Musta tuli ihan himmailemalla KTM ja nyt ottaa päähän
Tuli mieleen tosta restonomikeskustelusta. Olen työelämässä kyllä, mutta koska en paneutunut laskikseen ja rahotukseen niin huuhaa "ammattilaisena" pidän itseäni. Tuntuu nolon vajaalta oma substanssiosaaminen.
Että järkeä vai ei, näissä meidän muka hienoissa ja korkeissa akateemisissa koulutuksissa? Vähän voisi tarkotusperäsesti miettiä, nyt minäkin tämmönen köökkipsykologiaan nojaavan johtamisen "asiantuntija", samoin kv-markkinoinnin. Heh ja hah.
Kommentit (34)
Tuo Johtaminen on melko turha oppiaine pääaineena nuorelle perustutkinto-opiakelijalle, joitakin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Esim. HR-alalla se saattaisi olla soveltuva pohja.
Käykää ensin työelämässä viettämässä hyvän aikaa ja sen jälkeen vasta alkaa saada irti tuosta johtamisestakin jotakin substanssia, kun on kokemusta ja kaikupohjaa, mihin verrata ja suhteuttaa.
Tosin tehkää se työn ohessa, sillä esim. työttömyyden johdosta päätoimiseksi opiskelijaksi heittäytyminen ei juurikaan johda minnekään, työmarkkinoiden logiikan mukaan työtön on työtön, vaikka mitä opiskelisi.
Tutkimustedon mukaan näyttäisi myös siltä, että opiskelu vanhempana, etenkin vanhempana työttömänä on sinänsä kyllä hyvä harrastus, mutta töiden saanti ei sillä parane.
Työelämässä uuden työpaikan saanti edellyttää useimmiten loogisesti etenevää työuraa, suhteita, oikeita kohtaamisia, ja sattumaakin. Sillä, mitä itse koet osaavasti tai olevasi osaamatta, ei ole juurikaan merkitystä.
Suurin virhe, minkä voit tehdä, on putoaminen pitkäaikaistyöttömäksi ihan mistä tahansa syystä.
Ehkä vähän off topic: Onneksi myös introvertti ihminen voi pärjätä nykyajan työelämässä. Opiskelin pääaineena laskentatoimea ja sivuaineena yritysjuridiikkaa. Tein kovasti töitä opiskelujen eteen ja sain hyviä arvosanoja. Sain töitä, ja nykyään minulla on vakituinen ja laaja-alainen asiantuntijatyö taloushallinnossa. Sosiaalisuudessa ja ulospäinsuuntautuneisuudessa olevia puutteitani onnistuin kompensoimaan kovalla opiskelulla ja työllä - ja nyt olen osaamiseni kautta arvostettu.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 10:36"]
Eräs markkinointi pääaineena KTM:ksi valmistunut mies kertoi, että hän oli suorittanut opintonsa rimaa hipoen. Kaikki muut aineet arvosanalla tyydyttävä paitsi pääaine markkinointi arvosanalla hyvä. Gradusta approbatur. Aina oli kuulemma töitä riittänyt. Työnantajat eivät olleet olleet ollenkaan kiinnostuneita arvosanoista. Itse kuuntelin aika tyrmistyneenä, koska olen pitänyt hyviä tietoja ihan miniminä, mieluummin erinomaiset tai nykyisin vähintään kiitettävät tiedot pitää olla. Kun kuuntelin miestä, ajattelin, että ehkä kauppatieteissä ja juuri markkinoinnissa tiedoilla ei ole niin väliä, vaan ihmisen persoonallisuus ratkaisee niissä töissä.
Mutta aloittajalle. Ainahan voi opiskella lisää. Aikaa on loppuelämä.
[/quote]
Riippuu varmaan siitä, koska hakee töitä..
[/quote]
Koska hakee töitä? Tarkoitatko työmarkkinatilannetta? Eli esim. nyt huonoilla papereilla ei töitä niinkään heruisi? Saattaa tietysti vaikuttaa lamassa enemmän nuo arvosanat, mutta epäilen, että kaupan aloilla persoona ratkaisee enemmän kuin jollakin muulla alalla.
[/quote]
Niin, taloustilannetta. Nousukaudella työllistyi helposti huonommilla papereilla ja eväillä kuin nyt. Miten tuota nyt ei voi tajuta.
Olen harkinnut kauppakorkeaan hakemista, joten haluaisiko joku vähän avata eri pääainevaihtoehtoja, millaisiin hommiin työllistyy, mikä on järkevin ja kannattavin jne.?
Olen ulospäinsuuntautunut. Millä voisin kompensoida sisäänpäinkääntyneisyydessäni olevia puutteita?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 12:59"]
Olen ulospäinsuuntautunut. Millä voisin kompensoida sisäänpäinkääntyneisyydessäni olevia puutteita?
[/quote]
Täh?
Tähän viittasin:
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:53"]
Ehkä vähän off topic: Onneksi myös introvertti ihminen voi pärjätä nykyajan työelämässä. Opiskelin pääaineena laskentatoimea ja sivuaineena yritysjuridiikkaa. Tein kovasti töitä opiskelujen eteen ja sain hyviä arvosanoja. Sain töitä, ja nykyään minulla on vakituinen ja laaja-alainen asiantuntijatyö taloushallinnossa. Sosiaalisuudessa ja ulospäinsuuntautuneisuudessa olevia puutteitani onnistuin kompensoimaan kovalla opiskelulla ja työllä - ja nyt olen osaamiseni kautta arvostettu.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 12:59"]
[/quote]
Täh?
[/quote]
Ilmeisesti introvertti-wannabe :D
Laskentatoimi on hyvä valinta. Itse pääsin kirjanpitäjäksi. Jos jaksaa tehdä kovasti töitä/on lahjakas/ei tosi introvertti voi päästä vaikka talousjohtajaksi.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 13:59"]
Laskentatoimi on hyvä valinta. Itse pääsin kirjanpitäjäksi. Jos jaksaa tehdä kovasti töitä/on lahjakas/ei tosi introvertti voi päästä vaikka talousjohtajaksi.
[/quote]
Mitäää, ai KTM kirjanpitäjänä? Edes tradenomit ei noita hommia yleensä päätyönänsä tee, merkonomitason juttuja.
Mieheni on ins. ja ekonomi, markkinointi. Pitää ekonomin koulutusta pilipalikoulutuksena. Sitä vastoin pitää ins.koulutustaan arvossa. Toki opiskeli silloin kun ins.koulutukseen yksi kymmenestä
. Nythän perähikiöiden kouluihin otetaan jokainen joka kävelee ovesta sisään. Mutta eivät sieltä ulos kun eivät pärjää..
Mieheni on ins. ja ekonomi, markkinointi. Pitää ekonomin koulutusta pilipalikoulutuksena. Sitä vastoin pitää ins.koulutustaan arvossa. Toki opiskeli silloin kun ins.koulutukseen yksi kymmenestä
. Nythän perähikiöiden kouluihin otetaan jokainen joka kävelee ovesta sisään. Mutta eivät sieltä ulos kun eivät pärjää..
Ei kannata lähteä opiskelemaan markkinointia, jos ei ymmärrä mitä markkinoinnin parissa työskentelevältä vaaditaa. Tarkoitan että pitää olla myös sellainen henkilö luonteeltaan. Markkinoinnin alalla ei vain teoriat aita, vaan henkilön pitää olla itsekin myyvä ja innovatiivinen. Koko sielu mukana. Silloin tuo koulutus tuo hyviä työpaikkoja. Pitäisi ehdottomasti olla myös joku soveltuvuustesti ennen kuin pääsee opiskelemaan.