Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti

Vierailija
29.12.2020 |

Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".

Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.

Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.

Kommentit (3075)

Vierailija
21/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt arvata että joku triggeröityy maksukanavista. Se on meidän perheen AINOA viihde. Ei käydä ulkona syömässä, ei matkustella (lapset ei oo koskaan ollut edes Tallinnaa lukuunottamatta ulkomailla tai lentokoneessa, mä ja mies kerran käyty etelässä ennen lapsia, muuten ei), ei käydä leffoissa, ei osteta kalliita pelikoneita tai ipadjä jne.

Ap

Vierailija
22/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, mun sisko on oikeesti tuommoinen.

Olen auttanut sitä monesti mutta nyt olen rahallisen avun lopettamut. Sitten se viestittelee äidille, jolla myös ei ole rahaa et kyl xxx (minä) on yks ***** kun ei voi antaa 20e. Ei sen talous siihen kaadu.

Ei kaadu ei, mutta miks mä olisin velvollinen maksamaan hänen elämisiään kun hänen oma elämänhallinta hukassa ja rötväilee omat rahansa ties mihin. Kyllä vähän pska fiilis itselle kuitenkin jää kun toinen viestittelee ettei ole syönyt 3 päivään. Hyvin osaa syyllistää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muiden pitäisi maksaa sun eläminen? Kuulostaa loisimiselta. Parempi opettaa lapsille, että nyt eletään näillä tuloilla mitä on ja pyritään, että siihen joskus olisi vielä parempi rahatilanne ja sitten voidaan ostaa ne jäätelötötteröt tai kalliimmat joululahjat jne.

En ole loisimassa mitään. Onko kohtuuton toive, että kummitäti ostaisi kolmen euron jäätelön tytölle sen sijaan, että ensin etsitään ajan kanssa kauppa ja sieltä 1.5 euron jäätelö? Mikä järki?

Ja jos tuo on mahdoton toive niin eikö olisi ihan kohtuullista, että voisi edes jättää nuo opettavaiset luennot ja humble bragin väliin?

Ap

Miksi pitäisi jättää väliin? Koska sinä et osaa kasvattaa lastasi siihen, että hänen ei tarvitsisi elää köyhänä aikuisena, niin miksei kummitäti voisi sitten opettaa? Meinaatko, että lapsesi pitäisi myös elää köyhyydessä aikuisena? Meinaatko, että olisit kateellinen myös lapsellesi, jos hänestä ei tulisikaan köyhää?

Vierailija
24/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt arvata että joku triggeröityy maksukanavista. Se on meidän perheen AINOA viihde. Ei käydä ulkona syömässä, ei matkustella (lapset ei oo koskaan ollut edes Tallinnaa lukuunottamatta ulkomailla tai lentokoneessa, mä ja mies kerran käyty etelässä ennen lapsia, muuten ei), ei käydä leffoissa, ei osteta kalliita pelikoneita tai ipadjä jne.

Ap

Oikeastiko odotat, että kaverit maksavat sinun menojasi? Se ei teidän köyhyyttä poista. Teidän pitää järjestää lisää tuloja, jos ei nykyiset riitä. Uusi koulutus ja työ esimerkiksi.

Vierailija
25/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä autan konkreettisesti joka kuukausi antamalla 35% mun tuloista teille. Saa luvan riittää. 

Vierailija
26/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitty juttuhan tämä on. Mutta nuo ystäviesi "humble bragit" ja "opettavaiset luennot" kuulostaa ihan normaalilta keskusteluilta ystävien välllä. 

Vierailija
27/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tu tätä sosialistista Suomea.

Sillon kun ollaan työttömänä tai huono palkkasissa töissä eletään sen tulotason mukaan. Varsinkin teineille syytä opettaa elämään sen hetkisen varallisuudeen mukaan, ettei tule mitä pikavippaajia, jotka haluaa kaiken ja heti. Eikä ne keskituloiset missään rahassa kieri Suomessa. Verot siitä pitää huolen. 

Vierailija
28/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikko trolli. Tavallaan ihan hyvä, mutta sit kuitenkin jotenkin just siinä kiusallisessa välissä ettei ole niin naurettava että olis hauska, eikä niin uskottava että menis läpi. Ei kellään köyhällä voi olla suoratoistoja. Sehän olis hiton tyhmää laittaa rahaa moiseen jos muutenkin on tiukkaa.

Köyhillä näitä suoratoistoja nimenomaan onkin. Minullakin on kaveri, joka maksaa burgerkingin palkalla kolmesta eri palvelusta lähes 40 e/ kk. Itselläni on periaate, että meillä on yksi palvelu kerrallaan käytössä. Muuten katsotaan ilmaista yleareenaa ja vastaavia.

Vierailija
29/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vinkkinä: kirjastosta saa viihdettä ihan ilmaiseksi. Jos HBO on ostettu vaikka GoT:n vuoksi, kirjastosta ne saa kirjana. Samoin erilaisia lautapelejä voi lainata. On myös ihan eri tavalla kehittävää lukea ja/tai pelata strategiapelejä kuin tuijottaa passiivisesti TV:tä.

Vierailija
30/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen auttanut sitä monesti mutta nyt olen rahallisen avun lopettamut. Sitten se viestittelee äidille, jolla myös ei ole rahaa et kyl xxx (minä) on yks ***** kun ei voi antaa 20e. Ei sen talous siihen kaadu.

Ei kaadu ei, mutta miks mä olisin velvollinen maksamaan hänen elämisiään kun hänen oma elämänhallinta hukassa ja rötväilee omat rahansa ties mihin. Kyllä vähän pska fiilis itselle kuitenkin jää kun toinen viestittelee ettei ole syönyt 3 päivään. Hyvin osaa syyllistää.

Älä anna rahana. Jos ei ole syönyt kolmeen päivään , anna muutama litra terveellistä kasvissosekeittoa tai lanttulaatikkoa.

Vierailija
31/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on asenteessa paha vika. Oot alkanut odottaa että ystäväsi rahoittavat elämääsi. Se näkyy, ja ärsyttää sun ystäviä.

Ymmärrän toisaalta teidän suoratoistopslvelut, mutta ymmärrän ystäviesi hienovaraiset neuvot luopua noista turhista rahanmenoista.

Meillä on myös eri-ikäisiä lapsia (7-17 v) eikä ole mitään suoratoistopalveluita. Yle Areena ja kirjasto riittää viihteeksi.

Vierailija
32/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä anna rahana. Jos ei ole syönyt kolmeen päivään , anna muutama litra terveellistä kasvissosekeittoa tai lanttulaatikkoa.

Kuten kirjoitin niin en enää annakaan.

Vierailija
33/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin... Mun bruttotulot on yli 4 tonnia ja koululainen sai joululomalla 1kk Disney+ tunnarit. Joku netflix sarja katsottiin keväällä 2kk aikana. Eli 9 kk vuodesta ollaan oltu maksamatta mistään tv-palvelusta, sillä rahalla sai kesällä muutamankin jätskipalleron kioskista.

Keksiköön viihteensä itse, tv ja netti on käytössä, kirjastoon saa kyydin kun pyytää tai jos varaa aineistoa, käyn noutamassa työmatkalla, askartelu yms harrastustarvikkeita saa pyytämällä.... Ei tuo vieä teininä ole valittanut että ei ole mitään tekemistä kun ei ole suoratoistopalvelua 24/7.

Vierailija
34/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muiden pitäisi maksaa sun eläminen? Kuulostaa loisimiselta. Parempi opettaa lapsille, että nyt eletään näillä tuloilla mitä on ja pyritään, että siihen joskus olisi vielä parempi rahatilanne ja sitten voidaan ostaa ne jäätelötötteröt tai kalliimmat joululahjat jne.

En ole loisimassa mitään. Onko kohtuuton toive, että kummitäti ostaisi kolmen euron jäätelön tytölle sen sijaan, että ensin etsitään ajan kanssa kauppa ja sieltä 1.5 euron jäätelö? Mikä järki?

Ja jos tuo on mahdoton toive niin eikö olisi ihan kohtuullista, että voisi edes jättää nuo opettavaiset luennot ja humble bragin väliin?

Ap

Tämä on ihan totta, ihme käytöstä kummitädiltä.

Vierailija
35/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on samanlainen sukulainen. Rahaa ei ole ruokaan, ja siitä sitten soitetaan ja annetaan ymmärtää, että meidän pitäisi antaa rahaa tai lapset näkee nälkää. Tupakkaa ja olutta kuitenkin perheellä on varaa ostaa jatkuvasti.

Vierailija
36/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa tuli hyvin selväksi ne syyt, miksi toinen on vähävaraisempi kuin toinen...

Vierailija
37/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka raha on teillä tiukassa, niin mieti miten paljon tylsempää on noiden hyvätuloisten elämä, jos kertomuksesti paikkansa pitävät. Ei mitään netflixejä tms, ei kesäistä jäätelötötteröä, kasvisruokajoulu, lahjat alennusmyynneistä... mieti miten tylsää ja ankeata! Ei käy todellakaan kateeksi.

Tuo "ale-raidaaminen" on kyllä hyvätuloiselta moraalisesti todella väärin, viedä nyt köyhiltä lahjat vaikka omat rahat riittäisi ihan hyvin ostaa vaikka mitä. Sama pätee mm. punaisen lapun alennus-jauhelihoihin yms, karautetaan jollain uudella 80k€ järjettömyys-katumaasturilla kaupan eteen ja jätetään se siihen käyntiin savuttamaan, ettei lapsille autossa tule kylmä kun näpräävät niitä 800€ puhelimiaan sillä välin kun isi tai äiti käy hakemassa alennuslihat pois.

Vierailija
38/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne netflixit sun muuta saa myös katkaistua ja otettua taas myöhemmin käyttöön. Ei niitä kaikkia tarvitse aina olla.

Kierrätä vaikka niitä. Pari kuukautta yhtä ja sitten vaihtaa toiseen. Ja jos tietää, että joulu tai muuta pakollista rahanmenoa on tulossa niin pitää niistä tauon kokonaan.

Surullista on, että lapsesi jo osaa muilta ruinata itsellensä asioita kuten jäätelöä.

Vierailija
39/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältyt humble bragilta, kun lakkaat puhumasta rahatilanteestasi kavereillesi. Yleensä kun kaverilleen kertoo jotain, kaverin kaiketi odotetaan vastaavan jotain tai ottavan kantaa asiaan. Tietysti kaveri voisi sanoa vain "aha" tai "vai niin", mutta saamasi kommentit johtuvat siitä, että ylipäätään otit raha-asiasi puheeksi. 

Vierailija
40/3075 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloisena nettomaksajana saa kyllä itse käyttää kaikki tietämänsä säästökeinot.

Ei mun mielestä ole mikään häpeä syödä talvella halpoja juuresruokia. Tai ottaa joulun ajaksi 2 viikon ilmainen kokeilujakso johonkin maksu TV kanavalle kuten juuri teimme.

Lasten vaatteet ja lelut taitaa nyt olla 6. kierroksella, ilmaiseksi saadut laitetaan edelleen ilmaiseksi kiertoon. Lahjat pyritään aina ostamaan alesta, yli 10v:t saa lahjakortit juuri tästä syystä. Pienimpien toivelistalla oli mm Lidlissä myynnissä olleita leluja (9.99€)

En edes muista koska olisimme ostaneet jäätelöt kioskista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi