Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö vieraan lapsen puheeseen vastata?

Vierailija
31.05.2014 |

Anteeksi, otsikko on tönkkö. Mutta mitä mieltä olette, jos esim. kaupassa täysin vieras lapsi tulee puhumaan, kyselemään nimeä tai kysyy vaikka että miksi sinulla on tuollaiset vaatteet/hiukset/näppylä naamassa niin pitääkö tuohon vastata? Itse en osaa olla yhtään lasten kanssa ja kiusaannun tuollaisessa tilanteessa enkä vastaa mitään. Miten itse reagoit?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vastaan lapsellekin, ihan siinä missä muillekin ihmisille. Se on normaalia sosiaalista kanssakäymistä. Esim. "Miks sulla on tollaset vaatteet?" "Nää tuli kotoa lähtiessä puettua."

Vierailija
2/13 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat ihmisiä. Jos ihminen puhuttelee sinua, on hyvätapaista vastata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pelkään myös tuollaisia tilanteita, vaikka itsellänikin on jo lapsia.

Minulla on lisäksi kuulon alenema ja en aina ymmärrä/kuule jos joku lapsi puhuu sivusta että se puhuu juuri minulle, enkä ole varma mitä se sanoi. Sitten kuuluu aina "eksä osaa puhua" tai "hei kuuro" yms. ja sitten ei enää kehtaa pyytää toistamaan.

Vierailija
4/13 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vieras aikuinen tulee juttelemaan sulle, niin et varmaan vastaa sillekään?

Tajuan sua. Olin itse ennen huono lasten kanssa, kunnes sain omia lapsia. Anna lapsen johdattaa keskustelua ja jos lapsi kysyy liian vaikeaa tai jotain, mihin et halua vastata, kysy lapselta mitä mieltä hän itse on. Hymyile. Ei sen vaikeampaa.

Vierailija
5/13 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän siihen voi vastata aivan kuten muillekin ihmisille. Sano vaikka että "Minun nimeni on Maija ja nyt minun pitää kuule mennä tuonne maitohyllylle, heippa!". Tai että "Minulla on nämä vaatteet/hiukset koska tykkään niistä" tai selität että joskus aikuisille tulee näppylöitä mutta ne paranee. Sanot jotain lyhyttä ja ytimekästä ja sitten päätät jutun selkeästi sanomalla vaikka että menepäs etsimään äitisi tai että sinun pitää mennä ja sitten vilkutat. 

Vierailija
6/13 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö vieraan aikuisen puheeseen vastata?

Vierailija
7/13 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ne ovat hauskoja. Vastaan aina. 

Vierailija
8/13 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tapauksessa on etiketin mukaista juosta pakoon niin kovaa kuin ehtii, sillä mitä tahansa voi tapahtua, kun vieras lapsi tulee juttelemaan. Se on vaarallista!

Vierailija
9/13 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jo äiti opetti, että tuntemattomille, vieraille lapsille ei missään nimessä saa puhua! Äikkiä vaan karkuun.

Vierailija
10/13 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löydätkö ap itse syitä olla vastaamatta? Miten käytännössä toimit tilanteessa, jossa et vastaa?

Vierailija
11/13 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jos asiallisesti kysyy jotain, tai näen että lapsella on selkeästi hätä jossain.

Huuteleville/pilaileville/ilkeileville en vastaa.

Vierailija
12/13 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla muita as-piirteitä ap?

Vierailija
13/13 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoja kommentteja. Only in Finland. Eikös yleensä ihmisille vastata, jos he jotain kysyvät? Ihmeellisen ihmispelkoista porukkaa täällä on nähtävästi. Itse olen ns. ujo ja omasta mielestäni hiljainen hissukka, mutta kyllä mä voin kohteliaasti vastata, jos joku puhuu mulle, oli se sitten kuka vain. Mun mielestäni ainakin täällä Helsingissä on tapana vastata ihan asiallisesti ja ystävällisesti takaisin, jos joku juttelee jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän