Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiitos kun hilasit erityislapsesi ala-asteen kevätjuhlaan

Vierailija
31.05.2014 |

En kuullut koko ohjelmasta mitään kun pentusi kiljui, mölisi ja ähki koko tunnin.Tuskin sait sinäkään juhlasta mitään iloa kun tunnin yritit pitää lasta hallinnassa syliisi puristaen. 

Eiköhän se olisi ihan kaikille paras että lapsen kykyjen mukaan osallistuttaisiin.... ei tainnut olla lapsellekaan mikään nautinto. 

Kiitos kun sain avautua...

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei musta ainakaan ole kiva jos jossain juhlassa jonkun lapsi meluaa koko ajan, oli sitten tavis tai erityislapsi. Eihän ne vanhemmatkaan siitä nauti eikä se lapsi selvästi edes viihdy, joten mitä järkee?

Vierailija
22/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sinne tulla ihan muiden kiusalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 17:31"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 17:22"]

No enpä kuule laita, ihan kiusaksesikaan ;) Taidetaan sittenkin käydä kaikki mahdolliset tilaisuudet läpi just tuollaisten kusivittujen ärsyttämiseksi. Tullaan vielä nälkäisinä ja väsyneinä paikalle.

[/quote]

Varsinainen raivoaja olet.

[/quote]

En ole tavallisesti mikään raivoaja vaan yritän ajatella toisten ihmisten kannalta asioita. Tajusin vaan kun luin näitä kommentteja, ettei lastani tulla koskaan hyväksymään normaalikansalaiseksi. Tein niin tai näin niin asia ei sillä muutu. Joten tästä lähtien lopetan tämän helvetin nöyristelyn ja anteeksipyytelyn ja otan lapseni mukaan joka ikiseen paikkaan mihin niinsanotut normaalitkin lapset pääsevät. Enkä aio ottaa stressiä vaikka lapseni hiukan häiriköisi. Lapseni on minulle maailman rakkain ja saa tuntea itsensä hyväksytyksi edes minun ansiostani. Anteeksi alatyylinen kielenkäyttöni, mutta toivon oikeasti että kaikki laita laitokseen huutelijat tulevat kokemaan jotain erittäin rankkaa elämässään.

Vierailija
24/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 17:22"]No enpä kuule laita, ihan kiusaksesikaan ;) Taidetaan sittenkin käydä kaikki mahdolliset tilaisuudet läpi just tuollaisten kusivittujen ärsyttämiseksi. Tullaan vielä nälkäisinä ja väsyneinä paikalle.

[/quote]

Nettivinkkasin sut just poliisille.

Vierailija
25/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 12:58"]

Mulla on erityislapsi ja oltiin erityiskoulun kevätjuhlassa. Siellä varmaan puolet lapsista mölisi jotain. Yksi koulun lapsista pitää joka juhlassa semmoista palosireenimäistä ujeltamista, ties vaikka pitäisi sellaista ääntä aina, mutta siis vuodesta toiseen olen kaikki juhlat sitä kuunnellut. Tulee vaan mieleen, että nauttiiko kyseinen lapsi juhlasta itse ja toki hänenkin kuuluu olla paikalla mutta silti.

Tänään yhden koulun kuoron lauluestyksen aikana yksi oppilas sai ihan hirveän krikumiskohtauksen, huusi suoraa huutoa ja mun äiti kihisi että pitäisi viedä muualle huutamaan. Noh, ei semmoista aikuisen miehen kokoista nyt ihan helposti viedä mihinkään. Kukaan ei kuullut siitä laulusta mitään, mutta esiintyjiä ei näyttänyt haittaavan, ehkä ovat siinä koulussa tottuneet ihan kaikkeen. Kirkumen loppui samalal kuin se laulukin, ehkä oli huono biisi =)

[/quote]

Minäkin olin tänään erityiskoulun kevätjuhlassa eikä siellä ollut minkäänlaista mölyä ja häiriötä. Ainoa asia, joka paljasti että ollaan erityiskoulun juhlassa, olivat muutamat pyörätuolissa olijat ja ope, joka tulkkasi kaikki viittomakielellä.

Vierailija
26/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 17:31"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 17:22"]

No enpä kuule laita, ihan kiusaksesikaan ;) Taidetaan sittenkin käydä kaikki mahdolliset tilaisuudet läpi just tuollaisten kusivittujen ärsyttämiseksi. Tullaan vielä nälkäisinä ja väsyneinä paikalle.

[/quote]

Varsinainen raivoaja olet.

[/quote]

En ole tavallisesti mikään raivoaja vaan yritän ajatella toisten ihmisten kannalta asioita. Tajusin vaan kun luin näitä kommentteja, ettei lastani tulla koskaan hyväksymään normaalikansalaiseksi. Tein niin tai näin niin asia ei sillä muutu. Joten tästä lähtien lopetan tämän helvetin nöyristelyn ja anteeksipyytelyn ja otan lapseni mukaan joka ikiseen paikkaan mihin niinsanotut normaalitkin lapset pääsevät. Enkä aio ottaa stressiä vaikka lapseni hiukan häiriköisi. Lapseni on minulle maailman rakkain ja saa tuntea itsensä hyväksytyksi edes minun ansiostani. Anteeksi alatyylinen kielenkäyttöni, mutta toivon oikeasti että kaikki laita laitokseen huutelijat tulevat kokemaan jotain erittäin rankkaa elämässään.

[/quote]

On aivan eri asia olla "hieman" häiriöksi kuin möykätä tunti putkeen. Kuka vain kestää sen että lapsi alkaa möykätä ja sinä regoit heti ja lopetat möykkäämisen (puhumalla tai viemällä pois tai muulla hetkeen sopivalla tavalla) kuin se että lapsi huutaa ja huutaa kun sinä et saa häntä rauhoittumaan tai tajua viedä pois.

Vierailija
27/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 15:38"]

Kiva erityislapsen äitinä tällaista lukea. Me ei saada mennä mihinkään, me ei saada harrastaa mitään, koska muut häiriintyy. Me ei saada juhlia, koska toiset häiriintyy. Me ei saada mennä elokuviin, konserttiin, teatteriin, koska toiset häiriintyy. Sama koskee ravintoloita, kahviloita etc. Lentokoneeseen ei ole asiaa, eikä junaan, ei laivaan eikä bussiin, koska aina on joka paikassa joku, joka häiriintyy. Maailma on häiriintyviä ihmisiä täynnä.

[/quote]

Kuule, tasan ei käy onnen lahjat. Varsinkin, jos sulla on kehari, niin olisit miettinyt tätä silloin, kun odotit lasta, että kannattiko synnyttää? Mulle ainakaan turha tulla vinkuun, itse olet lapses halunnut. Inhoon yli kaiken näitä "erityislapsia". Paskat ne mitään erityisiä ole, vaan jälkeenjääneitä....

Vierailija
28/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo erityis-sana on kaunisteleva nimitys. Itse laittaisin kylmästi laitokseen. Eivät ole erityisiä vaan todella rasittavia.

Vierailija
29/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 15:38"]

Kiva erityislapsen äitinä tällaista lukea. Me ei saada mennä mihinkään, me ei saada harrastaa mitään, koska muut häiriintyy. Me ei saada juhlia, koska toiset häiriintyy. Me ei saada mennä elokuviin, konserttiin, teatteriin, koska toiset häiriintyy. Sama koskee ravintoloita, kahviloita etc. Lentokoneeseen ei ole asiaa, eikä junaan, ei laivaan eikä bussiin, koska aina on joka paikassa joku, joka häiriintyy. Maailma on häiriintyviä ihmisiä täynnä.

[/quote]

Kuule, tasan ei käy onnen lahjat. Varsinkin, jos sulla on kehari, niin olisit miettinyt tätä silloin, kun odotit lasta, että kannattiko synnyttää? Mulle ainakaan turha tulla vinkuun, itse olet lapses halunnut. Inhoon yli kaiken näitä "erityislapsia". Paskat ne mitään erityisiä ole, vaan jälkeenjääneitä....

[/quote]

Mistä olet saanut käsityksen että kaikki erityispiirteet on havaittavissa raskausaikana? Suurin osa neurologisista ongelmista havaitaan leikki-ikäisillä ja myös synnytyksen aikana voi tapahtua virheitä joiden takia lapsesta tulee ns."erityislapsi". Itselläni on 3-vuotias dysfasialapsi, jonka puheongelmia ja niistä aiheutuvia raivareita monet kauhistelevat. Kuitenkin samainen puheongelma voi tulla sinunkin kaltaiselleni aikuiselle ihmiselle esim. aivoverenvuodon tai pään satuttamisen seurauksena. Sinulle toivoisin tuonkaltaista herätystä todellisuuteen.

Vierailija
30/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut sanomaan kahdelle pienelle tytölle että ei saa juosta ja vielä samoille 2 eri kertaa yläasteen juhlassa.

Vierailija
31/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 17:17"]

Niinpä. Kaltaistesi ihmisten takia jäimme pienemmän kanssa tänään kotiin kun ysiluokkalainen sai päästötodistuksensa. Oma lapseni ei käyttäydy ihan noin, mutta saattaa unohtaa välillä että piti olla hiljaa ja sanoa jotain kuuluvalla äänellä. Joskus täytyy myös käydä käytävällä kävelemässä. Mutta onneksi ei oltu siellä kunnollisten ihmisten vaivoina, parempi hautautua tänne kotiin ettei vahingossakaan tule harjoiteltua miten eri tilanteissa käyttäydytään!

[/quote]

Toisaalta hyvä ratkaisu, koska ne muut ysit ovat panostaneet juhlaan ja se ei ole heille kehitysvammaisen lapsen opetusjuhla, miten käyttäydytään tilaisuuksissa, vaan niiden ysien juhla ja heillä on oikeus olla keskipiste. Ei sillä erityislapsella. Tämä monesti unohtuu. Kuten huonotapaisten normaalilastenkin vanhemmilta. Halutaan ne häihin opettelemaan juhlimista ja unohdetaan, että se juhla on hääparin tärkeä päivä, eikä mikään kauhukakaroiden opetuspäivä.

Kunnioitetaan juhlakaluja ja ei mennä kukaan sinne riehumaan ja mölisemään. 

Vierailija
32/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komensin erään ravintolan leikkipaikalla vieraita lapsia, jotka tappelivat ja häiritsivät syömistämme. Koulun juhlissa fiksu vanhempi kyllä vie sen nettaprinsessan elvistelemään käytävälle ja ihailemaan peilikuvaansa. Ei voi olla totta, että joku napero häiritsee edes vierellä istuvien keskittymistä juhlaan hakeutumalla päätähdeksi.

Vierailija
33/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis ihme, että lapsettomat häät ja hotellit ovat ilmestyneet kuvioihin.

Vierailija
34/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 19:06"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 15:38"]

[/quote]

[/quote]

Mistä olet saanut käsityksen että kaikki erityispiirteet on havaittavissa raskausaikana? Suurin osa neurologisista ongelmista havaitaan leikki-ikäisillä ja myös synnytyksen aikana voi tapahtua virheitä joiden takia lapsesta tulee ns."erityislapsi". Itselläni on 3-vuotias dysfasialapsi, jonka puheongelmia ja niistä aiheutuvia raivareita monet kauhistelevat. Kuitenkin samainen puheongelma voi tulla sinunkin kaltaiselleni aikuiselle ihmiselle esim. aivoverenvuodon tai pään satuttamisen seurauksena. Sinulle toivoisin tuonkaltaista herätystä todellisuuteen.

[/quote]

Suljettuun laitokseen sitten vaan pois normaalien ihmisten silmistä ja kuuloetäisyydeltä. Naapurissa asuu tämmönen kehari ja sen varjolla vanhemmat antaa sen pitää kovaa pauketta 12 tuntia päivässä, alkaa jo riittämään. Itketään vaan, kun on rankkaa ja kuinka meillä on erityislapsi... Joo ei kiinnosta. Toivottavasti muuttavat pian pois.

Vierailija
35/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 18:25"]

[/quote]

[/quote]

Itse olen ollut arka menemään oman lapseni kanssa juhliin, mutta sulle tiedoksi;

Kaltaisesti ääliö sai erityislapsen ja on ihan raivohullu akka sen lapsensa kanssa. Samanlainen idiootti, joka kuvitteli että kaiken näkee raskausaikana.

Voit muuten koska  itsekin tahansa jäädä rattijuopon alle ja sitten olet vihannes, joka ei koskaan päätä omasta elämästään itse. Sellaista on sattunut monille, mikään ei takaa, ettei satu just sulle. Sitä paitsi, ei sun olemassaolosi maailmaa mitenkään paranna, olisin kyllä katkera, jos olisin kaltaisesi tyypin synnyttänyt. 

Vierailija
36/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 18:25"]

[/quote]

[/quote]

Syö kusipää pääs! Mun lapseni erityisyys ei kaltaisellesi kuulu, mutta hänellä on täysi oikeus IHMISENÄ olla missä tahansa julkisella paikalla! Ei ole kehitysvammainen, eikä erityisyyttä tiedetty odotusaikana vaan vasta noin viisi vuotiaana. Tänään toi koulusta todistuksen, jossa numeroita väliltä 8-10 aineista, joita ei ole mukautettu erityisen oppimissuunnitelman mukaan. Olen ylpeä tästä lapsestani, hän on aina kaikille ystävällinen, mutta valitettavasti joskus joissain tilanteissa ei ihan osaa ohjata toimintaansa.

Kaltaisesi kusipäät idiootit erityisaikuiset tekevät meidän elämästä todella vaikeaa, mutta me ei lannistuta. Me eletään täytä elämää, joskus itketään kaltaistesi takia monet itkut, mutta aina siitä noustaan.

Muista se, että voit itse vammautua vaikka liikenneonnettomuudessa ja sitten olet loppuelämäsi erityisen tuen varassa, muista sitten pysyä poissa normaalien ihmisten tieltä etteivät normaalit häiriinny!

Vierailija
37/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista lukea näitä joitain kommentteja pienen vaikeasti cp-vammaisen äitinä ja kahden terveen koululaisen äitinä. En voi muuta sanoa kuin että miettikää omalle kohdallenne. Terveet lapset kasvavat ohi riehakkaan vaiheensa ja heidät voi hyvin villeimmässä vaiheessa jättää kotiin juhlista jos tarve, tosin en minä heitäkään karsasta juhlissa. Perheiden juhliahan kevätjuhlatkin ovat ja myös terveiden sisarusten tulee saada kokea olevansa tärkeitä ja vanhempien ja sisarusten läsnä. Lapsi joka ei osaa puhua voi pitää tätä omaa mölinäänsä (puhettaan) koko elämänsä ja eristäytyäkö pitäisi. Lapseni on vammoineen tasan yhtä ihana kuin muutkin lapset ja me ei eristystä mihinkään, elämä on jo muutenkin tarpeeksi haastavaa, etten tämmöisiä halua miettiä. Jos nyt lapsi huutaa täysillä voi siirtyä pois salista, mutta ei lapsen oman "puheen" takia.

Vierailija
38/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 19:35"]

Surullista lukea näitä joitain kommentteja pienen vaikeasti cp-vammaisen äitinä ja kahden terveen koululaisen äitinä. En voi muuta sanoa kuin että miettikää omalle kohdallenne. Terveet lapset kasvavat ohi riehakkaan vaiheensa ja heidät voi hyvin villeimmässä vaiheessa jättää kotiin juhlista jos tarve, tosin en minä heitäkään karsasta juhlissa. Perheiden juhliahan kevätjuhlatkin ovat ja myös terveiden sisarusten tulee saada kokea olevansa tärkeitä ja vanhempien ja sisarusten läsnä. Lapsi joka ei osaa puhua voi pitää tätä omaa mölinäänsä (puhettaan) koko elämänsä ja eristäytyäkö pitäisi. Lapseni on vammoineen tasan yhtä ihana kuin muutkin lapset ja me ei eristystä mihinkään, elämä on jo muutenkin tarpeeksi haastavaa, etten tämmöisiä halua miettiä. Jos nyt lapsi huutaa täysillä voi siirtyä pois salista, mutta ei lapsen oman "puheen" takia.

[/quote]

Eli asia ei mene vieläkään perille. Erityislapsissa ei ole mitään vikaa. Mutta asenteita muokkaa juuri se, että kun olet kirkossa sanomassa tahdon, käytävällä juoksee erityislapsi mölisemässä. Kun sinun nimi sanotaan ja olet ottamassa ylioppilaslakkia vastaan, sinne eteen juoksee 2v uhmaikäinen lapsi tanssimaan, kun äidistä se on niin söpöä. Kun ollaan syömässä hääpäiväillallista, pöydän viereen tulee kuolaamaan pentu, erityinen tai normaali ja hänen äitinsä vain hymistelee, että sillä on oikeus, voi voi, kuin suomi on niin lapsikielteinen maa ja erityislapsia ei hyväksytä.

Joten eiköhän anneta sen juhlakalun olla päivän pääsankari, eikä se erityislapsi kirkumisineen tai se 2v tanssiesityksineen. Heidän oma vuoronsa tulee heidän omissa juhlissaan.

Vierailija
39/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nämä kevätjuhat muutenkaan ole mitään teatteri/konserttitasoa. Tuliko kenellekään mieleen, että tämä mölisevä erityilapsi on jonkun esiintyvän sisko tai veli? Ja sisarus varmasti rakastaa häntä ja haluaa nähdä myös hänet yleisössä. Kaikkien muiden normaalien itkevien ja juoksentelevien sisarusten joukossa. Ja kaikkien tekstaavien ja sos.mediassa roikkuvien vanhempien ns. läsnäollessa... Meidän koulussa juhlat videoidaan ja tallenne on hankittavissa pilkkahinnalla. Se juhlatilanne kaikkine mokineen ja yleisön huomio on tärkein, ei meluavat lapset. Ei eritys,- saatikka "normaalit" vilkkaat ja eläväiset lapset. Oppilaat oikeasti haluavat juuri teidät katsomoon, koko perheen.   

Vierailija
40/113 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ap yleensäkin tapana sanoa toisten lapsia möliseviksi pennuiksi? Onko se mielestäsi hyvää käytöstä? Jospa jokainen aloittaisi ihan omasta itsestään tapojen opettelun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi