Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti
Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".
Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.
Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.
Kommentit (3075)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako kirjaa teinit lukivat joulun aikana? Lukeminen korreloi hyvin tulevaisuuden näkymien kanssa. Todellakin kannustaisin teinejä lukemaan eikä rötköttämään suoratoistopalvelun ääressä.
Ei juma, tää oli huippu! Eli köyhän lapsetkin on tyhmiä!? Tiedoksi: lapsilla on joululoma 7.1. asti. Saavat rentoutua juuri niin kuin haluavat!
Ap
Siis eivät lue? Kyse ei ole tyhmyydestä sillä käsittääkseni kaikki suomaliset teinit osaavat lukea. Kyse on siitä, miten harjaantuu käyttämään mieltään ja aivojaan, pystyykö keskittymään, voiko siirtää tarpeentyydytystä välittömästä eteen päin jne.
Omassa tuuttavapiirissä on selkeä ero elämässä lukijoiden ja ei-lukijoiden välillä. Tv ei kehitä vaan passivoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako kirjaa teinit lukivat joulun aikana? Lukeminen korreloi hyvin tulevaisuuden näkymien kanssa. Todellakin kannustaisin teinejä lukemaan eikä rötköttämään suoratoistopalvelun ääressä.
Ei juma, tää oli huippu! Eli köyhän lapsetkin on tyhmiä!? Tiedoksi: lapsilla on joululoma 7.1. asti. Saavat rentoutua juuri niin kuin haluavat!
Ap
Ei lapsest vaan niiden kasvattajat ja keskimäärin sillä on vaikutusta tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa varakas tuttuni on hyvin nuuka eikä tuhlaa senttiäkään turhuuksiin. Ei osta take away kahveja, jäätelötötteröitä. Se, että ystäväsi ehdottivat tuota jäätelöasiaa, oli todennäköisesti nimenomaan yritys auttaa teitä itseänne oppimaan säästäväiseksi. Auttaa teitä auttamaan itseänne. Köyhillä ei tunnu aina olevan taloushallintaa... Kaikki menee, mitä tulee, ja mihin? Kannattaa aloittaa säästämään ja sijoittamaan, heti kun vain mahdollista, niin pienellä summalla kuin vain kykenee...
Miksi joku olettaa, että köyhät eivät tiedä, miten säästää? Tai miten kannattaa ostaa tarjouksesta? Tai hankkia lisätuloja? Tai jotain muuta itsestään selvää? Köyhyys ei ole synonyymi tyhmälle. Juuri tuo on sitä alentuvuutta kun luullaan, että köyhä ei itse ymmärrrä tai tiedä ihan itsestäänselviä asioita.
Kiitos! En tajua miten niin moni ei tajunnut mun pointtia. Nimenomaan köyhyys ei tarkoita tyhmyyttä. Tottakai tiedän, että riisipuuro on halpaa, netissä on ilmaisiakin suoratoistoja, irtojäätelön litrahinta on kallis jne. Ei sitä tarvi erikseen sanoa. Jos mun keskituloinen lapseton kaveripariskunta tykkää syödä koko joulun riisipuuroa ja pipareita, se on heille eri asia, koska HALUTESSAAN he voivat tilata vaikka mitä ja vieläpä kotiinkuljetuksella. Tiedän, että välillä niin tekevätkin, woltista intialaista ruokaa jne. Mutta tilanne on ihan eri meille vähätuloisille, kun ei ole vaihtoehtoja. Lapset toivoisi oikeat jouluruuat ja vaihtoehdot ovat vähissä.
ApMiksi syyllistät ystäviäsi, kun peilistä se syy löytyy, miksi teillä ei ole rahaa. Miksi ette hanki töitä? Kaksi aikuista työikäistä kotona ja samaan aikaan pidät esim. sairaanhoitajaa hienona ammattina. Ihan tavallinen ammatti se on.
Hanki itsellesi työpaikka. Kiinteistöala ja vaikkapa hoitoala työllistävät hyvin, ei tartte kotona syljeskellä kattoon. Voit mahdollisesti opiskella työttömyyskorvauksella, jos kyseessä on ammattiin johtava koulutus.
Taitavat rentoutua työttömänä sen sijaan että kehittäisivät omaa osaamistaan sellaiseksi, että olisivat kiinnostavia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tullut ajatelleeksi että ehkä kavereillasikaan ei ole niin paljoa ylimääräistä rahaa? Asuntolainat ym. on yleensä mitoitettu sen mukaan miten monta maksajaa sille on. Jollain sairaanhoitajan palkoilla nyt ei ostella jatkuvasti luksusta, vaan he luultavasti joutuvat itsekin pitämään kukkaron nyörejä tiukalla. Silloin sitä luksusta ei makseta myöskään kaltaisillesi kerjäläisille.
Mitenköhän tää keskustelu on kääntynyt siihen, että mä olen joku kerjäläinen? En ole ikinä pyytänyt kavereilta tai keneltäkään mitään! Jos kaverit ITSE haluaisivat auttaa kun näkevät että meillä on tiukkaa, niin se olisi eri. Jos mulla ja miehellä olisi molemmilla joku 3500€/kk palkka ja nähtäisiin että kavereilla on tiukkaa niin varmasti voitaisiin jeesata sen sijaan että luennoitsijan punajuurten olevan edullisia.
Lisäksi toi, että mun 7-vuotiasta syytetään kerjäämistä niin Haloo?!? Jos lapsi näkee jätskikiskan niin kuka EI kysyisi että saako jäätelöä?
Ap
Jos lapsi kysyy jäätelöä, niin vanhempi vastaa, että "meillä ei ole tuollaiseen rahaa, käydään ostamassa kaupasta edullisempi". Niin minä aina sanon. En suostu maksamaan noista kalliista mitään. Meillä menisi 24 e jos ostettais kalliit jätskit. Kaupassa tosi hyvä mehujää maksaa 60 c, eli samalle sakille menee 3,60 e rahaa. Tajuatko ap sitä? Jos jokaisen asian kohdalla ajattelee, että 'no ei se ole kuin muutaman euron ja muutaman euron ja netflixikin on vain muutaman euron' niin niistä oikeasti kertyy tosi iso läjä hukkaan heitettyä rahaa.
Sinun täytyy opetella säätämään ajatteluasi jos haluat köyhyydestäsi eroon. Jos tuhlaat ja törsäät aina kaiken niin elät kurjuudessa nyt ja aina.
Sitäpaitsi, mitä vikaa punajuuressa on? Siitä saa edullisen ja todella hyvän vuokaruuan homejuuston kanssa.
se on hassuu sakkii noin 50-80k tienaavat. v**** rikkaita mut melkein varattomii. meinaa toi jäätelö juttu on nähty kans
No jos et halua kavereiltasi kommentteja tilanteeseesi, niin lopeta se niistä raha-asioista vinkuminen. Tuppisuunako kavereiden pitäisi olla kun valitat rahanpuutettasi, kun kaikki kommentit on "humble bragia"? Ja antaa käteistä?
Mene sossun luukulle jos on paha tilanne, ei se ole ystäviesi tehtävä sun perheesi hemmotteluja kustantaa. Ja kyllä, kalliit joululahjat ja maksukanavat ovat luksusta ja hemmottelua, ei mikään ihmisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla ei ole taloudellisesti tiukkaa juuri sen vuoksi että haetaan ne pirkkajätskit kiskan jätskipsllojen sijaan.
Jos kaverin kk-tulot on 3500 e (tiedän) niin turha kuvitella, että kerran vuoteen ostettu jäätelö tötterö kaataisi budjetin! Mutta joo, ette selvästi halunneet tajuta mun pointtia kaikista alapeukuista päätellen
ApNo eihän tuo iso palkka ole, jos sillä elätetään perhettä. Joka tapauksessa noloa käytöstä pyytää jäätelöä, ja noloa sinulle vanhempana, ettet kieltänyt lastasi.
Sinkullehan tuo vasta pieni palkka onkin. Koska sinkkuna haluan keskiluokkaisen elintason, pitää yksin omasta palkasta maksaa asunto kalusteineen pk-seudulla pientaloalueella sekä ylläpitää toimivaa autoa jne.
Mä olen 40 vuotias sinkku pk-seudulta. Bruttopalkka 4000 euroa, mistä 2400 euron palkalla lähihoitaja/ohjaajakaverini ja (vieläpä maalla asuva!) jaksaa olla kateellinen. Oikeasti hänellä on yhdessä miehensä tulojen ja sosiaaliturvan kanssa paljon parempi elintaso kuin minulla.
No tietenkin kahden hengen tuloilla on aina helpompi tulla toimeen mutta tuskinpa ystäväsi noilla tuloilla toisen kanssa asuen kovin kummoista ylimääräistä "sosiaaliturvaa" enää saa.
Olen pienituloinen työssäkäyvä perheenäiti, mies on työtön, peruspäivärahalla, ja meillä on kaksi teini-ikäistä lasta. Paras kaverini on hyväpalkkainen, miehensä myös. Minusta olisi nöyryyttävää, jos kaverini tarjoutuisi ostamaan meille kinkun tms, en tiedä miten reagoisin. Ei nyt ehkä ihan välit poikki menisi, mutta ei ystävyys tuntuisi enää samalta.
Anonyymi apu on helpompi ottaa vastaan, olemme tänäkin jouluna sitä saaneet eri muodoissa, ja tiedän että kaverini lahjoittaa näihin keräyksiin, joten on mielestäni osansa tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka raha on teillä tiukassa, niin mieti miten paljon tylsempää on noiden hyvätuloisten elämä, jos kertomuksesti paikkansa pitävät. Ei mitään netflixejä tms, ei kesäistä jäätelötötteröä, kasvisruokajoulu, lahjat alennusmyynneistä... mieti miten tylsää ja ankeata! Ei käy todellakaan kateeksi.
Tuo "ale-raidaaminen" on kyllä hyvätuloiselta moraalisesti todella väärin, viedä nyt köyhiltä lahjat vaikka omat rahat riittäisi ihan hyvin ostaa vaikka mitä. Sama pätee mm. punaisen lapun alennus-jauhelihoihin yms, karautetaan jollain uudella 80k€ järjettömyys-katumaasturilla kaupan eteen ja jätetään se siihen käyntiin savuttamaan, ettei lapsille autossa tule kylmä kun näpräävät niitä 800€ puhelimiaan sillä välin kun isi tai äiti käy hakemassa alennuslihat pois.
Ei minulla ole tylsää ja ankeata vaikka elän säästeliäästi rahojen kanssa. Ankeaa olisi nähdä tilin hupenevan turhuuksiin.
Alennusjutut on kaikille tarkoitettu. Jos niitä haluat, niin voit aivan vapaasti käydä ostamassa. Jos jäit joskus ilman, niin olet vain liian hidas ja se ei ole muiden syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa varakas tuttuni on hyvin nuuka eikä tuhlaa senttiäkään turhuuksiin. Ei osta take away kahveja, jäätelötötteröitä. Se, että ystäväsi ehdottivat tuota jäätelöasiaa, oli todennäköisesti nimenomaan yritys auttaa teitä itseänne oppimaan säästäväiseksi. Auttaa teitä auttamaan itseänne. Köyhillä ei tunnu aina olevan taloushallintaa... Kaikki menee, mitä tulee, ja mihin? Kannattaa aloittaa säästämään ja sijoittamaan, heti kun vain mahdollista, niin pienellä summalla kuin vain kykenee...
Miksi joku olettaa, että köyhät eivät tiedä, miten säästää? Tai miten kannattaa ostaa tarjouksesta? Tai hankkia lisätuloja? Tai jotain muuta itsestään selvää? Köyhyys ei ole synonyymi tyhmälle. Juuri tuo on sitä alentuvuutta kun luullaan, että köyhä ei itse ymmärrrä tai tiedä ihan itsestäänselviä asioita.
No miksei ne säästä? Uusimmat puhelimet, syödään hesessä tai tilataan pizzalähettejä ja ne maksukanavat tosiaan puhumattakaan tupakasta ja tatuoinneista.
Vierailija kirjoitti:
Roskalavaryhmissä näkee myös sitä, että joku haluaa lahjoittaa esimerkiksi lastenvaatteita jollekin "avun tarpeessa" olevalle. Olen jopa nähnyt pyyntöjä kirjoittaa perustelut kommentteihin niin, että lahjoittaja pääsee valitsemaan ikään kuin hakemusten perusteella hädänalaisimman. Tällainen on ihmisten tarpeetonta nöyryyttämistä.
Ei ole, vaan erittäin tarpeellista. Ainakin paikallisessa roskalavaryhmässä on ( todennäköisesti henkisiä ongelmia ) omaavia hamstereita jotka varaavat kaiken. Joskus hakevat, joskus eivät. Varaan aina jonkin "minä päätän kelle menee" tyylisen jutun jotta voin ohittaa nuo puoli-ammattilaiset. Myyvät kuitenkin kirppiksellä tms. mikäs siinä, roskia mulle, mutta ryhmä ei mielestäni tuohon ole tarkoitettu.
Jos mä alkaisin elättää kaikkia kavereitani ja tarjota heille kaikkea, niin mun kaikki säästöt kuluisi siihen ja olisin köyhä itsekin :D
Olen elänyt itse säästäväisesti aina kun olen itse ollut pienituloinen. Jättänyt turhat jätskit, lahjat ja netflixit ostamatta. En ole suuttunut hyvätuloisille kavereilleni siitä, etteivät osta minulle asioita.
Aika usein keskituloisen hyvinvoivan henkilön köyhästä erottaa kyky erottaa tarpeelliset asiat tarpeettomista ja rahankäytön säätelytaidot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla ei ole taloudellisesti tiukkaa juuri sen vuoksi että haetaan ne pirkkajätskit kiskan jätskipsllojen sijaan.
Jos kaverin kk-tulot on 3500 e (tiedän) niin turha kuvitella, että kerran vuoteen ostettu jäätelö tötterö kaataisi budjetin! Mutta joo, ette selvästi halunneet tajuta mun pointtia kaikista alapeukuista päätellen
Ap
Ymmärtäisin harmisi jos kaveri olisi ostanut kioskista tötterön itselleen ja teille marketista pirkat. Miksi kaverisi olisi teille pitänyt ostaa jotain jota ei koe järkeväksi ostokseksi edes itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikko trolli. Tavallaan ihan hyvä, mutta sit kuitenkin jotenkin just siinä kiusallisessa välissä ettei ole niin naurettava että olis hauska, eikä niin uskottava että menis läpi. Ei kellään köyhällä voi olla suoratoistoja. Sehän olis hiton tyhmää laittaa rahaa moiseen jos muutenkin on tiukkaa.
Köyhillä näitä suoratoistoja nimenomaan onkin. Minullakin on kaveri, joka maksaa burgerkingin palkalla kolmesta eri palvelusta lähes 40 e/ kk. Itselläni on periaate, että meillä on yksi palvelu kerrallaan käytössä. Muuten katsotaan ilmaista yleareenaa ja vastaavia.
Ja Yle Areenakin kustannetaan verovaroin, että ei sekään mikään ilmainen ole. Mulle se riittää oikein hyvin, kun ei ole yksinkertaisesti aikaa katsoa sieltäkään kaikkea, mikä kiinnostaisi.
Toinen, mistä maksan ihan ilolla veroja, on kirjasto. Turhaa täyttää omia nurkkia kirjoilla, kun niitä saa lukea kirjastosta niin paljon kuin ehtii tai jaksaa. Vielä kun saataisiin valtakunnallinen ekirjasto, niin olisi erityisen hienoa.
Yhtä ilolla maksan veroja ilmaisesta koulutusjärjestelmästä. Tulotason mataluus ei tässä maassa estä ketään opiskelemasta.
Ja terveydenhuolto. Kaikki hoidetaan lompakon paksuudesta riippumatta. Ei ole kertaakaan kysytty vuosituloja, kun on jotain hoitoa tarvinnut.
Nämä ei nyt ole mitään ohjeita kenellekään. Tuli vaan jotenkin tästä keskustelusta mieleen :).
Oksettaa suomea puhuvat ihmiset jotka sekoittavat englantia puheeseensa
Mä tarjoan mielelläni köyhemmälle kaverille vaikkapa lounaan kun olemme YHDESSÄ syömässä. Tai kutsun hänet kotiini kahville niin, että minä valmistan tarjottavat eikä hänen tarvitse tuoda mitään mukanaan. Tai ostan meille leffaliput. Minusta on ok tarjota kaverille jotain silloin, kun se liittyy meidän yhdessä tekemiseen. Ettei tarvitse jättää tekemättä siksi, että toisella ei ole varaa. Mutta en minä ala kaverin laskuja maksamaan tai joululahjoja ostamaan, ne ovat hänen omia asioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! En tajua miten niin moni ei tajunnut mun pointtia. Nimenomaan köyhyys ei tarkoita tyhmyyttä. Tottakai tiedän, että riisipuuro on halpaa, netissä on ilmaisiakin suoratoistoja, irtojäätelön litrahinta on kallis jne. Ei sitä tarvi erikseen sanoa. Jos mun keskituloinen lapseton kaveripariskunta tykkää syödä koko joulun riisipuuroa ja pipareita, se on heille eri asia, koska HALUTESSAAN he voivat tilata vaikka mitä ja vieläpä kotiinkuljetuksella. Tiedän, että välillä niin tekevätkin, woltista intialaista ruokaa jne. Mutta tilanne on ihan eri meille vähätuloisille, kun ei ole vaihtoehtoja. Lapset toivoisi oikeat jouluruuat ja vaihtoehdot ovat vähissä.
Ap
Eli oikeasti sinua harmittaa se, että sinulla ja perheelläsi ei ole samoja mahdollisuuksia valita asioita.
Elämä on sellaista, että asiat ei vain mene tasan, mutta sinulla on mahdollista parantaa tilannettasi aina. Ota heistä mallia, seuraa heidän toimintatapojaan, opiskele, tee töitä, elä säästeliäästi. Paljon on kiinni tuurista, mutta myös asenteesta. Lakkaa ajattelemasta, että joillakin on asiat paremmin ja sulla huonosti. Nythän et edes suostu näkemään miksi niin on. Sinun mielestä jäätelötötterö olisi pitänyt ostaa. Köyhyytesi tulee olemaan ikuinen jos et tajua kaverisi pointtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApYmmärtäisin harmisi jos kaveri olisi ostanut kioskista tötterön itselleen ja teille marketista pirkat. Miksi kaverisi olisi teille pitänyt ostaa jotain jota ei koe järkeväksi ostokseksi edes itselleen?
Mä nauran ääneen tälle. Siis kummilapsi, joka ei ole nähnyt kummitätiä puoleen vuoteen, pyytää kesäretkellä tädiltä jäätelön. Kummitädin pakka 3500 EUROA ja kokee tuossa tilanteessa tarpeelliseksi alkaa säästämään PARI EUROA! Eikö kukaan muu pidä tuota ihan järjettömänä!?!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muiden pitäisi maksaa sun eläminen? Kuulostaa loisimiselta. Parempi opettaa lapsille, että nyt eletään näillä tuloilla mitä on ja pyritään, että siihen joskus olisi vielä parempi rahatilanne ja sitten voidaan ostaa ne jäätelötötteröt tai kalliimmat joululahjat jne.
En ole loisimassa mitään. Onko kohtuuton toive, että kummitäti ostaisi kolmen euron jäätelön tytölle sen sijaan, että ensin etsitään ajan kanssa kauppa ja sieltä 1.5 euron jäätelö? Mikä järki?
Ja jos tuo on mahdoton toive niin eikö olisi ihan kohtuullista, että voisi edes jättää nuo opettavaiset luennot ja humble bragin väliin?
Ap
Hei, sun kannattaisi oikeasti tutustua noihin hintoihin; se Pirkka-tuutti ei maksa 1,50 e. K-Marketista saa esim. 6 tuutin pakkauksen ihan parilla eurolla.
Miksi syyllistät ystäviäsi, kun peilistä se syy löytyy, miksi teillä ei ole rahaa. Miksi ette hanki töitä? Kaksi aikuista työikäistä kotona ja samaan aikaan pidät esim. sairaanhoitajaa hienona ammattina. Ihan tavallinen ammatti se on.
Hanki itsellesi työpaikka. Kiinteistöala ja vaikkapa hoitoala työllistävät hyvin, ei tartte kotona syljeskellä kattoon. Voit mahdollisesti opiskella työttömyyskorvauksella, jos kyseessä on ammattiin johtava koulutus.