Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti

Vierailija
29.12.2020 |

Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".

Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.

Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.

Kommentit (3075)

Vierailija
41/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisilla ei ole taloudellisesti tiukkaa juuri sen vuoksi että haetaan ne pirkkajätskit kiskan jätskipsllojen sijaan.

Jos kaverin kk-tulot on 3500 e (tiedän) niin turha kuvitella, että kerran vuoteen ostettu jäätelö tötterö kaataisi budjetin! Mutta joo, ette selvästi halunneet tajuta mun pointtia kaikista alapeukuista päätellen

Ap

Vierailija
42/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä autan konkreettisesti joka kuukausi antamalla 35% mun tuloista teille. Saa luvan riittää. 

Et sinä pelkästään muille anna. Itsellesi myös. Maksat tieverkostosta, koululaitoksesta, terveydenhuollosta jne, siitä että saat elää rauhassa ja turvassa eikä tarvitse eristäytyä muurien taakse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tullut ajatelleeksi että ehkä kavereillasikaan ei ole niin paljoa ylimääräistä rahaa? Asuntolainat ym. on yleensä mitoitettu sen mukaan miten monta maksajaa sille on. Jollain sairaanhoitajan palkoilla nyt ei ostella jatkuvasti luksusta, vaan he luultavasti joutuvat itsekin pitämään kukkaron nyörejä tiukalla. Silloin sitä luksusta ei makseta myöskään kaltaisillesi kerjäläisille.

Vierailija
44/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikset ap itse ostanut sitä tötteröä kerta sen oli mielestäsi sopivan hintainen? Miksi sun lapsi ruinaa muilta?

Vierailija
45/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisilla ei ole taloudellisesti tiukkaa juuri sen vuoksi että haetaan ne pirkkajätskit kiskan jätskipsllojen sijaan.

Jos kaverin kk-tulot on 3500 e (tiedän) niin turha kuvitella, että kerran vuoteen ostettu jäätelö tötterö kaataisi budjetin! Mutta joo, ette selvästi halunneet tajuta mun pointtia kaikista alapeukuista päätellen

Ap

No eihän tuo iso palkka ole, jos sillä elätetään perhettä. Joka tapauksessa noloa käytöstä pyytää jäätelöä, ja noloa sinulle vanhempana, ettet kieltänyt lastasi.

Vierailija
46/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on köyhä ja on kaksi maksullista suoratoistopalvelua, siis ei yksi vaan kaksi. Ilmaiseksi näkyy kuitenkin youtube, areena, ruutu, mtv, dplay nyt ainakin.

Ap:lla on tyypillinen köyhien harha, että ostavat itselleen sitä mitä kuvittelevat "kaikilla muillakin" olevan. Mutta kun kaikilla muilla ei oikeasti edes ole.

Itselläni on yksi kirjasovelluspalvelu ja yksi kielenopiskelusovellus maksullisina, ei muita. Ei riittävän viihdyttävää ja liian tylsää?

Vierailija
47/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole taloudellisesti tiukkaa, vaikka silloin harvoin kun haluan jäätelöä ostaisinkin juuri sitä mitä halua enkä halvinta mahdollista. Kummilapsille kun liikkeellä ollaan ostan justiinsa sen herkun, jota pyytävät, (jollen ole vanhemmiltaan kuullut että ovat sille allergisia, joskin tämä on koskenut heitä pieninä, isompina ovat kyllä tienneet asian itse).

Vierailija
48/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse asiassa varakas tuttuni on hyvin nuuka eikä tuhlaa senttiäkään turhuuksiin. Ei osta take away kahveja, jäätelötötteröitä. Se, että ystäväsi ehdottivat tuota jäätelöasiaa, oli todennäköisesti nimenomaan yritys auttaa teitä itseänne oppimaan säästäväiseksi. Auttaa teitä auttamaan itseänne. Köyhillä ei tunnu aina olevan taloushallintaa... Kaikki menee, mitä tulee, ja mihin? Kannattaa aloittaa säästämään ja sijoittamaan, heti kun vain mahdollista, niin pienellä summalla kuin vain kykenee...

Vierailija
49/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin ikävälin 20-37v aivan saatanan köyhänä. Luultavasti köyhempänä kuin sinä ap, koska en saanut mitään ansiosidonnaisia tai lapsilisiä tai muuta vastaavaa.

Juuri tämä köyhyys opetti minulle, että jätskitötteröä ei missään nimessä osteta miltään riistohuijarilta, vaan halvin mahdollinen kunnollinen jätski kaupasta, tai jos kunnollista ja halpaa ei löydy mistään, niin sitten ollaan ilman.

Vierailija
50/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan niitä pahoja keskituloisia. Todella harvoin ostetaan omallekaan lapselle jäätelökioskista tötteröä, kun ne on niin törkeän hintaisia. Kerralla on käytössä yksi striimauspalvelu, koska ei töissä ja koulussa päivät olevat ehdi katsomaan niitä välttämättä edes joka päivä.

Ja oikeasti. Jos olette tuossa tilanteessa ja teillä on siitä huolimatta niiden vaikeiden vuosien varrella tehty neljä lasta, joista osa on teinejä ja nuorin ilmeisesti 7-vuotias. En itsekään auttaisi. Ja pitäisin kummiksi pyytämistä tällaiselle perheelle lähinnä lahja-automaatiksi pyytämisenä.

Vierailija
51/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs tuossa oli sitä humble bragia? Minusta kuulostaa että ystävänne elävät säästäväisesti joten ei ehkä kannata olettaa että alkavat tuhlailla sun perheeseen.

Useaa maksukanavaa ei tarvita kun on jotain 12 ilmaiskanavaa.

Vierailija
52/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tullut ajatelleeksi että ehkä kavereillasikaan ei ole niin paljoa ylimääräistä rahaa? Asuntolainat ym. on yleensä mitoitettu sen mukaan miten monta maksajaa sille on. Jollain sairaanhoitajan palkoilla nyt ei ostella jatkuvasti luksusta, vaan he luultavasti joutuvat itsekin pitämään kukkaron nyörejä tiukalla. Silloin sitä luksusta ei makseta myöskään kaltaisillesi kerjäläisille.

Mitenköhän tää keskustelu on kääntynyt siihen, että mä olen joku kerjäläinen? En ole ikinä pyytänyt kavereilta tai keneltäkään mitään! Jos kaverit ITSE haluaisivat auttaa kun näkevät että meillä on tiukkaa, niin se olisi eri. Jos mulla ja miehellä olisi molemmilla joku 3500€/kk palkka ja nähtäisiin että kavereilla on tiukkaa niin varmasti voitaisiin jeesata sen sijaan että luennoitsijan punajuurten olevan edullisia.

Lisäksi toi, että mun 7-vuotiasta syytetään kerjäämistä niin Haloo?!? Jos lapsi näkee jätskikiskan niin kuka EI kysyisi että saako jäätelöä?

Ap

Vierailija
53/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne netflixit sun muuta saa myös katkaistua ja otettua taas myöhemmin käyttöön. Ei niitä kaikkia tarvitse aina olla.

Kierrätä vaikka niitä. Pari kuukautta yhtä ja sitten vaihtaa toiseen. Ja jos tietää, että joulu tai muuta pakollista rahanmenoa on tulossa niin pitää niistä tauon kokonaan.

Surullista on, että lapsesi jo osaa muilta ruinata itsellensä asioita kuten jäätelöä.

Sekin etu tuosta palvelujen kierrättämisestä ja katkaisemisesta välillä on, että yleensä noihin uusiin tilauksiin saa sen yhden kuukauden ilmaiseksi.

Vierailija
54/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla mielikuvituksella sun ap kannattais miettiä vaikka kirjan kirjoittamista. Voisit saada lisätuloja.

Vierailija
55/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muiden pitäisi maksaa sun eläminen? Kuulostaa loisimiselta. Parempi opettaa lapsille, että nyt eletään näillä tuloilla mitä on ja pyritään, että siihen joskus olisi vielä parempi rahatilanne ja sitten voidaan ostaa ne jäätelötötteröt tai kalliimmat joululahjat jne.

En ole loisimassa mitään. Onko kohtuuton toive, että kummitäti ostaisi kolmen euron jäätelön tytölle sen sijaan, että ensin etsitään ajan kanssa kauppa ja sieltä 1.5 euron jäätelö? Mikä järki?

Ja jos tuo on mahdoton toive niin eikö olisi ihan kohtuullista, että voisi edes jättää nuo opettavaiset luennot ja humble bragin väliin?

Ap

Tämä on ihan totta, ihme käytöstä kummitädiltä.

No olishan sen jätskin voinu ostaa jos on kertaluonteinen juttu. Lapsi olisi varmaan ollut mielissään. Mutta olisiko voinut maksaa vaikka puoliksi? Eikö äidillä ollut laittaa 2 e lapsen jätskiin?

En itsekkään ostele noita tötteröjäätelöitä, koska ne on ihan liian kalliita. Siis 4 e jostain pienestä pallosta, kun samalla rahalla saa kaupasta 1-4 litraa! Sinällään siis ymmärrän oikein hyvin jos ei kaveria huvita törsätä rahaa sellaiseen. Minullakin olisi rahaa, mutta inhottaa maksaa jotain riistohintoja. Lasken aina mikä on järkevämpää. Pienistä pisaroista tulee iso meri.

Vierailija
56/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse asiassa varakas tuttuni on hyvin nuuka eikä tuhlaa senttiäkään turhuuksiin. Ei osta take away kahveja, jäätelötötteröitä. Se, että ystäväsi ehdottivat tuota jäätelöasiaa, oli todennäköisesti nimenomaan yritys auttaa teitä itseänne oppimaan säästäväiseksi. Auttaa teitä auttamaan itseänne. Köyhillä ei tunnu aina olevan taloushallintaa... Kaikki menee, mitä tulee, ja mihin? Kannattaa aloittaa säästämään ja sijoittamaan, heti kun vain mahdollista, niin pienellä summalla kuin vain kykenee...

Miksi joku olettaa, että köyhät eivät tiedä, miten säästää? Tai miten kannattaa ostaa tarjouksesta? Tai hankkia lisätuloja? Tai jotain muuta itsestään selvää? Köyhyys ei ole synonyymi tyhmälle. Juuri tuo on sitä alentuvuutta kun luullaan, että köyhä ei itse ymmärrrä tai tiedä ihan itsestäänselviä asioita.

Vierailija
57/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, mun sisko on oikeesti tuommoinen.

Olen auttanut sitä monesti mutta nyt olen rahallisen avun lopettamut. Sitten se viestittelee äidille, jolla myös ei ole rahaa et kyl xxx (minä) on yks ***** kun ei voi antaa 20e. Ei sen talous siihen kaadu.

Ei kaadu ei, mutta miks mä olisin velvollinen maksamaan hänen elämisiään kun hänen oma elämänhallinta hukassa ja rötväilee omat rahansa ties mihin. Kyllä vähän pska fiilis itselle kuitenkin jää kun toinen viestittelee ettei ole syönyt 3 päivään. Hyvin osaa syyllistää.

Juu moni käyttää kaikki rahansa muuhun kuin ruokaan, tosin se ei ole ulkopuolisten syy.

Vierailija
58/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako kirjaa teinit lukivat joulun aikana? Lukeminen korreloi hyvin tulevaisuuden näkymien kanssa. Todellakin kannustaisin teinejä lukemaan eikä rötköttämään suoratoistopalvelun ääressä.

Vierailija
59/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän tää keskustelu on kääntynyt siihen, että mä olen joku kerjäläinen? En ole ikinä pyytänyt kavereilta tai keneltäkään mitään! Jos kaverit ITSE haluaisivat auttaa kun näkevät että meillä on tiukkaa, niin se olisi eri. Jos mulla ja miehellä olisi molemmilla joku 3500€/kk palkka ja nähtäisiin että kavereilla on tiukkaa niin varmasti voitaisiin jeesata sen sijaan että luennoitsijan punajuurten olevan edullisia.

Lisäksi toi, että mun 7-vuotiasta syytetään kerjäämistä niin Haloo?!? Jos lapsi näkee jätskikiskan niin kuka EI kysyisi että saako jäätelöä?

Ap

Niin, lapsi kysyy asiaa äidiltään ja äiti vastaa, että käydään ostamassa kaupasta. Kummitätiä ei olisi tarvinnut sotkea koko asiaan. 

Vierailija
60/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi niillä keskituloisilla on yleensä ne omakotitalot ja autot kun ne ei tuhlaa nexflikseihin ja takeaway kahveihin tms. Voisin minäkin köyhälle kaverille sen kinkun ja vaikka lahjatkin ostaa...jos siis olisi oikeasti köyhä eikä syydä satasia kuussa ihan huuhaahan...Keskituloiunen muuten maksaa kyllä suhteessa veroja, pk-maksuja tms aikalailla eli ei niillä hirmuisesti ylimääräistä ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi