Musta tuli ihan himmailemalla KTM ja nyt ottaa päähän
Tuli mieleen tosta restonomikeskustelusta. Olen työelämässä kyllä, mutta koska en paneutunut laskikseen ja rahotukseen niin huuhaa "ammattilaisena" pidän itseäni. Tuntuu nolon vajaalta oma substanssiosaaminen.
Että järkeä vai ei, näissä meidän muka hienoissa ja korkeissa akateemisissa koulutuksissa? Vähän voisi tarkotusperäsesti miettiä, nyt minäkin tämmönen köökkipsykologiaan nojaavan johtamisen "asiantuntija", samoin kv-markkinoinnin. Heh ja hah.
Kommentit (34)
Web markkinoinnin osaajista on pulaa.
No juu, kauppiksen markkinointi oli kyllä ihan diibadaabaa... Itse laskentatoimen KTM, mutta päivääkään en ole tehnyt laskentatoimen hommia. Mutta ihan tyytyväinen siihen mihin olen 15 v uran aikana päätynyt. Töitä on ollut koko ajan.
No jo tuo itsekriittinen asenne näyttää että ajattelussanne on jotain akateemista.
Jos oman osaamisen laatu ärsyttää, eikös tuosta kannata lähteä hankkimaan sitä tuhdimpaa substanssiosaamista?
Oma kokemus puutteellisesta koulutuksesta voisi olla lähtökohta, jolle rakentaisi sitten sitä uskottavampaa kauppatieteellistä uraa. Mene ap vaikka opiskelemaan psykologiaa yliopistoon niin pääset pois köökkipsykologin uraltasi.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:22"]
Web markkinoinnin osaajista on pulaa.
[/quote]
Voi ollakin, mut en semmoisesta mitään ymmärrä, oon kato markkinoinnin maisteri, ööö...no ei vaiskaan, tutkinnon suorittamisesta on 15 vuotta aikaa. T: 2
Markkinointi ja johto nyt onkin höpöä.
Oikeastaan koko KTM on aika turha, niitä valmistuu niin monesta koulusta kuten Oulusta.
Työkokemuksella osaaminen vasta kunnolla hankitaan. Opiskelu antaa vain tietyntyyppisen pohjan ja näkökulman maailmaan.
Eräs markkinointi pääaineena KTM:ksi valmistunut mies kertoi, että hän oli suorittanut opintonsa rimaa hipoen. Kaikki muut aineet arvosanalla tyydyttävä paitsi pääaine markkinointi arvosanalla hyvä. Gradusta approbatur. Aina oli kuulemma töitä riittänyt. Työnantajat eivät olleet olleet ollenkaan kiinnostuneita arvosanoista. Itse kuuntelin aika tyrmistyneenä, koska olen pitänyt hyviä tietoja ihan miniminä, mieluummin erinomaiset tai nykyisin vähintään kiitettävät tiedot pitää olla. Kun kuuntelin miestä, ajattelin, että ehkä kauppatieteissä ja juuri markkinoinnissa tiedoilla ei ole niin väliä, vaan ihmisen persoonallisuus ratkaisee niissä töissä.
Mutta aloittajalle. Ainahan voi opiskella lisää. Aikaa on loppuelämä.
Tutkinto on vain tutkinto. Ei syytä hävetä :)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:36"]
Eräs markkinointi pääaineena KTM:ksi valmistunut mies kertoi, että hän oli suorittanut opintonsa rimaa hipoen. Kaikki muut aineet arvosanalla tyydyttävä paitsi pääaine markkinointi arvosanalla hyvä. Gradusta approbatur. Aina oli kuulemma töitä riittänyt. Työnantajat eivät olleet olleet ollenkaan kiinnostuneita arvosanoista. Itse kuuntelin aika tyrmistyneenä, koska olen pitänyt hyviä tietoja ihan miniminä, mieluummin erinomaiset tai nykyisin vähintään kiitettävät tiedot pitää olla. Kun kuuntelin miestä, ajattelin, että ehkä kauppatieteissä ja juuri markkinoinnissa tiedoilla ei ole niin väliä, vaan ihmisen persoonallisuus ratkaisee niissä töissä.
[/quote]
Riippuu varmaan siitä, koska hakee töitä..
Jotenkin tuntuu, että monilla tämän palstan kirjoittajilla on vähän turhankin korkeat odotukset siitä, kuinka paljon tietoa ja osaamista pitäisi pelkällä tutkinnon suorittamisella saavuttaa. Tutkinto on kuitenkin vain pohja tietyllä alalla työskentelylle. Sen arvon usein ymmärtää vasta myöhemmin. Jo pelkästään "akateemisen myllyn" läpikäyminen opettaa monenlaista: kriittisyyttä, kykyä tiedonhakuun, välineitä ajatteluun, kykyä hallita isoja kokonaisuuksia, kykyä erottaa olennainen epäolennaisesta jne. Sen päälle tulee sitten omaan alaan liittyvä osaaminen, joka todellisuudessa syntyy vasta nivomalla työelämässä hankittu tietotaito opiskelemalla syntyneeseen osaamiseen.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:44"]
[/quote]
[/quote]
Koska hakee töitä? Tarkoitatko työmarkkinatilannetta? Eli esim. nyt huonoilla papereilla ei töitä niinkään heruisi? Saattaa tietysti vaikuttaa lamassa enemmän nuo arvosanat, mutta epäilen, että kaupan aloilla persoona ratkaisee enemmän kuin jollakin muulla alalla.
Tutkintopaperi ei kenellekään tarjoa muuta kun mahdollisuuksia. Kyllä joka duunissa pitää sitten pärjätä terveellä järjellä ja kyvyllä+halulla oppia ja tulla paremmaksi tekemässään duunissa. Toki perustietojen vaje aiheuttaa sen, että mikäki näitä taitoja duunissa erityisesti tarvitaan on kouluajan lusmuilut auttamatta ohi ;D
Itsellä vielä kesken tämä johtamisen ktm-koulutus, mutta samat ajatukset. Olen ajatellut, että jos en muuta ole oppinut niin ainakin tekemään töitä ihan perhanasti ja organisoimaan olemalla työelämässä, yliopistossa ja pääosin lapseni kanssa kahden.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:44"]
[/quote]
[/quote]
Koska hakee töitä? Tarkoitatko työmarkkinatilannetta? Eli esim. nyt huonoilla papereilla ei töitä niinkään heruisi? Saattaa tietysti vaikuttaa lamassa enemmän nuo arvosanat, mutta epäilen, että kaupan aloilla persoona ratkaisee enemmän kuin jollakin muulla alalla.
[/quote]
Miksi aina takerrutaan tähän arvosana-asiaan kun mietitään työllistymistä? Työnhaussa merkitsevät lähes alalla kuin alalla paljon enemmän aikaisempi työkokemus, ihmisen antama vaikutelma ja vaikutus ylipäänsä sekä ennen kaikkea suhteet.
Ei kannata luulla, että maailma ja itse on valmis siinä kohtaa kun valmistuu. Se on vasta ajokortti työelämään. Kova osaaminen hankitaan vasta työelämässä ja pitää olla valmis oppimaan ja kehittymään koko ajan, jos haluaa oikeasti kehittyä asiantuntijaksi omalla alallaan. Jos opiskelu on mennyt "himmaillen"; niin viimeistään työelämässä nämä himmailijat jäävät jalkoihin tai työttömiksi, jos luuli, että se "riitti" kun valmistui jostain koulusta.
Olihan se vähän noloa, kun Hjalliksen Diilissä se yksi KTM ei tiennyt käyttökatteen ja myyntikatteen eroa. Se rinnastuu siihen, että lääkäri ei tietäisi peräsuolen ja umpisuolen eroa.
Miksi ette ottaneet rahoitusta pääaineeksi? Serkku opiskelee neljättä vuotta, töissä toista vuotta (vakitöissä) ja väittää, että ei tule olemaan mitään ongelmia työnsaannin kanssa, koska valitsi oikean pääaineen. Tosin se ei taida ihmeemmin himmailla.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Varmaan tarkoitti sitä, että vaikka on loppuelämä aikaa opiskella lisää, niin esim. 10 vuoden päästä tehtävä opiskelu ei auta saamaan työpaikkaa, jota hakee nyt.
Mulla sama! En ole saanut KTM -tutkinnolla minkäänlaista työpaikkaa, pikemminkin se on haitannut työllistymistä. Markkinointi (ei edes kv) pääaineena, ihan täyttä tuubaa...