Kiitos kun hilasit erityislapsesi ala-asteen kevätjuhlaan
En kuullut koko ohjelmasta mitään kun pentusi kiljui, mölisi ja ähki koko tunnin.Tuskin sait sinäkään juhlasta mitään iloa kun tunnin yritit pitää lasta hallinnassa syliisi puristaen.
Eiköhän se olisi ihan kaikille paras että lapsen kykyjen mukaan osallistuttaisiin.... ei tainnut olla lapsellekaan mikään nautinto.
Kiitos kun sain avautua...
Kommentit (113)
En ole tiennyt, että arvoiltaan ja asenteiltaan näin pimeitä aikuisiksi(?) luokiteltavia ihmisiä on Suomessa. Kerrassaan avartavaa.
Toivottavasti elämässä minä ja lapseni säästyisi teiltä, tiedänkin nyt, mitä lisätä iltarukoukseen.
T: Pienen vammaisen tytön äiti
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 12:58"]
Mulla on erityislapsi ja oltiin erityiskoulun kevätjuhlassa. Siellä varmaan puolet lapsista mölisi jotain. Yksi koulun lapsista pitää joka juhlassa semmoista palosireenimäistä ujeltamista, ties vaikka pitäisi sellaista ääntä aina, mutta siis vuodesta toiseen olen kaikki juhlat sitä kuunnellut. Tulee vaan mieleen, että nauttiiko kyseinen lapsi juhlasta itse ja toki hänenkin kuuluu olla paikalla mutta silti.
Tänään yhden koulun kuoron lauluestyksen aikana yksi oppilas sai ihan hirveän krikumiskohtauksen, huusi suoraa huutoa ja mun äiti kihisi että pitäisi viedä muualle huutamaan. Noh, ei semmoista aikuisen miehen kokoista nyt ihan helposti viedä mihinkään. Kukaan ei kuullut siitä laulusta mitään, mutta esiintyjiä ei näyttänyt haittaavan, ehkä ovat siinä koulussa tottuneet ihan kaikkeen. Kirkumen loppui samalal kuin se laulukin, ehkä oli huono biisi =)
[/quote]
Jos oli erityiskoulu niin pitäisikö sieltä kaikki poistaa, jotka ääntä päästävät? Keitä sinne jäisi? Miten erityiskoulujen kevätjuhlat pitäisi järjestää?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 22:22"]
Olin myös kevätjuhlassa tänään ja minun selkääni potki koko ajan sellainen 3 vuotias pikkuprinssi. Punatukkainen, nuori äiti ei tehnyt mitään. Pojalla oli likaiset lenkkarit jalassa ja jytke kävi selkääni, kun poika monotti selkääni. Meillä ei ollut edes kunnon tuoleja, vaan istuimme katsomossa, missä edelliset istuu ylempänä. Poika tuli siihen maahan istumaan, että sai aina hyvän voiman potkaista. Yritin mulkoilla poikaa ja äitiä, mutta äiti vain tuijotti valmistuvia. Lopulta mieheni hermostui ja ärähti tälle lapselle, että nyt loppui vaimoni potkiminen. Siinä vaiheessa vasta äiti heräsi ja nosti pojan penkille takaisin. Loppuajan poika sitten potki penkkiään ja piti meteliä sillä tavalla.
Todellakin he saivat sitä haluamaansa huomiota, kun koko yleisö vahtasi heitä ja ei todellakaan mitenkään iloisena, että voi ihanaa, kun pikkumies saa opetella juhlatilaisuudessa oloa.
[/quote]
Tuon perusteella päättelit, että lapsen on pakko olla erityislapsi? Kyllä kuule noissa ihan "normaaleissakin" on vastaavia ja paljon. Heitä kutsutaan kurittomiksi.
[/quote] näkyi päälle päin ja yritin siirtyä, jotta lapsi lopettaisi. Mutta lapsi siirtyi perässä, joten siinä vaiheessa mieheni hermostui.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 17:22"]
No enpä kuule laita, ihan kiusaksesikaan ;) Taidetaan sittenkin käydä kaikki mahdolliset tilaisuudet läpi just tuollaisten kusivittujen ärsyttämiseksi. Tullaan vielä nälkäisinä ja väsyneinä paikalle.
[/quote]
Varsinainen raivoaja olet.
[/quote]
No en ihmettele. Toivon että vammaiset alkavat tosissaan näkyä. Haluan että oma (terve) lapseni oppii, että on kaikenlaisia ihmisiä. Tulkaa esille kaikkiin tilaisuuksiin, ja vaatikaa esteetöntä pääsyä ja olemassaolonne oikeutusta!
Ja muistammehan kaikki, että ihan milloin vain, silmänräpäyksessä, saatamme vammautua ja alkaa "mölisemään".
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 15:38"]
Kiva erityislapsen äitinä tällaista lukea. Me ei saada mennä mihinkään, me ei saada harrastaa mitään, koska muut häiriintyy. Me ei saada juhlia, koska toiset häiriintyy. Me ei saada mennä elokuviin, konserttiin, teatteriin, koska toiset häiriintyy. Sama koskee ravintoloita, kahviloita etc. Lentokoneeseen ei ole asiaa, eikä junaan, ei laivaan eikä bussiin, koska aina on joka paikassa joku, joka häiriintyy. Maailma on häiriintyviä ihmisiä täynnä.
[/quote]
Kuule, tasan ei käy onnen lahjat. Varsinkin, jos sulla on kehari, niin olisit miettinyt tätä silloin, kun odotit lasta, että kannattiko synnyttää? Mulle ainakaan turha tulla vinkuun, itse olet lapses halunnut. Inhoon yli kaiken näitä "erityislapsia". Paskat ne mitään erityisiä ole, vaan jälkeenjääneitä....
[/quote]
Kuka tahansa lapsi, ja aikuinen, voi vammautua milloin tahansa syntymänsä jälkeen esim. onnettomuudessa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 22:13"]
On suuri onni olla tavallisen lapsen äiti.
[/quote]
Se mullekin tuli mieleen. Näiden lapsi- ja vammaisvihamielisten takia.
Toinen mitä vähän ihmettelen, on se että miten näistä koululaisten kevätjuhlista on niin pyhiä tilaisuuksia tullut? Ei ne sitä ennen olleet, eihän sinne edes kaikki vanhemmat päässeet.
Itse kävin ala-astetta 70-luvulla, kyllä meillä oli äiti kevätjuhlissa,samoin monella luokkatoverilla.
Jos sillä oli kakkahätä kun ähki.
Mutta joo, kiljuvan kanssa kantsii lähteä pois salista, on se sitten erkka tai tavis.
kiitos sinulle siitä että näytät meille kaikille esimerkkiä ihmisyydestä.
Onko ratkaisusi kieltää erityiset kaikista julkisista paikoista?
Aikuinen ihminen. Kapea on maailma jos vammaisen ääntely haittaa. Itse kun ei sille mitään voi.
Toivon että koet joskus millaista on olla tällaisen vammaisen läheinen ja kohdata kaltaisiasi
Tosi kivasti kirjoitettu ap, haista paska täydellinen ihminen
Meidän lasten koulun juhlissa ohjeistetaan aina, että juhla on koulaisten ja jos pikkusisarus tai muu alkaa pitää ääntä on syytä siirtyä pois salista. Ihan fiksua. Ei mene juhla pilalle toisilta ja varsinkaan esiintyviltä lapsilta.
Mulla on erityislapsi ja oltiin erityiskoulun kevätjuhlassa. Siellä varmaan puolet lapsista mölisi jotain. Yksi koulun lapsista pitää joka juhlassa semmoista palosireenimäistä ujeltamista, ties vaikka pitäisi sellaista ääntä aina, mutta siis vuodesta toiseen olen kaikki juhlat sitä kuunnellut. Tulee vaan mieleen, että nauttiiko kyseinen lapsi juhlasta itse ja toki hänenkin kuuluu olla paikalla mutta silti.
Tänään yhden koulun kuoron lauluestyksen aikana yksi oppilas sai ihan hirveän krikumiskohtauksen, huusi suoraa huutoa ja mun äiti kihisi että pitäisi viedä muualle huutamaan. Noh, ei semmoista aikuisen miehen kokoista nyt ihan helposti viedä mihinkään. Kukaan ei kuullut siitä laulusta mitään, mutta esiintyjiä ei näyttänyt haittaavan, ehkä ovat siinä koulussa tottuneet ihan kaikkeen. Kirkumen loppui samalal kuin se laulukin, ehkä oli huono biisi =)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 12:53"]kiitos sinulle siitä että näytät meille kaikille esimerkkiä ihmisyydestä.
Onko ratkaisusi kieltää erityiset kaikista julkisista paikoista?
Aikuinen ihminen. Kapea on maailma jos vammaisen ääntely haittaa. Itse kun ei sille mitään voi.
Toivon että koet joskus millaista on olla tällaisen vammaisen läheinen ja kohdata kaltaisiasi
[/quote]
Joo ihan paska toi ap.
Kyllähän erityislapsillakin on oikeus osallistua, on toki. Mutta ei erityisoikeutta häiritä tilaisuutta sen enempää kuin muidenkaan lasten, joten fiksu vanhempi lähtee metelöivään lapsen kanssa pois tilaisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 12:53"]
Jos sillä oli kakkahätä kun ähki.
Mutta joo, kiljuvan kanssa kantsii lähteä pois salista, on se sitten erkka tai tavis.
[/quote]
Se on juurikin näin; siellä mölysi joku muukin lapsi mutta äiti vei lapsensa salista pois. Oli todellakin erkka tai tavis niin tilanteen vaatimalla tavalla pitää olla, kestin kyllä häiriön mutta tuohan on jo lapsen kidutusta puristaa tuntii sylissää ja sanoa satakertaa Hysss... jolla ei todellakaan ollut mitään merkitystä
T: ap
olipa vittumainen avaus. kirjotit ton tekstisi niin paremmuutta ja viisauttasi huokuen että ihan oksettaa. avauksen pointti oli ihan ok, mutta toi sun oksettava tapa ilmasta asia, saa mut vaan toivomaan että olis niitä möliseviä erityislapsia ollut ihan oikealla ja vasemmalla ja ohjelma tunnin sijaan kestänyt kaksi.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 12:54"]
Minäminäminä byhyy.
Haista sinä härän vi**u ja voitko kuvitella että sillä erityislapsella on samanlainen oikeus juhlaan kun sinullakin?!?
Ajatella! Hyvää kesää vaan sullekin!
[/quote]
Kyllä siellä muidenkin pääntää kääntyili kun pentu kiljua... koko ohjelman sai tämä erkka "nauttia" esityksistä ja me muut kiljumisesta...
T: ap
Miksi ap:ta haittaa juuri lapsen erityisyys? Muiden lasten vastaava käytös siis ei olisi haitannut?