Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti

Vierailija
29.12.2020 |

Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".

Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.

Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.

Kommentit (3075)

Vierailija
3001/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyysrasismi on oikein hyvä termi. Tässäkin ketjussa köyhistä on kirjoitettu erittäin loukkaavasti mm. kutsumalla heitä loisiksi, laiskoiksi, ahneiksi ja kiittämättömiksi. Uskallan väittää, että jos tällaisia termejä käytettäisiin mistä tahansa muusta ihmisryhmästä, niin ketju olisi poistunut alta aikayksikön.

Onko siis köyhyys geeneissä eli periytyvä ominaisuus. Eikä kasvuympäristöstä opittu tai missään määrin omilla toimilla itse aiheutettu pysyvä asiaintila?

Voiko köyhyyteen aina vaikuttaa itse? Onko meillä kaikilla aivan varmasti täysin samanlaiset edellytykset välttyä köyhyydeltä, sekä henkiset, että fyysiset edellytykset? Mun mielestä köyhyysrasismi on oikein hyvä termi. Toki paremmin kuvaavan sanan voi joku halutessaan keksiä.

Järjenköyhyys aiheuttaa taloudellista köyhyyttä. Lopeta rasismilla ratsastaminen.

Jep. Enemmistö suomalaisista on kokenut elämää paljon pienemmillä tuloilla kuin toimeentulotuki (=opiskellut), eikä silti ole ryssinyt asioitaan niin että olisi ryhtynyt köyhäksi.

Siis tämmöiseksi kun nämä täällä, jotka ei tajua että he eivät loputtomiin voi saada keskiluokan elintasoa vaivautumatta itse yhtään mihinkään. Että yhteisasumukset on tulevaisuus, ei muilla vaan ole varaa maksella kaksia suoratoistoja sinne vuokra-asuntoon loputtomiin.

Tutkitusti köyhyys periytyy, opitaan sekä laiskoiksi että vaatimaan kaikki muiden selkänahasta. Siitä on tutkimustakin, kvg.

On epärehellistä väittää, että köyhien elintaso olisi sama kuin keskituloisella. Se, että keskituloinen maksaa asuntolainaa, mahdollisesti autolainaa tai muita velkoja ei tee hänestä köyhää, vaikka hänellä jäisikin käytettäväksi vain toimeentulotuen verran rahaa niiden jälkeen.

"Ryssinyt elämänsä ja ryhtynyt köyhäksi" on taas niitä käsittämättömiä yleistyksiä, joita köyhistä tehdään koko ajan. Ikään kuin köyhyys olisi aina oma valinta. Ei, se ei ole sitä.

Köyhyys periytyy, mutta eikö se vain todista sen, ettei meillä ole kaikilla samat lähtökohdat ja mahdollisuudet elämässä, vai miten tämä pitäisi ymmärtää?

Köyhyys periytyy, koska tyhmä tapa käyttää rahaa ja laiskuus ansaita opitaan kotoa.

Kun vanhemmat venyy kotona netflixien parissa nuori ei tajua opiskella tai mennä kesätöihin jo nuorena. Kun ei sen aikuiset vanhemmatkaan tajua, niin miten sitten kokematon nuori?

Sitten käykin niin, että työpaikkoja hankittaessa ohi menee ne nuoret joiden vanhemmat on omalla esimerkillä opettaneet työnteon, ja nuoret ovat hommanneet ajoissa työkokemusta.

Rekrytoin itse nuoria, arvaa saako paikan 23 v jolla jo 5 työtodistusta, vaiko se vaan kotona venynyt nuori? Näin se köyhyys periytyy, oppimalla kotoa.

Paitsi ei PERIYDY. se on OPITTU tapa, Periytyvyys on biologista, ei ympäristötekijöistä riippuvaa.

Joka näin väittää että periytyy saa luvan myös esittää ne BIOLOGISET todisteet tämän puolesta.

Vätysgeenit periytyvät, samoin lyhytnäköisyys ja laiskuus. Eikä ne kotona venyvät kovin älykkäitäkään ole, kun ei koskaan tule mihinkään koiluunkaan valituksi, kuten joku valitti.

Sitten on olemassa sosiaalista periytymistä, mikä on sitä oman avuttomuuden opettamista lapsillekin. Kvg

Vierailija
3002/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyysrasismi on oikein hyvä termi. Tässäkin ketjussa köyhistä on kirjoitettu erittäin loukkaavasti mm. kutsumalla heitä loisiksi, laiskoiksi, ahneiksi ja kiittämättömiksi. Uskallan väittää, että jos tällaisia termejä käytettäisiin mistä tahansa muusta ihmisryhmästä, niin ketju olisi poistunut alta aikayksikön.

Onko siis köyhyys geeneissä eli periytyvä ominaisuus. Eikä kasvuympäristöstä opittu tai missään määrin omilla toimilla itse aiheutettu pysyvä asiaintila?

Voiko köyhyyteen aina vaikuttaa itse? Onko meillä kaikilla aivan varmasti täysin samanlaiset edellytykset välttyä köyhyydeltä, sekä henkiset, että fyysiset edellytykset? Mun mielestä köyhyysrasismi on oikein hyvä termi. Toki paremmin kuvaavan sanan voi joku halutessaan keksiä.

Järjenköyhyys aiheuttaa taloudellista köyhyyttä. Lopeta rasismilla ratsastaminen.

Jep. Enemmistö suomalaisista on kokenut elämää paljon pienemmillä tuloilla kuin toimeentulotuki (=opiskellut), eikä silti ole ryssinyt asioitaan niin että olisi ryhtynyt köyhäksi.

Siis tämmöiseksi kun nämä täällä, jotka ei tajua että he eivät loputtomiin voi saada keskiluokan elintasoa vaivautumatta itse yhtään mihinkään. Että yhteisasumukset on tulevaisuus, ei muilla vaan ole varaa maksella kaksia suoratoistoja sinne vuokra-asuntoon loputtomiin.

Tutkitusti köyhyys periytyy, opitaan sekä laiskoiksi että vaatimaan kaikki muiden selkänahasta. Siitä on tutkimustakin, kvg.

On epärehellistä väittää, että köyhien elintaso olisi sama kuin keskituloisella. Se, että keskituloinen maksaa asuntolainaa, mahdollisesti autolainaa tai muita velkoja ei tee hänestä köyhää, vaikka hänellä jäisikin käytettäväksi vain toimeentulotuen verran rahaa niiden jälkeen.

"Ryssinyt elämänsä ja ryhtynyt köyhäksi" on taas niitä käsittämättömiä yleistyksiä, joita köyhistä tehdään koko ajan. Ikään kuin köyhyys olisi aina oma valinta. Ei, se ei ole sitä.

Köyhyys periytyy, mutta eikö se vain todista sen, ettei meillä ole kaikilla samat lähtökohdat ja mahdollisuudet elämässä, vai miten tämä pitäisi ymmärtää?

Köyhyys periytyy, koska tyhmä tapa käyttää rahaa ja laiskuus ansaita opitaan kotoa.

Kun vanhemmat venyy kotona netflixien parissa nuori ei tajua opiskella tai mennä kesätöihin jo nuorena. Kun ei sen aikuiset vanhemmatkaan tajua, niin miten sitten kokematon nuori?

Sitten käykin niin, että työpaikkoja hankittaessa ohi menee ne nuoret joiden vanhemmat on omalla esimerkillä opettaneet työnteon, ja nuoret ovat hommanneet ajoissa työkokemusta.

Rekrytoin itse nuoria, arvaa saako paikan 23 v jolla jo 5 työtodistusta, vaiko se vaan kotona venynyt nuori? Näin se köyhyys periytyy, oppimalla kotoa.

Paitsi ei PERIYDY. se on OPITTU tapa, Periytyvyys on biologista, ei ympäristötekijöistä riippuvaa.

Joka näin väittää että periytyy saa luvan myös esittää ne BIOLOGISET todisteet tämän puolesta.

Vätysgeenit periytyvät, samoin lyhytnäköisyys ja laiskuus. Eikä ne kotona venyvät kovin älykkäitäkään ole, kun ei koskaan tule mihinkään koiluunkaan valituksi, kuten joku valitti.

Sitten on olemassa sosiaalista periytymistä, mikä on sitä oman avuttomuuden opettamista lapsillekin. Kvg

Awomen. Lapset näkevät vanhemmiltaan mallin miten laiskotella. Päivät katsotaan suoratoistoa, muut huolehtivat maksuista. Ainoa työllistävä vaikutus Kela ja terveyshuolto. Suomi nousuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3003/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle pyyntö että voisitko tehdä työtä, jonka verotus auttaisi konkreettisesti myös keski- tai hyvätuloista kaveriasi? Muuten hän tekee sinunkin puolestasi työtä ja maksaa veroja teidän molempien puolesta. 

Vierailija
3004/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edelleenkään ole saatu yhdenkään ”köyhän” menoista erittelyä ketjuun.

Olisi myös tosi kiva kuulla, minkälaisia huvituksia pienellä budjetilla harrastetaan. Ttt:n perusosassa kun on se noin 50 euroa laskettu harrastuksiin, niin mihin se käytetään? Jäätelökioskit ja suoratoistopalvelut mainittiin jo aloituksessa, mutta mitä muuta? Käytättekö tuon rahan mieluiten kahviloissa istumiseen tai peräti kahteen ravintolaruokailuun kuukaudessa? Sijoitatteko koko summan lemmikkiinne ja tingitte muusta? Kuntosali tai muu liikuntaharrastus? Neljä elokuvalippua kuukaudessa? Koko summa kosmetiikkaan? Avoimessa korkeakoulussa opiskelu? Museokortti? Säästätte kesälomareissuun?

Vierailija
3005/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi myös tosi kiva kuulla, minkälaisia huvituksia pienellä budjetilla harrastetaan. Ttt:n perusosassa kun on se noin 50 euroa laskettu harrastuksiin, niin mihin se käytetään? Jäätelökioskit ja suoratoistopalvelut mainittiin jo aloituksessa, mutta mitä muuta? Käytättekö tuon rahan mieluiten kahviloissa istumiseen tai peräti kahteen ravintolaruokailuun kuukaudessa? Sijoitatteko koko summan lemmikkiinne ja tingitte muusta? Kuntosali tai muu liikuntaharrastus? Neljä elokuvalippua kuukaudessa? Koko summa kosmetiikkaan? Avoimessa korkeakoulussa opiskelu? Museokortti? Säästätte kesälomareissuun?

Selviää AP:n aloituksesta. Budjetti suurempi kuin keskituloisella kun lokkeillaan yhteiskunnalta ja kavereilta. Jäätelötkin täytyy olla kalleinta sorttia kun muut maksaa.

Vierailija
3006/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päiväkausia miettinyt mitä tämä "humble brag" oikein tarkoittaa ja alan olla nyt aika ärsyyntynyt. Humble on nöyrä ja brag on kehumista eli mitä on tämä nöyräkehu?

Vissiin sillä tarkoitetaan sitä kun rikas yrittää esiintyä vaatimattomana ja jopa köyhänä ja siten laskea itsensä köyhän tasolle.  Hurskastelua suomeksi kai.

En ole ilmiöön juuri törmännyt vaikka melko köyhä olenkin saati että se olisi jatkuvaa. Hyvin toimeentulevat ystäväni ovat kohtuu säästeliäitä kyllä mutta se ei minua häiritse. Voin aivan hyvin auttaa heitä ja he minua tarpeen tullen, mitään "konkreettista apua" en todellakaan kaipaa. Rahaako heidän pitäisi minulle antaa? No nyt tarkemmin muistellen olen saanut joskus jotain pikkutavaraa harrastuksiin liittyen mutta en ole ajatellut sen olevan niin merkityksellistä

Vierailija
3007/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

outo ilmiö kirjoitti:

Olen päiväkausia miettinyt mitä tämä "humble brag" oikein tarkoittaa ja alan olla nyt aika ärsyyntynyt. Humble on nöyrä ja brag on kehumista eli mitä on tämä nöyräkehu?

Vissiin sillä tarkoitetaan sitä kun rikas yrittää esiintyä vaatimattomana ja jopa köyhänä ja siten laskea itsensä köyhän tasolle.  Hurskastelua suomeksi kai.

En ole ilmiöön juuri törmännyt vaikka melko köyhä olenkin saati että se olisi jatkuvaa. Hyvin toimeentulevat ystäväni ovat kohtuu säästeliäitä kyllä mutta se ei minua häiritse. Voin aivan hyvin auttaa heitä ja he minua tarpeen tullen, mitään "konkreettista apua" en todellakaan kaipaa. Rahaako heidän pitäisi minulle antaa? No nyt tarkemmin muistellen olen saanut joskus jotain pikkutavaraa harrastuksiin liittyen mutta en ole ajatellut sen olevan niin merkityksellistä

AP käyttänyt termiä ymmärtämättä sitä. Tiedän paljon varakkaita ihmisiä, jotka eivät anna varallisuutensa näkyä. Haluavat näyttää ja elää vaatimattomasti. Mielestäni se on kunnioitettavaa ja kertoo terveestä arvomaailmasta, joka pohjautuu muuhun kuin materialismiin ja sillä pullisteluun. Koti voi olla linna mutta ei sitä tarvitse muille kehua ja näyttää. 

Tiedän toimeentulotuilla eläviä jotka ovat päinvastaisia. Pakko ostaa uusimmat vempaimet ja leuhkia niillä. Suomessa taitaa olla niin että mitä köyhempi niin sitä suurempi tarve esittää rikasta ja sama päinvastoin. Katsokaa Supercellin toimitusjohtajaa. Tienannut kärkiluokkaa ja silti kävelee ihan perusvaatteissa. Lisäksi iloinen ja rento mies vaikka voisi tärkeillä ja päteä joka hetki. Näistä tunnistaa oikean menestyjän ja luuserin.

Vierailija
3008/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

outo ilmiö kirjoitti:

Humble brag olisi suomennettuna vaikkapa piiloretostelua. Ehkä aloittaja koki, että kaverit koettavat retostella omalla taloudellisella järkevyydellään kun sanovat jotain rahanreikiä hölmöksi tuhlaavaisuudeksi.

Tosin ap oli aloituksessaan nyreissään lähinnä siitä, että kaverit eivät ostaneet heille ilmaista joulukinkkua ja jäätelöitä. Joten hyvin mahdollisesti hän vain käytti termiä, jonka merkitystä ei ihan ollut sisäistänyt.

Mene ja tiedä, tuntemattomia ovat ap:n ajatukset.

Vierailija
3009/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina vaan ihmeellisimpiä budjetointeja ilmaantuu.

Nämä ihmiset varmaan elävät pyhällä hengellä ja asuvat ilmaiseksi.

Perustoimeentulotuella eläessä yleensä asutaan ilmaiseksi kun Kela maksaa vuokran, sähkön ja veden.

Vastaavasti olisi ihan kiva, jos yksikin ”köyhä” (ja tämän köyhyyden sai nyt ihan itse määritellä) avaisi täällä oman budjettinsa ja kuukausittaisen menorakenteensa. Jos nämä muiden antavat ovat kerran vääristeltyjä, niin antakaa toki todellista dataa.

Johan tuolla avattiin

Vierailija
3010/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selviää AP:n aloituksesta. Budjetti suurempi kuin keskituloisella kun lokkeillaan yhteiskunnalta ja kavereilta. Jäätelötkin täytyy olla kalleinta sorttia kun muut maksaa.

Puolison ex opetti tämän lapsilleen. Aina pitää valita kalleinta, jos joku muu maksaa. Arvaatte, miten naurettavia annoksia ravintolassa tilattiin.

Vierailija
3011/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolison ex opetti tämän lapsilleen. Aina pitää valita kalleinta, jos joku muu maksaa. Arvaatte, miten naurettavia annoksia ravintolassa tilattiin.

Arvaan myös, että vähin erin ne ravintolareissut loppuivat. 🤠

Vierailija
3012/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustoimeentulotuella eläessä yleensä asutaan ilmaiseksi kun Kela maksaa vuokran, sähkön ja veden.

Vastaavasti olisi ihan kiva, jos yksikin ”köyhä” (ja tämän köyhyyden sai nyt ihan itse määritellä) avaisi täällä oman budjettinsa ja kuukausittaisen menorakenteensa. Jos nämä muiden antavat ovat kerran vääristeltyjä, niin antakaa toki todellista dataa.

Johan tuolla avattiin

Ei tässä kertonut kuin muutama tilanteeseensa tyytyväinen ja kaiken tarpeellisen omaava ihminen.

Tämä ketju kuitenkin oli täynnä päivittelyä siitä, miten on niin köyhää ettei rahat riitä edes pyykinpesuaineeseen tai 6 € hiivasienilääkkeeseen ilman että ruuasta pitää tinkiä. Ja että rikkaat ei vaan ymmärrä mitä se köyhyys on.

Ei todellakaan kukaan näistä raukoista, joilla ei rahat riitä ruokaan, ole suostunut avaamaan tilannettaan ja auttamaan hyväosaisia ymmärtämään.

Silloin sille hyväosaiselle tulee helposti mieleen, että ehkä sen koetun köyhyyden syy on jotain sellaista kuten joku ketjuun kirjoitti eli oma on elämäni ja omat osamaksuni.

Vierailija
3013/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan tuolla avattiin

Ei tässä kertonut kuin muutama tilanteeseensa tyytyväinen ja kaiken tarpeellisen omaava ihminen.

Tämä ketju kuitenkin oli täynnä päivittelyä siitä, miten on niin köyhää ettei rahat riitä edes pyykinpesuaineeseen tai 6 € hiivasienilääkkeeseen ilman että ruuasta pitää tinkiä. Ja että rikkaat ei vaan ymmärrä mitä se köyhyys on.

Ei todellakaan kukaan näistä raukoista, joilla ei rahat riitä ruokaan, ole suostunut avaamaan tilannettaan ja auttamaan hyväosaisia ymmärtämään.

Silloin sille hyväosaiselle tulee helposti mieleen, että ehkä sen koetun köyhyyden syy on jotain sellaista kuten joku ketjuun kirjoitti eli oma on elämäni ja omat osamaksuni.

Minä ainakin tunnustan, että minulla menee tuloihin nähden suhteettoman paljon terveydenhoitoon (tai pikemminkin sairauksien hoitoon) ja harrastuksiin. Joudun sitten tinkimään sen muusta ja joskus voi käydä niinkin, että sitä pesuainetta tms. ei ole varaa muutamaan päivään ostaa. Mutta nämä ovat omia valintojani tietenkin enkä valittele rahapulastani pitkin kyliä ja kartanoita.

Yleisesti ottaen tt-tuki on varmaan hyvinkin riittävä ihan mukavaankin elämään, jos ei ole mitään lainoja hoidettavana, on täysin terve, ei ole tarvetta tai kiinnostusta maksullisiin harrastuksiin ja muutenkin pitää suhteellisen vaatimattomasta elämästä. Eri asia on sitten, miten moni köyhä mahtuu tuohon joukkoon.

Vierailija
3014/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ihmisillä pakko esittää varakkaampaa kuin ollaankaan. Ulospäin näyttää varakkaalta ja kaikki rakennetaan velkojen varaan. Sitten ihmetellään kun rahaa on poltettu kaikkeen turhaan. Taustalla voi olla tarpeetonta digitaalista tavaraa tai tarpeettomia lomamatkoja. Sitten kun takaisinmaksu koittaa niin ulistaan ettei rahat riitä. Lyhytnäköistä ja typerää. 

Vierailija
3015/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaan myös, että vähin erin ne ravintolareissut loppuivat. 🤠

Sitten alkaa valitus kun ei ruokaakaan enää tarjota. Ei nähdä omaa osuutta taustalla. Jos olisi tyydytty kymmenen euron buffaan niin varmasti jokaisella kerralla olisi saatu monipuolisesti vatsa täyteen. Mutta pakko kuluttaa maksimoiden toisten rahoja. Rahahanat menevät nopeasti kiinni ja pysyvät kiinni. 

Vierailija
3016/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisia köyhiä on varmaan yksi tai muutama sadasta, joten on törkeää leimata kaikki köyhät tuollaisiksi.

Vierailija
3017/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan tuolla avattiin

Lainaus sivulta jotain:

Olen eri, mutta voin avata:

Tulot toimeentulotuki 504,06 euroa (Käteen jäävä osuus)

Menot useiden tutkintojen opintolainojen korot ja lyhennykset 480 euroa /kk

Olisiko hyviä vinkkejä?

Kenties opiskelemaan, seuraava tutkinto varmaan työllistää?

Vierailija
3018/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan tuolla avattiin

Minä ainakin tunnustan, että minulla menee tuloihin nähden suhteettoman paljon terveydenhoitoon (tai pikemminkin sairauksien hoitoon) ja harrastuksiin. Joudun sitten tinkimään sen muusta ja joskus voi käydä niinkin, että sitä pesuainetta tms. ei ole varaa muutamaan päivään ostaa. Mutta nämä ovat omia valintojani tietenkin enkä valittele rahapulastani pitkin kyliä ja kartanoita.

Yleisesti ottaen tt-tuki on varmaan hyvinkin riittävä ihan mukavaankin elämään, jos ei ole mitään lainoja hoidettavana, on täysin terve, ei ole tarvetta tai kiinnostusta maksullisiin harrastuksiin ja muutenkin pitää suhteellisen vaatimattomasta elämästä. Eri asia on sitten, miten moni köyhä mahtuu tuohon joukkoon.

Kiitos, jotain tällaista toivoin saavani vastaukseksi. 🌺 Haluatko vielä avata, mitä tuo terveydenhuolto pitää sisällään? Siis ostatko esimerkiksi jotain lisäravinteita tai vitamiineja, käytkö fysioterapeutilla tai jotain sellaista?

Vierailija
3019/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan tuolla avattiin

Lainaus sivulta jotain:

Olisiko hyviä vinkkejä?

Sullehan jo annettiin Kelan sivuilta hyvät ohjeet. Mutta ei vissiin kelvanneet?

Vierailija
3020/3075 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan tuolla avattiin

Lainaus sivulta jotain:

Olisiko hyviä vinkkejä?

Tulot: 24 000 € kuussa

Menot: hevostallin kulut 2 000 € kuussa

Oman jäähallin lainan lyhennys 21900 € kuussa

Vinkkejä? Jos ostaisin uuden hevosen, joka voittaa paljon rahaa? Meillä köyhillä niin raskasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan