaa sijoitettu vaikka yksi- viisi euroa kuukaudessa ja missä ajassa? En jaksa laskea, te varmaan osaatte. Paljonko ovat kulut? Verot?

Mitäs jos ne menetetäänkin, tulee tappiota? Tai köyhä ehtii kuolla tai sairastuu ettei nauti niistä enää mitään.

Ja suurin hankaluus, köyhällä ei voi olla sijoituksia jos hakee tukia.

Niillä sijoituksen "voitoilla" kun ei maksella vuokraa tai sähkölaskua tms. Ne voitot on niin pieniä (muutamia kymmeniä senttejä alussa?), että on vain köyhälle haittaa. Joka paikassa tulisi kyselyjä vastaan ja mitään konkreettista hyötyä ei olisi.

Harvalla köyhällä on mitään tietoa sijoittamisesta ja pankit tuskin ovat kiinnostuneita neuvomaan tuonsuuruisista sijoituksista jos tili on muuten aina kuun lopussa nollilla.

Sietähän se tuli "mullehetikaikkitänne, enjaksa".

Anteeksi kauhiasti, tarkoitin, että minun ei kannata alkaa laskemaan kun en yhtään tiedä sijoittamisesta mitään ei minun kannata alkaa kaivaa tietoa jostain netistä kun täällä nyt on näitä innokkaita sijoittajia joilta tieto tulee kuin kaupan hyllyltä.

Kun kerran ilokseen noita sijoitusneuvoja antavat niin voivat sitten loppuun saakka sanoa mitä se sijoittaminen muutamilla euroilla tuottaa.

Kuten näemmä kirjoitinkin, miten voi laskea sellaista kun ei tiedä mitä laskee.

Mutta vittuilu on kivaa ihan vittuilun vuoksi, eikö.

Olisiko ollut järkevämpää vastata niihin kysymyksiini jos on tarkoitus köyhiä auttaa?

Tuo kommentti ei ainakaan yhtään kenenkään köyhän ahdinkoa auttanut.

Nähtiin taas kuinka jalot motiivit ihmisillä täällä on "auttaa ja neuvoa" köyhiä, ette vaan millään malta sitä suoraa tai piilovittuiluanne piilottaa vaikka jotkut kovin yrittävät kaunistella ja hymistellä.

Kyllä se sieltä putkahtaa väkisin kun tuntuu niin makoisalta.

Niinpä. Oma veikkaukseni on, etteivät he voi kertoa totuutta, koska sitten siltä "sijoitat euron, niin olet jo ensi vuonna noussut pois köyhyydestä ja eläkkeellä olet jo rikas" -höpinältä menisi pohja pois. Kätevää, kun voi puhua vaan epämääräisesti "tuottoa tulee jo tammikuussa", kun ei tarvitse kertoa, miten minimaalinen se tuotto on. Kiinnostavaa myös, että sijoittamisen riskeistä ei kerro kukaan - no, eipä tietenkään. Jos tietämättömänä valitsee väärän tai huonon sijoituskohteen, voi edessä olla pettymys. Ai niin, mutta sellaistahan kukaan ei muista kenellekään käyneen...

On ihan oma moka jos ei selvitä sijoituskohteen riskiä ennen sijoittamista.Siitä saa syyttää vaan itseään, ei ketään muuta. Sijoittamisen riskeistä kerrotaan kyllä hyvinkin selkeästi ja tiedon löytää kun viitsii lukea muutakin kuin seiskaa.

No minäpä kerron esimerkin. Ostin osakkeita joulukuun 21. pvä kolmellakympillä. Tänään sain näistä osakkeista osinkoa tilille 0,17 euroa. Myös ensi kuussa saan saman 0,17 euroa ja vielä toisesta firmasta lisää koska ostan kyseisen firman osakkeen ennen kuin osinko irtoaa. Eli helmikuussa tuottoa tulee tilille jo tuo 0,17+ uudesta osakkeesta 0,35e. Ja ne osakkeet pysyvät mun nimissä kunnes myyn tai lahjoitan ne veks tai nuo firmat menevät konkurssiin (very unlikely). Näin kun jatkan joka kk niin kuukausittainen kassavirta nousee jo euroon. Toki osingot menevät takaisin sijoituksiin heti kun mahdollista.

Siinä sulle esimerkki tuotosta. Tuottoa se on pienikin tuotto.Mene muualle viuruamaan ettei tule tuottoa ja on vaarallista.Toimeentulotuelle joutuminen vasta vaarallista onkin. Muut kuin toimeentuloa saavat voivat sijoittaa ja toimeentulotukea saavien kannattaa mahdollisimman nopsaan pyrkiä siltä tuelta veks.

Vierailija
1642/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä ekana olisi köyhälle sijoittamista ehdottelemassa. Sijoittaa pitäisi se määrä rahaa, mikä on myös pahimmassa tapauksessa varaa menettää. Sen sijaan jos vaan suinkin mahdollista niin puskuria kannattaa yrittää riipiä kasaan vaikka siinä menisi aikaa. Jonkunlainen puskuri tuo ainakin itselleni mielenrauhaa ja vähentää stressiä. Itse kyllä sijoitankin, mutta siihen on myös varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1643/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei muuten tainnut missään vaiheessa kinuta kinkkua keneltäkään. Hän vain ajatteli mielessään siihen suuntaan, että joku parempituloinen voisi siten vähän ystävää jeesata.

Eikö kukaan näe tässä muka mitään eroa? :D Ja miten paljon kukin meistä ajattelee sellaista, mitä ei kuitenkaan syystä tai toisesta ääneen sano.

Mutta tällä palstalla jokainen mielessä ajateltu lause on sama kuin sanottu lause tai tehty teko?

Selitystä tähän valtavaan hernepalkoon niin monessa nenässä voin kyllä hyvin arvailla ja pähkäillä. Mutta sanonko ääneen?

Vierailija
1644/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo jotkut sijoitusjankaajat eivät kertakaikkiaan tajua, että täytyy olla satojen tuhansien ellei miljoonien säästöt, että niiden tuotoilla eläisi. Tiedän itse hyvin entisenä köyhänä, että ei meidänkään nykyisillä osakesijoitusten TUOTOILLA eläisi kovin leveästi, mutta koko ajan tapahtuu positiivista sijoitusten suhteen, pääoma karttuu, ja ihan hyvästä summasta on kysymys. Yksi asia on oleellinen, eli se, että pystymme sijoittamaan kuukausittain hyvän summan. Ei olisi köyhänä ollut mahdollista.

ei puhe ole tuotoilla ELÄMISESTÄ, vaan tuottojen tuomasta TÄYDENNYKSESTÄ tuloihin. Elätkö sinä helpommin 1000 euron palkalla vai 1000 euron palkalla +200 euron osinkotuotolla ? kummalla sinä elät HELPOMPAA elämää?

Ja missähän ajassa se 200 euroa kuussa alkaa tulla? Ja tuleeko joka kuukausi?

Millä sijoitussummalla.

Ja onko varmaa, että kaikki osaavat sijoittaa juuri niihin TUOTTAVIIN kohteisiin.

Kukaan ei puhu niistä sijoituksista joilla on menettänyt rahaa. Kaikki ei ole Hannu Hanhia valitettavasti.

Vierailija
1645/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei muuten tainnut missään vaiheessa kinuta kinkkua keneltäkään. Hän vain ajatteli mielessään siihen suuntaan, että joku parempituloinen voisi siten vähän ystävää jeesata.

Eikö kukaan näe tässä muka mitään eroa? :D Ja miten paljon kukin meistä ajattelee sellaista, mitä ei kuitenkaan syystä tai toisesta ääneen sano.

Mutta tällä palstalla jokainen mielessä ajateltu lause on sama kuin sanottu lause tai tehty teko?

Selitystä tähän valtavaan hernepalkoon niin monessa nenässä voin kyllä hyvin arvailla ja pähkäillä. Mutta sanonko ääneen?

Tai mikä on tässä tapauksessa olennaisempaa: Kirjoitanko sen tänne?

Vierailija
1646/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt mitä yksi-viisi euroa kuukaudessa tuottaa sijoitettuna?

Ja mitä on kuluja ja verot.

Se riippu täysin mihin sijoitat tai sijoitit. Jos olisit aikanasi sijoittanut vaikka bitcoiniin, niin nyt saattaisit olla miljonääri. Jos viidellä dollarilla sait vuonna 2009 5000 bitcoinia, niin nyt niiden arvo olisi 23 700x 5000 noin 118 miljoonaa. Joten siinä sinulle se 11 vuoden sijoitus viidellä dollarilla. Joka on siis aika lähellä euron arvoa. En tiedä onko tuosta summasta maksettava vero suurikin, mutta kyllä siitä jää verojenkin jälkeen niin paljon ettei köyhä tarvitse enää olla.

En ikinä kehottaisi pienituloisia sijoittamaan spekulatiivisiin instrumentteihin. En bitcoinkiin, enkä mihinkään optioihin tai viputuotteisiin... Tässä suhteessa olisin todellakin varovainen. Panostaisin kassavirtaan ja siihen että sijoitusten arvo todennäköisesti säilyy tai vain maltillisesti nousee. Kasvuosakkeet ja treidaus eivät ole oikeita keinoja tässä tapauksessa. Ne on sitten vaihtoehtoja kun on jo talous vakaalla pohjalla.

Vierailija
1647/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista kuinka sijoitetaan viisi euroa kymmeneen eri yritykseen.

Vierailija
1648/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä ekana olisi köyhälle sijoittamista ehdottelemassa. Sijoittaa pitäisi se määrä rahaa, mikä on myös pahimmassa tapauksessa varaa menettää. Sen sijaan jos vaan suinkin mahdollista niin puskuria kannattaa yrittää riipiä kasaan vaikka siinä menisi aikaa. Jonkunlainen puskuri tuo ainakin itselleni mielenrauhaa ja vähentää stressiä. Itse kyllä sijoitankin, mutta siihen on myös varaa.

Juuri näin. Näen sijoittamisen riskaabelina toimintana, johon köyhän ei todellakaan kannata ryhtyä. Minulla ei ole myöskään pienintäkään kiinnostusta asiaan. Joten en jaksa asiaan edes perehtyä.

Jos haluan ylimääräistä rahaa, yritän löytää pieniä työkeikkoja tai saada myydyksi itse tekemiäni tuotteita. Joskus harvakseltaan ostan arvan tai laitan rivin lottoa. That's it.

Vierailija
1649/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo jotkut sijoitusjankaajat eivät kertakaikkiaan tajua, että täytyy olla satojen tuhansien ellei miljoonien säästöt, että niiden tuotoilla eläisi. Tiedän itse hyvin entisenä köyhänä, että ei meidänkään nykyisillä osakesijoitusten TUOTOILLA eläisi kovin leveästi, mutta koko ajan tapahtuu positiivista sijoitusten suhteen, pääoma karttuu, ja ihan hyvästä summasta on kysymys. Yksi asia on oleellinen, eli se, että pystymme sijoittamaan kuukausittain hyvän summan. Ei olisi köyhänä ollut mahdollista.

Kiitos rehellisyydestä!

Kyllähän tämä on ihan järkeenkäyvä ajatus, jokainenhan sen ymmärtää, että jos sijoittaa 5 euroa niin ei siitä millään tuottoa tule kuin joskus aikojen päästä. Ja senkin, että pitää siinä olla joku isompi alkupääoma, että on edes järkevää.

Turhaa mölinää ja suunsoittoa itsestäänselvästä asiasta jonka vähänkään älykäs tajuaa.

Niin, kuten tosiaankin sanoin, niin pitää pystyä sijoittamaan kuukausittain satoja ellei tuhansia euroja. Osakekurssit ovat myös aika oikukkaat, joten köyhän pitää olla todellinen sijoitusnero, että viiden euron panostuksella nousee lyhyessä ajassa ryysyistä rikkauksiin.

EI PIDÄ. tuloja saa jo kymppien sijoittamisesta, mutta tietenkin absoluuttinen euromääräinen tuotto on sitä parempi mitä isommat summat kyseessä. Mitä aikaisemmin sijoittamisen aloittaa sitä pienemmillä summilla miljoonaomaisuuden saa kerättyä. AIKA on se mikä merkitsee eniten, sitten se että kuinka paljon voi sijoittaa, ja kolmas muuttuja joka unohdetaan, on että kuinka useasti tuotot tilitetään ja sijoitetaan takaisin.

Vierailija
1650/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä jaksaa panostaa viiden euron sijoittamiseen. Jaksaa sillä oletuksella, että pian on varakas sijoittaja, joka halveksuu muita köyhiä, kun ei ne tajuu miten iisii on rikastuu.

Vierailija
1651/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Jos tilaa netflixiä ON vara hävitä tämä raha

-Jos pelaa veikkauksen pelejä ON vara hävitä tämä raha

-Jos tilaa aikakausilehtiä ON vara hävitä tämä raha

....

Tajusitko? Sen sijaan että VARMASTI häviää rahat, sen voi sijoittaa jolloin on PIENI riski että häviää sen rahan mutta SUURI todennäköisyys että se tuottaa TULOA tulevaisuudessa, mitä ei muuten olisi saanut koskaan.

Jos vielä ostaa hyviä osinkoyhtiöitä, eli Osinko on kohtuullisen korkea, osingonmaksu on turvattu hyvällä liiketoiminnalla ja tulovirralla, sekä yhtiö nostaa säännöllisesti osinkoa niin todennäköisyys tappioille on pieni. Minulla on 20 vuoden aikana ollut varmasti yli 100 yhtiötä salkussani, ja tälläkin hetkellä 60 yhtiötä, ja VAIN yhdessä tapauksessa olen menettänyt kaikki SIIHEN sijoittamani rahat. Ja tämän tappion merkitys on alle 1% sijoitetusta pääomasta. Ja jos tämän jakaa mitä tarkoittaa tuottohistoriassani tuottoprosprosentille niin vaikutus on 0,04% p.a.

minulla on yhtiöitä salkussani jotka maksavat minulle joka vuosi enemmän osinkoja kuin olen niistä aikoinaan maksanut. Nämä ovat tietenkin harvinaisia mutta aina silloin tällöin tapahtuu. Miettikää vaikka nestettä. Jos olisitte ostaneet vuonna 2009 nesteen osakkeita, sen sijaan että käyttäneet 200 euroa (vuodessa)  humputuksiin, teillä olisi nyt noin 3200 euroa nesteessä kiinni JA olisitte saaneet yhteensä osinkoja tänä aikana 462 euroa. En tarkistanut splittien vaikutusia että oliko ne huomitoitu jo tuolla kauppalehden datassa huomioitu, jos ei ollut niin saadut hyödyt ovat liian pienet. Eli nesteen kohdalla 5 vuoden jälkeen osingoista on jo saanut sijoittamansa 200 euroa takaisin tilille ja kaikki loppu siitä ikuisuuteen puhdasta rahavirtaa kotiinpäin.

Vierailija
1652/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

....

Tajusitko? Sen sijaan että VARMASTI häviää rahat, sen voi sijoittaa jolloin on PIENI riski että häviää sen rahan mutta SUURI todennäköisyys että se tuottaa TULOA tulevaisuudessa, mitä ei muuten olisi saanut koskaan.

Jos vielä ostaa hyviä osinkoyhtiöitä, eli Osinko on kohtuullisen korkea, osingonmaksu on turvattu hyvällä liiketoiminnalla ja tulovirralla, sekä yhtiö nostaa säännöllisesti osinkoa niin todennäköisyys tappioille on pieni. Minulla on 20 vuoden aikana ollut varmasti yli 100 yhtiötä salkussani, ja tälläkin hetkellä 60 yhtiötä, ja VAIN yhdessä tapauksessa olen menettänyt kaikki SIIHEN sijoittamani rahat. Ja tämän tappion merkitys on alle 1% sijoitetusta pääomasta. Ja jos tämän jakaa mitä tarkoittaa tuottohistoriassani tuottoprosprosentille niin vaikutus on 0,04% p.a.

minulla on yhtiöitä salkussani jotka maksavat minulle joka vuosi enemmän osinkoja kuin olen niistä aikoinaan maksanut. Nämä ovat tietenkin harvinaisia mutta aina silloin tällöin tapahtuu. Miettikää vaikka nestettä. Jos olisitte ostaneet vuonna 2009 nesteen osakkeita, sen sijaan että käyttäneet 200 euroa (vuodessa)  humputuksiin, teillä olisi nyt noin 3200 euroa nesteessä kiinni JA olisitte saaneet yhteensä osinkoja tänä aikana 462 euroa. En tarkistanut splittien vaikutusia että oliko ne huomitoitu jo tuolla kauppalehden datassa huomioitu, jos ei ollut niin saadut hyödyt ovat liian pienet. Eli nesteen kohdalla 5 vuoden jälkeen osingoista on jo saanut sijoittamansa 200 euroa takaisin tilille ja kaikki loppu siitä ikuisuuteen puhdasta rahavirtaa kotiinpäin.

Eettiset ja moraaliset tekijät ovat ongelma sijoittamisessa. En rahoita luonnon tuhoamista, enkä eläinkokeita, en turkistarhausta, lapsityövoimaa jne. Ennemmin tosiaan olen köyhä kun sijoitan arvojeni vastaiseen toimintaan.

Vierailija
1653/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Näen sijoittamisen riskaabelina toimintana, johon köyhän ei todellakaan kannata ryhtyä. Minulla ei ole myöskään pienintäkään kiinnostusta asiaan. Joten en jaksa asiaan edes perehtyä.

Jos haluan ylimääräistä rahaa, yritän löytää pieniä työkeikkoja tai saada myydyksi itse tekemiäni tuotteita. Joskus harvakseltaan ostan arvan tai laitan rivin lottoa. That's it.

Työkeikat vievät aikaa, jota ei saa takaisin. Se on ikuisesti menetetty ja arpojen ja loton pelaaminen se vasta rahan kankkulan kaivoon heittämistä onkin.

Vierailija
1654/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos alat miettimään, niin mitä mielestäsi tapahtuu ihmiselle, jolla ei ole sosiaalista verkostoa, jolla ei ole harrastuksia, eikä mitään virikkeitä?[/quote]Harrastukisa ja virikkeitä on edullisia ja jopa ilmaisia. Esimerkiksi tiettyihin urheiluporukkoihin pääsee ihan muutamalla eurolla kuussa (seuran jäsenmaksu), suoratoistojen ja lehtitilauksien korvikkeena on ilmaispalvelut (ruutu, areena, mtv, dplay , kirjaston lukusali jne). Minäkin harrastan yhtä urheilulajia aktiivisesti, mutta se on minulle ilmaista, koska saan jäsenmaksut kuitattua talkootyöllä seuran hyväksi. Ja varsinkin tämä talkootyö jos mikä on virikkeitä tarjoavaa.

Harrastusten tarkoitus on olla kiinnostavia. Ei sitä vain mennä jonnekin sen takia, että se on ilmaista tai hyvin edullista, ellei asiaan ole mitään mielenkiintoa.

No mitä ne virikkeet ja harrastukset on mitkä kelpaa köyhälle, jos ei ilmainen kelpaa? Kansalaisopistoissa on virikkeitä listatolkulla vähävaraisille ja muillekin pilkkahintaan. Voi opiskella jopa osatutkintoja ja näihin saattaa jopa saada sosiaalitoimistolta tukea syrjäytymisen ehkäisyyn. Siellä saa myös sosiaalisia verkostoja ja tapaa ihmisiä. On paljon erilaisia harrastusporukoita, urheiluryhmiä, päiväjumppaa, hiihtopolkua yms ja varmasti uimaankin pääsee, jos ei halliin, niin kesällä rannalle.

Köyhän ainoana kelpuuttama the virike on ilmeisesti lähikuppila, missä voi tupakka huulessa ja tuoppi kädessä mölytä ja valittaa elämäm kovaa kohtaloa kaltaistensa seurassa.

No minulle henkilökohtaisesti erilaiset luovat taide- ja askarteluprojektit ovat kaikkein tärkeimpiä. Niihin menee väistämättä rahaa. Onneksi niistä on myös hieman tullut takaisin.

Mitkään tavalliset jumpparyhmät eivät kiinnosta. Jumppaan ja venyttelen kotona. Ainoat ryhmäliikunnat, joissa olen ikinä käynyt ovat olleet tanssiryhmiä, mutta niissä olenkin käynyt sitten paljon (esim. lattareita, itämaista tanssia, argentiinalaista tangoa, Nia-tanssia). En muista, että olisin löytänyt sopivia kansalais- tai työväenopistosta. Tällä hetkellä voisin ehkä ajatella jotain jooga- tai qigong-ryhmää, jos tosi edullisesti löytyisi.

Ilmaisista tai hyvin edullisista jutuista kiinnostavat esim. taidenättelyt ja museot. Kirjastosta lainaan kirjoja ja leffoja. Liikun luonnossa. Opiskelen kieliä.

Valitettavasti kiinnostuksen kohteet eivät muutu tulotason mukaan, ei myöskään ihmisen perusluonne (mikä täällä näyttää täysin unohtuvan).

Luovat taide ja askarteluprojektit voivat kyllä olla todella halpoja. Materiaalia voi saada vaikka kuinka paljon ilmaiseksi. Monet valittavat esimerkiksi, että langat ovat kalliita. Vaikka monesta neuleesta ne voisi purkaa aivan helposti. Ja näitä ei kivannäköisiä neuleita löytyy kyllä kirppareilta pilkkahintaan. Purkaa ja pesee langat ja kutoo niistä. Kuten kankaiden kohdalla. Kun menee kangaskauppaan, niin uusi kangas on aina aika kallista, mutta käytettyjen vaatteiden kankaiden uudelleen käyttäminen ei maksa paljoakaan.

Luonto on täynnä materiaaleja. Eikä jotkut liimat ja ompelulangat kulu hetkessä loppuun, vaikka niitä ostaisikin.

Puuta on metsät täynnä jne. Joten jos on luova, niin kyllä niihin luoviin projekteihin pitäisi löytää myös luovia ratkaisuja.

Jos ja kun harrastuksia on lukuisia, niin kalliiksi se tulee. Jo pelkkä meneminen niihin elleivät ole ihan vieressä.

Kaikkia noita tanssijuttuja voi myös harrastaa kotona tai pihalla YouTubesta katsomalla ja pariksi voi kysyä muita samasta asiasta kiinnostuneita.

Jos ja kun harrastuksiin menee vaikka 50€ kuussa, niin silloin ei voi valittaa ettei kotona ole oliiviöljyä 29. päivä ja tilillä 2€.

En ole tuo, jolle vastasit, mutta veikkaan, ettei hänellä nyt ollut taideproggiksissa mielessä jotkut käpyaskartelut ja joulukorttitalkoot, vaan esimerkiksi öljyvärimaalaus tms. Tämä on palstalla aina ongelmallista, kun yrittää puhua taiteesta, luovuudesta, harrastuksista tms, niin jotkut ihmettelevät huuli pyöreänä, että "samahan se nyt on mitä väkertelee, kunhan jotenkin aikansa saa tapettua". 

Ja nämä selittelyt ovat aina samoja. Harrastusten hinnoissa on eroja ja tosia harrastuksia voi harrastaa vain tosi rikkaat. Muut sitten etsivät vastaavia, mutta halvempia versioita. Maalaaminen on halpaa. Mutta tietenkin, jos pitää olla erikoisvärit ja erikoiskangaspohjata ja erikoissiveltimet niin kallistahan se on. Eikö se vesivärimaalaus voisi olla ihan yhtä virikkeellistä? Lidlistä saa ennen joulua öljyvärejä. Mutta eihän ne nyt köyhälle kelpaa harrastamiseen

Minä olen luova ihminen, enkä ole koskaan väisäillyt käpyjen kanssa, enkä edes joulukortteja. Mutta sen voin sanoa, ettei materiaaleista koskaan ole pula. On se sitten piirtämisen, maalaamisen tai ompeluun ja neulomiseen liittyvää. Mikä siinä on ettei lyijykynällä voi piirtää? Muutaman euron tusseilla? Tai hiilellä? Siinä sinulle taideproggiksia halvalla.

Ei, kun se pitää olla sitä 15€ tuubin maksavaa japanilaista erikoisväriä, jonka postimaksut ja tullit ovat 45€.

Jos sinulla on varaa harrasta timanttisormusten tekemistä, niin harrasta, mutta ihan turha itkeä muille, kuinka kauheaa on kun on siihen harrastukseen on liian köyhä ja siksi loppukuusta ei ole rahaa ruokaan, kun sitä vaan on pakko harrastaa.

Jos taas haluat harrastaa korujen tekemistä, niin sitä voi kyllä tehdä halvalla. Materiaalit ovat vain eri, ei timantteja, mutta luovia ja nättejä ihan varmasti, jos itse vaan on taitava.

En ole itse se taiteilijaihminen, mutta sen verran minäkin tiedän, että äöljyvärimaalaus ja vesivärimaalaus on ihan erilaista. Jotenkin naurettavaa ehdottaa jotain vesivärejä (ja varmaan mielessä vielä jotkut Tigerin vesivärit!) silloin, jos joku harrastaa vaikka öljyvärimaalausta. Mitä kunnianhimoisempi ja parempi on, sitä todennäköisemmin sillä ON hyvinkin paljon väliä, millä välineillä taidettaan tekee. Ja moni tietysti voi tehdä hyvin erilaisiakin töitä. Vähän sama juttu, jos joku soittaa kitaraa, tekee itse musiikkia ja yrittää löytää bändin jonka kanssa soittaa, niin ei sitä kitaraankaan noin vain voi vaihtaa nokkahuiluksi.

Lehdestä luin joskus ajat sitten jutun jostain taiteilijanuoresta. Hän oli siis jo saanut itselleen nimeä ja pidettiin suurena lupauksena (kuoli tosin nuorena), mutta hänkin sanoi, että tekee hyvin harvoin ja harkiten öljyväritöitä, koska materiaalit ovat todella kalliita. Teki paljon ihan lyijykynällä. Kyllä näissä asioissa on pakko pitää talouden reaaliteetit mukana. Itse haluaisin käyttää ihania käsinvärjättyjä artesaanilankoja neulomiseen, mutta maksavat paljon, joten ostan halvempaa (ja olen keskituloinen, mutta lapsiperhe-elämä ottaa omansa). Joulupukki toi onneksi taas pari kerää ihanuuksia.

Vierailija
1655/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei puhe ole tuotoilla ELÄMISESTÄ, vaan tuottojen tuomasta TÄYDENNYKSESTÄ tuloihin. Elätkö sinä helpommin 1000 euron palkalla vai 1000 euron palkalla +200 euron osinkotuotolla ? kummalla sinä elät HELPOMPAA elämää?

Millä sijoitussummalla.

Ja onko varmaa, että kaikki osaavat sijoittaa juuri niihin TUOTTAVIIN kohteisiin.

Kukaan ei puhu niistä sijoituksista joilla on menettänyt rahaa. Kaikki ei ole Hannu Hanhia valitettavasti.

Riippuu ihan kauanko menee pääoman keräämiseen, tarvittava pääoma 200 €/kk osinkotuottojen saamiseen on siinä 30 000-90 000 euron välissä. 30 000 riittää jos sietää riskiä paljon ja sijoittaa tietyntyyppisiin kohteisiin (REITit ja BDC:t). 90 000 tarvitaan jos sijoittaa vähäriskisiin osinkoaristokraatteihin. Todennäköisesti jossain tuossa välissä. Ja kannattaa muistaa tuo 30 000-90 000 pääomaa EI ole kaikki säästettyä ja sijoitettua pääomaa, osa siitä tulee ihan arvonnousun kautta.

Ja ei tarvitse olla VAIN tuottavia kohteita, ja mikäänhän EI estä vaihtaa niitä ei-tuottavia toiseksi. Ei sen yhtiön kanssa olla naimisissa, sen voi myydä pois vaikka samana päivänä. Toki pelaamaan en suosi ja kauppaa käymällä voittoja hakemaan. Kun ostaa niin miettii että "ostan tämän ikuisesti pidettäväksi". mutta ei niihin saa kiintyäkään. Jos homma lähtee ns lapasesta (ihan sama kumpaan suuntaan) on parempi hypätä kelkasta pois ja vaihtaa hevosta.  Minä tein esimerkiksi Talvivaaralla 100% voiton suht lyhyessä ajassa. Hyppäsin kelkasta pois aika lailla huipussa kun tuotantoa vaan ei saatu kuntoon.

Vierailija
1656/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään törsäsin. Lupasin tehdä lapsille pitsaa, mutta ostinkin pakastepitsan, 5 euroa. Saivat syödä puoliksi. Miksi olin näin lyhytnäköinen? Koska kaupassa katosi osa näkökentästä ja migreenihän se sieltä tuli kaveriksi. Paluumatkalla piti pyytää kuskia pysäyttämään, koska laatta lensi. Kotona lapset purkivat kauppakassit ja paistoivat pitsan, itse kaaduin sänkyyn ja nukuin kolme tuntia. Nyt on parempi. Harmittaa, että meni paljon rahaa, mut joskus näin. Tietysti olisin voinut tehdä pitsaa myöhemmin, mutta mun migge voi kestää kolme päivää tai kolme tuntia, ikinä ei tiedä ja mukulat nyt joka tapauksessa tarvitsivat jotain syödäkseen.

Ihan ymmärrettävää että migreenissä ei pysty tekee mitään pitsoja. Mutta aika kalliin tai ison pakastepitsan oot ostanut! Ainakin mun lähi Alepassa Vantaalla Rainbow mozzarella pitsa on 1.5 euroa kappale ja on ihan älyttömän hyvää! Viidellä eurolla olisit saanut lapsille ja sulle kaikille omat pitsat.

Sun mielestä hyvää. En ole tuo aiempi pitsanostaja, mutta olen huomannut, että kasvis- ja vegaanipitsat ovat usein kalliimpia. Ja itse en syö lihaa ja inhoan kovin rasvaisia ruokia. Joten valitsen kyllä ihan ruokavalioni mukaan ja maun mukaan. Useinkaan en voi hyödyntää niitä halvimpia.

Heh, eli taas pitää valita se kallein mahdollinen. Mikään tavallinen ei vaan käy ja sitten ihmetellään, kun rahat on loppu. Muuten Ristoranten Pesto Mozzarella maksaa alle kolme euroa (ei ole lihaa).

Vierailija
1657/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

....

Eettiset ja moraaliset tekijät ovat ongelma sijoittamisessa. En rahoita luonnon tuhoamista, enkä eläinkokeita, en turkistarhausta, lapsityövoimaa jne. Ennemmin tosiaan olen köyhä kun sijoitan arvojeni vastaiseen toimintaan.

Eettiset ja moraaliset tekijät ovat ongelma KAIKESSA toiminnassa.

Sitten et sijoita noita harrastaviin yhtiöihin. Eettinen sijoittaminen on aika trendikästä tällä hetkellä.

Vierailija
1658/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä sijoitussummalla.

Riippuu ihan kauanko menee pääoman keräämiseen, tarvittava pääoma 200 €/kk osinkotuottojen saamiseen on siinä 30 000-90 000 euron välissä. 30 000 riittää jos sietää riskiä paljon ja sijoittaa tietyntyyppisiin kohteisiin (REITit ja BDC:t). 90 000 tarvitaan jos sijoittaa vähäriskisiin osinkoaristokraatteihin. Todennäköisesti jossain tuossa välissä. Ja kannattaa muistaa tuo 30 000-90 000 pääomaa EI ole kaikki säästettyä ja sijoitettua pääomaa, osa siitä tulee ihan arvonnousun kautta.

Ja ei tarvitse olla VAIN tuottavia kohteita, ja mikäänhän EI estä vaihtaa niitä ei-tuottavia toiseksi. Ei sen yhtiön kanssa olla naimisissa, sen voi myydä pois vaikka samana päivänä. Toki pelaamaan en suosi ja kauppaa käymällä voittoja hakemaan. Kun ostaa niin miettii että "ostan tämän ikuisesti pidettäväksi". mutta ei niihin saa kiintyäkään. Jos homma lähtee ns lapasesta (ihan sama kumpaan suuntaan) on parempi hypätä kelkasta pois ja vaihtaa hevosta.  Minä tein esimerkiksi Talvivaaralla 100% voiton suht lyhyessä ajassa. Hyppäsin kelkasta pois aika lailla huipussa kun tuotantoa vaan ei saatu kuntoon.

Tämä on totta.Muistelen itse kun minulla 30 000 euron raja meni rikki, ja ihmettelin että "miten minulla onkaan ollut vara noin paljon säästää ja sijoittaa tänä aikana", niin huomasin että 1/3 oli uutta pääomaa 1/3 oli arvonnousua ja 1/3 oli sitten uudelleen sijoitettuja osinkoja.  Suomeksi olin sijoittanut omia säästöjä 10 000, ja loppu oli tullut itsestään.

Vierailija
1659/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista kuinka sijoitetaan viisi euroa kymmeneen eri yritykseen.

et siis ymmärrä. Otan esimerkin.

kuukausi 1, ostetaan yhtiötä A

kuukausi 2, ostetaan yhtiötä b

kuukausi 3, ostetaan yhtiötä c

kuukausi 4, ostetaan yhtiötä A

Jatketaan kunnes haluttu positio on täynnä tai hinta nousee liian korkeaksi.KUn yhdestä yhtiöstä A,B,C tulee positio täyteen otetaan yhtiö D mukaan...

Tuossa on yksi malli rakentaa salkkua alkuun.

Vierailija
1660/3077 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me olimme yhteen aikaan todella köyhiä, ja se on jäänyt jollakin tavalla pelkotilaksi, että se köyhyys tulee taas, jos tekee jonkun väärän ratkaisun elämässä. Muistan kun syynättiin tarkkaan kauppojen tarjouslehdet, ja laskettiin rahoja ja ostettiin viikoksi kerralla ruokaa. Ruoan puolesta jotenkin pärjättiin, ja pelastus oli pakastin täynnä itse poimittuja marjoja. Ne olivat meidän herkku. Luottotiedot meni, koska ei pystytty ajoissa laskuja maksamaan, mutta siitäkin selvittiin ajan kanssa, ja tulojen lisääntyessä puolison opiskelujen päätyttyä alkoi näkyä valoa tunnelin päässä. Kannatti opiskella, vaikka välillä oli rankkaa ja köyhää aikaa. Ylpeitä oltiin, eikä almuja pyydelty keneltäkään, vaan itse piti pärjätä. Nyt ovat asiat paremmin kuin hyvin, ja välillä muistutamme itseämme näistä köyhistä ajoista ettemme ala ainakaan kovin pröystäilemään.

Köyhyys voi hyvin olla myös mielentila. Joillekin ihmisille ei riitä mikään, aina tuntuu köyhältä.

Minullekin on jollain tavalla jäänyt tuo köyhyyden mielentila ja pelko päälle lapsuudesta ja nuoruudesta. Se ei ole sellaista, että aina pitäisi saada parempaa ja hienompaa, vaan sellainen taustalla oleva pelko siitä, että rahat loppuvat ja joutuu katuojaan. Joku syvällä oleva turvattomuus siitä, että elämä ei kanna. Vaikka meillä on tällä hetkellä ihan hyvä tilanne, noin 7000€ nettotulot ja mies saa siihen päälle vielä bonuksia, ja netto-omaisuuskin on jo ylittänyt miljoonan, niin silti tuo köyhän pelko on jollain tapaa läsnä. 

Elämme ihan mukavasti emmekä nuukaile, mutta toki ilahdumme jos saamme ostettua vaikkapa kermaa tai maitoa -30% alennuksella. Vaikka toisaalta ajattelen, että tämä nykyinen omaisuus on jo liikaa yhdelle lapselle perinnöksi, niin toisaalta tuntuu että pitäisi säästää, että saisimme suuremmat osinkotulot eläkepäivien turvaksi. 

Lapsemme ei ole koskaan kokenut samanlaista köyhyyttä kuin minä koin lapsena ja hänellä tuntuu olevan aivan erilainen mentaliteetti. Hyvin nuorella iällä hän on ottanut hampaisiin asti asuntolainaa puolisonsa kanssa ja ostivat vielä kalliin sähköautonkin uutena, joka minulle ja miehelleni olisi ollut aivan liian kallis (henkisellä tasolla), vaikka nettotulomme ovat nuoreenpariin verrattuna kaksinkertaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan