Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti
Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".
Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.
Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.
Kommentit (3077)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksupäivänä pitää maksaa vuokra, sähköt, netti, puhelimet, mahdolliset luottojen ja lainojen lyhennykset, jne.
Eri kyllä maksupäivänä heti menee iso osa rahoista. Jos sen rahan säästäisi ruokaostoksiin, kaikki menisi perintään ja se vasta tulisi kalliiksi.
Asia on katsos niin, että köyhälle ei jää hirveästi käteen pakollisten menojen jälkeen.Luotot ja lainojen lyhennykset. Niinpä. Monesti näissä köyhyyskeskusteluissa nousee esille se, että rahat menee laskuihin. Pakollisia laskuja on asumiskulut, vakuutukset, netti, puhelin ja terveyskulut. (työssäkäyvillä polttoaine/linkkukortti) Mutta usein just näillä köyhillä löytyykin osamaksuja, luottoja, lainoja jne
Vai niin, tämäkään ei ole siis köyhälle salittua. Monella hyvin toimeentulevalla on useampikin luottokortti, joita sitten maksellaan kun jaksellaan. Niillä korteilla matkustellaan, käydään ravintoloissa ja biletetään. Mutta heille se on OK.
Kerron sulle syyn, miksi köyhillä on luottoa. Köyhillä ei ole yleensä MITÄÄN rahaa säästössä, vaan kaikki menee elämiseen. Jos tulee joku tilanne, että on käytettävä ylimääräistä rahaa, niin se pitää lainata jostain. Ei tarvitse olla edes mikään vakava tilanne. Riittää että silmälasit hajoaa, siihen menee yhtäkkiä monta sataa euroa. Miten siitä tilanteesta pitäisi selvitä? Älä sano että säästämällä etukäteen, koska kaikki rahat menevät elämiseen.Monella köyhällä on myös opinto- ja asuntolainaa, jotka on maksettava pois vaikka olisi huono elämäntilanne sillä hetkellä.
Millä niitä luottokorttivelkoja esim silmälasit maksat pois jos kaikki rahat menee elämiseen eikä säästöön voi laittaa yhtään? Ei siinä mitään, kyllä minä ymmärrän että silmälasit pitää olla.
On luovuttava jostain muusta. Ei ole muuta tapaa. Ostat sitten vähemmän syötävää tai jätät jonkun muun tärkeän oston tekemättä.
Toimeentulotuesta voi hakea apua joihinkin laskuihin. Mutta kyllä ne menevät monella köyhällä perintään ja ulosottoonkin.
Ja sitä ei sitten voinut tehdä aikaisemmin eli säästää? Ymmärrän kyllä, että velkakierre voi alkaa hyvin helposti. Ollaan esim vielä opiskelijoita, kun tarvitseekin silmälasit tai jotain muuta oikeasti välttämätöntä. Säästöjä ei vielä ole ehtinyt kertyä, joten on pakko ostaa osamaksulla. Kun on ostettu osamaksulla, käyttöön jää entistä vähemmän rahaa. Säästämismahdollisuus pienenee entisestään. Sitten tapahtuu jotain muuta ja on taas otettava osamaksu tai velkaa. Pian ollaan noidankehässä eli kaikki se raha, mikä muuten olisi voitu laittaa säästöön, meneekin velkojen ja osamaksujen lyhentämiseen. Eikä riitäkään. Kun laskujen maksu viivästyy, niihin tulee viivästyskorko. Jos lasku menee perintään, siihen tulee lisää kuluja. Pahimmassa tapauksessa velat menevät ulosottoon. Luottotietojen menetys voi tosin katkaista velkaantumiskierteen, koska uutta velkaa tai osamaksua ei enää saa. Sukulaiset ja kaverit saattavat vielä lainailla jonkin aikaa, mutta jos nekin velat jäävät maksamatta tai pyydetään uutta lainaa lähes heti, kun edellinen velka on maksettu, jossain vaiheessa tämäkin keino rahoittaa elämäänsä loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt arvata että joku triggeröityy maksukanavista. Se on meidän perheen AINOA viihde. Ei käydä ulkona syömässä, ei matkustella (lapset ei oo koskaan ollut edes Tallinnaa lukuunottamatta ulkomailla tai lentokoneessa, mä ja mies kerran käyty etelässä ennen lapsia, muuten ei), ei käydä leffoissa, ei osteta kalliita pelikoneita tai ipadjä jne.
ApJos säästää ja sijoitat nuo rahat 10 v sulla on kiva osinkovirta tulevaisuudessa
Kerro tarkemmin. En ole tuo, jolle vastasit, mutta jos minä nyt jatkossa sijoitan 8 eur kuukaudessa, niin kuinka paljon rahaa minulla on 10 vuoden kuluttua?
1142€, 6% oletuksella.
Netissä on sellainen sivu kuin google.fi, sinne kun kirjoittaa hakusanaksi vaikka sijoitustuottolaskuri, niin se antaa vastaukseksi sivuja joilla on sijoitustuottolaskuri. There, opetin sut kalastamaan.En kyllä löytänyt googlaamallakaan tarkempaa tietoa miten tosta siis saa sen kivan osinkovirran. Nihkeät säästöt saa toki, mutta ehdottomasti sekin on hyvä asia. Ehkä aluksi olikin tarkoitus sanoa että "laita se 8e/kk säästöön niin vuonna 2031 sulla on vähän yli tonni".
No näin meistä keskituloisistakin varmaan suurin osa säästää, ei minun tuntemilla ihmisillä ole tonneja laittaa säästöön. Ei se helppoa ole, jos olisi niin tuskin köyhiä olisi ollenkaan. Mutta pitkäjänteisyyttä säästäminen vaatii, senteistä ne suuretkin säästöt saattaa lopulta koostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on riittävästi luksusta nuissa maksullisissa suoratoistopalveluissa, jos ei oo omaa rahaa millä maksaa niin tuon enempää ei tarvi. Kyllä ihan perustoimeentulo täytyy kaikilla olla, harrastuksia ym. lapsille myös voidaan tarjota ilmaiseksi vähävaraisille, MUTTA. Joku raja on oltava. Mitään ekstraa, luksusta ym. ei tarvitse kustantaa kellekään jolla siihen ei ole itsellä vara. Joulukinkku on oikeastaan aika halpaa ruokaa niin jo on ihme jos sitä ei voi jouluna ostaa, alesta viimeistään. Laatikot myös superedullisia tehdä. Hyvin vähällä rahalla saisi jouluruuat hoidettua tarvittaessa. Lasten lahjat eri asia ja niihin on järjestöjä joihin ottaa yhteyttä. Kavereilta ei tarvitse kitistä, mutta toki voi selittää oman tilanteensa ja pyytää, uskoisin että apua moni olisi valmis tarjoamaan. Ehkä kaikista paras olisi itse ehdottaa miksei vaikka Facebookissakin että tekee kaverille joulusiivouksen muutamaa lahjaa vastaan tai jotain. Miksi kotona työttämänä makaavalle pitäisi vain antaa. Itse kun on töissä kiireinen niin olisi vain mukava kun joku kävisi sillä aikaa siivoamassa ja itse saisi keskittyä töiden jälkeen muuhun, kyllä siitä satasen, pari voisi antaa tarpeessa olevalle kaverille. Mutta en ole kyllä kuullut että joku olisi valmis tähän, eivät sitten varmaan ole tarpeeksi köyhiä kuitenkaan.
Onko suoratoistopalvelu jonkun mielestä LUKSUSTA? Kumma juttu.
Samaa mietin. Netflix maksaa 10 euroa kuussa. Onhan se tietysti jostain muusta pois, mutta kun köyhä ei voi paljon käydä leffassa/teatterissa/konserteissa (muulloinkaan kuin korona-aikana), niin onhan se aika järkevä sijoitus. Varsinkin jos on 4 eri-ikäistä lasta, joiden vieminen jonnekin leffaan maksaisi älyttömän summan nykyaikana.
Leffat ja TV-sarjat ovat hyvää pakoa siitä köyhyydessä elämisestä ja pennin venyttämisestä. Siitä saa sisältöä elämään. Tietenkään tätä eivät ymmärrä sellaiset, jotka katselevat itse sen yhden leffan kuussa telkkarista.
No ei todellakaan ole sijoitus, vielä vähemmän järkevä. Tuon tuotto-odotus on 0%. Sijoitus tuottaa, ei kuluta. Järkevämpää olisi laittaa tuo summa vaikka kerran kvarttaalissa osinko-osakkeisiin, niin saisi lisätuloja heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Oliko sinulla 4 lasta, kuten AP:lla?
Kuulostaa että asuit yksin ja silloinhan on huomattavasti helpompi säästää, koska voi tyytyä vähään. Ja jos sinulla on aina ollut säästössä rahaa, niin todennäköisesti sait sitä jo nuorena vanhemmilta, eikä tarvinnut selvitä kaikesta yksin. Ja pienituloinen on eri asia kuin pitkään jatkunut työttömyys jne.
"Köyhä ei tyydy vähään", hohhoijaa. Esim. pesukone voi olla 4 lapsen perheessä täysin välttämätön, varsinkin jos ei asuta kerrostalossa.
En asunut yksin vaan lasten kanssa. Olen ollut opiskelija, kotiäiti, yksinhuoltaja, parisuhteessa, joten hyvin monesta tilanteesta on kokemusta. Senttiäkään en kotoani saanut, kun reilusti alaikäisenä lähdin. Enkä ole saanut myöhemminkään. Kokopäivätyössä en ole koskaan vielä ollut. Kyllä, pesukone voi olla välttämätön, mutta niitä on pitkin nettiä ilmaiseksi. Harvalle vaan kelpaa.
Jos ostat netistä jonkun vieraan ihmisen käytetyn pesukoneen, se voi olla vaikka miten paskassa kunnossa ja hajota heti ensi pesulla. Sitten on jonkun kuljetettava se rohjake johonkin kierrätyspaikkaan ja parhaassa tapauksessa maksettava siitä. On oikeasti paljon järkevämpää ostaa uusi pesukone joka kestää monta vuotta.
Voihan netistä ostamalla saadakin hyvän, jos on tuuri mukana. Mutta aina ei ole ja jotkut ihan tahallaan huijaavat, että saavat vanhan koneen nurkista pois.
Tyypillinen köyhä, ilmainen tai halpa ei kelpaa, pitää saada uusi ja kallis ja tietenkin osamaksulla.Ja sitten ihmetellään, että miksi onkaan köyhä :)
Ei se uusikaan kone itsekseen kotiin kävele, siihen ei voi vedota. Jos yksi 20 e kone hajoaa, ostaa uuden samanhintaisen, ei kellään niin huono tuuri ole että sekin on heti rikki.
Mutta mieluummin ostaa kalliin osamaksulla, ja sitten ihmettelee, ettei tuet riitä! Ei niiden ole tarkoituskaan mitään velkoja kattaa.
Ja sama juttu muussa, puhelin pitää olla uusi ja kallis, ja vaatteetkin tietysti velaksi. Siihen päälle kaksi suoratoistoa ja kalleimmat elintarvikkeet kun pitää päästä taas arkea karkuun, ja kappas, tukipäivänä onkin taas tili tyhjä. Onpa odottamatonta :D
Minulla ei ole pesukonetta, vaan pesen ne talon pesutuvassa. Siinäpä meni jo eka oletus pieleen.
Jos joku myy pesukonetta halvalla, siihen on joku syy. Tai jos antaa ilmaiseksi, niin vielä epäilyttävämpää. Käytkö itse kaikki roskalavat läpi, jos tarvitset jotain tavaraa? Vai ostatko jotain arvokasta, joka kestää jonkun aikaa?
Oletko ihan varma, ettei voi käydä kaksi kertaa huono tuuri? Voi ihan hyvin käydä vaikka kymmenen kertaa. Vieraisiin ihmisiin ei voi automaattisesti luottaa, että he hyvän hyvyyttään myyvät jonkun pesukoneen 20 eurolla ja "ihan hyvässä kunnossa". Eri asia jos saa tutulta.
Toimeentulotuella elävä voi saada Kelalta maksusitoumuksen, jolla saa halvan peruspesukoneen uutena. Huomattavasti kannattavampaa kuin ostella toisten ihmisten vanhoja rohjoja.
Olisiko ollut parempi ettei tyttösi olisi saanut jäätelöä ollenkaan?
Kiittämättömyys on maailman huippu vai miten se meni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa varakas tuttuni on hyvin nuuka eikä tuhlaa senttiäkään turhuuksiin. Ei osta take away kahveja, jäätelötötteröitä. Se, että ystäväsi ehdottivat tuota jäätelöasiaa, oli todennäköisesti nimenomaan yritys auttaa teitä itseänne oppimaan säästäväiseksi. Auttaa teitä auttamaan itseänne. Köyhillä ei tunnu aina olevan taloushallintaa... Kaikki menee, mitä tulee, ja mihin? Kannattaa aloittaa säästämään ja sijoittamaan, heti kun vain mahdollista, niin pienellä summalla kuin vain kykenee...
Miksi joku olettaa, että köyhät eivät tiedä, miten säästää? Tai miten kannattaa ostaa tarjouksesta? Tai hankkia lisätuloja? Tai jotain muuta itsestään selvää? Köyhyys ei ole synonyymi tyhmälle. Juuri tuo on sitä alentuvuutta kun luullaan, että köyhä ei itse ymmärrrä tai tiedä ihan itsestäänselviä asioita.
No, ap ainakin todisti tyhmyyden todeksi omalla kohdallaan. Ja aika moni köyhä on minullekin todistanut ihan irl. Eräskin ystäväni, elää työmarkkinatuella ja käy leipäjonossa, koska on "ylikorkea vuokra". Naapurikunnassa saisi vuokrakämppiä puoleen hintaan, mutta kuka nyt "landelle" muuttaisi! Vaikka julkisilla matka sieltä on kokonaista 20 minuuttia pidempi "isolle kirkolle" ja hinta on sama. Plus että ystäväni on 60 v, eli tuskin tarvitsee työmatkaakaan enää ikinä ajatella.
Tämän lisäksi hän käy ostamassa JOKA PÄIVÄ pullan tai viinerin kaupan paistopisteestä. Ilmeisesti syyllistyin törkeään humble bragiin kun kysyin siltä, miksei se osta jauhoja, sokeria ja hiivaa, kun parin päivän pullien hinnalla saisi kuukauden pullat?
Itsekin elän työmarkkinatuella, enkä joudu käymään leipäjonossa ja valittamaan niiden huonosta tarjonnasta kuten tuo (entinen) ystäväni. Koska minä osaan ynnälaskua.
No onhan se nyt typerää 60-vuotiaalle alkaa opettaa, että pullaa voi leipoa itsekin. Etenkin, jos kyse on naispuolisesta henkilöstä, niin hänet on luultavasti elämänsä aikana kyllästetty leivontaohjeilla. Tottakai silloin ärtyy, että joku alkaa sormi pystyssä opettaa, että "oletko koskaan kuullut, että voisit leipoa itse" ja "osta mieluummin vehnäjauhoa, hiivaa, sokeria, kardemummaa..." Minäkin ärsyyntyisin, jos joku alkaisi laukoa minulle itsestäänselvyyksiä.
Hän osti viineriä paistopisteeltä, koska tykkää juuri siitä. Ehkä kotona tehty pulla tai viineri ei maistu hänelle. Tai sitten hän ei jaksa leipoa. Ehkä hän jopa inhoaa leipomista.
Mutta erityisesti ihmettelen sinun motiiviasi puuttua tähän. Hänen viinerinsä tuskin rasittaa omaa talouttasi tai on mikään ongelma sinulle muutenkaan. Joten miksi sinun piti alkaa luennoida hänelle leipomisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on riittävästi luksusta nuissa maksullisissa suoratoistopalveluissa, jos ei oo omaa rahaa millä maksaa niin tuon enempää ei tarvi. Kyllä ihan perustoimeentulo täytyy kaikilla olla, harrastuksia ym. lapsille myös voidaan tarjota ilmaiseksi vähävaraisille, MUTTA. Joku raja on oltava. Mitään ekstraa, luksusta ym. ei tarvitse kustantaa kellekään jolla siihen ei ole itsellä vara. Joulukinkku on oikeastaan aika halpaa ruokaa niin jo on ihme jos sitä ei voi jouluna ostaa, alesta viimeistään. Laatikot myös superedullisia tehdä. Hyvin vähällä rahalla saisi jouluruuat hoidettua tarvittaessa. Lasten lahjat eri asia ja niihin on järjestöjä joihin ottaa yhteyttä. Kavereilta ei tarvitse kitistä, mutta toki voi selittää oman tilanteensa ja pyytää, uskoisin että apua moni olisi valmis tarjoamaan. Ehkä kaikista paras olisi itse ehdottaa miksei vaikka Facebookissakin että tekee kaverille joulusiivouksen muutamaa lahjaa vastaan tai jotain. Miksi kotona työttämänä makaavalle pitäisi vain antaa. Itse kun on töissä kiireinen niin olisi vain mukava kun joku kävisi sillä aikaa siivoamassa ja itse saisi keskittyä töiden jälkeen muuhun, kyllä siitä satasen, pari voisi antaa tarpeessa olevalle kaverille. Mutta en ole kyllä kuullut että joku olisi valmis tähän, eivät sitten varmaan ole tarpeeksi köyhiä kuitenkaan.
Samaa mietin. Netflix maksaa 10 euroa kuussa. Onhan se tietysti jostain muusta pois, mutta kun köyhä ei voi paljon käydä leffassa/teatterissa/konserteissa (muulloinkaan kuin korona-aikana), niin onhan se aika järkevä sijoitus. Varsinkin jos on 4 eri-ikäistä lasta, joiden vieminen jonnekin leffaan maksaisi älyttömän summan nykyaikana.
Leffat ja TV-sarjat ovat hyvää pakoa siitä köyhyydessä elämisestä ja pennin venyttämisestä. Siitä saa sisältöä elämään. Tietenkään tätä eivät ymmärrä sellaiset, jotka katselevat itse sen yhden leffan kuussa telkkarista.
No ei todellakaan ole sijoitus, vielä vähemmän järkevä. Tuon tuotto-odotus on 0%. Sijoitus tuottaa, ei kuluta. Järkevämpää olisi laittaa tuo summa vaikka kerran kvarttaalissa osinko-osakkeisiin, niin saisi lisätuloja heti.
Kuvitteletko oikeasti, että köyhillä on jotain "osinko-osakkeita"? Ei todellakaan ole.
Ei kaikkea voi mitata rahallisesti. Jos joku asia tuottaa viihdettä ja taide-elämyksiä, se on henkisesti arvokasta.
Sense8:ssä hahmo kysyy toiselta, miksi osti ison telkkarin, eikä vaikka parempaa sänkyä. Toinen vastasi, että jos ostaa sängyn, on edelleen slummissa. Jos ostaa telkkarin, se vie pois slummista.
Köyhätkin ihmiset tarvitsevat joskus elämyksiä ja pakoa arjesta. Mitä kurjempi arki, sitä enemmän pitää olla edes jotain viihdykettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Kuulostaa että asuit yksin ja silloinhan on huomattavasti helpompi säästää, koska voi tyytyä vähään. Ja jos sinulla on aina ollut säästössä rahaa, niin todennäköisesti sait sitä jo nuorena vanhemmilta, eikä tarvinnut selvitä kaikesta yksin. Ja pienituloinen on eri asia kuin pitkään jatkunut työttömyys jne.
"Köyhä ei tyydy vähään", hohhoijaa. Esim. pesukone voi olla 4 lapsen perheessä täysin välttämätön, varsinkin jos ei asuta kerrostalossa.
En asunut yksin vaan lasten kanssa. Olen ollut opiskelija, kotiäiti, yksinhuoltaja, parisuhteessa, joten hyvin monesta tilanteesta on kokemusta. Senttiäkään en kotoani saanut, kun reilusti alaikäisenä lähdin. Enkä ole saanut myöhemminkään. Kokopäivätyössä en ole koskaan vielä ollut. Kyllä, pesukone voi olla välttämätön, mutta niitä on pitkin nettiä ilmaiseksi. Harvalle vaan kelpaa.
Jos ostat netistä jonkun vieraan ihmisen käytetyn pesukoneen, se voi olla vaikka miten paskassa kunnossa ja hajota heti ensi pesulla. Sitten on jonkun kuljetettava se rohjake johonkin kierrätyspaikkaan ja parhaassa tapauksessa maksettava siitä. On oikeasti paljon järkevämpää ostaa uusi pesukone joka kestää monta vuotta.
Voihan netistä ostamalla saadakin hyvän, jos on tuuri mukana. Mutta aina ei ole ja jotkut ihan tahallaan huijaavat, että saavat vanhan koneen nurkista pois.
Tyypillinen köyhä, ilmainen tai halpa ei kelpaa, pitää saada uusi ja kallis ja tietenkin osamaksulla.Ja sitten ihmetellään, että miksi onkaan köyhä :)
Ei se uusikaan kone itsekseen kotiin kävele, siihen ei voi vedota. Jos yksi 20 e kone hajoaa, ostaa uuden samanhintaisen, ei kellään niin huono tuuri ole että sekin on heti rikki.
Mutta mieluummin ostaa kalliin osamaksulla, ja sitten ihmettelee, ettei tuet riitä! Ei niiden ole tarkoituskaan mitään velkoja kattaa.
Ja sama juttu muussa, puhelin pitää olla uusi ja kallis, ja vaatteetkin tietysti velaksi. Siihen päälle kaksi suoratoistoa ja kalleimmat elintarvikkeet kun pitää päästä taas arkea karkuun, ja kappas, tukipäivänä onkin taas tili tyhjä. Onpa odottamatonta :D
Minulla ei ole pesukonetta, vaan pesen ne talon pesutuvassa. Siinäpä meni jo eka oletus pieleen.
Jos joku myy pesukonetta halvalla, siihen on joku syy. Tai jos antaa ilmaiseksi, niin vielä epäilyttävämpää. Käytkö itse kaikki roskalavat läpi, jos tarvitset jotain tavaraa? Vai ostatko jotain arvokasta, joka kestää jonkun aikaa?
Oletko ihan varma, ettei voi käydä kaksi kertaa huono tuuri? Voi ihan hyvin käydä vaikka kymmenen kertaa. Vieraisiin ihmisiin ei voi automaattisesti luottaa, että he hyvän hyvyyttään myyvät jonkun pesukoneen 20 eurolla ja "ihan hyvässä kunnossa". Eri asia jos saa tutulta.Toimeentulotuella elävä voi saada Kelalta maksusitoumuksen, jolla saa halvan peruspesukoneen uutena. Huomattavasti kannattavampaa kuin ostella toisten ihmisten vanhoja rohjoja.
Me myytiin just puoli vuotta vanha pesukone. Syynä muutto toiseen asuntoon, jonka kylpyhuoneeseen kyseinen pesukone ei ollut oikean mallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jolle nyt vinoilet siinä. Ja onhan se ehkä hassu sanavalinta, mutta kuten tiedät, sana "sijoitus" tarkoittaa taloustieteen ulkopuolella yleensä mitä tahansa hankintaa tai mihin sijoittaa rahansa. Ei ehkä tarkin tai paras ilmaus tosin. Mutta sitten toisaalta taas - kulttuurielämysten "tuotto" ei olekaan rahallista, eli se suoratoiston maksaminen voi "tuottaa" hienojen sarjojen (kyllä, niissä on niitäKIN) myötä elämyksiä, oivalluksia, elämän ymmärrystä ja kulttuurista pääomaa (niin, tässäkin yleisesti käytössä olevassa ilmaisussa käytetään taloustermiä toisenlaisessa merkityksessä).
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajaa. On monia syitä, miksi joskus talous voi olla tiukalla, ja kun tilanne on muutenkin stressaava, ei siihen päälle kaivata alentuvaa suhtautumista läheisiltä. Köyhien pitäisi olla tyytyväisiä almuihin, vaikka paremmin toimeentulevista moni kriiseilee, kun koronan vuoksi on jäänyt muutama lomareissu väliin.
"Hyvää tarkoittavien neuvojen" lisäksi minua ärsyttää hyväntekijänä esiintyminen somessa. Eräs tuttavani julkaisi vastikään kuvan korista, johon oli kerätty ruokatarvikkeita. Saatesanoina oli, että ystävä on juuri jäänyt työttömäksi ja että tässä olisi hänelle viemisiä. Koriin oli kerätty tonnikalaa, näkkileipää, pastaa ja vastaavia tuotteita. Minusta tuotevalikoima oikein alleviivasi sitä, miten köyhän tulee olla vähään tyytyväinen. Minua harmittaisi todella paljon olla se työttömäksi jäänyt kaveri, jonka tilanteella repostellaan somessa.
Roskalavaryhmissä näkee myös sitä, että joku haluaa lahjoittaa esimerkiksi lastenvaatteita jollekin "avun tarpeessa" olevalle. Olen jopa nähnyt pyyntöjä kirjoittaa perustelut kommentteihin niin, että lahjoittaja pääsee valitsemaan ikään kuin hakemusten perusteella hädänalaisimman. Tällainen on ihmisten tarpeetonta nöyryyttämistä.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Oletko ihan varma, ettei voi käydä kaksi kertaa huono tuuri? Voi ihan hyvin käydä vaikka kymmenen kertaa. Vieraisiin ihmisiin ei voi automaattisesti luottaa, että he hyvän hyvyyttään myyvät jonkun pesukoneen 20 eurolla ja "ihan hyvässä kunnossa". Eri asia jos saa tutulta.Toimeentulotuella elävä voi saada Kelalta maksusitoumuksen, jolla saa halvan peruspesukoneen uutena. Huomattavasti kannattavampaa kuin ostella toisten ihmisten vanhoja rohjoja.
Me myytiin just puoli vuotta vanha pesukone. Syynä muutto toiseen asuntoon, jonka kylpyhuoneeseen kyseinen pesukone ei ollut oikean mallinen.
Onhan näitäkin tapauksia. Oma kokemukseni perustuu siihen, että olen ostanut "ihan hyviä" laitteita - tosin en juuri pesukonetta - jotka ovat olleet likaisia, ruosteisia, käytännössä hajonneita. Halvalla sai ja "hyvä kunto" joka ilmoituksessa. Pesukone on niin iso laite, että sen hävittäminen on iso vaiva. En uskalla luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt arvata että joku triggeröityy maksukanavista. Se on meidän perheen AINOA viihde. Ei käydä ulkona syömässä, ei matkustella (lapset ei oo koskaan ollut edes Tallinnaa lukuunottamatta ulkomailla tai lentokoneessa, mä ja mies kerran käyty etelässä ennen lapsia, muuten ei), ei käydä leffoissa, ei osteta kalliita pelikoneita tai ipadjä jne.
ApJos säästää ja sijoitat nuo rahat 10 v sulla on kiva osinkovirta tulevaisuudessa
Kerro tarkemmin. En ole tuo, jolle vastasit, mutta jos minä nyt jatkossa sijoitan 8 eur kuukaudessa, niin kuinka paljon rahaa minulla on 10 vuoden kuluttua?
1142€, 6% oletuksella.
Netissä on sellainen sivu kuin google.fi, sinne kun kirjoittaa hakusanaksi vaikka sijoitustuottolaskuri, niin se antaa vastaukseksi sivuja joilla on sijoitustuottolaskuri. There, opetin sut kalastamaan.En kyllä löytänyt googlaamallakaan tarkempaa tietoa miten tosta siis saa sen kivan osinkovirran. Nihkeät säästöt saa toki, mutta ehdottomasti sekin on hyvä asia. Ehkä aluksi olikin tarkoitus sanoa että "laita se 8e/kk säästöön niin vuonna 2031 sulla on vähän yli tonni".
No näin meistä keskituloisistakin varmaan suurin osa säästää, ei minun tuntemilla ihmisillä ole tonneja laittaa säästöön. Ei se helppoa ole, jos olisi niin tuskin köyhiä olisi ollenkaan. Mutta pitkäjänteisyyttä säästäminen vaatii, senteistä ne suuretkin säästöt saattaa lopulta koostua.
Aivan varmasti säästää moni näin. On vain pelleä väittää että niin saisi kivan osinkovirran. Että KAHDEKSAN euroa kuussa olisi muuta kuin kärpäsen kakka. Se on säästöä, sillä saa joskus jotain, mutta turha maalailla siitä muuta kuin se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa varakas tuttuni on hyvin nuuka eikä tuhlaa senttiäkään turhuuksiin. Ei osta take away kahveja, jäätelötötteröitä. Se, että ystäväsi ehdottivat tuota jäätelöasiaa, oli todennäköisesti nimenomaan yritys auttaa teitä itseänne oppimaan säästäväiseksi. Auttaa teitä auttamaan itseänne. Köyhillä ei tunnu aina olevan taloushallintaa... Kaikki menee, mitä tulee, ja mihin? Kannattaa aloittaa säästämään ja sijoittamaan, heti kun vain mahdollista, niin pienellä summalla kuin vain kykenee...
Miksi joku olettaa, että köyhät eivät tiedä, miten säästää? Tai miten kannattaa ostaa tarjouksesta? Tai hankkia lisätuloja? Tai jotain muuta itsestään selvää? Köyhyys ei ole synonyymi tyhmälle. Juuri tuo on sitä alentuvuutta kun luullaan, että köyhä ei itse ymmärrrä tai tiedä ihan itsestäänselviä asioita.
No, ap ainakin todisti tyhmyyden todeksi omalla kohdallaan. Ja aika moni köyhä on minullekin todistanut ihan irl. Eräskin ystäväni, elää työmarkkinatuella ja käy leipäjonossa, koska on "ylikorkea vuokra". Naapurikunnassa saisi vuokrakämppiä puoleen hintaan, mutta kuka nyt "landelle" muuttaisi! Vaikka julkisilla matka sieltä on kokonaista 20 minuuttia pidempi "isolle kirkolle" ja hinta on sama. Plus että ystäväni on 60 v, eli tuskin tarvitsee työmatkaakaan enää ikinä ajatella.
Tämän lisäksi hän käy ostamassa JOKA PÄIVÄ pullan tai viinerin kaupan paistopisteestä. Ilmeisesti syyllistyin törkeään humble bragiin kun kysyin siltä, miksei se osta jauhoja, sokeria ja hiivaa, kun parin päivän pullien hinnalla saisi kuukauden pullat?
Itsekin elän työmarkkinatuella, enkä joudu käymään leipäjonossa ja valittamaan niiden huonosta tarjonnasta kuten tuo (entinen) ystäväni. Koska minä osaan ynnälaskua.
No onhan se nyt typerää 60-vuotiaalle alkaa opettaa, että pullaa voi leipoa itsekin. Etenkin, jos kyse on naispuolisesta henkilöstä, niin hänet on luultavasti elämänsä aikana kyllästetty leivontaohjeilla. Tottakai silloin ärtyy, että joku alkaa sormi pystyssä opettaa, että "oletko koskaan kuullut, että voisit leipoa itse" ja "osta mieluummin vehnäjauhoa, hiivaa, sokeria, kardemummaa..." Minäkin ärsyyntyisin, jos joku alkaisi laukoa minulle itsestäänselvyyksiä.
Hän osti viineriä paistopisteeltä, koska tykkää juuri siitä. Ehkä kotona tehty pulla tai viineri ei maistu hänelle. Tai sitten hän ei jaksa leipoa. Ehkä hän jopa inhoaa leipomista.
Mutta erityisesti ihmettelen sinun motiiviasi puuttua tähän. Hänen viinerinsä tuskin rasittaa omaa talouttasi tai on mikään ongelma sinulle muutenkaan. Joten miksi sinun piti alkaa luennoida hänelle leipomisesta?
Oisko syynä se, että ko henkilö kuitenkin valitti mm leipäjonojen huonosta tarjonnasta? Itsekään en siedä ihmisiä, jotka valittavat asioista, joihin voisivat ihan hyvin itsekin vaikuttaa. Kuten esim tuon edellisen kaveri olisi voinut järjestää asiansa siten, ettei olisi tarvinnut käydä leipäjonoissa ollenkaan.
- eri
Sori, lainaus epäonnistui. Mutta olen siis lainaamani kirjoittajan kanssa samaa mieltä.
Itse en koskaan anna almuja, en osallistu joulupuupaskaan enkä kierrätä vaan heitän turhat kamat suoraan roskiin. Juuri noista syistä.
En tarvitse pätemistä köyhien kustannuksella. He ovat aikuisia ihmisiä, jotka osaavat itse hoitaa asiansa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksupäivänä pitää maksaa vuokra, sähköt, netti, puhelimet, mahdolliset luottojen ja lainojen lyhennykset, jne.
Eri kyllä maksupäivänä heti menee iso osa rahoista. Jos sen rahan säästäisi ruokaostoksiin, kaikki menisi perintään ja se vasta tulisi kalliiksi.
Asia on katsos niin, että köyhälle ei jää hirveästi käteen pakollisten menojen jälkeen.Luotot ja lainojen lyhennykset. Niinpä. Monesti näissä köyhyyskeskusteluissa nousee esille se, että rahat menee laskuihin. Pakollisia laskuja on asumiskulut, vakuutukset, netti, puhelin ja terveyskulut. (työssäkäyvillä polttoaine/linkkukortti) Mutta usein just näillä köyhillä löytyykin osamaksuja, luottoja, lainoja jne
Vai niin, tämäkään ei ole siis köyhälle salittua. Monella hyvin toimeentulevalla on useampikin luottokortti, joita sitten maksellaan kun jaksellaan. Niillä korteilla matkustellaan, käydään ravintoloissa ja biletetään. Mutta heille se on OK.
Kerron sulle syyn, miksi köyhillä on luottoa. Köyhillä ei ole yleensä MITÄÄN rahaa säästössä, vaan kaikki menee elämiseen. Jos tulee joku tilanne, että on käytettävä ylimääräistä rahaa, niin se pitää lainata jostain. Ei tarvitse olla edes mikään vakava tilanne. Riittää että silmälasit hajoaa, siihen menee yhtäkkiä monta sataa euroa. Miten siitä tilanteesta pitäisi selvitä? Älä sano että säästämällä etukäteen, koska kaikki rahat menevät elämiseen.Monella köyhällä on myös opinto- ja asuntolainaa, jotka on maksettava pois vaikka olisi huono elämäntilanne sillä hetkellä.
Millä niitä luottokorttivelkoja esim silmälasit maksat pois jos kaikki rahat menee elämiseen eikä säästöön voi laittaa yhtään? Ei siinä mitään, kyllä minä ymmärrän että silmälasit pitää olla.
On luovuttava jostain muusta. Ei ole muuta tapaa. Ostat sitten vähemmän syötävää tai jätät jonkun muun tärkeän oston tekemättä.
Toimeentulotuesta voi hakea apua joihinkin laskuihin. Mutta kyllä ne menevät monella köyhällä perintään ja ulosottoonkin.
Ja sitä ei sitten voinut tehdä aikaisemmin eli säästää? Ymmärrän kyllä, että velkakierre voi alkaa hyvin helposti. Ollaan esim vielä opiskelijoita, kun tarvitseekin silmälasit tai jotain muuta oikeasti välttämätöntä. Säästöjä ei vielä ole ehtinyt kertyä, joten on pakko ostaa osamaksulla. Kun on ostettu osamaksulla, käyttöön jää entistä vähemmän rahaa. Säästämismahdollisuus pienenee entisestään. Sitten tapahtuu jotain muuta ja on taas otettava osamaksu tai velkaa. Pian ollaan noidankehässä eli kaikki se raha, mikä muuten olisi voitu laittaa säästöön, meneekin velkojen ja osamaksujen lyhentämiseen. Eikä riitäkään. Kun laskujen maksu viivästyy, niihin tulee viivästyskorko. Jos lasku menee perintään, siihen tulee lisää kuluja. Pahimmassa tapauksessa velat menevät ulosottoon. Luottotietojen menetys voi tosin katkaista velkaantumiskierteen, koska uutta velkaa tai osamaksua ei enää saa. Sukulaiset ja kaverit saattavat vielä lainailla jonkin aikaa, mutta jos nekin velat jäävät maksamatta tai pyydetään uutta lainaa lähes heti, kun edellinen velka on maksettu, jossain vaiheessa tämäkin keino rahoittaa elämäänsä loppuu.
No mikä on sitten sun ratkaisusi? Mitä köyhän pitäisi tehdä, ettei velkakierrettä pääsisi syntymään alun perinkään?
Lainata niiltä kavereilta, jotka eivät ole vastuussa köyhän auttamisesta? Lainata vanhemmilta? Pyytää rahaa netissä? Myydä itseään pornovideoilla?
Sano joku ihan konkreettinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne luottokorttivelat on maksettava vähän toiseen tahtiin kuin tuo esittämäsi "maksetaan kun jaksetaan". Mitenkä se säästäminen niihin velkoihin onnistuu ns. jälkikäteen? Tuskin mitenkään, kun kaikki raha menee sitä kyytiä kun tuleekin. Sitten kun vielä on ne luotot ja osamaksut tikittämässä korkoa, (katsos kun köyhä ei tajua mitä esim. osarin 400%:n vuosittainen korko tarkoittaa euroina) niin ei ihme, ettei jatkossakaan riitä mihinkään elämiseen. Silloin vasta voi ostaa, kun voi sen tuotteen tai hyödykkeen maksaa siten, ettei talous ole hankinna jälkeen kuralla seuraavat kuukaudet. Specsaversiltä saa silmälaseja halvimmillaan parilla kympillä, että eipä tuon suuruiseen hankintaan mitään luottokorttia tarvita. Rahat voi kerätä vaikka pulloja keräämällä jos on oikea hätä ja sosiaalitoimisto usein myöntää tukea välttämättömään hankintaan.
No tuota kommenttia odotinkin. Silmälaseja EI SAA MISTÄÄN parillakympillä. Se parikymppiä voi olla jonkun tiettyjen sankojen hinta, mutta ne linssit maksavat siihen päälle monta sataa. Ei kukaan pelkillä sangoilla pärjää. Tuollainen mainonta on harhaanjohtavaa, koska linssien hinta on aina yksilöllinen ja määräytyy sen mukaan millaiset tarvitsee. Sitä ei voi laittaa mainokseen.
https://www.specsavers.fi/silmalasit/selkea-hinta Laskepa tuolta. Halvimmat pokat 25 e joihin saa vakioyksiteholinssit 0e. Rillien hinnaksi siis tulee 25 e. Jos ei ole varaa ostella erikoislisukkeita, niin sitten ei ole. Tärkeintä että näkee?
"Vakioyksiteholinssit". Tämä alkaa jo olla samalla tasolla kuin se "siteisiin saa käyttää kuussa 2 euroa"-keskustelu.
Läheskään kaikki ei pärjää jollain "vakio"linsseillä. Linssin hintaan vaikuttaa näön huonous, linssin paksuus, mahdolliset monitehot tai hajataitto, jne.
"Tärkeintä että näkee", no joopa. Mutta kun ei kaikki näe niillä vakioyksiteholinsseillä riittävästi.Jos joku oikeasti silmälaseja käyttävä on löytänyt riittävän hyvät linssit hintaan 25 euroa, niin vinkatkaa ihmeessä. Itse en ole koskaan löytänyt mitään alle 300 euroa, vaikka kävin halvimmassa mahdollisessa liikkeessä Kelan maksusitoumusksella.
Kuuleppa, jos ei ole enempään varaa, niin sitten se on tyydyttävä 2 euron siteisiin ja 25 euron rilleihin. On aivan turha aina vääntää uusia tekosyitä olla tyytymättä sellaiseen johon ne omat varat riittää. Jos ei vaan ole rahaa, niin sitten on oltava ilman, jos ei kelpaa. Naapurinko ne siteet pitäisi sinulle ostaa? Tai rillit?
Siteet ja silmälasit ovat esimerkkejä asioista, joissa kaikki eivät voi tinkiä. Jollekin se 2 euron side voi ollakin riittävä ja toiselle ei. Samoin ne linssit voi sopia yhdelle mutta eivät riitä toiselle.
Ymmärrän jotenkin suoratoistoista vänkäämisen, mutta siteet ja silmälasit ovat täysin välttämättömiä monille ihmisille. Jos ei ole rahaa lasik-leikkaukseen ja kohdunpoistoon, niin ei oikeasti ole vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muiden pitäisi maksaa sun eläminen? Kuulostaa loisimiselta. Parempi opettaa lapsille, että nyt eletään näillä tuloilla mitä on ja pyritään, että siihen joskus olisi vielä parempi rahatilanne ja sitten voidaan ostaa ne jäätelötötteröt tai kalliimmat joululahjat jne.
En ole loisimassa mitään. Onko kohtuuton toive, että kummitäti ostaisi kolmen euron jäätelön tytölle sen sijaan, että ensin etsitään ajan kanssa kauppa ja sieltä 1.5 euron jäätelö? Mikä järki?
Ja jos tuo on mahdoton toive niin eikö olisi ihan kohtuullista, että voisi edes jättää nuo opettavaiset luennot ja humble bragin väliin?
Ap
Tuo jäätelöjuttu on kyllä kummitädin puolelta nolo asia, jos hänellä olisi ollut varaa ostaa tötterö. Mutta jotkut ovat tosi tarkkoja raha-asioissa ja niin varmaan tuo tätikin.
Parasta olisi, jos saisitte oman rahatilanteenne paremmaksi. Anteliaisuus ei ole monen ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Tuossa välissä on nyt jonkun toisenkin kommentti. Tuo sinun viimeisin kappaleesi tiivistää olennaisen. Ei köyhän tarvitse tyytyä eikä nähdä vaivaa, koska sossu maksaa. Minun pienituloisena taas tarvitsee ja siksi mietin ostot tarkkaan. Ja itse asiass kyllä, aika usein katson, että olisiko käytettynä halvalla ennen kuin ostan. Siitäpä ennakoinnista ne säästöt tuleekin. Kaksi konetta olen saanut. Molemmat erittäin hyviä, annettiin, koska uudessa asunnossa oli koneet. Se yksi maksullinen oli maanantaikappale. Nyt etsin sänkyä teinille. Toki joku toinen kävelee sossuun ja saa sänkyavustuksen, joku toinen ostaa osarilla ja köyhtyy, kolmas ennakoi.
Haluatko seikkaperäisen selostuksen kuukautisistani? Viimeksi vuodin 14 päivää ja siteitä meni päivässä semmoiset 5. Ja piti muuten ostaa myös tavallista paksumpia siteitä, jotka maksoivat enemmän. Eli keskimäärin 4 e pakkaus ja yhdessä 10 kpl. Laske itse hinta. Olisiko pitänyt freebleedata kadulle, kun olen köyhä enkä saa vaatia mitään?
Ja en todellakaan osta mitään 25 euron silmälaseja, jos en näe niillä kunnolla. Silmälasit pitää olla sellaiset, että niillä oikeasti pystyy näkemään ja ne vaikuttavat erittäin vahvasti elämänlaatuun ja kykyyn pärjätä arjessa.
Teet itsestäsi pellen tuollaisilla kommenteilla. Köyhänkin on pakko vaatia joissakin asioissa laatua.