Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti

Vierailija
29.12.2020 |

Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".

Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.

Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.

Kommentit (3077)

Vierailija
1621/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, köyhän pitää säästää se euro kuussa ja odottaa 20 vuotta.

Ellei sitten satu kuolemaan ennen sitä.

Pitää olla kärsivällinen ja odottaa nautintoa.

Varakkaille on sietämätöntä jos joku köyhä uskaltaa olla omavaltainen, vastoin hyväätarkoittavia neuvoja, ja käyttää ne muutamat eurot jo nyt eläessään.

Köyhän nautinto on varakkaiden tuska.

Mulle on ainakin ihan se ja sama miten köyhä rahansa käyttää, kunhan ei minulta tule kinuamaan joulukinkkua tai mitään muutakaan ja itkemään köyhyyttään. Niin makaa kuin petaa.

Vierailija
1622/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö muutaman euron osakkeisiin sijoittamisen köyhästä rikkaan hetkessä? Aivan typerä neuvo. Aivan typerä oletus on myös se, että köyhä ei ole oikeutettu mihinkään mukavaan tai kivaan, joka maksaa vaikka pari euroa. Ei, se pari euroa pitää sijoittaa, ja voi sitten rikkaana tuotoilla elellä. Ei saa etsiä hetken nautintoa, vaikka lehden irtonumeron ostamalla, vaan pitää viedä köyhyyden kokemus ja kärsimys vielä pitemmälle.

Ei. täälläkin MONTA kertaa sanottu että ei tapahdu hetkessä vaan pikkuhiljaa. Tuottoa alkaa tulee HETI kun on sijoittanut, ja mitä kauemmin rahaa on pitänyt sitä enemmän tuottoa saanut. TUohan se köyhien vika on. Kaikki pitää saada HETI, mielellään itse mitään tekemättä. Vaivaa ei haluta nähdä, eikä varsinkaan odottaa.

Juu juu, kyllä ymmärretään. Mutta paljonko tuottaa sijoitettu vaikka yksi- viisi euroa kuukaudessa ja missä ajassa? En jaksa laskea, te varmaan osaatte. Paljonko ovat kulut? Verot?

Mitäs jos ne menetetäänkin, tulee tappiota? Tai köyhä ehtii kuolla tai sairastuu ettei nauti niistä enää mitään.

Ja suurin hankaluus, köyhällä ei voi olla sijoituksia jos hakee tukia.

Niillä sijoituksen "voitoilla" kun ei maksella vuokraa tai sähkölaskua tms. Ne voitot on niin pieniä (muutamia kymmeniä senttejä alussa?), että on vain köyhälle haittaa. Joka paikassa tulisi kyselyjä vastaan ja mitään konkreettista hyötyä ei olisi.

Harvalla köyhällä on mitään tietoa sijoittamisesta ja pankit tuskin ovat kiinnostuneita neuvomaan tuonsuuruisista sijoituksista jos tili on muuten aina kuun lopussa nollilla.

Sietähän se tuli "mullehetikaikkitänne, enjaksa".

Anteeksi kauhiasti, tarkoitin, että minun ei kannata alkaa laskemaan kun en yhtään tiedä sijoittamisesta mitään ei minun kannata alkaa kaivaa tietoa jostain netistä kun täällä nyt on näitä innokkaita sijoittajia joilta tieto tulee kuin kaupan hyllyltä.

Kun kerran ilokseen noita sijoitusneuvoja antavat niin voivat sitten loppuun saakka sanoa mitä se sijoittaminen muutamilla euroilla tuottaa.

Kuten näemmä kirjoitinkin, miten voi laskea sellaista kun ei tiedä mitä laskee.

Mutta vittuilu on kivaa ihan vittuilun vuoksi, eikö.

Olisiko ollut järkevämpää vastata niihin kysymyksiini jos on tarkoitus köyhiä auttaa?

Tuo kommentti ei ainakaan yhtään kenenkään köyhän ahdinkoa auttanut.

Nähtiin taas kuinka jalot motiivit ihmisillä täällä on "auttaa ja neuvoa" köyhiä, ette vaan millään malta sitä suoraa tai piilovittuiluanne piilottaa vaikka jotkut kovin yrittävät kaunistella ja hymistellä.

Kyllä se sieltä putkahtaa väkisin kun tuntuu niin makoisalta.

Niinpä. Oma veikkaukseni on, etteivät he voi kertoa totuutta, koska sitten siltä "sijoitat euron, niin olet jo ensi vuonna noussut pois köyhyydestä ja eläkkeellä olet jo rikas" -höpinältä menisi pohja pois. Kätevää, kun voi puhua vaan epämääräisesti "tuottoa tulee jo tammikuussa", kun ei tarvitse kertoa, miten minimaalinen se tuotto on. Kiinnostavaa myös, että sijoittamisen riskeistä ei kerro kukaan - no, eipä tietenkään. Jos tietämättömänä valitsee väärän tai huonon sijoituskohteen, voi edessä olla pettymys. Ai niin, mutta sellaistahan kukaan ei muista kenellekään käyneen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo jotkut sijoitusjankaajat eivät kertakaikkiaan tajua, että täytyy olla satojen tuhansien ellei miljoonien säästöt, että niiden tuotoilla eläisi. Tiedän itse hyvin entisenä köyhänä, että ei meidänkään nykyisillä osakesijoitusten TUOTOILLA eläisi kovin leveästi, mutta koko ajan tapahtuu positiivista sijoitusten suhteen, pääoma karttuu, ja ihan hyvästä summasta on kysymys. Yksi asia on oleellinen, eli se, että pystymme sijoittamaan kuukausittain hyvän summan. Ei olisi köyhänä ollut mahdollista.

Me, entiset köyhät, olemme säästäneet eläkkeisiin 25 vuotta, ja yhden kerran on sieltä lainattu rahaa asunnon ostoa varten. Nyt sekin laina on maksettu takaisin. Ei niitäkään rahoja noin vain oteta käyttöön.

Vierailija
1624/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuo tuutin lapselle ostaja, en ole myöskään facebookissa enkä aio liittyä.

En tietenkään tarkoittanut koko Suomen lapsia. Pitihän se taas tietää, että täällä väännellään ja käänneellään jos ei aivan pilkuntarkasti selitä juurta jaksain. Vaikka hyvin asia oli ymmärretty.

Mutta esimerkiksi jos olen puistossa jossa on jäätelökioski ja paikalle tulee äiti tai isä ja lapsi. Lapsi haluaisi tötterön, alkaa vanhemman jänkkäys: et tarvi, en osta, ole hiljaa, olet ihan mahdoton jne. Lapsi itkee tai ei itke. Mutta saatan sanoa lapselle, että ostan sulle jätskin, valitse minkä haluat.

En tippaakaan välitä mitä se vanhempi minusta ajattelee, ei haittaa.

Minulla ei ole mitään vaikeutta tarjota vaikka kahvia tai jäätelöä myöskään aikuiselle. En laske tarjoamisiani kunhan nyt pysyvät järjen rajoissa. Ja järjellisen tilanteen. En niitäkään ympäriinsä tarjoile, vaan tilanteen mukaan.

Tarkoitin "kenelle tahansa lapselle" sitä, että lapsen ei tarvitse olla sukua, kummilapsi tai lähipiirin kuuluva.

Mutta tietysti en lähde ympäri puistoa ja kaupunkia huutelemaan: kuka haluaa jätskiä.

=====

Ohhoh mikä namusetä/-täti.

Itse olen opettanut lapsilleni että tuntemattomille ei oteta mitään.

Vierailija
1625/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo jotkut sijoitusjankaajat eivät kertakaikkiaan tajua, että täytyy olla satojen tuhansien ellei miljoonien säästöt, että niiden tuotoilla eläisi. Tiedän itse hyvin entisenä köyhänä, että ei meidänkään nykyisillä osakesijoitusten TUOTOILLA eläisi kovin leveästi, mutta koko ajan tapahtuu positiivista sijoitusten suhteen, pääoma karttuu, ja ihan hyvästä summasta on kysymys. Yksi asia on oleellinen, eli se, että pystymme sijoittamaan kuukausittain hyvän summan. Ei olisi köyhänä ollut mahdollista.

Kiitos rehellisyydestä!

Kyllähän tämä on ihan järkeenkäyvä ajatus, jokainenhan sen ymmärtää, että jos sijoittaa 5 euroa niin ei siitä millään tuottoa tule kuin joskus aikojen päästä. Ja senkin, että pitää siinä olla joku isompi alkupääoma, että on edes järkevää.

Turhaa mölinää ja suunsoittoa itsestäänselvästä asiasta jonka vähänkään älykäs tajuaa.

Vierailija
1626/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kaikkea lukenut, mutta neuvot ovat ristiriitaisia.

Syytetään köyhiä lyhytnäköisyydestä ja huonoista valinnoista. Pitäisi miettiä mitä hankkii. Tarkkaan.

Seuraavaksi sanotaan, että eihän köyhän tarvitse uutena ostaa, ilmaiseksi saa jostain ja muutamalla kympillä vaikka mitä.

Sanotaan, että uutta ei köyhä tarvitse kun kerran ei ole rahaa siihen, vasta sitten kun on säästänyt, vaikka euron kuussa.

Sitten ihmetellään miten sillä köyhällä nyt ei ole pakastinta tai imuria tai kun niin ei osta kun hajoaa jne. Aina köyhältä jotain puuttuu ja valittaa.

Köyhä ei tarvitse uutta vaan pitää ottaa se ilmainen tai kympin tavara. Mutta kuitenkin hankintojen pitää olla järkeviä, hyvin harkittuja ja kestää kauan, että ei ole aina rikki tai hajoa heti kättelyssä kun taas köyhä itkee kun hajosi. Tyhmä köyhä, olisi ostanut kestävän, kyllähän sen tietää, että jos ilmaiseksi tai halvalla ostaa niin hajoaa, pitää ostaa uusi niin kestää. Jne.

Loputon suo: pitää osata olla pitkänäköinen ja ostaa kestävää ettei ole aina rikki. Mutta kuitenkaan ei saa ostaa uutta vaan käytettyä ja muiden hylkäämiä tavaroita.

Totuushan on, että jos otat tai ostat minkä tahansa ilmaisen tai halvan käytetyn se ei välttämättä ole hyvä tuote. Voi olla, mutta yhtä hyvin ei.

Yleensä kun joku on jonkun tavaran hylännyt niissä on joku vika. Esimerkiksi kengät saattavat olla ulkoisesti ihan siistit, mutta huonot pitää jalassa ja siksi annetaan pois tai myydään halvalla.

En ole köyhä, vaan keskituloinen, mutta jotenkin haluan kommentoida tähän. Itse pyrin olemaan todella taloudellinen ja välttämään elämäntapainflaatiota. Olen aiemmin joskus ollut toimeentulotuella, mikä mielestäni antoi aivan mahtavan pohjan tälle taloudelliselle ajattelulle. Siinä missä työkaverit ostavat merkkituotteita, kallista ruokaa jne ja tuhlaavat koko palkan menemään, osaan ajatella fiksummin.

Yksi asia on se, että vaikka kuinka haluaisin uuden 500 euron kännykän, niin puren kieltäni ja ostan vähän vanhemman tasokkaan puhelimen käytettynä. Sohvani ostin myös parilla kympillä tori.fi. Kerran ostin huonon kahvinkeittimen kahdella eurolla ja roskiinhan se meni. Sitten ostin halvimman mahdollisen keittimen uutena kaupasta 12 eurolla ja tykkään siitä kovasti.

Se, että ostaako uutta edullista tai halpaa käytettyä, ei ole se pointti. Jokaisen ihmisen täytyy koko ajan arvioida, kannattaako tämä ja tuo ostaa käytettynä vai uutena. Itse pidän enemmän uuden ostamisesta, mutta harkitusti ostan käytettyä jos todella teen hyvän diilin. Joskus onnistun, joskus en. Mun mielestä tärkeintä on että edes yrittää päästä mahdollisimman halvalla.

Uhriutuminen on typerää. Vaikka jotkut parempituloisten neuvot saattaisivatkin loukata tunteita tai tuntua alentuvilta, niin kannattaa kuunnella ihan kaikkia joilla on taloudellisia neuvoja annettavanaan. Kaikki neuvot eivät ole hyviä, mutta osasta voi oikeasti ottaa vaarin elämäänsä helpottamaan.

Taloustaitoja ei opeteta koulussa. Silti ne ovat elämänhallinnan kannalta ehkä tärkeimpiä taitoja mitä on.

Yksi tärkeä taito mitä itse olen oppinut on olla nöyrä uuden tiedon valossa. Sen tajuaminen, että on TYHMÄ ja asiat voisi hoitaa fiksumminkin, on auttanut enemmän kuin mikään muu. Aina kun meinaan huomata että olen tyhmä, käsken itseni pysähtymään ja miettimään hetken: onko tämä fiksu taloudellinen päätös?

Voi hyvä ihme sentään. Siksi ne neuvot tuntuvat alentuvilta ja nöyryyttäviltä kun ne ovat köyhälle jokapäiväisiä ja moneen kertaan jo koettuja. Ei ne ole mitään varakkaampien kultaisia älynvälähdyksiä ja itse hyväksi koettuja. Tai "uusia asioita" köyhälle.

Siksi köyhä niillä pienillä rahoillaan jotenkin pärjää: kun käyttää kaikki keinot ja konstit. Tietää, että kannattaa ostaa punalappuisia, kannattaa kerätä täökkeja. Minä kerään ihan kaikki, mutta niitä ei nykyään toden totta ole missään tai ovat pantittomia.

Siksi ne neuvot köyhiä harmittaa kun ne ovat hyvin monelle itsestäänselvyyksiä ja itse koettuja ja ovat koko ajan käytössä.

Ja ne muutamat ovat ihan todella niin typeriä tai ei ole mitään järkeä, uskokaa jo nyt.

Köyhät eivät ole sillätavoin tyhmiä, kuin luulette. Vaikka raha-asiat ovat heikoilla. Eivätkä elä jotenkin kuin pellossa tyhmänä sormi suussa avuttomana ja täysin epäkäytännöllisesti.

Itse olen elänyt pitkän elämän jo nyt ja kokenut niin nousut ja laskutkin, elämänkokemusta on kertynyt.

"Tulee olla nöyrä uuden tiedon valossa": kun mikään näistä neuvoista ja asioista joita on tähän ketjuun kirjoitettu ei ole ainakaan minulle uuden tiedon valoa. Mikään lamppu ei näistä syty mikä ei ole jo aikaisemmin syttynyt.

Köyhä joutuu olemaan nöyrä jo muutenkin ihan tarpeeksi, emme enää kaipaa yhtään kehotusta olla nöyrä, minkään ja kenenkään edessä.

Kyllä tässäkin ketjussa useimmat neuvojat ovat taatusti jossain vaiheessa joutuneet itsekin penniä venyttämään. Jos ei muuten niin opiskeluaikoina. Miksi tätä on niin vaikea uskoa? Moni hyvätuloinenkin elää suht vaatimattomasti koska täällä on kireä verotus ja varsinkin asuminen kallista. Kaikkien vuokraa ja asumista ei Kela maksaa.

Se voi olla. Mutta ne typerän itsestäänselvät neuvot "kannattaa ostaa tarjouksesta" tai "porkkana on halvempaa kuin kaviaari, suosi sitä" tai "itse tehtynä pinaattiletuista säästää euron" tai "jos ruokaa jää yli, sitä voi syödä seuraavana päivänä" ovat silti aivan hyödyttömiä. Kaikki tietävät nämä jo. Ja varmaan niitä tarjouslappuja metsästävää, budjettiaan jatkuvasti miettivää hyödyttävät sellaiset vinkit kuin "ei kannata ostaa sitten soijalattea joka päivä" tai "me ainakin säästettiin aika paljon kun jätettiin yksi Burberryn laukku ostamatta".

Kiitos ja kuulemiin.

Vierailija
1627/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö muutaman euron osakkeisiin sijoittamisen köyhästä rikkaan hetkessä? Aivan typerä neuvo. Aivan typerä oletus on myös se, että köyhä ei ole oikeutettu mihinkään mukavaan tai kivaan, joka maksaa vaikka pari euroa. Ei, se pari euroa pitää sijoittaa, ja voi sitten rikkaana tuotoilla elellä. Ei saa etsiä hetken nautintoa, vaikka lehden irtonumeron ostamalla, vaan pitää viedä köyhyyden kokemus ja kärsimys vielä pitemmälle.

Ei. täälläkin MONTA kertaa sanottu että ei tapahdu hetkessä vaan pikkuhiljaa. Tuottoa alkaa tulee HETI kun on sijoittanut, ja mitä kauemmin rahaa on pitänyt sitä enemmän tuottoa saanut. TUohan se köyhien vika on. Kaikki pitää saada HETI, mielellään itse mitään tekemättä. Vaivaa ei haluta nähdä, eikä varsinkaan odottaa.

Juu juu, kyllä ymmärretään. Mutta paljonko tuottaa sijoitettu vaikka yksi- viisi euroa kuukaudessa ja missä ajassa? En jaksa laskea, te varmaan osaatte. Paljonko ovat kulut? Verot?

Mitäs jos ne menetetäänkin, tulee tappiota? Tai köyhä ehtii kuolla tai sairastuu ettei nauti niistä enää mitään.

Niillä sijoituksen "voitoilla" kun ei maksella vuokraa tai sähkölaskua tms. Ne voitot on niin pieniä (muutamia kymmeniä senttejä alussa?), että on vain köyhälle haittaa. Joka paikassa tulisi kyselyjä vastaan ja mitään konkreettista hyötyä ei olisi.

Harvalla köyhällä on mitään tietoa sijoittamisesta ja pankit tuskin ovat kiinnostuneita neuvomaan tuonsuuruisista sijoituksista jos tili on muuten aina kuun lopussa nollilla.

AI harmi. enkö siis saakaan käyttää näitä esim tänään saamiani euroja vaikkapa puhelinlaskun maksuun? Olenko hirveän rikoksen tehnyt kun olen kuitenkin näin tehnyt useammankin kerran? itseasiassa ovat tuolla minun tililläni palkka- ja osinkotulot suloisen sekasin.

Ymmärrät hyvin, että muutaman euron sijoituksista ei paljonkaan kerry osinkoja.

Ja saako niitä joka kuukausi nostaa? Miten joku 50 sentin osinko miinus nostokulut auttaa sähkölaskussua.

Jotain suhteellisuudentajua. En usko, että viiden euron sijoituksesta kertyy kovin nopeasti useita euroja joka kuukausi osinkoa. Koska tarvin pienet rahani joka kuukausi, ei ne laskut odota osinkon kertymistä.

Jos niin on alan sijoittaa heti. Jos saan vaikka kolmen kuukauden päästä 15 euroa osinkoja. Tai oikeastaan han siinä onkin vasta ne itse sijoittamani omat rahat.

Ei tietenkään kerry. Muutamista prosenteista puhutaan vuositasolla. MUTTA siksi se onkin säännöllistä ja pikkuhiljaa sijoitetun summan nostamista. Ja jokainen euro on kotiinpäin.  Otetaan yksi konkreettinen esimerkki, ei ole siis sijoitussuositus vaan esimerkkilaskelma.

Avaat nordeaan arvo-osuustilin 4.1.2021 ja tilin sen hoitoa vasten. (nordea siksi että se on mikrosijoittajalle halvin mahdollinen).

Tilinhoidosta maksetaan tietysti normihinnoittelun mukaan. arvo-osuustili ei maksa mitään jos edellisessä kvartaalissa on ostanut jotain. (eka 3 kk tässä esimerkissä maksaisi muistaakseni yhteensä 6 euroa).

Samalla teet ekan siirron normaalille tilille (hoitotili).  Kun rahat ovat tilillä voitkin jo mennä ostaa osakkeita.

Menet nordean investoriin ja etsit osakkeen cibus (ruotsin pörssissä) ja annat montako haluat ostaa (1 kpl, pienempiä määriä kuin 1 osake ei nordeassa voi ostaa, kaikki ostot ovat siis oltava kokonaislukuja)  tai vaihtohtoisesti maksimieuromäärän minkä haluat ostaa ja ohjelma laskee kappalemäärän sen mukaan. Annat myös hinnan millä haluat osakkeen ostaa

cibusin kurssi on nyt 167.6 SEK, eli noin 16.70 €.  Ja teet kaupan.

Oletetaan että kurssi on tuo 16.70, ja se kauppa toteutuu (joku on valmis sillä hinnalla myymään) nordea perii tästä kaupasta välityspalkkiota  17 senttiä.

JOs olet tämän oston tehnyt 20.1.2021 saat osinkoa ensimmäisen kerran 31.1.2021 ja sen osingon suuruus on 7cnt. Tästä ruotsiin maksetaan 15 % vero.  Toisin sanoen saat tillesi 6 cnt.

Tämä raha on täällä hoitotilillä ihan normaalina rahana, eikä siitä mitään "nostopalkkioita" mene.

Ja pihvihän on se että seuraavan kerran 28.2. ja tällä kertaa 7 cnt ja jne joka kuun lopussa.

Vastaavasti jos ostatkin toisen osakkeen taas helmikuussa, saatkin helmikuun lopussa jo 14 cnt... jne.

Vierailija
1628/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä tarvitsee rahan heti käyttöön eikä 50 vuoden päästä. Puhun siis oikeasti köyhistä.

Jos se heti on lyhyempi kuin 20 vuotta, niin 50 vuotta on varmaan kanssa lyhyempi kuin 20 vuotta? vai miten ihmeessä tähän johtopäätökseen pääsit.

Vierailija
1629/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan erään pakastinkeskustelun, jossa kerrostalon ylimmässä kerroksessa asuvaa autotonta opiskelijaa kehotettiin ostamaan käytetty pakastin.. Hänellä ei ollut edes sukulaisia tai tutttavia kantoavuksi kun oli juuri muuttanut opiskelupaikkakunnalle. Näiden rikkaiden palstapölöjen mielestä autoton opiskelija voi hakea arkkupakastimen naapurikunnasta vitosella ja kantaa sen sormenpäässään ensin 100 km kuljetusmatkan ja sitten iloisesti arkkupakastin olalle ja viidenteen kerrokseen.

Niinpä. Näissä älyttömissä säästövinkeissä unohtuu usein se, että vaikka söisi vain kaurapuuroa eikä ikinä ostaisi mitään, se säästö on silti aivan surkea verrattuna siihen, että sen säästetyn rahasumman verran rahaa on aika helppo tienata.

Työtön tai lomautettu voi ihan hyvin tienata satasia kuussa ilman, että se vaikuttaa tukiin. Aina voi vähän jotain hanttihommia tehdä, vaikka pimeänä jos ei muuten.

Köyhän paras ystävä ei ole säästäminen, vaan tienaaminen.

Okei, nyt on pimeät työtkin ok... Olen tosi yllättynyt. Ikinä ei voi tietää, mihin suuntaan palstan moraali joustaa, kun toisaalta tässä ketjussa on ollut pallojätskin ja valmislaatikoiden ostaminen vahvasti tuomittua, mutta pimeille töille löytyy yllättäen suosittelua. No, eri henkilöhän niitä jätskejä ja valmislaatikoita varmaan on tuominnut, mutta silti.

Sun elämä on aika surkeassa jamassa, jos tekemisesi riippuu siitä, mitä palstan moraali sanoo. Tajuatko, sitä ei ole olemassakaan?

Ja sun asiat on huonossa jamassa, kun ymmärrät noin huonosti lukemaasi.

Vierailija
1630/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt mitä yksi-viisi euroa kuukaudessa tuottaa sijoitettuna?

Ja mitä on kuluja ja verot.

Se riippu täysin mihin sijoitat tai sijoitit. Jos olisit aikanasi sijoittanut vaikka bitcoiniin, niin nyt saattaisit olla miljonääri. Jos viidellä dollarilla sait vuonna 2009 5000 bitcoinia, niin nyt niiden arvo olisi 23 700x 5000 noin 118 miljoonaa. Joten siinä sinulle se 11 vuoden sijoitus viidellä dollarilla. Joka on siis aika lähellä euron arvoa. En tiedä onko tuosta summasta maksettava vero suurikin, mutta kyllä siitä jää verojenkin jälkeen niin paljon ettei köyhä tarvitse enää olla.

Vierailija
1631/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos rehellisyydestä!

Kyllähän tämä on ihan järkeenkäyvä ajatus, jokainenhan sen ymmärtää, että jos sijoittaa 5 euroa niin ei siitä millään tuottoa tule kuin joskus aikojen päästä. Ja senkin, että pitää siinä olla joku isompi alkupääoma, että on edes järkevää.

Turhaa mölinää ja suunsoittoa itsestäänselvästä asiasta jonka vähänkään älykäs tajuaa.

Niin, kuten tosiaankin sanoin, niin pitää pystyä sijoittamaan kuukausittain satoja ellei tuhansia euroja. Osakekurssit ovat myös aika oikukkaat, joten köyhän pitää olla todellinen sijoitusnero, että viiden euron panostuksella nousee lyhyessä ajassa ryysyistä rikkauksiin.

Vierailija
1632/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan "köyhiä" ja kummasti saatiin joulu vietettyä. Samoin saa lapset mitä tahtovat pienen odotuksen jälkeen. Säästössä on se 300e jos sattuu pyykinpesukone menemään rikki. Sen säästämiseen elettiin 3kk "vain välttämättömimmät" modella.

Budjetoikaa menonne ja luopukaa niistä osamaksuista, lainoista, ja niillä hommatuista tavaroista että saatte sen taloutenne kuntoon. Suomessa ei ketään köyhää päivää nää mikäli hoitaa rahaasiansa kunnolla. Varsinkin jos se tilanne on pitkäaikanen niin tulisi perusasiat laittaa järjestykseen.

Vierailija
1633/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä ehdotetaan köyhille toimeentulotuen saajille sijoittamista? Sehän ei ole oikeasti mahdollista. Jos toimeentulotukiasiakas sijoittaisi vaikka nyt 10 euroa, se 10 euroa vähennettäisiin jatkossa aina hänen toimeentulotuestaan, samoin tuotto (mitä se tuotto sitten olisikaan). Eli sen sijaan, että hänen sijoituksensa olisi kasvanut tuottoa jo tammikuussa, hänelle tulisi tammikuussa tappiota 10 euroa. Vuoden päästä tappiota olisi tullut jo 120 euroa.

Joten voisitteko lopettaa hyödyttömien sijoitusvinkkien tyrkyttämisen niille toimeentulotukiasiakkaille. Ne eivät hyödytä heitä ollenkaan. He eivät voi ideoitanne kokeilla käytännössä. Jos mielestänne tämä on epäkohta, niin vaatikaa päättäjiltä sellainen muutos toimeentulotukilakiin, että säästöt ja sijoitukset eivät enää vaikuttaisi tuen määrään. Ai teidän mielestänne se olisi epistä? No niin...

Niin tai oikeastaan tt-saaja häviäisi kuukaudessa sen sijoittamansa kuukausisumman ja sitten se mikä sijoitettuna tilillä jo on, se laskettaisiin myös joka kuukausi tuloksi luultavasti. Eli ei kannata missään nimessä.

Kuten sanoin, köyhälle sijoituksesta on vain harmia, tuotto on ihan olematon, raha on siinä kiinni ja joka instanssissa siihen kiinnitettäisiin huomiota ja vähentäisi kuukausittaista mahdollista tt-tukea tms. Lisäksi joutuisi maksamaan veroa. Ja tuotto olisi muutenkin epävarmaa tottumattomalle sijoittajalle.

Miinukselle menisi ja tuottaisi vain lisähankaluutta muutenkin hankalan Kelan kanssa.

Vierailija
1634/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kaikkea lukenut, mutta neuvot ovat ristiriitaisia.

Syytetään köyhiä lyhytnäköisyydestä ja huonoista valinnoista. Pitäisi miettiä mitä hankkii. Tarkkaan.

Seuraavaksi sanotaan, että eihän köyhän tarvitse uutena ostaa, ilmaiseksi saa jostain ja muutamalla kympillä vaikka mitä.

Sanotaan, että uutta ei köyhä tarvitse kun kerran ei ole rahaa siihen, vasta sitten kun on säästänyt, vaikka euron kuussa.

Sitten ihmetellään miten sillä köyhällä nyt ei ole pakastinta tai imuria tai kun niin ei osta kun hajoaa jne. Aina köyhältä jotain puuttuu ja valittaa.

Köyhä ei tarvitse uutta vaan pitää ottaa se ilmainen tai kympin tavara. Mutta kuitenkin hankintojen pitää olla järkeviä, hyvin harkittuja ja kestää kauan, että ei ole aina rikki tai hajoa heti kättelyssä kun taas köyhä itkee kun hajosi. Tyhmä köyhä, olisi ostanut kestävän, kyllähän sen tietää, että jos ilmaiseksi tai halvalla ostaa niin hajoaa, pitää ostaa uusi niin kestää. Jne.

Loputon suo: pitää osata olla pitkänäköinen ja ostaa kestävää ettei ole aina rikki. Mutta kuitenkaan ei saa ostaa uutta vaan käytettyä ja muiden hylkäämiä tavaroita.

Totuushan on, että jos otat tai ostat minkä tahansa ilmaisen tai halvan käytetyn se ei välttämättä ole hyvä tuote. Voi olla, mutta yhtä hyvin ei.

Yleensä kun joku on jonkun tavaran hylännyt niissä on joku vika. Esimerkiksi kengät saattavat olla ulkoisesti ihan siistit, mutta huonot pitää jalassa ja siksi annetaan pois tai myydään halvalla.

En ole köyhä, vaan keskituloinen, mutta jotenkin haluan kommentoida tähän. Itse pyrin olemaan todella taloudellinen ja välttämään elämäntapainflaatiota. Olen aiemmin joskus ollut toimeentulotuella, mikä mielestäni antoi aivan mahtavan pohjan tälle taloudelliselle ajattelulle. Siinä missä työkaverit ostavat merkkituotteita, kallista ruokaa jne ja tuhlaavat koko palkan menemään, osaan ajatella fiksummin.

Yksi asia on se, että vaikka kuinka haluaisin uuden 500 euron kännykän, niin puren kieltäni ja ostan vähän vanhemman tasokkaan puhelimen käytettynä. Sohvani ostin myös parilla kympillä tori.fi. Kerran ostin huonon kahvinkeittimen kahdella eurolla ja roskiinhan se meni. Sitten ostin halvimman mahdollisen keittimen uutena kaupasta 12 eurolla ja tykkään siitä kovasti.

Se, että ostaako uutta edullista tai halpaa käytettyä, ei ole se pointti. Jokaisen ihmisen täytyy koko ajan arvioida, kannattaako tämä ja tuo ostaa käytettynä vai uutena. Itse pidän enemmän uuden ostamisesta, mutta harkitusti ostan käytettyä jos todella teen hyvän diilin. Joskus onnistun, joskus en. Mun mielestä tärkeintä on että edes yrittää päästä mahdollisimman halvalla.

Uhriutuminen on typerää. Vaikka jotkut parempituloisten neuvot saattaisivatkin loukata tunteita tai tuntua alentuvilta, niin kannattaa kuunnella ihan kaikkia joilla on taloudellisia neuvoja annettavanaan. Kaikki neuvot eivät ole hyviä, mutta osasta voi oikeasti ottaa vaarin elämäänsä helpottamaan.

Taloustaitoja ei opeteta koulussa. Silti ne ovat elämänhallinnan kannalta ehkä tärkeimpiä taitoja mitä on.

Yksi tärkeä taito mitä itse olen oppinut on olla nöyrä uuden tiedon valossa. Sen tajuaminen, että on TYHMÄ ja asiat voisi hoitaa fiksumminkin, on auttanut enemmän kuin mikään muu. Aina kun meinaan huomata että olen tyhmä, käsken itseni pysähtymään ja miettimään hetken: onko tämä fiksu taloudellinen päätös?

Voi hyvä ihme sentään. Siksi ne neuvot tuntuvat alentuvilta ja nöyryyttäviltä kun ne ovat köyhälle jokapäiväisiä ja moneen kertaan jo koettuja. Ei ne ole mitään varakkaampien kultaisia älynvälähdyksiä ja itse hyväksi koettuja. Tai "uusia asioita" köyhälle.

Siksi köyhä niillä pienillä rahoillaan jotenkin pärjää: kun käyttää kaikki keinot ja konstit. Tietää, että kannattaa ostaa punalappuisia, kannattaa kerätä täökkeja. Minä kerään ihan kaikki, mutta niitä ei nykyään toden totta ole missään tai ovat pantittomia.

Siksi ne neuvot köyhiä harmittaa kun ne ovat hyvin monelle itsestäänselvyyksiä ja itse koettuja ja ovat koko ajan käytössä.

Ja ne muutamat ovat ihan todella niin typeriä tai ei ole mitään järkeä, uskokaa jo nyt.

Köyhät eivät ole sillätavoin tyhmiä, kuin luulette. Vaikka raha-asiat ovat heikoilla. Eivätkä elä jotenkin kuin pellossa tyhmänä sormi suussa avuttomana ja täysin epäkäytännöllisesti.

Itse olen elänyt pitkän elämän jo nyt ja kokenut niin nousut ja laskutkin, elämänkokemusta on kertynyt.

"Tulee olla nöyrä uuden tiedon valossa": kun mikään näistä neuvoista ja asioista joita on tähän ketjuun kirjoitettu ei ole ainakaan minulle uuden tiedon valoa. Mikään lamppu ei näistä syty mikä ei ole jo aikaisemmin syttynyt.

Köyhä joutuu olemaan nöyrä jo muutenkin ihan tarpeeksi, emme enää kaipaa yhtään kehotusta olla nöyrä, minkään ja kenenkään edessä.

ja SILTI niillä on niitä monia maksullisia viihdepalveluita, useita lehtitilauksia, useita osamaksuja yhtäaikaa, ei säästetä NOIHIN meneviä rahoja jne.

Kaikillako on noita?

Kutakuinkin kaikilla näillä ongelmissa olevilla.

Vierailija
1635/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuo tuutin lapselle ostaja, en ole myöskään facebookissa enkä aio liittyä.

En tietenkään tarkoittanut koko Suomen lapsia. Pitihän se taas tietää, että täällä väännellään ja käänneellään jos ei aivan pilkuntarkasti selitä juurta jaksain. Vaikka hyvin asia oli ymmärretty.

Mutta esimerkiksi jos olen puistossa jossa on jäätelökioski ja paikalle tulee äiti tai isä ja lapsi. Lapsi haluaisi tötterön, alkaa vanhemman jänkkäys: et tarvi, en osta, ole hiljaa, olet ihan mahdoton jne. Lapsi itkee tai ei itke. Mutta saatan sanoa lapselle, että ostan sulle jätskin, valitse minkä haluat.

En tippaakaan välitä mitä se vanhempi minusta ajattelee, ei haittaa.

Minulla ei ole mitään vaikeutta tarjota vaikka kahvia tai jäätelöä myöskään aikuiselle. En laske tarjoamisiani kunhan nyt pysyvät järjen rajoissa. Ja järjellisen tilanteen. En niitäkään ympäriinsä tarjoile, vaan tilanteen mukaan.

Tarkoitin "kenelle tahansa lapselle" sitä, että lapsen ei tarvitse olla sukua, kummilapsi tai lähipiirin kuuluva.

Mutta tietysti en lähde ympäri puistoa ja kaupunkia huutelemaan: kuka haluaa jätskiä.

Voi jeesus mikä HULLU.

Vierailija
1636/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, köyhän pitää säästää se euro kuussa ja odottaa 20 vuotta.

Ellei sitten satu kuolemaan ennen sitä.

Pitää olla kärsivällinen ja odottaa nautintoa.

Varakkaille on sietämätöntä jos joku köyhä uskaltaa olla omavaltainen, vastoin hyväätarkoittavia neuvoja, ja käyttää ne muutamat eurot jo nyt eläessään.

Köyhän nautinto on varakkaiden tuska.

Et siis ymmärrä myöskään lukemaasi.

Tuottoja alkaa tulemaan heti. Heti tarkoitta samantien kun on sijoittanut, eikä suinkaan 20 vuotta.

Jos ostat kuukausittain osinkoa maksavaa yhtiötä, alat saamaan osinkoja heti seuraavasta osingon irtoamispäivästä alkaen. yleensä maksu tulee tilille parin viikon sisällä irtoamisesta. Eli jos 4. päivä ostat tälläistä yhtiötä tuottoa voit saada jo tammikuussa. Onko tämä sinusta 20 vuotta?

Ehdottaisit nyt edes nordnetin etf-kuukausisijoitusta (min 15€) tai superrahastoa (min 10€). Pitää olla satasia kerrallaan että on järkevää ostaa nippu osakkeita. Sen voi tehdä sitten kun sinne rahastoon on kertynyt potti.

Vierailija
1637/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei puhe ole tuotoilla ELÄMISESTÄ, vaan tuottojen tuomasta TÄYDENNYKSESTÄ tuloihin. Elätkö sinä helpommin 1000 euron palkalla vai 1000 euron palkalla +200 euron osinkotuotolla ? kummalla sinä elät HELPOMPAA elämää?

Vierailija
1638/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt mitä yksi-viisi euroa kuukaudessa tuottaa sijoitettuna?

Ja mitä on kuluja ja verot.

Se riippu täysin mihin sijoitat tai sijoitit. Jos olisit aikanasi sijoittanut vaikka bitcoiniin, niin nyt saattaisit olla miljonääri. Jos viidellä dollarilla sait vuonna 2009 5000 bitcoinia, niin nyt niiden arvo olisi 23 700x 5000 noin 118 miljoonaa. Joten siinä sinulle se 11 vuoden sijoitus viidellä dollarilla. Joka on siis aika lähellä euron arvoa. En tiedä onko tuosta summasta maksettava vero suurikin, mutta kyllä siitä jää verojenkin jälkeen niin paljon ettei köyhä tarvitse enää olla.

Kyllä se on niin, että köyhän ei kannata vähillä rahoillaan alkamaan kikkailla jollain bitcoineilla joista ei ymmärrä mitään. Ja miten niitä käytetään, ovatko vain jotain illuusiorahaa?

Jos tietämättään tai toisten yllyttämänä sijoittaa väärin niin sinne nekin rahat menevät.

Vaikka olisin rikaskinniin mihinkään bitcoineihin en edes pieraisi.

Vierailija
1639/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä ehdotetaan köyhille toimeentulotuen saajille sijoittamista? Sehän ei ole oikeasti mahdollista. Jos toimeentulotukiasiakas sijoittaisi vaikka nyt 10 euroa, se 10 euroa vähennettäisiin jatkossa aina hänen toimeentulotuestaan, samoin tuotto (mitä se tuotto sitten olisikaan). Eli sen sijaan, että hänen sijoituksensa olisi kasvanut tuottoa jo tammikuussa, hänelle tulisi tammikuussa tappiota 10 euroa. Vuoden päästä tappiota olisi tullut jo 120 euroa.

Joten voisitteko lopettaa hyödyttömien sijoitusvinkkien tyrkyttämisen niille toimeentulotukiasiakkaille. Ne eivät hyödytä heitä ollenkaan. He eivät voi ideoitanne kokeilla käytännössä. Jos mielestänne tämä on epäkohta, niin vaatikaa päättäjiltä sellainen muutos toimeentulotukilakiin, että säästöt ja sijoitukset eivät enää vaikuttaisi tuen määrään. Ai teidän mielestänne se olisi epistä? No niin...

Eli Vain ja ainoastaan toimeentulotukea saavat ovat köyhiä. Selvä sitten. käsittääkseni on monta kertaa sanottu että HEILLE tämä ei ole toimiva ratkaisu. Mutta käsittääkseni Suomessa on iso joukko pienituloisia, jotka EIVÄT saa tai halua toimeentulotukea. HEILLE taas tästä on hyötyä.

Vierailija
1640/3077 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sietähän se tuli "mullehetikaikkitänne, enjaksa".

Anteeksi kauhiasti, tarkoitin, että minun ei kannata alkaa laskemaan kun en yhtään tiedä sijoittamisesta mitään ei minun kannata alkaa kaivaa tietoa jostain netistä kun täällä nyt on näitä innokkaita sijoittajia joilta tieto tulee kuin kaupan hyllyltä.

Kun kerran ilokseen noita sijoitusneuvoja antavat niin voivat sitten loppuun saakka sanoa mitä se sijoittaminen muutamilla euroilla tuottaa.

Kuten näemmä kirjoitinkin, miten voi laskea sellaista kun ei tiedä mitä laskee.

Mutta vittuilu on kivaa ihan vittuilun vuoksi, eikö.

Olisiko ollut järkevämpää vastata niihin kysymyksiini jos on tarkoitus köyhiä auttaa?

Tuo kommentti ei ainakaan yhtään kenenkään köyhän ahdinkoa auttanut.

Nähtiin taas kuinka jalot motiivit ihmisillä täällä on "auttaa ja neuvoa" köyhiä, ette vaan millään malta sitä suoraa tai piilovittuiluanne piilottaa vaikka jotkut kovin yrittävät kaunistella ja hymistellä.

Kyllä se sieltä putkahtaa väkisin kun tuntuu niin makoisalta.

Niinpä. Oma veikkaukseni on, etteivät he voi kertoa totuutta, koska sitten siltä "sijoitat euron, niin olet jo ensi vuonna noussut pois köyhyydestä ja eläkkeellä olet jo rikas" -höpinältä menisi pohja pois. Kätevää, kun voi puhua vaan epämääräisesti "tuottoa tulee jo tammikuussa", kun ei tarvitse kertoa, miten minimaalinen se tuotto on. Kiinnostavaa myös, että sijoittamisen riskeistä ei kerro kukaan - no, eipä tietenkään. Jos tietämättömänä valitsee väärän tai huonon sijoituskohteen, voi edessä olla pettymys. Ai niin, mutta sellaistahan kukaan ei muista kenellekään käyneen...

Siksi HAJAUTETAAN niin ajallisesti kuin yhtiöittäin eri toimialoille. Tämä tosin syö tuottoa, mutta pienentää riskiä. 10 yhtiötä on hyvä määrä, enempää ei hajauttamisen takia tarvita. Ja sijoittamisen RISKIT on paaaljon pienemmät kuin esimerkiksi pokeriautomaatin pelaamisessa prisman aulassa tai lotossa. Sijoittamalla todennäköisesti voittaa. Noilla veikkauksen jutuilla taas häviää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi