Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti
Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".
Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.
Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.
Kommentit (3075)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla ei ole taloudellisesti tiukkaa juuri sen vuoksi että haetaan ne pirkkajätskit kiskan jätskipsllojen sijaan.
Jos kaverin kk-tulot on 3500 e (tiedän) niin turha kuvitella, että kerran vuoteen ostettu jäätelö tötterö kaataisi budjetin! Mutta joo, ette selvästi halunneet tajuta mun pointtia kaikista alapeukuista päätellen
ApNo eihän tuo iso palkka ole, jos sillä elätetään perhettä. Joka tapauksessa noloa käytöstä pyytää jäätelöä, ja noloa sinulle vanhempana, ettet kieltänyt lastasi.
Sinkullehan tuo vasta pieni palkka onkin. Koska sinkkuna haluan keskiluokkaisen elintason, pitää yksin omasta palkasta maksaa asunto kalusteineen pk-seudulla pientaloalueella sekä ylläpitää toimivaa autoa jne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muiden pitäisi maksaa sun eläminen? Kuulostaa loisimiselta. Parempi opettaa lapsille, että nyt eletään näillä tuloilla mitä on ja pyritään, että siihen joskus olisi vielä parempi rahatilanne ja sitten voidaan ostaa ne jäätelötötteröt tai kalliimmat joululahjat jne.
Periaatteessa ei pidäkään, mutta itseäni v tuttaa täällä ja muuallakin nimenomaan tuo luennointi ja neuvominen ihan kuin ihmiset eivät tietäisi paljonko vaniljajäätelö maksaa. Ihminen voi olla pienituloinen tai vaikka työtön monesta syystä ja ärsyttää olettaminen että hän on samalla myös tyhmä. Olen itse hyvätuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikko trolli. Tavallaan ihan hyvä, mutta sit kuitenkin jotenkin just siinä kiusallisessa välissä ettei ole niin naurettava että olis hauska, eikä niin uskottava että menis läpi. Ei kellään köyhällä voi olla suoratoistoja. Sehän olis hiton tyhmää laittaa rahaa moiseen jos muutenkin on tiukkaa.
Köyhillä näitä suoratoistoja nimenomaan onkin. Minullakin on kaveri, joka maksaa burgerkingin palkalla kolmesta eri palvelusta lähes 40 e/ kk. Itselläni on periaate, että meillä on yksi palvelu kerrallaan käytössä. Muuten katsotaan ilmaista yleareenaa ja vastaavia.
Se on sentään töissä mutta kun näitä maksukanavia vilisee tt-tukielättien tiliotteissa joita Kela lueskelee.
Kummallinen on tämä monen näkemys, että muut olisivat köyhälle jotain velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tullut ajatelleeksi että ehkä kavereillasikaan ei ole niin paljoa ylimääräistä rahaa? Asuntolainat ym. on yleensä mitoitettu sen mukaan miten monta maksajaa sille on. Jollain sairaanhoitajan palkoilla nyt ei ostella jatkuvasti luksusta, vaan he luultavasti joutuvat itsekin pitämään kukkaron nyörejä tiukalla. Silloin sitä luksusta ei makseta myöskään kaltaisillesi kerjäläisille.
Mitenköhän tää keskustelu on kääntynyt siihen, että mä olen joku kerjäläinen? En ole ikinä pyytänyt kavereilta tai keneltäkään mitään! Jos kaverit ITSE haluaisivat auttaa kun näkevät että meillä on tiukkaa, niin se olisi eri. Jos mulla ja miehellä olisi molemmilla joku 3500€/kk palkka ja nähtäisiin että kavereilla on tiukkaa niin varmasti voitaisiin jeesata sen sijaan että luennoitsijan punajuurten olevan edullisia.
Lisäksi toi, että mun 7-vuotiasta syytetään kerjäämistä niin Haloo?!? Jos lapsi näkee jätskikiskan niin kuka EI kysyisi että saako jäätelöä?
Ap
Itse pitäisin todella kiusaannuttavana sitä, jos rikkaammat kaverini maksaisivat minun menojani. Ystävät ja rahat pidetään erilllään ja sillä hyvä. Muuten ei kohta ole kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa varakas tuttuni on hyvin nuuka eikä tuhlaa senttiäkään turhuuksiin. Ei osta take away kahveja, jäätelötötteröitä. Se, että ystäväsi ehdottivat tuota jäätelöasiaa, oli todennäköisesti nimenomaan yritys auttaa teitä itseänne oppimaan säästäväiseksi. Auttaa teitä auttamaan itseänne. Köyhillä ei tunnu aina olevan taloushallintaa... Kaikki menee, mitä tulee, ja mihin? Kannattaa aloittaa säästämään ja sijoittamaan, heti kun vain mahdollista, niin pienellä summalla kuin vain kykenee...
Miksi joku olettaa, että köyhät eivät tiedä, miten säästää? Tai miten kannattaa ostaa tarjouksesta? Tai hankkia lisätuloja? Tai jotain muuta itsestään selvää? Köyhyys ei ole synonyymi tyhmälle. Juuri tuo on sitä alentuvuutta kun luullaan, että köyhä ei itse ymmärrrä tai tiedä ihan itsestäänselviä asioita.
Kiitos! En tajua miten niin moni ei tajunnut mun pointtia. Nimenomaan köyhyys ei tarkoita tyhmyyttä. Tottakai tiedän, että riisipuuro on halpaa, netissä on ilmaisiakin suoratoistoja, irtojäätelön litrahinta on kallis jne. Ei sitä tarvi erikseen sanoa. Jos mun keskituloinen lapseton kaveripariskunta tykkää syödä koko joulun riisipuuroa ja pipareita, se on heille eri asia, koska HALUTESSAAN he voivat tilata vaikka mitä ja vieläpä kotiinkuljetuksella. Tiedän, että välillä niin tekevätkin, woltista intialaista ruokaa jne. Mutta tilanne on ihan eri meille vähätuloisille, kun ei ole vaihtoehtoja. Lapset toivoisi oikeat jouluruuat ja vaihtoehdot ovat vähissä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aloittajan kannattaa vaihtaa ne hyvätuloiset kaverit köyhiin, problem solved.
Mä olen aika pitkälle noin tehnytkin, laittanut välit poikki niiden paremmin toimeentulevien kanssa, jotka eivät tilannettani ymmärrä ja/tai käyttäytyvät alentuvasti. Mulla ei ole mitään intressejä ottaa itselleni lisää stressiä ja pahaa mieltä näiden ihmisten takia.
Alapeukuista päätellen köyhä ei saa edes itse valita ystäviään. :D Pitäisi kai väkisin olla tekemisissä ihmisten kanssa, joiden kanssa ei ollenkaan viihdy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tullut ajatelleeksi että ehkä kavereillasikaan ei ole niin paljoa ylimääräistä rahaa? Asuntolainat ym. on yleensä mitoitettu sen mukaan miten monta maksajaa sille on. Jollain sairaanhoitajan palkoilla nyt ei ostella jatkuvasti luksusta, vaan he luultavasti joutuvat itsekin pitämään kukkaron nyörejä tiukalla. Silloin sitä luksusta ei makseta myöskään kaltaisillesi kerjäläisille.
Mitenköhän tää keskustelu on kääntynyt siihen, että mä olen joku kerjäläinen? En ole ikinä pyytänyt kavereilta tai keneltäkään mitään! Jos kaverit ITSE haluaisivat auttaa kun näkevät että meillä on tiukkaa, niin se olisi eri. Jos mulla ja miehellä olisi molemmilla joku 3500€/kk palkka ja nähtäisiin että kavereilla on tiukkaa niin varmasti voitaisiin jeesata sen sijaan että luennoitsijan punajuurten olevan edullisia.
Lisäksi toi, että mun 7-vuotiasta syytetään kerjäämistä niin Haloo?!? Jos lapsi näkee jätskikiskan niin kuka EI kysyisi että saako jäätelöä?
Ap
Ainakaan oma, nyt 13-vuotias lapsemme ei ole koskaan kysynyt jäätelökieskin nähtyään, että saako jäätelöä. Tai Heseä tai mitään muutakaan herkkupaikkaa. Ei lapsenkaan tarvitse olla impulsiivinen, joka yhtäkkiä haluaa kaikkea, jos näkee mainoksen tai myyntipaikan.
Rahoista pääsee mopeasti eroon, jos tottuu kaikkia mielihalujaan totetuttamaan silmäräpäyksessä.
Me olemme myös pienituloisia, emmekä käy leffoissa, osta jäätelöitä jäätelökioskeilta tms. mutta silti saamme vuoden aikana säästettyä yhden kaukomatkan joka vuodeksi. Juuri siksi, että emme käytä niukkoja varojamme impulsiivisesti.
Ja teinit eivät todellakaan tarvitse kahta suoratoistopalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa varakas tuttuni on hyvin nuuka eikä tuhlaa senttiäkään turhuuksiin. Ei osta take away kahveja, jäätelötötteröitä. Se, että ystäväsi ehdottivat tuota jäätelöasiaa, oli todennäköisesti nimenomaan yritys auttaa teitä itseänne oppimaan säästäväiseksi. Auttaa teitä auttamaan itseänne. Köyhillä ei tunnu aina olevan taloushallintaa... Kaikki menee, mitä tulee, ja mihin? Kannattaa aloittaa säästämään ja sijoittamaan, heti kun vain mahdollista, niin pienellä summalla kuin vain kykenee...
Miksi joku olettaa, että köyhät eivät tiedä, miten säästää? Tai miten kannattaa ostaa tarjouksesta? Tai hankkia lisätuloja? Tai jotain muuta itsestään selvää? Köyhyys ei ole synonyymi tyhmälle. Juuri tuo on sitä alentuvuutta kun luullaan, että köyhä ei itse ymmärrrä tai tiedä ihan itsestäänselviä asioita.
Koska itse näkee kokoajan miten "köyhät" pistävät rahansa sileäksi epäröimättä hetkeäkään asioihin, joilla keskituloisena ei kertakaikkiaan ole varaa. Kun itse toimii taloudellisesti ja pihisti, ärsyttää nämä köyhyydestään kitisijät.
Vierailija kirjoitti:
Montako kirjaa teinit lukivat joulun aikana? Lukeminen korreloi hyvin tulevaisuuden näkymien kanssa. Todellakin kannustaisin teinejä lukemaan eikä rötköttämään suoratoistopalvelun ääressä.
Ei juma, tää oli huippu! Eli köyhän lapsetkin on tyhmiä!? Tiedoksi: lapsilla on joululoma 7.1. asti. Saavat rentoutua juuri niin kuin haluavat!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kääntyi siksi, että aloituksessasi kerroit toivoneesi, että kaverisi olisivat ostaneet sulle joulukinkun tms. Kerroit siis heille koko asiasta sen toivossa, että saisit heiltä taloudellista apua. Kavereidesi vastaukset olivat ihan normaaleja vastauksia ja ne vastaukset osoittivat sulle, että eivät kaverisikaan vietä mitään ökyjouluja.
Mulla on pari vähävaraista ystävää, jotka joskus ottavat rahatilanteensa puheeksi. Kuuntelen ja olen myötätuntoinen, mutta en mä ala heitä avustamaan rahallisesti. En halua sotkea ystävyyttä ja rahaa toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muiden pitäisi maksaa sun eläminen? Kuulostaa loisimiselta. Parempi opettaa lapsille, että nyt eletään näillä tuloilla mitä on ja pyritään, että siihen joskus olisi vielä parempi rahatilanne ja sitten voidaan ostaa ne jäätelötötteröt tai kalliimmat joululahjat jne.
Periaatteessa ei pidäkään, mutta itseäni v tuttaa täällä ja muuallakin nimenomaan tuo luennointi ja neuvominen ihan kuin ihmiset eivät tietäisi paljonko vaniljajäätelö maksaa. Ihminen voi olla pienituloinen tai vaikka työtön monesta syystä ja ärsyttää olettaminen että hän on samalla myös tyhmä. Olen itse hyvätuloinen.
No se nyt on yksinomaan tyhmää maksaa 2-4 kertaista hintaa samasta jäätelöstä jossain jäätelökioskilla. Ja sekin on tyhmää, että tajuaa, miten rahat hupenee vääriin valintoihin, mutta silti tekee niin.
Pelkkää tyhmyyttä-
Olen itse pienituloinen downshiftaamiseni vuoksi
Leikitään hetki, että ap:n aloitus on totta.
Ensinnäkin sieltä puuttui täysin se humble brag. Kaverit ovat ilmeisesti kauhistuneina katsoneet, miten ap:n perheen elämän- tai varallisuudenhallinta on täysin retuperällä ja yritävät hienovaraisesti ohjata parempaan suuntaan. Tässä pätee se vanha oppi - annatko kaverille kalan vai opetatko kalastamaan?
Toiseksi, ap:n käsitys siitä, mitä hyvätuloiset tekevät rahoillaan on kuin jostain sadusta. Olen hyvätuloinen, mutta en ole käynyt leffateatterissa 4 vuoteen enkä ostanut jäätelötötteröä kojusta kevään 2019 jälkeen. Kodinelektroniikka on 1990 - 2000 -luvulta. Harrastan vain lenkkeilyä ja lukemista eikä perheessä (jossa teinejä) ole musiikki- tai suoratoistopalveluja. Vaikka olen palkkatyössä, josta maksetaan säännöllistä palkkaa, en uskalla jättäytyä yhden tulolähteen varaan. Enää ei riitä, että on säästöjä pahan päivän varalle, vaan pitää olla kokonainen tulolähde pahan päivän varalle.
Kolmanneksi, onkohan ap kuitenkin saanut aika paljon kavereiltaan, mutta ei osaa olla siitä kiitollinen? Olen lahjoittanut vähävaraiselle työssäkäyvälle kaverille pesukoneen, sohvan, mikron, hyväkuntoisia lasten harrastusvälineitä ja vaatteita, antanut pyynnöstä auton ja kesämökin lainaksi useamman kerran, mutta hän on edelleen köyhä ja toivoo minulta rahallista apua. Rahaa en suostu antamaan, sillä se hankaloittaa kaverisuhteita. Ja silti olen kaverin mielestä rikas ja pihi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! En tajua miten niin moni ei tajunnut mun pointtia. Nimenomaan köyhyys ei tarkoita tyhmyyttä. Tottakai tiedän, että riisipuuro on halpaa, netissä on ilmaisiakin suoratoistoja, irtojäätelön litrahinta on kallis jne. Ei sitä tarvi erikseen sanoa. Jos mun keskituloinen lapseton kaveripariskunta tykkää syödä koko joulun riisipuuroa ja pipareita, se on heille eri asia, koska HALUTESSAAN he voivat tilata vaikka mitä ja vieläpä kotiinkuljetuksella. Tiedän, että välillä niin tekevätkin, woltista intialaista ruokaa jne. Mutta tilanne on ihan eri meille vähätuloisille, kun ei ole vaihtoehtoja. Lapset toivoisi oikeat jouluruuat ja vaihtoehdot ovat vähissä.
Ap
Kyllä ymmärrän, että se on juuri noin. Mutta auttaako se ihan oikeasti, että otatte ne kaksi suoratoistopalvelua, joihin teillä ei ole varaa? Jos ne ovat ne kynnyskysymykset ja teillä on niihin rahaa niin siitä vaan.
Meillä oli raha siinä mielessä tiukalla, että äiti oli yksinhuoltaja. Hän panosti siihen, että minulla oli yhtä hyvät vaatteet kuin muillakin ja muutama harrastus, joihin sain rahaa ilman että sitä piti perustella. Näin ei tullut sellaista kaikenkattavaa köyhyyden kokemusta eikä harmittanut, vaikken käynyt laskettelulomilla tai ratsastustunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, noita kioskikahveja se tt-tuella elävä Susanna Kosken kanssa väitellyt pitkäaikaistyötön harrasti. Huippuna 200€/kk niistä tuloista lapsen soittoharrastukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kerrot miten vuosien varrella on ollut paljon työttömyyttä, sairastelua ja parhaimmillaankin vain pätkätöitä. Onko siis ollut mitenkään järkevää hankkia monta lasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyhyy. Itkuntuhruiset silmät savulohella
Savulohella? Ei meidän perheessä kukaan kaipaa mitään savulohta!
Ap
näinpä, rahvaan evästä.
Graavilohta ja kaviaaria sen olla pitää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska itse näkee kokoajan miten "köyhät" pistävät rahansa sileäksi epäröimättä hetkeäkään asioihin, joilla keskituloisena ei kertakaikkiaan ole varaa. Kun itse toimii taloudellisesti ja pihisti, ärsyttää nämä köyhyydestään kitisijät.
Et kai nyt tosissasi sentään väitä, että köyhällä on varaa sellaiseen, mihin keskituloisella ei ole? Eikö keskituloisella olekaan enemmän rahaa kuin köyhällä? Onko se keskituloisuus pelkkä illuusio? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla ei ole taloudellisesti tiukkaa juuri sen vuoksi että haetaan ne pirkkajätskit kiskan jätskipsllojen sijaan.
Jos kaverin kk-tulot on 3500 e (tiedän) niin turha kuvitella, että kerran vuoteen ostettu jäätelö tötterö kaataisi budjetin! Mutta joo, ette selvästi halunneet tajuta mun pointtia kaikista alapeukuista päätellen
ApNo eihän tuo iso palkka ole, jos sillä elätetään perhettä. Joka tapauksessa noloa käytöstä pyytää jäätelöä, ja noloa sinulle vanhempana, ettet kieltänyt lastasi.
Sinkullehan tuo vasta pieni palkka onkin. Koska sinkkuna haluan keskiluokkaisen elintason, pitää yksin omasta palkasta maksaa asunto kalusteineen pk-seudulla pientaloalueella sekä ylläpitää toimivaa autoa jne.
Mä olen 40 vuotias sinkku pk-seudulta. Bruttopalkka 4000 euroa, mistä 2400 euron palkalla lähihoitaja/ohjaajakaverini ja (vieläpä maalla asuva!) jaksaa olla kateellinen. Oikeasti hänellä on yhdessä miehensä tulojen ja sosiaaliturvan kanssa paljon parempi elintaso kuin minulla.
Valitettavasti tämmöisiä ihmisiä on oikeasti olemassa. Elämänhallinta on hukassa, eikä itse ymmärrä sitä. Monesti näillä ihmisillä on monta lasta ja usein vielä lauma lemmikkejä. Itselläni on kaksi lasta. Kaksi on varaa elättää ilman, että tarvii kerjätä muilta. Kyllä, elämäntilanteet voi muuttua yllättäen, mutta esim lasten määrääkin kannattaa alunperin suunnitella ja miettiä kuinka monta on varaa elättää ihan itse myös siinä tilanteessa, jossa tulot tippuu.
Netflix tms ei ole sellainen, joka jokaisella kuuluu olla. Siitä maksetaan, jos siihen on varaa. Jos ei, sitten keksitään muuta huvia. Jos rahat ei riitä, pitää miettiä mikä on pakollista ja mikä ei. Mutta vaikea sitä tietysti on tajuta, jos elämänhallinta on hukassa.
Me ei olla hyvätuloisia, mutta pärjätään. Raha-asioihin liittyvät valinnat tehdään tarkalla harkinnalla ja menoja karsien. Ihan kaikkea ei voi saada. Jos jotain ei voi heti saada, niin sitten säästetään karsimalla ei pakollisia menoja.