Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti
Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".
Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.
Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.
Kommentit (3077)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella silmiä avaava ketju todellakin. Jos tätä ketjua lukiessa on joku asia käynyt selväksi, niin se että sossutukia maksetaan tässä maassa aivan liikaa ja niiden saajat ovat laiskoja, ahneita ja kiittämättömiä. Vai että pitää voida pitää useampaa suoratoistoa, ostella päivittäiset pullat kalliilla rahalla kaupan paistopisteestä, saada ties mitkä kodinkoneet kotiin kannettuna ja uutena ja ties mitä kaikkea, ja kaikki tämä vielä passattuna kuin Manulle illallinen, ja massiivisen verotaakan lisäksi työssäkäyvien pitäisi vielä ymmärtää kantaa laiskureille jouluruoat ja gourmet-jäätelöt suoraan kotiin, tai valitus ja pöyristyminen on taattu. Ja se, että ehdotetaan näiden "välttämättömien" menojen ("kyllä nyt liki kolmenkympin kuukausihinnan suoratoistopalvelut on ihan peruskamaa joka kuuluu ihan kaikille!") leikkaamista tai edes jonkun pienen osa-aikaisen työn (shock, horror!11!!) tekemistä, niin ulinan taso kohoaa aivan uskomattomiin sfääreihin. Tänäkin jouluna hairahdin antamaan rahojani erinäisiin "vähävaraisia" auttaviin tempauksiin, mutta kyllä tämän ketjun opit tulevat pysymään mielessä pitkään. Ja kyllä, todellakin odotan nöyrää kiitollisutta jokaiselta joka minun kovalla työllä ansaitsemillani veroeuroilla elää lokoisasti selkänahka sohvanpinnassa kiinni.
t. nettomaksaja
Sori, mutta onnistut kuulostamaan todella yksinkertaiselta ihmiseltä. Järkevää varmaan joidenkin trolliketjujen ja provojen perusteella a) menettää hermojaan, b) muodostaa käsitystään maailmasta.
Sääli kuitenkin, että hermoheikko köyhä lukiessaan tätä ketjua menettää viimeisenkin toiveensa tulla osaksi yhteiskuntaa koskaan. Viha köyhiä kohtaan on karmaisevaa tässä ketjussa. Aloitus on kuitenkin trolli ja sen perusteella on jatkettu köyhiin kohdistuvaa trollausta.
Ei tässä kukaan köyhiä vihaa, vaan velttoja Netflixaajia, jotka odottavat että ihmisoikeutena heille kannetaan kaikki eteen muiden työpanoksesta.
Kiitos loistavasta ideasta! Inhoan siivoamista ja ikkunanpesua. Nythän voin aina pyytää jonkun työttömän siivoojan tai muun työtä vailla olevan kätevän ihmisen meille. Minun ei ikinä tarvitse näitä hommia itse tehdä, kunhan vain keitän vaikka hernekeittoa ja leivon sämpylöitä ruoka-ajaksi.
Pyydän joka viikko eri ihmisen niin ei pääse kyllästymään samaan ruokaan. Voin tehdä ison pakastimen täyteen, ei tule minulle kalliiksi tämä diili.
Saavat monet työttömät jotain puuhastelua, ei siivous ammatti-ihmiselle tai muuten ahkeralle niin kovin raskasta voi olla. Siinä sivussa silittävät verhot ja miehen kauluspaidat, inhoan nimittäin silittämistäkin.
Pyykkikonehan surisee siinä myös sen kun tämä ihminen laittaa päälle ja puhtaat kuivumaan, pikku homma.
Köyhälle ei kelpaa kuin ilmaiseksi saatu, ja luksusta pitää olla. Ettei luulla köyhäksi :)
Mulle olisi kelvannut viikon ruuat parin tunnin työpanosta vastaan, etenkin jos rahat on noin loppu että kerjätä pitää, mutta ei yllätä että köyhälle ei käy. Jos köyhä olisi fiksu ja ahkera, ei hän pitkään mikään köyhä olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ehdotin työttömälle tutulle, että jos hän tekisi meille viikon meal-preppaukset, niin hän saisi siinä ohella saman menun omalle perheelle ja periaatteessa samalla vaivalla. Siis, että kävisi kaupassa ostamassa tarvikkeet, tekisi muutaman vuokaruoan, yhden keiton, pari salaattia, suolaisia muffinseja ja sämpylöitä ja pakkaisi/pakastaisi ja siistisi keittiön. Ajatuksena siis, että meidän auto ja keittiö käyttöön, että ei kulu kuin aikaa. Tällä henkilöllä oli keittiöalan kokemusta. Ei käynyt. Kuulosti työläältä. Ei siis ollut viikon ruokien arvoinen vaivannäkö. En kuitenkaan tarjoutunut maksamaan viikon ruokia ilman mitään vastapalvelusta. Varmaan huonosti tehty minulta.
Tässä oli selkeästi se, että tarjottu korvaus ei ollut hänelle tarpeeksi houkutteleva suhteessa vaivannäköön. Tuotahan ei voi rinnastaa työtarjoukseen, vaan naapuriapuaan, jossa vaihdetaan jokin palvelus päittäin. Ilmeisesti sinulle tuo olisi ollut hyvä diili, mutta hänelle ei. Sellaista se on sen naapuriavun kanssa - toiselle ei aina käy se, mitä itse ehdottaa.
Koko viikon ruokien teko toiselle perheelle on kyllä aika iso homma, ja on vaikea kuvitella, että kukaan olisi erityisen motivoitunut sellaista tekemään.
Niin, mistähän tämä voisi johtua. Siitä, että työtätekeviltä otetaan rahaa jotta voidaan maksaa tällaisille 'ei niin erityisen motivoituneille' kotona makaamisesta. Näin niin kuin esimerkiksi.
Ihan yhtä paljonhan yhteiskunta olisi edelleen joutunut hänelle maksamaan. Se, joka olisi hyötynyt eniten, olisi ollut se "kaveri" joka olisi saanut valmiina viikon ruuat perheelleen. Meidän yhteiskunnassa on ideana, että työstä maksetaan palkkaa, josta maksetaan verot, eikä kierretä sitä tuollaisilla epämääräisillä "puljailuilla", kuten ruokapalkalla.
Minusta tuo olisi ollut hyvä diili. Kuinka vaikeaa esim. parin vuokaruoan tekeminen on viikoksi, jos siitä saa itsellekin ruoat? Näin työssäkäyvänäkin voisin tarttua tuohon tarjoukseen, koska ruoka on kallista. Siinä säästyisi ruokalaskusta sanotaanko vaikka 50-100 euroa johonkin muuhun, esim. laskun maksamiseen tai säästöön. Veikkaan, että muitakin olisi, joiden mielestä tämä olisi ollut oikein mielekäs projekti, mutta ei köyhän, koska jottain tartteis taas ruveta tekemään ja netflixin sarjat menee ohi ja makoilemallakin pärjää.
Jotenkin tuo köyhän mielialana oleva pohjaton flegmaattisuus ja kaikesta kieltäytyminen saa tässä keskustelussa ihan naurettavia mittasuhteita ja on osoitus siitä, että sosiaalituet ovat liian korkealla tasolla. Jos esim. tuetut lomat ovat piikki auki all inclusive, eikä esim. normaalien ihmisten lomatkaan enää kelpaa, jossa itse pitää siivota mökki tai kokata ruoka, niin systeemi haisee. En halua olla rahoittamassa tällaista extravaganzaa verorahoillani. Mistä saataisiin puolue, joka aidosti haluaa palkita ahkeruudesta ja opiskelusta? Tuet pitäisi myös maksaa ainoastaan ruoka- tai vaatekuponkeina välttämättömiin tarvikkeisiin ja kodinhankinnat ensisijaisesti kierrätyskeskusten kautta.
Eihän siinä pyydetty paria vuokaruokaa, vaan koko viikon ruokia ja leivonnaisia. Kyllähän niiden tekemiseen menisi käytännössä koko päivä. Plus tavaroiden hakeminen kaupasta. Ei kai se nyt "vaikeaa" ole, mutta ei kai sillä henkilöllä vaan ollut mitään syytä tehdä sitä. Ehkä hänellä oli muuta tekemistä. Työhakemuksia, kodin siivousta, omia ruuanlaittoja, harrastuksia... mitä vaan. Kyllä ainakin mieluummin vaikka luen kirjaa ja kokkaan nopeasti omalle perheelle meidän toivoamiamme ruokia, kuin näkisin hirveästi vaivaa tekemällä ruokaa muille.
Miksi työttömän pitäisi olla erityisen aktiivinen juuri tämänsuuntaista puuhastelua kohtaan? Eihän tuo ole mitään työtä. Pointtihan koko työttömyysturvassa on se, että ollaan aktiivisia PALKKATYÖN suuntaan. Tai vaikka opiskelun. Mutta miksi työttömän pitäisi olla kauhean innostunut tekemään muiden puolesta kotitöitä tai muuta tuollaista puuhastelua?
En minä ainakaan pysty kotioloissa tekemään viikon ruokia ja leivonnaisia päivässä, niin kokki kuin olenkin. Sellainen vaatii jo kapasiteettia keittiöltäkin. Ehkä homma onnistuisi päivässä, jos kokki saisi päättää, mitä ruokia valmistaa, jotta uuni ja liedet riittäisivät. Se taas tarkottaisi lisää suunnittelutyötä, eikä palvelun "ostaja" saisi ehkä haluamiaan ruokia.
Tämä selittelyjen määrä on kyllä jotain ihan uskomatonta.. vai oikein lisää suunnittelutyötä missä järjestyksessä makkarasopan ja lihamakaronilaatikon laittaa tulille. Joo, kyllä nyt meni niin vaikeaksi, että tässä viikko menee sunnitellessa, ei kannata homma..
Menkää töihin. Muuta neuvoa ei tule.
No eikö se sitten kerro mitään, että toiset ne vaan pyytelee jatkuvasti autoa lainaan ja ruokarahaa myös? Ihan vastikkeetta pitäisi antaa, kun kerran on mistä antaa. Ja saajan ei tarvitse mitään asian eteen tehdä, ei ainakaan mitään vastapalveluksia?
Pyydä autoa lainaan —> saat, jos käyt samalla noutamassa tilatut ostokset kaupasta.
Pyydä ruokarahaa —> et saa rahaa, mutta saat viikon ruuat jos teet isomman satsin ruokaa niin, että maksaja saa myös samalla valmiit ruuat.
Mites tässä nyt sitten ois pitänyt toimia? Autoa lainaan pyytäessä auton omistaja antaa vielä satasen rahaa päälle? Ja ruokarahaa pyytäessä ei tarttee maksaa koskaan takaisin ja itse asiassa ota vielä tosta pari sataa ekstraa niin saat vielä kunnon viinit ruuan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
No eikö se sitten kerro mitään, että toiset ne vaan pyytelee jatkuvasti autoa lainaan ja ruokarahaa myös? Ihan vastikkeetta pitäisi antaa, kun kerran on mistä antaa. Ja saajan ei tarvitse mitään asian eteen tehdä, ei ainakaan mitään vastapalveluksia?
Pyydä autoa lainaan —> saat, jos käyt samalla noutamassa tilatut ostokset kaupasta.
Pyydä ruokarahaa —> et saa rahaa, mutta saat viikon ruuat jos teet isomman satsin ruokaa niin, että maksaja saa myös samalla valmiit ruuat.
Mites tässä nyt sitten ois pitänyt toimia? Autoa lainaan pyytäessä auton omistaja antaa vielä satasen rahaa päälle? Ja ruokarahaa pyytäessä ei tarttee maksaa koskaan takaisin ja itse asiassa ota vielä tosta pari sataa ekstraa niin saat vielä kunnon viinit ruuan kanssa?
Oikea toimintatapa olisi ollut:
Pyydä autoa lainaan -> en lainaa
Pyydä ruokarahaa -> en anna
Tuo, mitä sinä kuvailit, on ihan normaalia toimintaa tavallisille ihmisille. Lainataan kaverille autoa ja kaveri käy samalla reissulla hakemassa tilatut ostokset. Tai että it-hemmo korjaa jonkun tietokoneen ja se joku vie muutaman kerran it-hemmon lapsen oman lapsensa kanssa harratuspaikkaan. Tai joku hoitaa kaverin koiraa tämän ulkomaanreissun ajan ja vastaavasti koiranomistaja ottaa toisen lapset vaikka viikonlopuksi mökilleen. Tätä kutsutaan vastavuoroisuudeksi, mutta se onnistuu vain sellaisten kesken, joilla on halua vastavuoroisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vielä auton lainaaja huonolla mäihällä kolhii, sotkee tai kolaroi sen lainaamansa auton, ja voitte varmaan kuvitella, kuka senkin sitten maksaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo meal preppaus-juttu kuvastaa juuri sitä aliarvostavaa ajatusmaailmaa. Kun ihminen on työtön niin hänen tulisi aina kun joku sillä hetkellä paremmassa asemassa oleva, ainaki niin itse luulee, pyytää. Oli pyyntö sitten kuinka järjetön. Myöskään, vaikka moni täällä jeesusteleva työttömiä kauhisteleva, ei itse missään nimessä noihin samoihin pyyntöihin suostuisi.
Aloittaja kertoi, että tämä kokki oli työtön. Ei, että kokki olisi ollut nälkäinen tai vailla ruokaa. Miten hän sitten päätteli tai jotkut täällä, että voi voi olisi nyt tullut, olisi saanut syödä koko viikon samalla. Ei olisi tarvinnut olla nälissään.
Jo joku ammattilainen on työtön, oli hän sitten kokki, lääkäri, lakimies, puuseppä, kätilö jne. niin on todella alentavaa ja epäkohteliasta olettaa tai suoraan pyytää ja esittää hänen ammattinsa vuoksi tulevan tuttavillensa tekemään ammattinsa mukaisia palveluksia ruokapalkalla.
Se kertoo jotain jo pyytäjästäEri asia on jos kysyy voitko tulla tekemään sitä tai tätä ja sitten neuvotella YHDESSÄ mikä olisi sopiva korvaus. Pyytäjän yksipuolisesti päättämä korvaus on törkeä.
Ihmisarvo ei poistu ihmiseltä hänen ollessaan työtön.
Kohdelkaa heitä normaaleina ja tuntevina ihmisinä.
Nyt eletään aikaa v. 2021, nykyisin ei orjatyövoima ole käytössä.Ikävää keskeyttää vaahtoamisesi, mutta tuo mainittu työtön nimenomaan oli vailla ruokaa. Tai tarkemmin sanottuna ruokarahaa ja autonkin halusi lainaksi. Vastikkeettomasti toki.
Niin varmaan, uskonhan minä. 😁 Kas kun et tätä aloitukseen keksinyt laittaa. Kiva kun nyt muistit. Näitähän nämä työttömät köyhät ovat. Aina pyytelemässä ilmaiseksi. 😁
Joka tapauksessa, ahdingossa tai ei edes ahdinkossa olevaa ihmistä oli kuka hyvänsä ja ammatti mikä hyvänsä ei käytetä hyväksi.
Jos sinulla on hänelle työtä tarjota niin hyvä, mutta silloin maksat siitä myös työtään vastaavan palkan ta muun korvauksen. Et vain tarjoa yksipuolisesti neuvottelematta ruokapalkkaa.
Tämä oli asian ydin: asiallinen työtarjous ja korvaus on eri kuin omavaltaisesti itse päätetty riittämätön korvaus toisen ammattiin vedoten
Vierailija kirjoitti:
Tuo meal preppaus-juttu kuvastaa juuri sitä aliarvostavaa ajatusmaailmaa. Kun ihminen on työtön niin hänen tulisi aina kun joku sillä hetkellä paremmassa asemassa oleva, ainaki niin itse luulee, pyytää. Oli pyyntö sitten kuinka järjetön. Myöskään, vaikka moni täällä jeesusteleva työttömiä kauhisteleva, ei itse missään nimessä noihin samoihin pyyntöihin suostuisi.
Aloittaja kertoi, että tämä kokki oli työtön. Ei, että kokki olisi ollut nälkäinen tai vailla ruokaa. Miten hän sitten päätteli tai jotkut täällä, että voi voi olisi nyt tullut, olisi saanut syödä koko viikon samalla. Ei olisi tarvinnut olla nälissään.
Jo joku ammattilainen on työtön, oli hän sitten kokki, lääkäri, lakimies, puuseppä, kätilö jne. niin on todella alentavaa ja epäkohteliasta olettaa tai suoraan pyytää ja esittää hänen ammattinsa vuoksi tulevan tuttavillensa tekemään ammattinsa mukaisia palveluksia ruokapalkalla.
Se kertoo jotain jo pyytäjästäEri asia on jos kysyy voitko tulla tekemään sitä tai tätä ja sitten neuvotella YHDESSÄ mikä olisi sopiva korvaus. Pyytäjän yksipuolisesti päättämä korvaus on törkeä.
Nyt eletään aikaa v. 2021, nykyisin ei orjatyövoima ole käytössä.
No mitä ajatusmaailmaa edustaa se, että notkuu kotona napaa kaivamassa toisilta ihmisiltä otetuilla rahoilla ja lähinnä vittuilee ja vähättelee näille työssäkäyville jotka kaiken hyvinvoinnin tänne luo, että he antavat omastaan liian vähän? Itseltä ei saisi kuitenkaan edellyttää mitään vastineeksi näistä rahoista. Ei se ole mitään orjatyötä, että tarjoaa työtä josta voi kieltäytyä. Jokainen tietysti elää juuri sellaista elämää omilla rahoillaan kun haluaa. Silloin kun eletään toisten rahoilla, niin kannattaisi vähän miettiä mitä sieltä suustaan päästää
Vierailija kirjoitti:
Kiitos loistavasta ideasta! Inhoan siivoamista ja ikkunanpesua. Nythän voin aina pyytää jonkun työttömän siivoojan tai muun työtä vailla olevan kätevän ihmisen meille. Minun ei ikinä tarvitse näitä hommia itse tehdä, kunhan vain keitän vaikka hernekeittoa ja leivon sämpylöitä ruoka-ajaksi.
Pyydän joka viikko eri ihmisen niin ei pääse kyllästymään samaan ruokaan. Voin tehdä ison pakastimen täyteen, ei tule minulle kalliiksi tämä diili.
Saavat monet työttömät jotain puuhastelua, ei siivous ammatti-ihmiselle tai muuten ahkeralle niin kovin raskasta voi olla. Siinä sivussa silittävät verhot ja miehen kauluspaidat, inhoan nimittäin silittämistäkin.
Pyykkikonehan surisee siinä myös sen kun tämä ihminen laittaa päälle ja puhtaat kuivumaan, pikku homma.
Teepä tosiaan noin aina kun joku työtön tulee ovellesi mankumaan ruokarahaa ja autoa lainaan.
Mikä ongelma tälle 'meal preppaajalle' sitten olisi itse laittaa sapuskat, kun se kerran on niin helppoa ja nopeaa? Joku täällä tekaisee kuuden päivän safkat tunnissa. Mihin sitä kokkia tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt eletään aikaa v. 2021, nykyisin ei orjatyövoima ole käytössä.Ikävää keskeyttää vaahtoamisesi, mutta tuo mainittu työtön nimenomaan oli vailla ruokaa. Tai tarkemmin sanottuna ruokarahaa ja autonkin halusi lainaksi. Vastikkeettomasti toki.
Niin varmaan, uskonhan minä. 😁 Kas kun et tätä aloitukseen keksinyt laittaa. Kiva kun nyt muistit. Näitähän nämä työttömät köyhät ovat. Aina pyytelemässä ilmaiseksi. 😁
Joka tapauksessa, ahdingossa tai ei edes ahdinkossa olevaa ihmistä oli kuka hyvänsä ja ammatti mikä hyvänsä ei käytetä hyväksi.
Jos sinulla on hänelle työtä tarjota niin hyvä, mutta silloin maksat siitä myös työtään vastaavan palkan ta muun korvauksen. Et vain tarjoa yksipuolisesti neuvottelematta ruokapalkkaa.
Tämä oli asian ydin: asiallinen työtarjous ja korvaus on eri kuin omavaltaisesti itse päätetty riittämätön korvaus toisen ammattiin vedoten
Mä taas katson asiaa vähän toisesta näkökulmasta. Ajattelen siten, että toinen tarjoaa homman tietyllä korvauksella. Se, jolle hommaa tarjotaan, voi tietenkin kieltäytyä. Ei läheskään kaikissa työpaikoissakaan voi neuvotella palkastaan vaan tietystä hommasta maksetaan tiettyä palkkaa ja sekin on "ota tai jätä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuin tuosta meal preppaus-jutusta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma tälle 'meal preppaajalle' sitten olisi itse laittaa sapuskat, kun se kerran on niin helppoa ja nopeaa? Joku täällä tekaisee kuuden päivän safkat tunnissa. Mihin sitä kokkia tarvitaan?
Hän halusi vastapalveluksen, kun työtön tuttu pyysi rahaa. Eihän se tavatonta ole, rahan vaihtaminen palvelukseen. Harvinaisempaa on antaa rahaa ilman palvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt eletään aikaa v. 2021, nykyisin ei orjatyövoima ole käytössä.Mutta mitenkäs se sitten onnistuu, kun työssäkäyvää IT-ammattilaista pyydetään aina vähän väliä korjaamaan jonkun tietokonetta, tai auttamaan jossain ihan pikkujutussa, kun kone ei toimi jne. Hyvä jos saa kahvikupillisen vaivanpalkkaa. Sama juttu töissäkäyviltä kampaajilta yms, jos vähän nipsaset tuosta, kun sulta se käy niin näppärästi jne. Mutta TYÖTÖNTÄ ei saa pyytää tekemään mitään, koska hänen aikansa on pyhää.
Jaa, mä oon työkyvyttömyyseläkkeellä ja maksoin viisikymppiä puolen tunnin hommasta it-ammattilaiselle, oli pakko kun en itse osannut. Arvostan omaa aikaani, mutta myös muiden. En usko, että kukaan ilahtuu näistä pyynnöistä työpäivän päälle lähteä rassailemaan koneita. Keitin vielä kahvitkin ja tarjosin piirakkaa ja voileipiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ehdotin työttömälle tutulle, että jos hän tekisi meille viikon meal-preppaukset, niin hän saisi siinä ohella saman menun omalle perheelle ja periaatteessa samalla vaivalla. Siis, että kävisi kaupassa ostamassa tarvikkeet, tekisi muutaman vuokaruoan, yhden keiton, pari salaattia, suolaisia muffinseja ja sämpylöitä ja pakkaisi/pakastaisi ja siistisi keittiön. Ajatuksena siis, että meidän auto ja keittiö käyttöön, että ei kulu kuin aikaa. Tällä henkilöllä oli keittiöalan kokemusta. Ei käynyt. Kuulosti työläältä. Ei siis ollut viikon ruokien arvoinen vaivannäkö. En kuitenkaan tarjoutunut maksamaan viikon ruokia ilman mitään vastapalvelusta. Varmaan huonosti tehty minulta.
Tässä oli selkeästi se, että tarjottu korvaus ei ollut hänelle tarpeeksi houkutteleva suhteessa vaivannäköön. Tuotahan ei voi rinnastaa työtarjoukseen, vaan naapuriapuaan, jossa vaihdetaan jokin palvelus päittäin. Ilmeisesti sinulle tuo olisi ollut hyvä diili, mutta hänelle ei. Sellaista se on sen naapuriavun kanssa - toiselle ei aina käy se, mitä itse ehdottaa.
Koko viikon ruokien teko toiselle perheelle on kyllä aika iso homma, ja on vaikea kuvitella, että kukaan olisi erityisen motivoitunut sellaista tekemään.
Niin, mistähän tämä voisi johtua. Siitä, että työtätekeviltä otetaan rahaa jotta voidaan maksaa tällaisille 'ei niin erityisen motivoituneille' kotona makaamisesta. Näin niin kuin esimerkiksi.
Ihan yhtä paljonhan yhteiskunta olisi edelleen joutunut hänelle maksamaan. Se, joka olisi hyötynyt eniten, olisi ollut se "kaveri" joka olisi saanut valmiina viikon ruuat perheelleen. Meidän yhteiskunnassa on ideana, että työstä maksetaan palkkaa, josta maksetaan verot, eikä kierretä sitä tuollaisilla epämääräisillä "puljailuilla", kuten ruokapalkalla.
Minusta tuo olisi ollut hyvä diili. Kuinka vaikeaa esim. parin vuokaruoan tekeminen on viikoksi, jos siitä saa itsellekin ruoat? Näin työssäkäyvänäkin voisin tarttua tuohon tarjoukseen, koska ruoka on kallista. Siinä säästyisi ruokalaskusta sanotaanko vaikka 50-100 euroa johonkin muuhun, esim. laskun maksamiseen tai säästöön. Veikkaan, että muitakin olisi, joiden mielestä tämä olisi ollut oikein mielekäs projekti, mutta ei köyhän, koska jottain tartteis taas ruveta tekemään ja netflixin sarjat menee ohi ja makoilemallakin pärjää.
Jotenkin tuo köyhän mielialana oleva pohjaton flegmaattisuus ja kaikesta kieltäytyminen saa tässä keskustelussa ihan naurettavia mittasuhteita ja on osoitus siitä, että sosiaalituet ovat liian korkealla tasolla. Jos esim. tuetut lomat ovat piikki auki all inclusive, eikä esim. normaalien ihmisten lomatkaan enää kelpaa, jossa itse pitää siivota mökki tai kokata ruoka, niin systeemi haisee. En halua olla rahoittamassa tällaista extravaganzaa verorahoillani. Mistä saataisiin puolue, joka aidosti haluaa palkita ahkeruudesta ja opiskelusta? Tuet pitäisi myös maksaa ainoastaan ruoka- tai vaatekuponkeina välttämättömiin tarvikkeisiin ja kodinhankinnat ensisijaisesti kierrätyskeskusten kautta.
Eihän siinä pyydetty paria vuokaruokaa, vaan koko viikon ruokia ja leivonnaisia. Kyllähän niiden tekemiseen menisi käytännössä koko päivä. Plus tavaroiden hakeminen kaupasta. Ei kai se nyt "vaikeaa" ole, mutta ei kai sillä henkilöllä vaan ollut mitään syytä tehdä sitä. Ehkä hänellä oli muuta tekemistä. Työhakemuksia, kodin siivousta, omia ruuanlaittoja, harrastuksia... mitä vaan. Kyllä ainakin mieluummin vaikka luen kirjaa ja kokkaan nopeasti omalle perheelle meidän toivoamiamme ruokia, kuin näkisin hirveästi vaivaa tekemällä ruokaa muille.
Miksi työttömän pitäisi olla erityisen aktiivinen juuri tämänsuuntaista puuhastelua kohtaan? Eihän tuo ole mitään työtä. Pointtihan koko työttömyysturvassa on se, että ollaan aktiivisia PALKKATYÖN suuntaan. Tai vaikka opiskelun. Mutta miksi työttömän pitäisi olla kauhean innostunut tekemään muiden puolesta kotitöitä tai muuta tuollaista puuhastelua?
En minä ainakaan pysty kotioloissa tekemään viikon ruokia ja leivonnaisia päivässä, niin kokki kuin olenkin. Sellainen vaatii jo kapasiteettia keittiöltäkin. Ehkä homma onnistuisi päivässä, jos kokki saisi päättää, mitä ruokia valmistaa, jotta uuni ja liedet riittäisivät. Se taas tarkottaisi lisää suunnittelutyötä, eikä palvelun "ostaja" saisi ehkä haluamiaan ruokia.
Tämä selittelyjen määrä on kyllä jotain ihan uskomatonta.. vai oikein lisää suunnittelutyötä missä järjestyksessä makkarasopan ja lihamakaronilaatikon laittaa tulille. Joo, kyllä nyt meni niin vaikeaksi, että tässä viikko menee sunnitellessa, ei kannata homma..
Tämä. Itse olen kädetön kokki ja teen kyllä viikon ruuat monesti sunnuntaina ihan muutamassa tunnissa. Ei todellakaan vaadi ihan hirveästi- Osa uunissa, osa pannulla/kattilassa... Hyvin erikoista että täällä lytätään henkilö joka tarjosi "työtä" josta pienellä vaivalla tekijä olisi saanut itselleen viikon ruuat eli ainakin 100e hyötyä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Itse olen kädetön kokki ja teen kyllä viikon ruuat monesti sunnuntaina ihan muutamassa tunnissa. Ei todellakaan vaadi ihan hirveästi- Osa uunissa, osa pannulla/kattilassa... Hyvin erikoista että täällä lytätään henkilö joka tarjosi "työtä" josta pienellä vaivalla tekijä olisi saanut itselleen viikon ruuat eli ainakin 100e hyötyä...
Tässä on myös hyvä muistaa, että jos olisi antanut satasen rahana ja ko kokki olisi ollut toimeentulotukiasiakas, kokki olisi seuraavassa kuussa saanut satasen vähemmän toimeentulotukea. Kun saa korvauksen ruokana, saa toimeentulotukea ihan normaalisti.
Mä en ymmärrä, että miksi ei voi vain kieltäytyä. En mä ainakaan anna tai lainaa kenellekään mitään, jos en halua. Ystäville kyllä, mutta en tutuille, enkä ystävillekään jos koen, ettei se ole sillä hetkellä mahdollista.
Muiden keittiössä kokkaaminen on muuten rasittavaa hommaa. Kaikki on hukassa, uuni ja liedet erilaisia. "Miten tää mikro nyt toimii?" Voisin tuollaista tarjousta harkita, jos saisin tehdä ruoat kotonani ja saisin palkaksi vaikka sen viikon ruokarahat.
Olen samaa mieltä siitä, että tämän 'meal preppaajan' kannattaa käyttää jo olemassa olevia palveluja, joiden tekemisestä maksetaan palkat, verot ja sitä rataa. Esim. Feelia on hyvä. Työksi en tuollaista puuhaa kutsuisi. Työstä maksetaan palkka rahana ja siitä sivukulut. En myöskään usko, että yrittäjät innolla katselisivat sivusta tämänkaltaista pimeätä yritystoimintaa, jos sellainen yleistyisi. Aloittaja voi hankkia ruokansa ravintoloista, käyttää valmisruokia, kauppakassipalvelua, tilata valmiita ruokia kotiin, mahdollisuuksia on.