Peruskoulun alaluokilla päteminen ei kerro miten lapsi menestyy aikuisena
Tai edes lukiossa. Huippuarvosanoja saavista tytöistä tulee kaupankassoja ja lähäreitä. Tunnollisuutta ei aina palkita.
Kommentit (40)
Pätee? Alakoululainen? Eivät mitään päde. Eivät edes alimmilla luokilla ymmärrä, mitä on päteminen. Mieti ap nyt vähän.
Ja tämä pitää jollekulle vielä erikseen kertoa?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 12:52"]
[/quote]
Yllättävän monelle. Itse olen ylläasteelta suht hyvällä keskiarvolla päässyt, lukion käynyt, tunnollinen tyttö, josta tuli aikuisena kaupan täti (esimiesasemassa mutta kuitenkin). Mun mies sen sijaan pääsi yläasteella ruotsista läpi koska ope "ei enää halunnut katsella sen naamaa". Suurin osa numeroista 6 tai 7. Yläasteen jälkeen kävi raksapuolen 2 vuotta. Tällä hetkellä tekee helvetisti töitä myös esimiesasemassa, työnantaja yrittää patistella jatko-opintoihin mutta ei halua koska suunnittelee oman yrityksen perustamista. Arvatkaapa moniko on sanonut ettei olisi ikinä uskonut että siitä "raggarista" vielä ihminen tulee?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 12:52"]
[/quote]
Yllättävän monelle. Itse olen ylläasteelta suht hyvällä keskiarvolla päässyt, lukion käynyt, tunnollinen tyttö, josta tuli aikuisena kaupan täti (esimiesasemassa mutta kuitenkin). Mun mies sen sijaan pääsi yläasteella ruotsista läpi koska ope "ei enää halunnut katsella sen naamaa". Suurin osa numeroista 6 tai 7. Yläasteen jälkeen kävi raksapuolen 2 vuotta. Tällä hetkellä tekee helvetisti töitä myös esimiesasemassa, työnantaja yrittää patistella jatko-opintoihin mutta ei halua koska suunnittelee oman yrityksen perustamista. Arvatkaapa moniko on sanonut ettei olisi ikinä uskonut että siitä "raggarista" vielä ihminen tulee?
[/quote]
Lisään vielä että mies itse on sanonut että ärsytti ne typerät tehtävät mitä koulussa oli, eikä kiinnostanut opiskella. Esim. matematiikassa opittuja asioita kuitenkin osaa soveltaa työssään, eli on ne oppinut. Mulle itselleni ei esim. pythagoraan lause sano yhtään mitään. =)
Niin ja en ole ap.
-3-
TUTKIMUSTEN mukaan huono koulumenestys korreloi masennuksen ja syrjäytymisen kanssa. Tämä on fakta.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 13:25"]
TUTKIMUSTEN mukaan huono koulumenestys korreloi masennuksen ja syrjäytymisen kanssa. Tämä on fakta.
[/quote]
Varmasti suurimmalla osalla näin.
-3-
Sama huomio. Moni hikipinko nyt ihan perus-WT duunareita ja esim. yksi opettajien kanssa sukset aina ristissä ollut tyyppi nyt organisaatiossaan Suomen pääpomoja ja erittäin hienosti asiat hoitanut.
Oikeastiko jollekulle tulee yllätyksenä että ihmiset muuttuvat aikuistuessaan? Sitä paitsi yläasteella/lukiossa on todella helppo saada hyviä arvosanoja vaikkei olisi mitenkään erityisen lahjakas.
T. Viisi laudaturia kirjoittanut, nyt juristi
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 13:25"]TUTKIMUSTEN mukaan huono koulumenestys korreloi masennuksen ja syrjäytymisen kanssa. Tämä on fakta.
[/quote]
Ja rikollisuuden kanssa korreloi myös
Joo joo, tunnollisuutta ei koskaan arvosteta, ja tyttöhän on aina tunnollinen eikä lahjakas...
juuri näin. kaikki. joilla on huono koulumenestys alakoulussa, niin menestyvät erinomaisesti, mutta ne joilla on hyvä koulumenestys alakoulussa, niin heistä ulee elämäntapatyöttömiä kaikista.
Ap on oikeassa. Itse olin esim. koko ala-asteen luokkani/ vuosiasteeni paras, ja vielä ihan yrittämättä. En edes päntännyt kokeisiin, silti tuli kymppejä ja stipendi joka lukuvuosi.
Nykyään olen työtön, kouluttamaton, syrjäytynyt ja masentunut hylkiö.
Kun muistelen omia peruskouluaikojani, niin kyllä ne, jotka olivat hyviä koulussa silloin, ovat opiskelleet itsensä pitkälle ja taas ne, joilla koulumenestys huonoa tai keskitasoa, ovat pääsääntöisesti jättäneet opinnot kesken tai ovat amis-tasoisen koulutuksen suorittaneet.
Kympin oppilaita ala-asteella, tänään lääkäreitä. Näin meidän koulusta.
Poikkeuksia varmaan on, mutta jos perustaitoja (esim. kertotaulu) ei opi alakoulun puolella, niin jossain vaiheessa pitää kiriä ja opiskella se, mitä ei ole aiemmin oppinut.
Unohdetaan "minä ja mun mies" ja katsotaan OKM:n tilastoja ja aiheesta tehtyjä tutkimuksia. Niiden mukaan hyvä koulumenestys ala-asteella korreloi selkeästi sen kanssa, miten pärjää aikuisena. Osasta hikipinkoja tulee kaupan kassoja ja osasta luusereita yrittäjiä. Silti yleinen trendi on se, että hyvää koulumenestystä seuraa opiskeluputki ja sitä seuraa työpaikka ja ns. menestyminen. Sen sijaa laiskottelusta seuraa opiskelun päättyminen peruskouluun, pätkätöitä, masennusta, erilaisia sosiaalisia ongelmia.
Jos eskarissa lapsesta näkee, tuleeko hänestä yhteiskunnan täysvaltainen jäsen vai todennäköinen sossupummi. Etenkin äidin oma koulutustaso sekä asenne koulunkäyntiin ja opiskeluun ratkaisee.
Mä en jaksanut nähdä koulun kanssa mitään vaivaa. Pääsin kaikesta läpi tekemättä mitään mutta arvosanat ei olleet tietenkään kummoisia. Lukiokin meni hutaisemalla. Olen korkeakoulutettu ja työssäni hyvä. Sitten kun löytyi oma ala, valmistauduin kunnolla pääsykokeeseen ja hoidin itselleni tutkinnon nopeaan tahtiin.
Peruskoulu ja lukio eivät motivoineet. Silti on mennyt ihan hyvin. Minulla saattoi olla jopa mukavampi lapsuus ja nuoruus kuin niillä joilla se meni päntätessä.
Miten kaupan kassa tai lähäri on epäonnistumista? Nuo henkilöthän tekevät töitä, lähihoitaja voi olla valnnut ammattinsa ihan kutsumuksesta esim. lastenhoitoa kohtaan. Miksi hyväarvosanaisen pitäisi aina hankkia sellainen ammatti, josta tulee paljon rahaa?
Minusta elämäntapatyöttömät, siis ne, jotka eivät todellakaan viitsi tehdä niitä kaupankassa töitä, jos on korkeampi koulutus puhumattakaan siivouksesta ym, vaikka sitä korkeampaa koultusta ei olisi, ovat niitä luusereita.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 13:51"]
Unohdetaan "minä ja mun mies" ja katsotaan OKM:n tilastoja ja aiheesta tehtyjä tutkimuksia. Niiden mukaan hyvä koulumenestys ala-asteella korreloi selkeästi sen kanssa, miten pärjää aikuisena. Osasta hikipinkoja tulee kaupan kassoja ja osasta luusereita yrittäjiä. Silti yleinen trendi on se, että hyvää koulumenestystä seuraa opiskeluputki ja sitä seuraa työpaikka ja ns. menestyminen. Sen sijaa laiskottelusta seuraa opiskelun päättyminen peruskouluun, pätkätöitä, masennusta, erilaisia sosiaalisia ongelmia.
Jos eskarissa lapsesta näkee, tuleeko hänestä yhteiskunnan täysvaltainen jäsen vai todennäköinen sossupummi. Etenkin äidin oma koulutustaso sekä asenne koulunkäyntiin ja opiskeluun ratkaisee.
[/quote]
Eli mikäli oikein ymmärsin, sinun mielestäsi "menestymistä" on vain yliopistokoulutus. Kaikki muut on sitten "todennäköisiä sossupummeja". Jeps, todellinen elämä kertoo että siltä väliltä löytyy vaikka ja mitä. Tule alas sieltä tornista.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 13:51"]
[/quote]
Eli mikäli oikein ymmärsin, sinun mielestäsi "menestymistä" on vain yliopistokoulutus. Kaikki muut on sitten "todennäköisiä sossupummeja". Jeps, todellinen elämä kertoo että siltä väliltä löytyy vaikka ja mitä. Tule alas sieltä tornista.
[/quote]
Missä kohtaa tekstiäni on termi "yliopistokoulutus"? Itse en sitä huomaa, opiskelupaikka kun voi olla muuallakin. Eiköhän kommenttisi kerro huomattavasti enemmän sinusta ja lukutaidostasi kuin minun ja tutkijoiden asenteista.
Nyt ilmeisesti puhuu joku huonon todistuksen saaneen vanhempi. Mielestäni alakoussa pärjääminen ei kuitenkaan liene este myöhemmällekin pärjäämiselle. Voi olla myös niin, että järki tulee päähän vasta myöhemmin. Laiskottelemalla ei kuitenkaan yleensä onnistu.
Ikävä kyllä tiedot ja taidot eivät pomppaa tai kaadu päähän ilman omaa työtä, ja kaikki opittu perustuu aina siihen entiseen opittuun esim. matikassa ja kielissä. Kertotaulu on vain opeteltava, englannin epäsäännölliset verbit on vain opeteltava, siis ulkoa. Sitä ei kukaan voi tehdä oppilaan puolesta, ei äiti, isä eikä opettaja.
Itse en ainakaan sanoisi lapselleni, että töitä ei tarvitse tehdä. Kaikki ahkerointi vie eteenpäin. Jollekin kutonen on hyvä arvosana, jollekin toiselle kasi on huono. Jokainen taaplaa tyylillään, mutta ei kannata kannustaa laiskuuteen.
En ihan ymmärrä aloittajan tarkoitusta. Käsittääkseni tutkimukset osoittavat, että hyvä koulumenestys ennustaa hyvin myös menestystä myöhemmässä elämässä ja kehno koulumenestys vähemmän menestyksekästä elämää.
Tästä on tietysti yksittäisiä poikkeuksia molempiin suuntiin.
Kokonaan eri asia on se, että jotkut menestyvät koulussa ilman mainittavia ponnisteluja. Toisilta menestys edellyttää todella kovaa työtä.
Yleisesti voidaan kuitenkin todeta, että menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa.