Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti
Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".
Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.
Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.
Kommentit (3075)
Vierailija kirjoitti:
Niillä, jotka eivät kuluta rahaansa netflixiin ja jäätelötuutteihin, on sitä rahaa yleensä enemmän.
Me ollaan juuri tuollainen keskituloinen perhe. Ei käydä ulkomailla, ravintolassa ehkä kerran vuodessa, katsomme vain yle areenaa, televisiostakin luovuimme, kun on niin paljon muuta tekemistä. Lasten tarkkaan, mihin raha menee kaupassa. Tytöllä on prepaid vaikka muilla on kuukausiliittymät ja jaetaan tyttären kanssa mun puhelinta. Tytön vaatteet on aina käytettyjä, kenkiä tyyliin vain 1-2 paria.
Ja tämän takia tytöllämme voi olla kaksi kallista harrastusta ja voimme ostaa paljon kirjoja.
Eli siis keskutuloiset nuukistelevat usein sen takia, että se raha halutaan käyttää johonkin muuhun. Sitä paitsi lapsille tekee ihan hyvää, ettei saa kaikkea heti uutena. Kasvavat ymmärtämään rahan arvon.
Näin toimii suurin osa. Sitten on se joukko, joka on tottunut repimään irti kaikki toimeentulotuet. Lukutaidon kanssa jokaiselle pitäisi opettaa rahanarvo sekä käyttämään rahaa järkevästi. AP ei käytä rahaa järkevästi. Yllä oleva kirjoittaja käyttää rahojaan järkevästi ja onneksi niin tekee suurin osa suomalaisistakin.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun aloittajan on pakko olla aito. Siskoni nimittäin on samanlainen. Hän ei ole tehnyt vuottakaan töitä koko elämänsä aikana, vaan aina uuden kakaran, kun kotihoidontuen loppu alkaa häämöttää.
Sisko ruikuttaa rahattomuuttaan, mutta jatkuvasti ostaa uutta tavaraa, elättää laumaa koiria ja jättää lapsensa huomiotta. Mies käy töissä, mutta asuu eri osoitteessa "kirjoilla äidillään", jotta siskon "tulot" eivät kärsi hänen tuloistaan
Ja minun pitäisi olla "lainaamassa" koko ajan rahaa, koska minulla "on varaa" ja voisin "jättää yhden ulkomaanmatkan välistä" ja "jeesata" häntä. Olen tehnyt aikanaan sen virheen, että annoin rahaa. Se paloi ostoksiin: kalliita vaatteita lapsille "kun oli alennuksessa", hirveä määrä leluja, ilmeisesti korvaukseksi siitä, ettei viitsi lukea yhtään satua, lähteä lapsien kanssa ulos tai oikeastaan edes huomioida koko pesuettaan.. jos maksoin laskun, siitä "säästynyt" raha tärvättiin sitten koiraan, joka luovutettiin alta vuoden pois "käytösongelmaisena", vaikka ainoa ongelma taisi olla siskoni kyvyttömyys kasvattaa edes koiraa.
Lopetin rahan antamisen ja kohta varmaan lopetan koko yhteydenpidon, koska minä, toisin kuin siskoni, istuin kiltisti koulun penkillä, kituutin vuosikaudet opiskelijana ja teen nyt täyttä työviikkoa vaativissa tehtävissä samaan aikaan, kun sisko viettää päivät "lasten parissa" (eli facebookissa notkumalla ja ketjupolttamalla). Maksan opintolainaa ja asuntolainaa, säästän ja sijoitan omista tuloistani, joista maksan jo veroja hänen ja hänenkaltaistensa elättämiseen ja silti hän ruikuttaa joka suuntaan, kuinka hänellä on niin vaikeaa ja pienet "tulot" ja pikkusisko, joka ei "auta" koskaan.
Toisaalta kiitos oman lapseni (täyttää keväällä 19) onnistumisesta kuuluu osin siskolleni, koska seuratessani siskoni lapsien kasvamista moniongelmaisiksi olen tiennyt tasan mitä tehdä omani kanssa: olen tehnyt päinvastoin.
Ja ketjun aloittajalle: kuka käski tehdä lapsia tuohon tilanteeseen? Kuka käski ottaa maksukanavia, jos niihin ei oikeasti ole varaa? Eivät ne ole mikään perustarve. Ja etenkin, kuka käski opettaa lapsen kerjäämään? Siinä olit oikeassa, että kummin tehtävä ei todellakaan ole antaa rahakasvatusta, vaan SINUN. Kummin tehtävä ei ole ostaa lapsellesi yhtään mitään, vaan SINUN tai sen häviäjän, jonka (tai joiden) kanssa teit selkeästi liian paljon lapsia tilanteeseesi nähden. Kummin tehtävä on huolehtia lapsen hengellisestä kasvatuksesta ja kaikki muu on bonusta. Hengellisen kasvatuksen sijaan kasvatus voi olla myös henkistä ja sen kummi tekikin. Ihan oikein.
Minun teini ei ikinä pyytäisi kummiaan ostamaan mitään, ei pyytänyt edes nuorempana, kun kävi saman tavaravaiheen läpi kuin kaikki muutkin. Päinvastoin, pyysi kummiaan meidän mukaan rannalle, luistelemaan, retkelle... Kummi on vienyt hänet joskus elokuviin tai pelaamaan laserpelejä, mutta teini on myös itse säästänyt rahoistaan viedäkseen itse kumminsa elokuviin.
Olen siis itse lähtöisin köyhästä perheestä ja tajusin hyvin nuorena (kiitos siskon esimerkin), että haarat kiinni pitämällä, päihteiden välttelyllä ja opiskelemalla pääsen pois siitä stigmasta. Ja olin oikeassa. Löytyi hyvä mieskin, kun ei hakenut kiireellä eikä baarista.
Enkä aio sekuntiakaan syyllistyä. Olen omilla valinnoillani ja omalla työlläni mahdollistanut itselleni mukavan elämän. Aloittaja ja muut siskoni kaltaiset vain uhriutuvat ja välttelevät vastuutaan.
Ihanaa vertaistukea..
Olen itse menestynyt työtä tekemällä
Siskolle piti laittaa aina rahaa esim hammaslääkäriin.
Kun kerran pyysin lainaamaani rahaa takaisin..meni välit poikki.
On outoa että köyhästä perheestä tulee kaksi täysin erillaista ihmistä.
Sisko sanoi että ajattelen vain rahaa ..
Tässä ketjussa on ilmennyt muutamia mielenkiintoisia seikkoja.
Keski tai hyvätuloinen voi olla köyhästä perheestä
Mutta kun hän on vaivalla vaurastunut ..niin pitäisi auttaa ap:iä
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on ilmennyt muutamia mielenkiintoisia seikkoja.
Keski tai hyvätuloinen voi olla köyhästä perheestä
Mutta kun hän on vaivalla vaurastunut ..niin pitäisi auttaa ap:iä
Se tässä monia ärsyttääkin. Jos toinen ei voi pysyvän sairauden takia tehdä mitään niin häntä voidaan auttaa ihan perustoimeentulossa. Siihen ei kuulu suoratoistopalvelut ja jäätelökioskin ylihinnoiteltu jäätelö. Ehkä tuollaista lisähyödykettä muut tarjoaisivat mieluummin jos näkisivät toisen sinnittelevän toimeentulonsa kanssa. Turhakkeita ostamalla ei sääliä ja apua ansaitse.
Tiiättekö että ite saataan kuulkaa jopa ihan ehottaa kummilapselle, että ostan sille kalliin jäätelön. Voitteko kuvitella. Minulla ei talous siihen kaadu, vaikka kaksikin jäätelöä ostaisin. Itelleni voin sitten ostaa sitä halpaa jäätelöä. Lisäksi minulla on KAKSI suoratoistopalvelua. Katson silti, että elämänhallintani on ihan kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Tiiättekö että ite saataan kuulkaa jopa ihan ehottaa kummilapselle, että ostan sille kalliin jäätelön. Voitteko kuvitella. Minulla ei talous siihen kaadu, vaikka kaksikin jäätelöä ostaisin. Itelleni voin sitten ostaa sitä halpaa jäätelöä. Lisäksi minulla on KAKSI suoratoistopalvelua. Katson silti, että elämänhallintani on ihan kunnossa.
Tiiätsä että voit tehdä ihan mitä haluat. Vapaaehtoisesti voit tarjota vaikka sitä p***ettäsi jos tulet siitä onnelliseksi. AP suuttuu siitä kun toinen ei tarjoa hänen lapselleen kallista jäätelöä. Se on se ongelma. Osta vain kummilapsellesi kallis jäätelö. Kuule sitten itkua että miksi ei voinut ostaa samalla kummilapselleen uusinta iPhonea. Vastaava juttu ja voisi hermot mennä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ihan hyvin! Olen itse työssä käyvä yksin elävä köyhä. Pärjään jollakin tavoin arjessani itse. Katson sitä Yle- Areenaa ja kännykkää en ole uusinut kymmeneen vuoteen. Välillä ennen tilipäivää on rahaa niin vähän, että en voi käydä edes työpaikan ruokalassa vaan pitää syödä lounaaksi annospuuro ja bussilippua ei ole välttämättä rahaa ladata.
Minulla on kummilapsi ja veljellä kaksi lasta. Ihan jo heidän komen lahjat on hankala löytää omalla budjetilla ja tänä jouluna ei ollut vara mihinkään hemmotteluun itselle. Join tölkkiglögiä yhden purkin ja se oli ainoa "jouluherkku".
En usko, että kukaan aina edes huomaa, kuika tiukka tilanne toisella voi olla. Mulla ei ole säästöjä yhtään ja kaikki menee, mikä tulee. Joskus 2-3 vuoden välein käyn halvalla äkkilähdöllä ja ehkä kerran vuodessa Tallinnassa. Väillä surettaa, että asiat on näin. Minulla on kuitenkin vakityö ja maksan asuntolainaa. Järki sanoo, että asunnon on oltava eläkkeelle jäädessä maksettu, vaika nyt onkin vuosia elänyt tällä kitubudjetilla.
Välillä tuntuu, että jääkö "elämä elämättä" jotenkin. Ihmettelen ihan älyttömästi, miten muilla on varaa kaikkeen. Saako kaikki jotain perintöä paitsi minä?
"Ihmettelen ihan älyttömästi, miten muilla on varaa kaikkeen. Saako kaikki jotain perintöä paitsi minä?"
Ei saa, me saamme toimeentulotukea. Se kattaa kohtuullisen elämisen ihan hyvin. Reseptilääkkeet, sähkölaskut, terveydenhoitomaksut menee kaikki KELAlle, meidän tarvitsee maksaa vain ruoka, vaatteet, hygienia, mahdollinen matkakortti ja puhelinlaskut, ja isäksi kaikki muu tarpeelliseksi koettu. En ymmärrä, miten se ei riitä tuohon. Minusta tuki on suuri ja takaa huolettoman elämän, mutta olen vähään tyytyväinen eikä minulla ole lapsia. Juustoa ja kalaa en osta joka viikko, se on ihan oma, ehkä tyyperä, valintani säästää ravinnosta pahan päivän varalle. En myöskään ole ottanut lainaa enkä tehnyt velkaa, se on jo kotona opittua. Kun puhelimeni hyytyi, oli pakko lainata ystävältä. Ei mukavaa, mutta pakko siihen hätään. Pystyin muutamassa kuukaudessa maksamaan reilun satasen takaisin, koska toimeentulotuki riittää myös yllättäviin menoihin.
Täällä tartutaan pikkuasioihin, joten mainostanpa minäkin ostaneeni Ratiopharmin Bepanthenia, talvella priorisoin sen tärkeäksi eikä se tosiaan kaada budjettiani. Yllättäviä menoja voi olla luvassa, eihän sitä koskaan tiedä, mutta tuskin kaikki kodinkoneeni hajoaa samaan aikaan (kop kop kop).
Ja ei, en ole ennen toimeentulotuelle joutumista/pääsemistä ehtinyt kerryttää minkäänlaista realisoitavaa tai rahallista omaisuutta, muutenhan en tukeen olisi oikeutettu. Valmistuttuani korkeakoulusta jouduin pitkälle sairaslomalle ja siitä työttömäksi, mutta olen varma, että löydän jotain työtä. Jollei muuta, menen siivoamaan. Se kyllä alentaa elintasoani, mutta en pidä siitä, että tunnen koko ajan syyllisyyttä eläessäni muiden rahoilla. Ensin keskityn kuitenkin työnhakuun, ja jollei pian tärppää, haen sellaista työtä, joka ei muille köyhille kelpaa. Sitten minustakin tulee täällä haukuttu työssäkäyvä veronmaksaja, joka ei osta joulukinkkua ja luksusjäätelöä ystävälleen (tai saatan ostaakin).
En ymmärrä, miksi täällä on tehty älytön vastakkainasettelu jostain jäätelötötteröstä, kyseessähän oli lapsen huono kasvatus ja ilmiselvä lapselle opetettava köyhyys ja kerjäävä asenne, ei itse köyhyys sinänsä. Ymmärrän, että on tiukkaa, mutta se ei ole työssäkäyvien syy, miksi heitä täällä haukutaan? Eikä ihan kaikkien köyhien köyhyyskään ole heidän omaa syytänsä, en usko kaikkien ryyppäävän ja juoksevan kauneushoitoloissa, vaikka poikkeuksiakin on. Ttt riittää kohtuulliseen rellestämiseen tai kohtuulliseen tavalliseen elämään, jompi kumpi. Se on valinta, jonka jokainen voi vapaasti tehdä.
Säästövinkki. Päätin lopettaa Netflixien sun muiden tilaukset. Maksan vain VPN:stä jonkin verran (esim. ExpressVPN, NordVPN). Sarjojen streameja löytyy ilmaiseksi esim. https://ww1.123movies.movie/ ja https://www.voirfilms.vip/. Ponnahdusikkunat on ärsyttäviä, mutta kokoruudun katselutilassa niistä pääsee eroon. Sittenhän on se perinteinen PirateBay ja muut torrent-hakemistot, näistä löysin esim. A Discovery of Witches kauden 2, jota en noista streamauspaikoista vielä löytänyt.
Kirjojakin löytyy ilmaiseksi: https://1lib.us/
Mulla ei riitä ymmärrystä rikkaille/hyvin toimeen tuleville ihmisille, jotka jakkaa tuota "juurekset on halpoja". Niin on, mutta tulepa sitten sanomaan, kun olet itse syönyt lähes pelkästään niitä 2-3 kk ajan.
Vierailija kirjoitti:
Säästövinkki. Päätin lopettaa Netflixien sun muiden tilaukset. Maksan vain VPN:stä jonkin verran (esim. ExpressVPN, NordVPN). Sarjojen streameja löytyy ilmaiseksi esim. https://ww1.123movies.movie/ ja https://www.voirfilms.vip/. Ponnahdusikkunat on ärsyttäviä, mutta kokoruudun katselutilassa niistä pääsee eroon. Sittenhän on se perinteinen PirateBay ja muut torrent-hakemistot, näistä löysin esim. A Discovery of Witches kauden 2, jota en noista streamauspaikoista vielä löytänyt.
Kirjojakin löytyy ilmaiseksi: https://1lib.us/
Paljonkos säästän, kun mulla ei ole koskaan niitä edes ollut?
Onko ap jo kerjännyt tänä kesänä kummitädiltä jäätelöä nuorimmaiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikko trolli. Tavallaan ihan hyvä, mutta sit kuitenkin jotenkin just siinä kiusallisessa välissä ettei ole niin naurettava että olis hauska, eikä niin uskottava että menis läpi. Ei kellään köyhällä voi olla suoratoistoja. Sehän olis hiton tyhmää laittaa rahaa moiseen jos muutenkin on tiukkaa.
Köyhillä näitä suoratoistoja nimenomaan onkin. Minullakin on kaveri, joka maksaa burgerkingin palkalla kolmesta eri palvelusta lähes 40 e/ kk. Itselläni on periaate, että meillä on yksi palvelu kerrallaan käytössä. Muuten katsotaan ilmaista yleareenaa ja vastaavia.
Meillä ei ole sitä yhtäkään, ja oikein hyvin ollaan pärjätty silti!
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei riitä ymmärrystä rikkaille/hyvin toimeen tuleville ihmisille, jotka jakkaa tuota "juurekset on halpoja". Niin on, mutta tulepa sitten sanomaan, kun olet itse syönyt lähes pelkästään niitä 2-3 kk ajan.
Njaa… lähes noita syön kyllä jatkuvasti. Muutenkin hyvin kasvispainotteisesti, ja kaurapuuroa myös lisäksi. Ei ole rahasta kiinni, mutta ihan normaalia ruokaahan noista kokkaa. En syö lihaa enkä kalaa ollenkaan. Kananmunia joskus. Muuten vain kasviproteiineja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muiden pitäisi maksaa sun eläminen? Kuulostaa loisimiselta. Parempi opettaa lapsille, että nyt eletään näillä tuloilla mitä on ja pyritään, että siihen joskus olisi vielä parempi rahatilanne ja sitten voidaan ostaa ne jäätelötötteröt tai kalliimmat joululahjat jne.
En ole loisimassa mitään. Onko kohtuuton toive, että kummitäti ostaisi kolmen euron jäätelön tytölle sen sijaan, että ensin etsitään ajan kanssa kauppa ja sieltä 1.5 euron jäätelö? Mikä järki?
Ja jos tuo on mahdoton toive niin eikö olisi ihan kohtuullista, että voisi edes jättää nuo opettavaiset luennot ja humble bragin väliin?
Ap
Onko järkesi jotenkin himmeä? Eikö ole tullut mieleen, että kaverisi voi olla paremmin toimeentuleva, koska osaa käyttää rahaa fiksusti? Miksi et ymmärrä käyttää neuvoja? Miten et tajua, että jäätelötuutti on halvempi kaupasta? Mikä lokki oikein olet?
Onneksi sentään kaverisi opettavat jotain tolkkua lapsillesikin.
En minäkään ostele jäätelöä kioskista kuin aniharvoin. Hyvää jätskiä saa kaupastakin. Suoratoistopalvelutkaan ei edes kiinnosta. Vaatteet ja kodintavarat hankitaan enimmäkseen käytettynä. Miksi maksaa uudesta kun hyvää käytettyä tavaraa saa puoli-ilmaiseksi? Me asutaan ihan vapaaehtoisesti halvahkolla, mutta kuitenkin ihan viihtyisällä alueella kerrotalossa. Ihan siksi kun ei vaan HALUTA laittaa rahoja kiinni kalliiseen asumiseen. Tämä asunto pn kuitenkin oma, mutta samankokoisesta asunnosta vuokra ei olisi paljoakaan vähemmän kuin laina ja yhtiövastike yhteensä. Laina sitäpaitsi on maksettu muutaman vuoden kuluttua kokonaan, niin sitten ei ole enää sitäkään. Auto on myös vanhahko, ja halpa. Kelpaa niin kauan kun kulkee. Sitten kun alkaa tulla kalliimpia remppoja, saa mennä romikselle, ja ostetaan uusi halpa tilalle. Mies korjaa itse sen mitä pystyy ja osaa, vain pakolliset sitten korjaamolla. Pärjätään kyllä ilman autoakin jos sellainen tilanne tulee kun asutaan pääkaupunki seudulla. Me sitten laitetaan rahat muuhun. Huvitellaan ja matkustellaan paljon. Nautitaan elämästä. Moni on ääneen ihmetellyt miten meilläon varaa. No onhan sitä, kun on tehnyt tällaisen arvojärjestyksen. Ei haalita tavaraa, vaan ostetaan mieluummin kokemuksia ja nautitaan elämästä! Ihan normi duunari-tuloilla onnistuu helposti! Me eletään ihan itseämme varten, eikä kiinnosta pätkääkään mitä muut meidän asumisesta, autosta tai muusta ajattelee. Laittakoot itse rahansa ihan mihin haluavat, elämä on valintoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muiden pitäisi maksaa sun eläminen? Kuulostaa loisimiselta. Parempi opettaa lapsille, että nyt eletään näillä tuloilla mitä on ja pyritään, että siihen joskus olisi vielä parempi rahatilanne ja sitten voidaan ostaa ne jäätelötötteröt tai kalliimmat joululahjat jne.
En ole loisimassa mitään. Onko kohtuuton toive, että kummitäti ostaisi kolmen euron jäätelön tytölle sen sijaan, että ensin etsitään ajan kanssa kauppa ja sieltä 1.5 euron jäätelö? Mikä järki?
Ja jos tuo on mahdoton toive niin eikö olisi ihan kohtuullista, että voisi edes jättää nuo opettavaiset luennot ja humble bragin väliin?
ApOnko järkesi jotenkin himmeä? Eikö ole tullut mieleen, että kaverisi voi olla paremmin toimeentuleva, koska osaa käyttää rahaa fiksusti? Miksi et ymmärrä käyttää neuvoja? Miten et tajua, että jäätelötuutti on halvempi kaupasta? Mikä lokki oikein olet?
Onneksi sentään kaverisi opettavat jotain tolkkua lapsillesikin.
Oletko sama trolli, joka täällä riehui puolisen vuotta sitten (Tai yksi monista ketjun trolleista)?
Ap, miksi ihmeessä olet tehnyt 4 lasta jos teillä ei miehen kanssa ole kummallakaan töitä kuin satunnaisesti? Lapset tehdään sitten kun on itse varaa elättää ne. Ilman tuota lapsilaumaa teillä olisi parempi elintaso eikä tarvitsisi kerjätä kavereilta ja olla kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi ihmeessä olet tehnyt 4 lasta jos teillä ei miehen kanssa ole kummallakaan töitä kuin satunnaisesti? Lapset tehdään sitten kun on itse varaa elättää ne. Ilman tuota lapsilaumaa teillä olisi parempi elintaso eikä tarvitsisi kerjätä kavereilta ja olla kateellinen.
Sinä tai joku muu samoin ajatteleva: Kerro nyt ihmeessä, mistä saa sellaisen kristallipallon (tai jonkin muun välineen), jonka avulla näkee tulevaisuuden sataprosenttisella (tai edes 80-90%:lla) varmuudella?
Niillä, jotka eivät kuluta rahaansa netflixiin ja jäätelötuutteihin, on sitä rahaa yleensä enemmän.
Me ollaan juuri tuollainen keskituloinen perhe. Ei käydä ulkomailla, ravintolassa ehkä kerran vuodessa, katsomme vain yle areenaa, televisiostakin luovuimme, kun on niin paljon muuta tekemistä. Lasten tarkkaan, mihin raha menee kaupassa. Tytöllä on prepaid vaikka muilla on kuukausiliittymät ja jaetaan tyttären kanssa mun puhelinta. Tytön vaatteet on aina käytettyjä, kenkiä tyyliin vain 1-2 paria.
Ja tämän takia tytöllämme voi olla kaksi kallista harrastusta ja voimme ostaa paljon kirjoja.
Eli siis keskutuloiset nuukistelevat usein sen takia, että se raha halutaan käyttää johonkin muuhun. Sitä paitsi lapsille tekee ihan hyvää, ettei saa kaikkea heti uutena. Kasvavat ymmärtämään rahan arvon.