Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti

Vierailija
29.12.2020 |

Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".

Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.

Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.

Kommentit (3077)

Vierailija
1021/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole muuten vielä ikinä aikuisiällä asunut sellaisessa asunnossa, johon olisi mahtunut lisäpakastin, varsinkaan joku iso arkkupakastin. Tätä ei usein muisteta, kun isossa omakotitalossa neuvotaan kaupungin kaksiossa asuvaa kolmihenkistä perhettä ostamaan pakastin ruuan säilyttämistä varten. Tosin en kyllä koe sellaista tarvitsevani, ei ole rahasta pulaa eikä muutenkaan ongelmia näissä asioissa, mutta veikkaanpa, että jos itselläni ei ole tilaa pakastimelle (ja minulla on ihan kunnon keittiö) niin tuskinpa kaikilla muillakaan on. Monella on pelkkä keittokomero tai avokeittiö, ja olohuone voi jo olla täyteen ahdettu, kun usein perheen vanhempien sänkykin on siellä. Nämä ovat ainakin pk-seudulla ihan realiteetteja MYÖS muilla kuin köyhillä.

Asuin vuosia Helsingin kaupungin vuokrakaksiossa ja meillä oli olohuoneen koristuksena erillinen arkkupakastin. Oli pakko olla juurikin että sai kaikki sienet, marjat, tarjousruoat säilöttyä, koska ostettiin esim. kasoittain punalipullista leipää ja jauhelihaa pakkaseen jotta saatiin opintotuki riittämään koko kuukaudeksi. Asunnon keittiössä oli vain jää-viileäkaappi, ei edes pakastelokeroa.

Asun itse Helsingissä, ja ainakin nykyisin tietyissä kaupoissa on melkein joka ilta leipiä tarjouksessa, joten ei niitä tarvitse kassikaupalla hamstrata sen yhden kerran kun löytää. Olen itse kasvissyöjä, ja kysyn ihan uteliaisuudesta, onko jauhelihan yms tarjoiukset niin harvinaisia, että pitää hamstrata koko hylly tyhjäksi kerralla?

Itse näen yleensä punalappuja niin, että jossain tuotteessa on yksi tai kaksi punalaputettua tuotetta, mutta minä en edes löytäisi niin paljon ale-tuotteita kerralla, että pitäisi ostaa niille kokonainen toinen pakastin. Jotenkin tuntuu, että jos erikseen joutuu ostamaan erillisen pakastimen, joutuisi syömään vuosikausia ale-ruokia ennen kuin pakastimen hinta tulisi kuitattua. Että melkein halvempaa jättää se pakstin ostamatta. Eri juttu toki, jos oli noin niinkuin teillä ja pakastin oli jo valmiina. Tai toki, jos on muutakin käyttöä.

Tarkan markan ihmisenä laskin joskus itsekin kuinka kauan arkkupakastinta pitäisi käyttää jotta pakastimen ostohinta tulisi kuitattua, eikä tainnut 10 vuotta riittää. En suosittele köyhille erillistä pakastinta, ellei saa ilmaiseksi jostain. 

Tänä vuonna oli hyvä marjasato ja tuttavani osti toisen pakastimen saadakseen marjat säilöön! Itse ostin pienen, käytetyn arkkupakastimen 20 eurolla. Sen myyjällä oli olohuoneessaan kaksi pientä arkkupakastinta pelkästään marjoja varten! Hän kertoi, että ovat sen verran kovia syömään mansikoita, että pakastimet tulevat täyteen kesällä ja sitten toinen syödään tyhjäksi jo syksyn aikana.

Vierailija
1022/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin lenkillä. Kesätennareilla, kun ainoat talvikengät vuotavat. En tiedä milloin mulla on varaa uusiin. Sellaista se välillä saattaa varattomalla olla. Kirpparit ei houkuttele, eikä bussilla matkustaminen, koska en halua koronaa. Olen ainoa aikuinen taloudessa. Toivottavasti lunta ei tule enempää.

Jos kirpparit ei houkuttele niin mitenkäs nettikirpparit? Tai yhteys aikuissosiaalityöhön ja tiedustelet, voitko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea talvikenkiin, edellyttäen ettei sinulla ihan oikeasti ole mistään muualta taholta rahaa.

Taas toi perus köyhän: ei viitsi, ei jaksa, ei houkuta, nöyryytetään vaan. Sit tarvot menemään niissä käytetyissä kesäkengissä tai ostat tori.fi:stä postitettuna. Ihan samalla tavalla se parempi tuloisenkin perse ja suu joutuu liikkumaan jos jotain haluaa saada.

Torista ostetuissa ei ole palautusoikeutta ja mulla ei ole varaa vikaostoksiin, kai sen ymmärrät? Jos mulla olisi rahaa, niin olisin jo käynyt marketista uudet, siinähän se koko pointti on. Toimeentulotukea en saa, koska tulot ovat pari kymppiä päälle normin, näin ollen ei myöskään mahdollisuutta harkinnanvaraiseen. Näinpä olen näppärästi väliinputoaja.

Sitten sun ei auta kuin kulkea vanhoissa kengissäsi siihen asti, että korona on ohi ja voit taas kulkea bussilla. Onneksi et sentään ole töissä. Monet kun ovat koko ajan joutuneet kulkemaan bussilla päästäkseen töihin, josta tienata rahaa, jolla voi ostaa vaikkapa uudet kengät. 

Eipä autakaan, koska en ole niin hölmö, että ehdoin tahdoin tällaisena aikana luuhaisin busseissa ja kirppareilla. Onneksi pakkanen kiristyy, niin vuotavilla talvikengillä pärjään toistaiseksi, sitten kun on loskaa niin lenkit jäävät väliin.

Voit myös Toriin laittaa 'vastaanotetaan' - itse ainakin selaimen niitä ja voisin hyvin laittaa kengät sulle tulemaan (jos on oikea koko jne) sen sijaan että vien UFFin laatikkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ystävänä yh joka siis elää pienillä tuloilla. Välillä vihjailee että tuo tai tuo olisi kiva saada. Lisäksi on vielä ulosotossa.

Olen nyt ottanut itse etäisyyttä kun vituttaa ajatus että haluaisi päästä käyttämään rahojani. Olen elänyt köyhän lapsuuden, maksan asuntolainaa ja yritän sivussa säästää.

Itse koen että omat rahani ovat minun ja lisäksi haluan säästää vanhuuteen ja lapsilleni.

En juurikaan kuluta. Ja todellakaan en maksa jonkun toisen hupiostoksia.

Sama tilanne. Itse tienaan 2500 ja mun mies 5500 bruttona. Tehdään töitä hitokseen (varsinkin mä tohon palkkaani nähden). Ei olla tehty lapsia kun ei saada eli siinä tulee tietenkin säästöä. Matkustellaan kyllä, asutaan kivasti ja syödään laadukasta terveellistä ruokaa mutta muuten ei osteta mitään ns turhaa. Just siksi et on varaa esim käydä matkustelemassa kun se taas auttaa jaksamaan kovaa työtahtia arjessa. Mun kolmen lapsen yh työkaveri tekee omasta tahdostaan osa-aikaisena vihjailee et olisihan kiva joskus ostaa lohta alennus nautasian sijaan kun käydään yhtä aikaa kaupassa tai valittaa et olispa kiva ees kerran päästä vaikka Thaimaahan kun ei oo ikinä käynyt missään ulkomailla. Joskus jopa suoraan tokaisee ettei oo rahaa ostaa maitoa lapsille ja mistäköhän sais ylimääräistä jne.

Oon joskus tarjonnut jonkun edullisen lounaan (ehkä 5 kertaa nyt vuoden sisään) jne kun siitäkin aina naukuu ettei oo varaa kuin syödä omia eväitä (itsekin syönnmonesti omat eväät vaikka olisi varaa käydäkin lounaalla).

Pakko ollut ottaa etäisyyttä kun kokoajan tuntuu et pitäisi olla antamassa jotain tsi kuulla tuota valitusta. Kuitenkin käy esim kolmen viikon välein ripsihuollossa. Joskus tekis mieli sanoa et saisit monta kiloa lohta ja monta litraa maitoa tuolla ripsihuollollasi. En tiedä edes että miten suhtautua kun enkai voi alkaa esim joka pv tuota lounastakaaan tarjoamaan. Sitäpaitsi meillä on mies se joka kuitenkin tienaa paljon enemmän niin tuntuu etteikö tajua etten voi omiani tuhlata kokoajan johonkin toiseen.

Vierailija
1024/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole muuten vielä ikinä aikuisiällä asunut sellaisessa asunnossa, johon olisi mahtunut lisäpakastin, varsinkaan joku iso arkkupakastin. Tätä ei usein muisteta, kun isossa omakotitalossa neuvotaan kaupungin kaksiossa asuvaa kolmihenkistä perhettä ostamaan pakastin ruuan säilyttämistä varten. Tosin en kyllä koe sellaista tarvitsevani, ei ole rahasta pulaa eikä muutenkaan ongelmia näissä asioissa, mutta veikkaanpa, että jos itselläni ei ole tilaa pakastimelle (ja minulla on ihan kunnon keittiö) niin tuskinpa kaikilla muillakaan on. Monella on pelkkä keittokomero tai avokeittiö, ja olohuone voi jo olla täyteen ahdettu, kun usein perheen vanhempien sänkykin on siellä. Nämä ovat ainakin pk-seudulla ihan realiteetteja MYÖS muilla kuin köyhillä.

Asuin vuosia Helsingin kaupungin vuokrakaksiossa ja meillä oli olohuoneen koristuksena erillinen arkkupakastin. Oli pakko olla juurikin että sai kaikki sienet, marjat, tarjousruoat säilöttyä, koska ostettiin esim. kasoittain punalipullista leipää ja jauhelihaa pakkaseen jotta saatiin opintotuki riittämään koko kuukaudeksi. Asunnon keittiössä oli vain jää-viileäkaappi, ei edes pakastelokeroa.

Nykyisin Hekan varusteluun kuuluu jääkaappi-pakastin tai näin on ollut kolmessa asunnossa, joissa olen asunut vuodesta 2012 lähtien. Siitä huolimatta ostin pienen arkkupakastimen nykyiseen asuntoon, jotta olisi enemmän tilaa punalaputetuille tuotteille, sienille ja marjoille. Ihan keskituloisia ollaan, mutta monesti ostetaan alennushintaisena lihaa kissoille tai omaan käyttöön.

Jättäisit nekin punalaput köyhille IHMISILLE ja ruokajonoon, mutta ei. Sinulla on rahaa ja kissasikin ovat sinulle köyhää ihmistä tärkeämpiä :(

Tietääkseni lihat eivät päädy ruokajonoon, jos niistä on päiväys mennyt. Ostamalla lihan sen viimeisenä myyntipäivänä se ei päädy roskiin vaan tulee käyttöön ruokana. Samoin saatan ostaa eurolla hävikkihevilaatikon ja pilkkoa hedelmät ja vihannekset pakkaseen, jos niille ei ole heti käyttöä.

Mut kiitti neuvosta! Ostan jatkossa ruokani normaalihintaisena ja muutan pois Hekan kämpästä niin saadaan lisättyä ruokahävikin ja kenties myös verojen määrää, kun asumis- ja toimeentulotukea nostava henkilö muuttaa tilalleni.

Kyllähän sinun pitää se tajuta, että jakamalla 8 annosta 8 ihmiselle on 1 kokonainen per henkilö ja jakamalla sama 16 ihmiselle on vain puolikas per henkilö. Raivostuttaa, että hyvin toimeentulevat vievät köyhiltä laputetut tuotteet nenän edestä ja sen lisäksi vielä ruokajonoista ruoat.

Syytä kauppoja, jotka mieluummin haluavat tuotteista edes vähän rahaa, sen sijaan että antaisivat ne ilmaiseksi pois. Et voi syyttää asiakkaita siitä, että he ostavat tarjolla olevia ale-tuotteita - etenkään, kun sitten toisissa ketjuissa syyllistetään ihmisiä siitä, ettei osteta tarpeeksi punalapputuotteita. Tässä ketjussahan jopa ehdotettiin, että pitäisi ostaa arkkupakastin, jotta voisi hamstrata niitä ale-tuotteita oikein kaksin käsin.

Köyhyysongelmaa pitää ratkoa jotenkin muuten kuin sattumanvaraisilla ruoka-avustuksilla. 

Vierailija
1025/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin lenkillä. Kesätennareilla, kun ainoat talvikengät vuotavat. En tiedä milloin mulla on varaa uusiin. Sellaista se välillä saattaa varattomalla olla. Kirpparit ei houkuttele, eikä bussilla matkustaminen, koska en halua koronaa. Olen ainoa aikuinen taloudessa. Toivottavasti lunta ei tule enempää.

Jos kirpparit ei houkuttele niin mitenkäs nettikirpparit? Tai yhteys aikuissosiaalityöhön ja tiedustelet, voitko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea talvikenkiin, edellyttäen ettei sinulla ihan oikeasti ole mistään muualta taholta rahaa.

Taas toi perus köyhän: ei viitsi, ei jaksa, ei houkuta, nöyryytetään vaan. Sit tarvot menemään niissä käytetyissä kesäkengissä tai ostat tori.fi:stä postitettuna. Ihan samalla tavalla se parempi tuloisenkin perse ja suu joutuu liikkumaan jos jotain haluaa saada.

Torista ostetuissa ei ole palautusoikeutta ja mulla ei ole varaa vikaostoksiin, kai sen ymmärrät? Jos mulla olisi rahaa, niin olisin jo käynyt marketista uudet, siinähän se koko pointti on. Toimeentulotukea en saa, koska tulot ovat pari kymppiä päälle normin, näin ollen ei myöskään mahdollisuutta harkinnanvaraiseen. Näinpä olen näppärästi väliinputoaja.

Sitten sun ei auta kuin kulkea vanhoissa kengissäsi siihen asti, että korona on ohi ja voit taas kulkea bussilla. Onneksi et sentään ole töissä. Monet kun ovat koko ajan joutuneet kulkemaan bussilla päästäkseen töihin, josta tienata rahaa, jolla voi ostaa vaikkapa uudet kengät. 

Eipä autakaan, koska en ole niin hölmö, että ehdoin tahdoin tällaisena aikana luuhaisin busseissa ja kirppareilla. Onneksi pakkanen kiristyy, niin vuotavilla talvikengillä pärjään toistaiseksi, sitten kun on loskaa niin lenkit jäävät väliin.

Mutta ajattele, miten onnekas olet, kun sun ei tarvitse käydä tällaisena aikana  töissä. 

Vierailija
1026/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on erilaisia syitä olla käyttämättä rahaa, yksi on pihi, toinen säästää johonkin isompaan ja kolmas on köyhä. Vain kaksi ensimmäistä näistä voisi käyttää rahaa halutessaan. Mutta tätä ei näköjään ymmärretä vaan tullaan päältä neuvomaan ja moralisoimaan köyhää, miten vähät rahansa saa tai ei saa käyttää. Köyhä ei saa toivoa mitään nautintoa elämäänsä, jotenkin se on hyvätuloiselta pois vaikka itselle esim. se 3e jäätelö ei rahallisesti merkitsisi yhtään mitään. Pelkästään lapsen toive siitä aiheuttaa pöyristystä viestitolkulla. Surullista.

Sä et ole ymmärtänyt ketjuun kommentoivien pointtia. Köyhä saa toivoa vaikka kuun taivaalta, mutta köyhä ei voi olettaa jonkun muun käyvän hakemassa sen hänelle. Hyvätuloisenakin mulla on paljon erilaisia toiveita, mutta en puhu vihjailevasti  toiveistani kavereilleni, jotta kaverini älyäisivät toteuttaa toiveeni. Mun pitää ihan itse järjestää asiani siten, että toiveeni täyttyvät. Ja jos jokin toiveeni on täysin epärealistinen, toivoa jotain realistisempaa. 

Minä kyllä ymmärsin viestin ytimen olevan sen, että typerien neuvojen sijaan voisi joskus auttaa ihan konkreettisesti. Typerien siksi, että ne ovat itsestäänselvyyksiä eivätkä oikeasti auta, vaan ne koetaan alentavina ja ne aiheuttavat ennemminkin mielipahaa.

Minusta ei ole  kohtuutonta odottaa ihmisiltä edes jonkinlaista tilannetajua tai tunneälyä. Jos tietää, missä tilanteessa toinen ihminen on ja että joku asia kuormittaa tai painaa tämän mieltä, niin onko sitä asiaa ihan pakko pahentaa omalla pätemisellä ja lörpöttelyllä? Ja jos on, niin onko silloin kyse ystävydestä/kaveruudesta ollenkaan?

Minä en odota kenenkään auttavan konkreettisesti, mutta monta kertaa olen ajatellut, että olisi sekin voinut pitää leipäläpensä kiinni. Hyvin läheiselle voi sanoa asiasta (jos tämä ei jostain syystä huomaa tai tajua itse), mutta vähän vieraammalle ei viitsi. Siinä sitten ihmetellään, että miksi en enää soita tai halua nähdä ja voi voi, kun oli niin kiva jutella... joo, sinulle varmaan oli, minulle ei.

Minä olen ollut ennen tämmöinen ikiköyhä joka välillä (valitettavasti) odotti rikkaampien tarjoavan asioita ja pitävän huolta. Eihän siitä ollut mitään apua, se on kuin kaivoon kannettu vesi. Apua oli vasta kun tarpeeksi suorasanaiset kaverit istuttivat alas ja selittivät juurtajaksaen mitään omaa taloutta hoidetaan, miten he itsekin joutuvat säästämään ja budjetoimaan "isosta" palkastaan huolimatta ym. Vasta sitten heräsin ja ymmärsin että ihan samalla tavalla minäkin voin alkaa huolehtimaan taloudestani ja kuluttamaan järkevästi. Tulot ei nousseet, mutta köyhyys loppui. Ikuisesti kiitollinen näille ihmisille. 

No joo, sun kaltaisia köyhiäkin varmaan on. Mutta väittäisin että olet vähemmistössä.

Ja musta tuntuu, että olet trolli.

Vierailija
1027/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihan hyvin pärjäävä. Mutta siskoni tyttö saa juuri niin pientä palkkaa, että ei paljon ylimääräistä jää vuokran jälkeen. Mutta ei saa tukia, kun juuri menee tuloraja yli.

Mutta hänellä on netflix ja minusta se on oiva viihdyke suht edullisesti. Kun ei ole varaa oikein mihinkään, niin on edes vapaapäivinä jotain viihdykettä, kun on kotona. Kalliimmaksi moni muu viihdyke tulisi. Joten en näe mitään pahaa, jos kympin kuukaudessa panee johonkin suoratoistopalveluun.

Vierailija
1028/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ne keskituloiset voi ostaa jonkun käytettyä pesukonetta FB-ryhmästä, jos köyhien kerran pitäisi tehdä niin? Miksi pitää säästää siihen parempaan koneeseen?

Olen keskituloinen ja olen hankkinut aina pesukoneeni joko käytettyinä FB-ryhmästä tai sitten esim. ostanut asunnon edelliseltä vuokralaiselta asunnossa olevan koneen, joka on ollut vuokralaisen oma. Yleensä FB:n kautta hankitut olen vaihtanut kahvipapuihin tms. Jonkun 5-7 vuotta ne ovat palvelleet ja sitten uusi käytettynä.

Keskituloisena joutuu budjetoimaan menonsa yllättävän tiukasti, kun juurikin päivähoitomaksut ym. ovat tapissa, veroprosentti on tiukka ja palkasta joutuu maksamaan vuokran, jonka taso määräytyy yleisen asumistuen tason mukaan. Kun Kela nostaa asumistukea, myös vuokrat markkinoilla nousevat järjestään. Mitään tukia keskituloinen ei kuitenkaan saa, toisin kuin köyhät ja pienituloiset.

Kuinka paljon sinulla jää vuokran, sähkön, veden ja päivähoitomaksujen jälkeen rahaa käytettäväksi kuukaudessa?

Olen eri, mutta itselläni jää vuokran ym jälkeen ruokaan, vaatteisiin ja muihin menoihin noin tonni. Mikä on vähemmän kuin työttömän kahden lapsen yh:n perheen toimeentulotuen perusosa. 

Vierailija
1029/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun itse Helsingissä, ja ainakin nykyisin tietyissä kaupoissa on melkein joka ilta leipiä tarjouksessa, joten ei niitä tarvitse kassikaupalla hamstrata sen yhden kerran kun löytää. Olen itse kasvissyöjä, ja kysyn ihan uteliaisuudesta, onko jauhelihan yms tarjoiukset niin harvinaisia, että pitää hamstrata koko hylly tyhjäksi kerralla?

Itse näen yleensä punalappuja niin, että jossain tuotteessa on yksi tai kaksi punalaputettua tuotetta, mutta minä en edes löytäisi niin paljon ale-tuotteita kerralla, että pitäisi ostaa niille kokonainen toinen pakastin. Jotenkin tuntuu, että jos erikseen joutuu ostamaan erillisen pakastimen, joutuisi syömään vuosikausia ale-ruokia ennen kuin pakastimen hinta tulisi kuitattua. Että melkein halvempaa jättää se pakstin ostamatta. Eri juttu toki, jos oli noin niinkuin teillä ja pakastin oli jo valmiina. Tai toki, jos on muutakin käyttöä.

Tarkan markan ihmisenä laskin joskus itsekin kuinka kauan arkkupakastinta pitäisi käyttää jotta pakastimen ostohinta tulisi kuitattua, eikä tainnut 10 vuotta riittää. En suosittele köyhille erillistä pakastinta, ellei saa ilmaiseksi jostain. 

Tänä vuonna oli hyvä marjasato ja tuttavani osti toisen pakastimen saadakseen marjat säilöön! Itse ostin pienen, käytetyn arkkupakastimen 20 eurolla. Sen myyjällä oli olohuoneessaan kaksi pientä arkkupakastinta pelkästään marjoja varten! Hän kertoi, että ovat sen verran kovia syömään mansikoita, että pakastimet tulevat täyteen kesällä ja sitten toinen syödään tyhjäksi jo syksyn aikana.

Täällä myös yksi, hyvätuloinen/varakas - meillä keittiössä kaappipakastin ja takkahuoneessa 2 arkkua (toinen ostettu uutena, toinen mummon jäämistöä) - sienet, marjat, leipomukset, joululaatikot, ote tehdyt pizzat, kalansaaliit, 'tarjouslihat' jne - kierto on ripeää ja jossain vaiheessa talvea jätetään toinen arkku pois käytöstä ja alkukesästä toinen, kunnes sitten taas alkaa marjojen poiminta.

Vierailija
1030/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ystävänä yh joka siis elää pienillä tuloilla. Välillä vihjailee että tuo tai tuo olisi kiva saada. Lisäksi on vielä ulosotossa.

Olen nyt ottanut itse etäisyyttä kun vituttaa ajatus että haluaisi päästä käyttämään rahojani. Olen elänyt köyhän lapsuuden, maksan asuntolainaa ja yritän sivussa säästää.

Itse koen että omat rahani ovat minun ja lisäksi haluan säästää vanhuuteen ja lapsilleni.

En juurikaan kuluta. Ja todellakaan en maksa jonkun toisen hupiostoksia.

Sama tilanne. Itse tienaan 2500 ja mun mies 5500 bruttona. Tehdään töitä hitokseen (varsinkin mä tohon palkkaani nähden). Ei olla tehty lapsia kun ei saada eli siinä tulee tietenkin säästöä. Matkustellaan kyllä, asutaan kivasti ja syödään laadukasta terveellistä ruokaa mutta muuten ei osteta mitään ns turhaa. Just siksi et on varaa esim käydä matkustelemassa kun se taas auttaa jaksamaan kovaa työtahtia arjessa. Mun kolmen lapsen yh työkaveri tekee omasta tahdostaan osa-aikaisena vihjailee et olisihan kiva joskus ostaa lohta alennus nautasian sijaan kun käydään yhtä aikaa kaupassa tai valittaa et olispa kiva ees kerran päästä vaikka Thaimaahan kun ei oo ikinä käynyt missään ulkomailla. Joskus jopa suoraan tokaisee ettei oo rahaa ostaa maitoa lapsille ja mistäköhän sais ylimääräistä jne.

Oon joskus tarjonnut jonkun edullisen lounaan (ehkä 5 kertaa nyt vuoden sisään) jne kun siitäkin aina naukuu ettei oo varaa kuin syödä omia eväitä (itsekin syönnmonesti omat eväät vaikka olisi varaa käydäkin lounaalla).

Pakko ollut ottaa etäisyyttä kun kokoajan tuntuu et pitäisi olla antamassa jotain tsi kuulla tuota valitusta. Kuitenkin käy esim kolmen viikon välein ripsihuollossa. Joskus tekis mieli sanoa et saisit monta kiloa lohta ja monta litraa maitoa tuolla ripsihuollollasi. En tiedä edes että miten suhtautua kun enkai voi alkaa esim joka pv tuota lounastakaaan tarjoamaan. Sitäpaitsi meillä on mies se joka kuitenkin tienaa paljon enemmän niin tuntuu etteikö tajua etten voi omiani tuhlata kokoajan johonkin toiseen.

Taitaa olla omassa päässäsi kuvitelma, että hän toivoisi sinun maksavan itselleen kaiken, mitä haluaisi. Vai luuletko, että hän siksi sanoi, että olisi kiva päästä Thaimaahan, että hän toivoi sinun varaavan heille matkan?

Vierailija
1031/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on erilaisia syitä olla käyttämättä rahaa, yksi on pihi, toinen säästää johonkin isompaan ja kolmas on köyhä. Vain kaksi ensimmäistä näistä voisi käyttää rahaa halutessaan. Mutta tätä ei näköjään ymmärretä vaan tullaan päältä neuvomaan ja moralisoimaan köyhää, miten vähät rahansa saa tai ei saa käyttää. Köyhä ei saa toivoa mitään nautintoa elämäänsä, jotenkin se on hyvätuloiselta pois vaikka itselle esim. se 3e jäätelö ei rahallisesti merkitsisi yhtään mitään. Pelkästään lapsen toive siitä aiheuttaa pöyristystä viestitolkulla. Surullista.

Sä et ole ymmärtänyt ketjuun kommentoivien pointtia. Köyhä saa toivoa vaikka kuun taivaalta, mutta köyhä ei voi olettaa jonkun muun käyvän hakemassa sen hänelle. Hyvätuloisenakin mulla on paljon erilaisia toiveita, mutta en puhu vihjailevasti  toiveistani kavereilleni, jotta kaverini älyäisivät toteuttaa toiveeni. Mun pitää ihan itse järjestää asiani siten, että toiveeni täyttyvät. Ja jos jokin toiveeni on täysin epärealistinen, toivoa jotain realistisempaa. 

Minä kyllä ymmärsin viestin ytimen olevan sen, että typerien neuvojen sijaan voisi joskus auttaa ihan konkreettisesti. Typerien siksi, että ne ovat itsestäänselvyyksiä eivätkä oikeasti auta, vaan ne koetaan alentavina ja ne aiheuttavat ennemminkin mielipahaa.

Minusta ei ole  kohtuutonta odottaa ihmisiltä edes jonkinlaista tilannetajua tai tunneälyä. Jos tietää, missä tilanteessa toinen ihminen on ja että joku asia kuormittaa tai painaa tämän mieltä, niin onko sitä asiaa ihan pakko pahentaa omalla pätemisellä ja lörpöttelyllä? Ja jos on, niin onko silloin kyse ystävydestä/kaveruudesta ollenkaan?

Minä en odota kenenkään auttavan konkreettisesti, mutta monta kertaa olen ajatellut, että olisi sekin voinut pitää leipäläpensä kiinni. Hyvin läheiselle voi sanoa asiasta (jos tämä ei jostain syystä huomaa tai tajua itse), mutta vähän vieraammalle ei viitsi. Siinä sitten ihmetellään, että miksi en enää soita tai halua nähdä ja voi voi, kun oli niin kiva jutella... joo, sinulle varmaan oli, minulle ei.

Minä olen ollut ennen tämmöinen ikiköyhä joka välillä (valitettavasti) odotti rikkaampien tarjoavan asioita ja pitävän huolta. Eihän siitä ollut mitään apua, se on kuin kaivoon kannettu vesi. Apua oli vasta kun tarpeeksi suorasanaiset kaverit istuttivat alas ja selittivät juurtajaksaen mitään omaa taloutta hoidetaan, miten he itsekin joutuvat säästämään ja budjetoimaan "isosta" palkastaan huolimatta ym. Vasta sitten heräsin ja ymmärsin että ihan samalla tavalla minäkin voin alkaa huolehtimaan taloudestani ja kuluttamaan järkevästi. Tulot ei nousseet, mutta köyhyys loppui. Ikuisesti kiitollinen näille ihmisille. 

No joo, sun kaltaisia köyhiäkin varmaan on. Mutta väittäisin että olet vähemmistössä.

Ja musta tuntuu, että olet trolli.

Miksi epäilet trolliksi? Ihan omasta elämästäni kerroin. En edes ole ainoa tuttavapiirissäni joka ei ole kotoa saanut parhaita eväitä omaan taloudenpitoon, mutta on oppinut asioita elämän varrella ja muuttanut elämänsä suuntaa. 

Vierailija
1032/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ne keskituloiset voi ostaa jonkun käytettyä pesukonetta FB-ryhmästä, jos köyhien kerran pitäisi tehdä niin? Miksi pitää säästää siihen parempaan koneeseen?

Olen keskituloinen ja olen hankkinut aina pesukoneeni joko käytettyinä FB-ryhmästä tai sitten esim. ostanut asunnon edelliseltä vuokralaiselta asunnossa olevan koneen, joka on ollut vuokralaisen oma. Yleensä FB:n kautta hankitut olen vaihtanut kahvipapuihin tms. Jonkun 5-7 vuotta ne ovat palvelleet ja sitten uusi käytettynä.

Keskituloisena joutuu budjetoimaan menonsa yllättävän tiukasti, kun juurikin päivähoitomaksut ym. ovat tapissa, veroprosentti on tiukka ja palkasta joutuu maksamaan vuokran, jonka taso määräytyy yleisen asumistuen tason mukaan. Kun Kela nostaa asumistukea, myös vuokrat markkinoilla nousevat järjestään. Mitään tukia keskituloinen ei kuitenkaan saa, toisin kuin köyhät ja pienituloiset.

Kuinka paljon sinulla jää vuokran, sähkön, veden ja päivähoitomaksujen jälkeen rahaa käytettäväksi kuukaudessa?

Olen eri, mutta itselläni jää vuokran ym jälkeen ruokaan, vaatteisiin ja muihin menoihin noin tonni. Mikä on vähemmän kuin työttömän kahden lapsen yh:n perheen toimeentulotuen perusosa. 

Saatko sen lisäksi vielä lapsilisiä tai jotain muuta? Tai onko vuokrasi erityisen korkea? Nimittäin jos kaikesta huolimatta käteenjävä summa on pienempi kuin toimeentulotuen perusosa, niin sittenhän sinäkin olisit oikeutettu toimeentulotukeen. Jos taas vuokrasi on erityisen korkea, niin silloin et huomioi sitä, että se työtönkin joutuisi maksamaan osan sellaisesta vuokrasta siitä perusosasta. Ja tietysti perhekoko vaikuttaa, eli jos oletkin lapseton sinkku, voi tällainen tilanne tietysti tulla - ja pienien palkkojen kohdallahan usein onkin vähän ongelma siinä, että palkka ei riittävästi nosta elintasoa suhteessa siihen, jos olisi työtön. Työttömällä sinkullahan jäisi käyttörahaa ehkä joku 600 euroa, mikäli ei joudu laittamaan perusosaansa vuokraan.

Vierailija
1033/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa "humble brag"?

Olemme entisiä keskituloisia, pian köyhiä koska sain potkut tänä kesänä ja uutta työtä ei ole läytynyt , olen tosin jo 60 v. Olemme jo aloittaneet pihtailun, syömme soppaa neljänä päivänä viikossa jne.

Eli suomentakaa toi "Humble brag" kiitos. 

Vierailija
1034/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua hävettäisi, jos mun 7-vuotias alkaisi rantareissulla kinuamaan jätskiä kummiltaan, jos mä olen paikalla! Mistä lie lapsi oppinut kerjäämään?

Me ollaan keskituloisten perhe, ja mä ostan lapsille irtojätskiä kerran tai kaksi kesässä. Muuten mennään niillä "pirkka-tuuteilla". Lapsille olen samalla opettanut rahan käyttöä. Kyllä lapsia harmittaa joskus, mutta ymmärtävät saavansa jätskiä useammin, kun ei aina valita kalleinta vaihtoehtoa.

Ja nuo suoratoistot. Yhden kuukauden olen maksanut, kun kokeilujakson aikana unohdin irtisanoa tilauksen. Muuten mennään ilmaisilla, ihan riittävästi löytyy katsottavaa muutenkin. Jos oikeasti tulee käytettyä rahapulassa useampaa maksullista suoratoistopalvelua, niin olisi varmasti hyvä hetki pohtia paljonko aikaa siinä ruudun edessä tulee vietettyä.

Ei ole todellista! Siis voiko joku kärsiä noin typerästä ylpeydestä? Että jos lapsii pyytää kummitädiltään jäätelöä, niin sinusta se on kerjäämistä?

Ei millään pahalla, mutta tuo ei ole enää normaalia.

Taas näkyy että palstalla on ihmisiä eri sosiaaliluokista. Käytöstavat ovat normaaleja, ja minun lapseni eivät pyydä toisilta ihmisiltä asioita. He kiittävät, jos tarjotaan, mutta osaavat myös kieltäytyä, jos tuntuu tilanne siltä, että asian vastaanottaminen olisi jotenkin noloa.

Omilta vanhemmiltaan lapset saavat kysyä (eivät vaatia eivätkä inttää) voisivatko saada jotain, ja vanhemmat ostavat jos ostavat. Mutta kummitädeiltä ei pyydetä mitään. Eikä muiltakaan.

Aloittaja tosin ei vaikuta kovin hyväkäytöksiseltä itsekään, jos yrittää kertoa tutuilleen nyyhkytarinoita almujen toivossa.

Jos on oikea tarve, kertokaa se vaikka seurakunnan diakoniatyöntekijälle. Heillä on keinoja auttaa, ja johdattaa nimettömästi apua antavien antamat jutut avuntarvitsijoille.

Vierailija
1035/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ostin opiskeluaikana 10 eurolla pienen arkkupakastimen. Nopeaa tuli hinta tienattua takaisin, kun leivoin itse sämpylät ja pakastin ja tein isot satsit ruokaa laputetuista tuotteista ja pakastin.

Eihän pakastimen täydy olla uusi ja se kaikkein kallein

Vierailija
1036/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän aloittajaa kyllä. Mutta monet eivät ja tahallaan täällä muka eivät ymmärrä ja vääntelevät ja kääntelevät ilkeyttään. On kivaa kiusata.

Itse olen lopettanut kokonaan puhumasta määrätyntyyppisille ihmisille heikosta rahatilanteestani. Juuri siksi koska "neuvot" ovat joskus todella alentavia ja itsestäänselviä minulle jo ennestään.

Kerran eräs varakas tuttavani sanoi, että tiedätkö, että perunat ovat halpoja ja niitä voi keittää, saa mahan täyteen. Että oletko koettanut keittää perunoita. Täh! En tiennyt olisinko itkenyt vai nauranut.

Toisen kerran taas neuvo oli, kun kerroin kuinka ahdistavaa ja energiaa vievää on selata kuukausittain laskuja ja miettiä minkä laskun maksaisi ja minkä siirtäisi. Että hei, tiedätkö, että laskut voi laittaa suoraveloitukseen, silloin niitä ei tarvitse miettiä.

Juu, kyllä tiedän. Mutta tietämättömyyteni ei ollut tässä se ongelma.

Kuulostaa että tarvitset todellakin nimenomaan niitä neuvoja. Ei muutamat joulukinkut auta, jos taloudenhoito on sillä tasolla että joka kuukausi saa siirrellä laskuja. Kannattaa ensimmäisenä pureutua siihen mistä niitä laskuja tulee niin paljon yli varojen?

Tässä taas eräs "hyvä neuvoja". Luuletteko te hyvät ihmiset, että ihan nautinnokseni ja tyhmyyttäni niitä laskuja siirtele.

Ja en olisi ihan uupumuksen saakka miettinyt millä saisin rahat riittämään kaikkeen tarvittavaan. Olen yökaudet miettinyt ja mitään turhaa ei huushollissani ole.

Olen rukoillut ja itkenyt, en ymmärrä miksi pitää syyllistää kun ei taustoja tunne.

Kun ihminen on pitkään köyhä niin siitä vain jossain vaiheessa tulee sellainen möykky ja joku ylimääräinen isompi lasku suistaa sen maksurytmin sijoiltaan, että täytyy siirrellä ja sitten kun koko ajan rahaa on vähän ja joka ihmisellä niitä laskuja kuitenkin tulee niin kerran alkuun päässeestä siirtelelystä on erittäin vaikea päästä pois. Koska säästövara on niin pieni yhden ihmisen taloudessa kun maksaa yksin kaikki. Yksinnäiselle aikuiselle on hyvin vähän tukia saatavilla.

Onhan tutkittu, että Yksin asuvat köyhät ihmiset ovat suomessa kaikkein kovimmilla.

Sitäpaitsi minä en ole pyytänyt joulukinkkuja tai puhunut hernekeittosta ym. Laitoin nyt vasta äsken sen ensimmäisen viestini.

Ja tuskin kukaan köyhä aliarvio hernekeittoa ja haluaa erikoisruokia sen sijaan, kuten jossain siihen viitattiin. Sekin ivailumielessä.

Mutta kyllä ja köyhäkin joskus syö välillä muutakin mielellään kuin hernekeittoa, siitäkin on turhaa syyllistää. Vaikka hernekeitosta tykkäisikin.

Ihmettelen miksi ne ihmiset joilla on asiat hyvin ovat monesti kovin ilkeitä ja pahansuopia ja katkeria täällä, varsinkin meille heikommassa asemassa oleville.

Kun se tuottaisi heille jotain sairasta mielihyvää. Potkia jo maassa olevaa.

Ei voi sanoa kuin, että ihminen on toiselle ihmiselle susi. Ja muiden susien joukossa on helppoa ulvoa.

Vierailija
1037/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko sen lisäksi vielä lapsilisiä tai jotain muuta? Tai onko vuokrasi erityisen korkea? Nimittäin jos kaikesta huolimatta käteenjävä summa on pienempi kuin toimeentulotuen perusosa, niin sittenhän sinäkin olisit oikeutettu toimeentulotukeen. Jos taas vuokrasi on erityisen korkea, niin silloin et huomioi sitä, että se työtönkin joutuisi maksamaan osan sellaisesta vuokrasta siitä perusosasta. Ja tietysti perhekoko vaikuttaa, eli jos oletkin lapseton sinkku, voi tällainen tilanne tietysti tulla - ja pienien palkkojen kohdallahan usein onkin vähän ongelma siinä, että palkka ei riittävästi nosta elintasoa suhteessa siihen, jos olisi työtön. Työttömällä sinkullahan jäisi käyttörahaa ehkä joku 600 euroa, mikäli ei joudu laittamaan perusosaansa vuokraan.

Ei keskituloinen saa toimeentulotukea vaikka päällään seisoisi. Onko tukiporukka todella näin normaalista elämästä vieraantunutta? Kela katsoo hyvin tarkasti tulorajat ja moni pienituloinen elää tässä maassa paljon köyhemmin kuin tukisyöttiläät. En tiedä millä joku lähärikin motivoi aamulla nousemaan ylös, viemään lapsensa maksulliseen päivähoitoon ja paiskivan kovaa työtä 40 vuotta, kun naapurissa maataan päivät pitkät ilmaiseksi eläen prameammin kuin työtä tekevät. Tienaan itse piirun verran yli keskitulon, maksan siitä tonnin veroa, asumiseen menee toista tonnia. Reilu tonni jää muuhun elämiseen.

Vierailija
1038/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista on, että et tajua ettei muillekaan riitä että TOIVOO jotakin hyvää elämäänsä, että ne kalliit ja tarpeettomat asiat hankitaan itse. Miksi äiti ei itse ostanut sitä kallista jätskiä, kun summa kerran on ihan merkityksetön?

Just noin ajattelevat ne, joiden elämän jo muut maksavat kokonaan. Eivät arvosta sitä kaupan jäätelöä, kun sitä ei ansaita itse. Esim siivoojan tuntipalkoilla saa siivota 40 min saadakseen sen 4 e, köyhä ei tasan vaivautuisi.

Tuo siivoojavertaus on erittäin hyvä. Huonoimpia säästämään ovat ne jotka eivät itse tienaa rahojaan.

Vierailija
1039/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen toki saa käyttää rahansa niinkuin haluaa. Tässä tapauksessa rahat vaan ei ole omia vaan muiden veronmaksajien ansaitsemia rahoja. Nettomaksajan roolissa himpan harmittaa, että nämä ilmaisen rahan saajat käyttävät toisten kovalla työllä ansaitsemat rahat nautintoihin, elämyksiin ja muuhun piristykseen sen sijaan, että käyttäisi ne perustarpeisiin, mihin ne on tarkoitettu kuten esim perheen jouluruokaan. Kaiken lisäksi vielä haukutaan ja kerjätään lisää.

Sulla on asenneongelma. Silloin, kun raha on vaihtanut omistajaa, eli kun se on siirretty tuensaajan tilille, on se hänen rahaansa, ja hän saa ihan samalla lailla itse päättää, mitä sillä ostaa. Miten sinä jaksatkin noin kauheasti miettiä sitä, mihin muut käyttävät rahansa? Ihan sama summa sinun verorahoistasi menisi, osti se tuensaaja sitten porkkanoita tai sipsejä. Ja kun edelleen olet väärässä: tukia ei ole tarkoitettu pelkkiin perustarpeisiin. Perusosan kohdalla on lueteltu lista asioista, joita se kattaa (mukana on myös huvitukset), ja ihmisen oma asia on päättää, missä suhteessa käyttää rahansa mihinkin niistä.

Suosittelen tekemään omasta elämästä niin mukavaa ja kiinnostavaa, ettet enää jaksa miettiä muiden asioita.

Ongelmahan on siinä, että se tuen saaja ei osaa käyttää saamaansa rahaa niin, että ei olisi koko ajan vinkumassa lisää. Jos tuilla eläjät pitäisivät turpansa kiinni, niin eihän meillä maksajilla olisi tarvetta teitä pyrkiä kasvattamaan rahan käyttöön.

Huomaatko, että sulla on asenneongelman lisäksi myös puutteita asiallisista keskustelutaidoissa. Esim. nyt kirjoitit "teitä", ilmiesesti tarkoituksena joko nolata minut tai ärsyttää. No, en kuitenkaan ole köyhä enkä saa toimeentulotukea, joten lähinnä annoit itsestäsi vaikutelman alaluokkaistaustaisesta nousukkaasta - sen verran nimittäin tiedän, että oikeasti sivistynyt ja todella hyväosainen ei puhuisi noin (paitsi toki silloin, jos hän on riittävän tyhmä).

Sehän ei sinun ongelmasi ole edelleen, miten tukiensaajat elävät, eikä se sinun elintasoosi ja elämääsi vaikuta, vaikka joku tuhlaisi kaikki rahansa sipseihin ja suoratoistoon ja vinkuisi sitten sosiaalitoimistosta harkinnanvaraisena jonkin lisäavustuksen. Joten rauhoitu ja jatka tavallisen tallaajan elämääsi.

Vierailija
1040/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa "humble brag"?

Olemme entisiä keskituloisia, pian köyhiä koska sain potkut tänä kesänä ja uutta työtä ei ole läytynyt , olen tosin jo 60 v. Olemme jo aloittaneet pihtailun, syömme soppaa neljänä päivänä viikossa jne.

Eli suomentakaa toi "Humble brag" kiitos. 

Aloittaja ei tiedä mitä termi tarkoittaa ja käytti väärässä yhteydessä. Humble brag tarkoittaa sitä kun kehutaan itseään kiertotietä, esimerkiksi "raskasta työskennellä edustustehtävissä, eilenkin join ilmaista shampanjaa puoleenyöhön ja aamulla piti lähteä bisnestapaamiseen Roomaan". 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi