Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti
Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".
Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.
Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.
Kommentit (3075)
Vierailija kirjoitti:
"Hyvää tarkoittavien neuvojen" lisäksi minua ärsyttää hyväntekijänä esiintyminen somessa. Eräs tuttavani julkaisi vastikään kuvan korista, johon oli kerätty ruokatarvikkeita. Saatesanoina oli, että ystävä on juuri jäänyt työttömäksi ja että tässä olisi hänelle viemisiä. Koriin oli kerätty tonnikalaa, näkkileipää, pastaa ja vastaavia tuotteita. Minusta tuotevalikoima oikein alleviivasi sitä, miten köyhän tulee olla vähään tyytyväinen. Minua harmittaisi todella paljon olla se työttömäksi jäänyt kaveri, jonka tilanteella repostellaan somessa.
Nyt takerrun pikkuseikkaan, mutta tonnikalahan on kallista. Kilohinnaltaan kalliimpaa kuin broileri tai possu, lähes lohifileen kanssa samoissa lukemissa. Minä köyhä ostan tonnikalaa vain jos on hiukan enemmän rahaa, että tuntuu, että nyt voi vähän humputella ja ostaa jotain parempaa!
Tuo lahjoituksensa kuvaaminen someen on kyllä noloa, enkä itse kehtaisi tehdä sellaista. Mutta on siinä kyllä sellainen aspekti, että se voi innostaa myös muita tekemään lahjoituksia. Kuvailkoot ja kehuskelkoot vaikka hiukan siinä samalla, mutta jos auttaminen lisääntyy, niin mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tullut ajatelleeksi että ehkä kavereillasikaan ei ole niin paljoa ylimääräistä rahaa? Asuntolainat ym. on yleensä mitoitettu sen mukaan miten monta maksajaa sille on. Jollain sairaanhoitajan palkoilla nyt ei ostella jatkuvasti luksusta, vaan he luultavasti joutuvat itsekin pitämään kukkaron nyörejä tiukalla. Silloin sitä luksusta ei makseta myöskään kaltaisillesi kerjäläisille.
Mitenköhän tää keskustelu on kääntynyt siihen, että mä olen joku kerjäläinen? En ole ikinä pyytänyt kavereilta tai keneltäkään mitään! Jos kaverit ITSE haluaisivat auttaa kun näkevät että meillä on tiukkaa, niin se olisi eri. Jos mulla ja miehellä olisi molemmilla joku 3500€/kk palkka ja nähtäisiin että kavereilla on tiukkaa niin varmasti voitaisiin jeesata sen sijaan että luennoitsijan punajuurten olevan edullisia.
Lisäksi toi, että mun 7-vuotiasta syytetään kerjäämistä niin Haloo?!? Jos lapsi näkee jätskikiskan niin kuka EI kysyisi että saako jäätelöä?
ApNiin, lapsi kysyy asiaa äidiltään ja äiti vastaa, että käydään ostamassa kaupasta. Kummitätiä ei olisi tarvinnut sotkea koko asiaan.
Ei, kun äiti ei voinut vastata kieltävästi, ettei lapselle tule paha mieli. Parempi antaa kummitädin kieltää ja saada lapselle käsitys, että kyllähän äiti olisi ostanut ja antanut, mutta kun on tuo kummitäti niin visu... Samanlaista se on uusioperheissä. Äiti- ja isäpuoliin henkilöityy kielteiset asiat, kun ei biologinen vanhempi henno kieltää.
Miksi lapsi kysyi kummitädiltään jäätelötötteröstä eikä sinulta?
Kyllä se niin on, että köyhää ymmärtää ja auttaa parhaiten toinen köyhä. Ei ole tarvis selitellä, nöyristellä tai hävetä. Kumpikaan ei ole parempi tai huonompi kuin toinen. Molemmat tietää, mikä se tilanne on jne.
Toki jotkut hyvätuloiset ovat ymmärtäväisiä ja empaattisia. esim, eräs tällainen lainasi minulle rahaa, kun olin tosi tiukassa paikassa. Olen siitä ikuisesti kiitollinen.
Mutta todella monet paremmin toimeentulevista ovat omahyväisiä ja pätemisen tarvetta täynnä olevia paskiaisia - kuten tässäkin ketjussa. Sori vaan, en haluaisi teitä lähelleni, vaikka mulle maksettaisiin. Niin köyhä en ole ikinä. LOL.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla ei ole taloudellisesti tiukkaa juuri sen vuoksi että haetaan ne pirkkajätskit kiskan jätskipsllojen sijaan.
Jos kaverin kk-tulot on 3500 e (tiedän) niin turha kuvitella, että kerran vuoteen ostettu jäätelö tötterö kaataisi budjetin! Mutta joo, ette selvästi halunneet tajuta mun pointtia kaikista alapeukuista päätellen
ApYmmärtäisin harmisi jos kaveri olisi ostanut kioskista tötterön itselleen ja teille marketista pirkat. Miksi kaverisi olisi teille pitänyt ostaa jotain jota ei koe järkeväksi ostokseksi edes itselleen?
Mä nauran ääneen tälle. Siis kummilapsi, joka ei ole nähnyt kummitätiä puoleen vuoteen, pyytää kesäretkellä tädiltä jäätelön. Kummitädin pakka 3500 EUROA ja kokee tuossa tilanteessa tarpeelliseksi alkaa säästämään PARI EUROA! Eikö kukaan muu pidä tuota ihan järjettömänä!?!
Ap
Mitä järjetöntä siinä on? Tuo 3,5 euroa on tuolla kuukausiliksalla pyöreästi 15 minuutin palkka. Sama kun lapsi pyytäisi työskentelemään 15 minuuttia. Kauppaa etsiessä voi itse osallistua työskentelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muiden pitäisi maksaa sun eläminen? Kuulostaa loisimiselta. Parempi opettaa lapsille, että nyt eletään näillä tuloilla mitä on ja pyritään, että siihen joskus olisi vielä parempi rahatilanne ja sitten voidaan ostaa ne jäätelötötteröt tai kalliimmat joululahjat jne.
En ole loisimassa mitään. Onko kohtuuton toive, että kummitäti ostaisi kolmen euron jäätelön tytölle sen sijaan, että ensin etsitään ajan kanssa kauppa ja sieltä 1.5 euron jäätelö? Mikä järki?
Ja jos tuo on mahdoton toive niin eikö olisi ihan kohtuullista, että voisi edes jättää nuo opettavaiset luennot ja humble bragin väliin?
ApHei, sun kannattaisi oikeasti tutustua noihin hintoihin; se Pirkka-tuutti ei maksa 1,50 e. K-Marketista saa esim. 6 tuutin pakkauksen ihan parilla eurolla.
Takerrut yksityiskohtiin mutta jos samalle linjalle lähdetään niin ei voi verrata jotain pahaa kasvisrasva pirkkatuuttia käsintehtyyn Helsingin jäätelötehtaan oikeaan irtojäätelöön. Tottakai se maksaa enemmän koska ihan eri maku ja laatu
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla ei ole taloudellisesti tiukkaa juuri sen vuoksi että haetaan ne pirkkajätskit kiskan jätskipsllojen sijaan.
Jos kaverin kk-tulot on 3500 e (tiedän) niin turha kuvitella, että kerran vuoteen ostettu jäätelö tötterö kaataisi budjetin! Mutta joo, ette selvästi halunneet tajuta mun pointtia kaikista alapeukuista päätellen
ApYmmärtäisin harmisi jos kaveri olisi ostanut kioskista tötterön itselleen ja teille marketista pirkat. Miksi kaverisi olisi teille pitänyt ostaa jotain jota ei koe järkeväksi ostokseksi edes itselleen?
Mä nauran ääneen tälle. Siis kummilapsi, joka ei ole nähnyt kummitätiä puoleen vuoteen, pyytää kesäretkellä tädiltä jäätelön. Kummitädin pakka 3500 EUROA ja kokee tuossa tilanteessa tarpeelliseksi alkaa säästämään PARI EUROA! Eikö kukaan muu pidä tuota ihan järjettömänä!?!
Ap
Minä kummastelen vain sitä, miksi kumpikaan eli sinä tai miehesi ei opiskele työllistävää ammattia. Tähän olisi kiinnostava saada vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa varakas tuttuni on hyvin nuuka eikä tuhlaa senttiäkään turhuuksiin. Ei osta take away kahveja, jäätelötötteröitä. Se, että ystäväsi ehdottivat tuota jäätelöasiaa, oli todennäköisesti nimenomaan yritys auttaa teitä itseänne oppimaan säästäväiseksi. Auttaa teitä auttamaan itseänne. Köyhillä ei tunnu aina olevan taloushallintaa... Kaikki menee, mitä tulee, ja mihin? Kannattaa aloittaa säästämään ja sijoittamaan, heti kun vain mahdollista, niin pienellä summalla kuin vain kykenee...
Miksi joku olettaa, että köyhät eivät tiedä, miten säästää? Tai miten kannattaa ostaa tarjouksesta? Tai hankkia lisätuloja? Tai jotain muuta itsestään selvää? Köyhyys ei ole synonyymi tyhmälle. Juuri tuo on sitä alentuvuutta kun luullaan, että köyhä ei itse ymmärrrä tai tiedä ihan itsestäänselviä asioita.
No miksei ne säästä? Uusimmat puhelimet, syödään hesessä tai tilataan pizzalähettejä ja ne maksukanavat tosiaan puhumattakaan tupakasta ja tatuoinneista.
No ne ei säästä koska sitten kun säästävät niin eivät enää ole köyhiä. Suomessa köyhyys on lähinnä henkistä. Jos näkee edes ihan vähän vaivaa eikä tuhlaa typerästi niin suomessa voi elää keskituloisen elämää sossun rahoilla. Aikalailla kaiken saa ilmaiseksi niin halutessaan.
Kyllä Suomessa on aitoakin köyhyyttä. Se on kuitenkin varattu yksinasuville, lapsettomille, vakityöpaikassa koskaan olemattomille ihmisille. Nämä ihmiset eivät saa sellaisia varsin leveitä tukia, joita mm. ap saa.
t. vuosikausia tuossa oikeasti tuettomassa tilanteessa viettänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa varakas tuttuni on hyvin nuuka eikä tuhlaa senttiäkään turhuuksiin. Ei osta take away kahveja, jäätelötötteröitä. Se, että ystäväsi ehdottivat tuota jäätelöasiaa, oli todennäköisesti nimenomaan yritys auttaa teitä itseänne oppimaan säästäväiseksi. Auttaa teitä auttamaan itseänne. Köyhillä ei tunnu aina olevan taloushallintaa... Kaikki menee, mitä tulee, ja mihin? Kannattaa aloittaa säästämään ja sijoittamaan, heti kun vain mahdollista, niin pienellä summalla kuin vain kykenee...
Miksi joku olettaa, että köyhät eivät tiedä, miten säästää? Tai miten kannattaa ostaa tarjouksesta? Tai hankkia lisätuloja? Tai jotain muuta itsestään selvää? Köyhyys ei ole synonyymi tyhmälle. Juuri tuo on sitä alentuvuutta kun luullaan, että köyhä ei itse ymmärrrä tai tiedä ihan itsestäänselviä asioita.
Koska itse näkee kokoajan miten "köyhät" pistävät rahansa sileäksi epäröimättä hetkeäkään asioihin, joilla keskituloisena ei kertakaikkiaan ole varaa. Kun itse toimii taloudellisesti ja pihisti, ärsyttää nämä köyhyydestään kitisijät.
Et kai nyt tosissasi sentään väitä, että köyhällä on varaa sellaiseen, mihin keskituloisella ei ole? Eikö keskituloisella olekaan enemmän rahaa kuin köyhällä? Onko se keskituloisuus pelkkä illuusio? :D
Noiden heräteostosten takia köyhillä ei rahat riitä kuulemma ruokaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin on, että köyhää ymmärtää ja auttaa parhaiten toinen köyhä. Ei ole tarvis selitellä, nöyristellä tai hävetä. Kumpikaan ei ole parempi tai huonompi kuin toinen. Molemmat tietää, mikä se tilanne on jne.
Toki jotkut hyvätuloiset ovat ymmärtäväisiä ja empaattisia. esim, eräs tällainen lainasi minulle rahaa, kun olin tosi tiukassa paikassa. Olen siitä ikuisesti kiitollinen.
Mutta todella monet paremmin toimeentulevista ovat omahyväisiä ja pätemisen tarvetta täynnä olevia paskiaisia - kuten tässäkin ketjussa. Sori vaan, en haluaisi teitä lähelleni, vaikka mulle maksettaisiin. Niin köyhä en ole ikinä. LOL.
No sittenhän se on ihan win-win (= kaikki voittaa) tilanne.
Ei me hyvätuloisetkaan tarvita teitä lähellemme.
Omissa ystävissäni tosin hyvin monesta eri tuloluokasta ihmisiä - mutta itse asiassa mikä ystäväpiiriäni tuntuu yhdistävän on kyllä se, että jokainen pyrkii itsensä elättämään, vaikkakin sitten matalilla omilla työtuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No onhan tuo aika absurdia. Ja suoraan sanoen loukkaavaa kummilasta kohtaan. Olisin todennäköisesti ottanut kummitädin "puhutteluun" jossain vaiheessa tuon jälkeen.
Miksi teillä on neljä lasta, jos taloudellinen tilanne on aina ollut huono? Etkä ole ajatellut, että lasten elättämiseen tarvitaan rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako kirjaa teinit lukivat joulun aikana? Lukeminen korreloi hyvin tulevaisuuden näkymien kanssa. Todellakin kannustaisin teinejä lukemaan eikä rötköttämään suoratoistopalvelun ääressä.
Ei juma, tää oli huippu! Eli köyhän lapsetkin on tyhmiä!? Tiedoksi: lapsilla on joululoma 7.1. asti. Saavat rentoutua juuri niin kuin haluavat!
Ap
Niissä keskituloisissa perheissä lapset eivät rentoudu koko lomaansa niinkuin haluavat. Teini on tämän viikon yksin kotona: eilen oli vessanpesu, tänään laittaa ruuan meille kaikille, huomiseksi nakitan alakerran imuroinnin. Jää vielä aika monta tuntia röhnöttää sohvalla joulukirjan ja -suklaan kanssa. Vasta vastuusta seuraa vapauksia ja jäätelötötteröitä.
.
Sulla olis, ap, itselläsikin varaa maksaa lapsille ne kioskijäätelöt. Kaverisi ei piffannut, koska on huomannut sun käyttävän omasi niinsanotusti typeriin asioihin ja sitten ruikutat yhden jädepallon perään. Varaudu ensi kesään jo nyt, jätskikioskikelit on täällä noin 6kk kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tullut ajatelleeksi että ehkä kavereillasikaan ei ole niin paljoa ylimääräistä rahaa? Asuntolainat ym. on yleensä mitoitettu sen mukaan miten monta maksajaa sille on. Jollain sairaanhoitajan palkoilla nyt ei ostella jatkuvasti luksusta, vaan he luultavasti joutuvat itsekin pitämään kukkaron nyörejä tiukalla. Silloin sitä luksusta ei makseta myöskään kaltaisillesi kerjäläisille.
Mitenköhän tää keskustelu on kääntynyt siihen, että mä olen joku kerjäläinen? En ole ikinä pyytänyt kavereilta tai keneltäkään mitään! Jos kaverit ITSE haluaisivat auttaa kun näkevät että meillä on tiukkaa, niin se olisi eri. Jos mulla ja miehellä olisi molemmilla joku 3500€/kk palkka ja nähtäisiin että kavereilla on tiukkaa niin varmasti voitaisiin jeesata sen sijaan että luennoitsijan punajuurten olevan edullisia.
Lisäksi toi, että mun 7-vuotiasta syytetään kerjäämistä niin Haloo?!? Jos lapsi näkee jätskikiskan niin kuka EI kysyisi että saako jäätelöä?
ApJos lapsi kysyy jäätelöä, niin vanhempi vastaa, että "meillä ei ole tuollaiseen rahaa, käydään ostamassa kaupasta edullisempi". Niin minä aina sanon. En suostu maksamaan noista kalliista mitään. Meillä menisi 24 e jos ostettais kalliit jätskit. Kaupassa tosi hyvä mehujää maksaa 60 c, eli samalle sakille menee 3,60 e rahaa. Tajuatko ap sitä? Jos jokaisen asian kohdalla ajattelee, että 'no ei se ole kuin muutaman euron ja muutaman euron ja netflixikin on vain muutaman euron' niin niistä oikeasti kertyy tosi iso läjä hukkaan heitettyä rahaa.
Sinun täytyy opetella säätämään ajatteluasi jos haluat köyhyydestäsi eroon. Jos tuhlaat ja törsäät aina kaiken niin elät kurjuudessa nyt ja aina.
Sitäpaitsi, mitä vikaa punajuuressa on? Siitä saa edullisen ja todella hyvän vuokaruuan homejuuston kanssa.
Tämä, noiden "satunnaiset pikkuostokset" on jokapäiväisiä ja tekevät kuukaudessa ja vuodessa ison summan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMinä kummastelen vain sitä, miksi kumpikaan eli sinä tai miehesi ei opiskele työllistävää ammattia. Tähän olisi kiinnostava saada vastaus.
Ja kerrothan mikä olisi tällainen hyväpalkkainen työllistävä ammatti? Jos ehdotat hoitoalaa, mikä edellyttää nostelua tai muuta mitä selkävaivainen ei voi tehdä, on pois pelistä. Kuten ekassa viestissä kirjoitin, meillä on ollut myös sairaslomia ja ihan syistä. Fyysinen terveys ja hyvä kunto ei ole mikään itsestäänselvyys.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No just näin. Keskituloisena en osta irtojäätelöä meille saati sitten muille. Ei ole mitään suoratoistoja vaikka on teinejä.
Keskituloisena ei saa tukia ja monet voi olla yhtä tiukilla kuin ne vähän tienaavat, kun joutuvat maksamaan asumiset kokonaan itse, matkakulut, päivähoidot suurimman mukaan jne, eikä meinaa jäädä mitään yli. Näin eteenkin pääkaupunkiseudulla jossa asuminen on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muiden pitäisi maksaa sun eläminen? Kuulostaa loisimiselta. Parempi opettaa lapsille, että nyt eletään näillä tuloilla mitä on ja pyritään, että siihen joskus olisi vielä parempi rahatilanne ja sitten voidaan ostaa ne jäätelötötteröt tai kalliimmat joululahjat jne.
En ole loisimassa mitään. Onko kohtuuton toive, että kummitäti ostaisi kolmen euron jäätelön tytölle sen sijaan, että ensin etsitään ajan kanssa kauppa ja sieltä 1.5 euron jäätelö? Mikä järki?
Ja jos tuo on mahdoton toive niin eikö olisi ihan kohtuullista, että voisi edes jättää nuo opettavaiset luennot ja humble bragin väliin?
ApHei, sun kannattaisi oikeasti tutustua noihin hintoihin; se Pirkka-tuutti ei maksa 1,50 e. K-Marketista saa esim. 6 tuutin pakkauksen ihan parilla eurolla.
Takerrut yksityiskohtiin mutta jos samalle linjalle lähdetään niin ei voi verrata jotain pahaa kasvisrasva pirkkatuuttia käsintehtyyn Helsingin jäätelötehtaan oikeaan irtojäätelöön. Tottakai se maksaa enemmän koska ihan eri maku ja laatu
Ap
No mikset ostanut sitä?
Olen avokätisesti ostellut kummilapselleni kaikenlaista, koska hän ei kerjää ja kiittää.
Kun pieni lapsi pyytää jotain jätskiä tai lelua, ei voi koskaan tietää, onko se vain opportunistinen kysymys ja yritys saada jotain mikä nyt sattuu olemaan siinä tyyliin kaikkinsaatu on kotiinpäin vai haluaako hän sitä oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis eihän tämä voi olla tosissaan kirjoitettu...
Kummitätihän osti lapselle jäätelön. Ei 7v:n makuaisti ole niin kehittynyt, että erottaa pirkan ja jonkun luxus jätskin. Sai jutella ja viettää kummitädin kanssa aikaa. Voisin hyvin kuvitella toimivani oman kummityttöni kanssa samalla tavalla. Tosin kummityttö on melko varakkaasta perheestä ja säästäminen on tuttua. Myös oma 7v tajuaa, että nyt jäi 2e säästöön, kun osti halvan jätskin.
Jos perheessä on yli 16v teinejä, töihin. Isommissa kaupungeissa on pulaa mm. ilmaisjakelulehden jakelijoista, vapaa-ajan hlö.koht avustajista ja esim. Heseltä voi kysellä synttäriohjaajan töitä.
Tähän nyt toki tulee sata syytä miksei näin voi tehdä..
No ne ei säästä koska sitten kun säästävät niin eivät enää ole köyhiä. Suomessa köyhyys on lähinnä henkistä. Jos näkee edes ihan vähän vaivaa eikä tuhlaa typerästi niin suomessa voi elää keskituloisen elämää sossun rahoilla. Aikalailla kaiken saa ilmaiseksi niin halutessaan.