Koti puhtaaksi Oy, Tampere - kokemuksia?
Tämän vuoden puolella on useaan kertaan haettu työntekijöitä heidän toimistolleen Tampereelle. Mielenkiinnosta olen itsekin hakenut joskus paikkaa, mutta hälytyskellot soi, kun siellä tuntuu vaihtuvuus olevan aika suurta. Mikähän tuohon mahtaa olla syynä? Huomasin, että nyt on taas paikka auki, tällä kertaa toimistoassistentin työhön.
Kommentit (122)
Heillähän on siis ”tuttu siistijä järjestelmä”. Tuttu ei vain tarkoita sitä että asiakas tuntisi siivoojan :D
Millä tavoin omistajat ovat kieroja? Työehtosopimukset eivät pidä?
Eläimen hommiin on vapaita paikkoja.
Hintojen korotus ei näy millään tavalla työntekijöiden palkoissa, ja lisäksi kaikki kerrotaan niin kainostellen, että siihen uskotaan, mutta kun aletaan kyselemään asiasta, on totuus aivan toinen. Esimerkiksi paikka mainostaa että palkkaan pystyy itse vaikuttaa, mutta tämä tarkoittaa sitä että palkka alkaa naurettavan pienestä, ja omalla tekemisellä saat nostettua palkkaa siihen, mikä se tessin mukaan pitäisi edes minimissä olla. Onhan se totta että palkkaan pystyt itse tässä vaikuttaa, mutta asia esitetään niin että olisi mahdollisuus päästä hyvillekkin palkoille, mikä ei ole todellakaan totta. Lisäksi tuo omasiistijäjärjestelmä esitetään niin, että olisi aina samat siistijät, mutta jos siistijät ovatkin erit ja sanot siitä, on vastaus se että tähän vain PYRITÄÄN eikä se ole saravarmasti toteutettavissa. Mikä tietysti ymmärrettävää, mutta vaihtuvuus yrityksessä on sellainen, että ovi käy koko ajan joten tuon tuttusiistijä mainostamisen saisi kyllä jättää pois kokonaan.
Heip tuo palkkaan pystyt itsevaikuttaa on tuttu juttu myös myyntiassistentti puolella! Työnkuvasta annetaan tosi väärennetty kuva, ja palkkamalli selitetään todella harhaanjohtavasti. Olin itse pelkästään tässä puolen vuoden sisällä kuulemma jo hyvä ettei kahdeskymmenes työntekijä, joka paikassa pyörähtää, kun ei kukaan kestä sielä sitä paria kuukautta kauempaa..
Tytär oli tuolla töissä (Tampere), mutta lopetti 3 kk jälkeen, kun autollisena pompotettiin paikasta toiseen. TESin mukaan työvuorot pitäisi antaa 1 vk ennen, mutta tuolla annetaan vasta torstaina koko seuraavan viikon työt. Lisäksi vuorot muuttuivat jatkuvasti, tietenkin sairastumisia yms, esim illalla tai aamulla ilmoitettiin, että mene kahdeksaksi 40 km päähän. Tyttärellä oli perheen auto käytössä, niin tätä käytettiin häikäilemättömästi hyväksi! Tyttärelle oli sovittu tiimi omassa kunnassa (Tampereen naapurikunta), sekä lähialueet Tampereen puolelta. Kun huomattiin että auto käytössä, niin ajelutettiin ympäri maakuntaa, kuitenkin niin että näistä ei saa verovähennyksiin kilometrejä (bussilla olisi ehtinyt lähtemällä klo 5.00 jälkeen/vrt verottajan ohje)! Päivän aloituksesta ja lopetuksesta ei myöskään makseta kilometrejä, vain kohteiden välillä siirtymiset. Muuten tykkäsi kovasti työstä, työkavereista ja kohteista, mutta tämä pompottelu työaikojen suhteen ja ajeluttamiset ympäri maakuntaa sai lopettamaan nopeasti.
Kovastihan yrittävät painostaa ottamaan paljon niitä siivoustunteja, esim. meille laitettiin "ensisiivous" 2 hlö 7h ja siitä saatiinkin kiva yli 700€ lasku. Jatkoa ajatellen pyysin että siivouksiin riittäisi kuukaudessa yht. alle 10h, niin hirveä vänkäys että "ei riitä" ja "tulee huono tulos", mutta lopulta meni heille perille. Olen käyttänyt monia siivousfirmoja ja tiedän kyllä paljon omaan talooni menee aikaa. Hemmetin kalliita ovat, mutta annan heille pari kertaa mahdollisuuden vielä näyttää mihin kykenevät "liian vähällä ajalla". Jos eivät saa aikaiseksi edes sitä jälkeä, mitä "halpasiivousfirmat", niin vaihtoon menee.
Heidän aspa on helppo saada kiinni, mutta puhelimessa ovat vähän lässyttävällä tavalla puhuvia ja sähköposteissa viljelevät hymiöitä liikaa. Se "tuttu siivooja" järjestelmä ei ole toiminut, heti ensisiivouksen jälkeen tuli jo tuntemattomat. Eivätkä tietenkään puhu Suomea. Aspa ei myöskään ole kaikista terävin, ei mene perille toivotut kellonajat vaan yrittävät tulla paikalle kuin DHL konsanaan- aina kun normaalit ihmiset ovat töissä.
Ensitapaamiseen tuli kaksi myyjää joiden kanssa käytiin vaikka mitä papereita läpi. Tärkeintä kaikessa siinä kuitenkin oli tieto, että sopimus ei sido mihinkään ja voin pistää heti hommat niiden kanssa poikki jos en tykkää. Kas kun eivät näyttäneet powerpoint-esitystä, melkein 2h jauhettiin aiheesta ja tuntui kuin olisin jutellut jostain palkankorotuksesta työntekijän kanssa, kun halusivat niitä tunteja ns. helvetisti että saavat jokaisen nurkan ja katot imuroitua.
Ihan hintavertailua; edellinen siivousfirmani kustansi (2 x kk total 7h) n.300€, nämä taas nelisensataa.
Eniten mietityttää (kun olen jostain facesta lukenut) että tuleeko ongelmia sitten imureiden ja pesuaineiden palautuksesta, eli saanko laskun vielä niistä perästä kun eivät "muistaneet" vikalla kerralla ottaa mukaan.
Itselläni meni tämän firman kanssa ihan absurdin puolelle, kun huomasin väitteleväni aspan kanssa siitä, onko siivooja minulle tuttu vai ei. Työnjälki vaihteli tekijän mukaan ja olisin halunnut aina saman siivoojan niin kuin myyntitilanteessa minulle mielestäni luvattiin. On ihan ymmärrettävää, että hyvään työnjälkeen menee uudessa kohteessa kauemmin aikaa verrattuna siihen, jos kohde olisi siistijälle ennestään tuttu.
Tosi kurja kuulla, ettei hinnankorotus näy palkoissa. Asiakkaille kerrotaan työoloista ihan muuta tarinaa kuin tässä ketjussa. Itse maksan mielelläni siitä, että palkat ja työolot ovat hyvät. Muutenhan heidän hinnoissaan ei ole mitään järkeä kilpailijoihin verrattuna.
Joo, outoa hyväksikäyttöä. Joku kirjoitti täällä oman auton käytöstä. Meillä kävi kans niin että yks sisarus otti haltuun meidän auton. Kun asia tuli ilmi, niin auto oli tosi likanen, täynnä valkoisen koiran karvoja.
Jos kyseessä tää auton haltuunotto tampereella, niin tiedän kuka sisaruksista ja mikä koira.. tää sisko on näistä kyllä pahimmast pääst, enkä halua hänen kanssaan kyllä enää ikinä olla tekemisissä. Niin lapsellinen ihminen, en ymmärrä miten reilu parikymppinen on esimiesasemassa, vielä kun kaikki näkee hänen touhunsa sielä, ja varsinkin asiakaspalvelun henkilökunnalla on mennyt täysin hermo hänee. Edellisenä työntekijänä tiedän siis..
ai siis ottanut sinun henkilökohtaisen auton itselleen haltuun knssasi sopimatta? vai mikä juttu? minä oon ollut tuolla töissä kans, ja en itekkää joo tykkää hulluna just tuosta tampereen koiraihmis sisaruksesta, muut on kyl tosi kultasia ja ihania kyllä. tykkäsin olla töissä, mutta muutin muualle siksi lopetin.
Kokemusta asiakkaana ja oon tosi tyytymätön. Hävittivät muun muassa mun avaimet. Taukoja kyllä pidetään. Usein, kun siivoojat tulee, ne ensimmäiseksi kysyy, voivatko pitää tauon ja istuvat sitten puoli tuntia mun keittiössä.
olin töissä monta vuotta. harmitti kun piti lopettaa. suurin osa meistä siistijöistä oli tosi hyviä kyllä, mutta mukaan mahtui muutama joka valitti kaikesta. muutamasta kerroinkin toimistolle että en edes halua työskennellä niiden kanssa, kun oikein yrittivät vetää negatiivisuuteen mukaan eikä selvästi ollut hyvällä asenteella tekemässä hommia asiakkaillekaan. ne onneksi sitten lähti, en tiedä ite vai koeajalla purku tai mitä. mä olin kaikki noi vuodet tyytyväinen ja nyt harkitsen kun muutin jyväskylään, että hakisinko takaisin samalle työnantajalle kun tänne kun muutin eivät toimineet täällä. nyt toimivat. ja nykyinen työnantaja on ihan järkky, asiakas sijainnit saadaan tietää yleensä vastA aamulla ja aina saa pelätä raivoa jos tapahtuu jotain eitoivottua. koti puhtaaksi oli tässä kyllä 100/0 parempi ja perus asiat silleen kyllä kunnossa.
nolona täytyy tunnustaa et olin tuolla ja hermostuin ja lähdin. se oli mun ensimmäinen työpaikka. sitten menin kilpailijalle, se oli aivan paska, sitten seuraavalle, vielä paskempi. lopulta vielä yhelle ja ei taivas varjele, siellä esimies tönäisi työkaveria esimerkiksi. nyt mä kadun maailman eniten että lähdin koti puhtaaksilta koska se oli oikeasti näistä kaikista paras, tuli palkat ajallaan ja mukavia ihmisiä. tykkään kuitenkin kotisiivouksesta. pidettiin palavereja ja eri tavalla sai ääntä kuuluviin ja sai valittaakkin. en vaan ymmärtänyt sitä koska oli ensimmmäinen työpaikka. nyt en tiedä ottaisivatko he minut vielä takaisin, ei varmana jos tietäisi mitä kaikkea oon kirjotellut tunnekuohussa siitä. hmph. ehkä siedän hetken vielä nykyistä ja jos rohkaistun haen...
minulla on täysin sama kokemus :O
Kauhea lukea näitä juttuja, miten siivousalalla työolot tuntuu olevan mitä sattuu. Että työtä vaihtaessa joutuukin vain entistä huonompiin oloihin. Mieluummin siivoan itse ja säästän sen muutaman satasen kuukaudessa kuin enää luotan siivousfirmoihin ja niiden jatkuvasti vaihtuviin työntekijöihin.
no siivousalalla kyllä on paljon oikeaa hyväksikäyttöä. näitä tiettyjä suomalaisia yhtiöitä, joissa pettyneitä työntekijöitä henkeen "koska jouduin kantamaan paljon välineitä asiakkaille", ei kannata niihin liittää. mot tutki hiljakkoin siivousalan väärinkäytöksiä, niitä oikeasti oikeita, missä ihmiset pakotettu nukkumaan asiakaskohteissa ja tekemään yli 14-tuntisia päiviä tauoitta. harjoittelijan summalla maksettu sitten 7,5h päivästä palkka. tiedän muutaman siivousfirman missä huuhdottiin rätit asiakkaiden väleillä. oikeasti kannattaa kattoa mistä ottaa palvelut ja kysyä tuo asia esimerkiksi miten se tehdään. tietyt suomalaiset hyvämaineiset varmasti on tässä pioneereja. nuo hyväksikäyttöyritykset oli kaikki maahanmuuttajaomistajien.
Kenelläkään kokemusta myyntiedustajan työstä kyseisessä yrityksessä?
Minulla ei ole kokemusta kyseisestä firmasta mutta muutamasta muusta on ja kaikki olleet ihan surkeita.
Stellalla ajelutettiin jatkuvasti hakemaan avaimia Helsingin keskustasta, jonne minulla on matkaa 40km. Tästä maksettiin puolen tunnin palkka, ei muuta. Joskus lähdin sieltä, ajoin kotiin ja sain viestin että pitäisi hakea avaimet. Soitin äkäisenä että en varmasti aja taas edestakaisin. Laittoivat sitten lähetin. Mutta ihan pelleilyä oli tuo avainsäätäminen, ja oliko edes laillista maksaa vain puolen tunnin palkka.
Onni Hoiva/Debora jätti palkkoja maksamatta ja esimies aukoi tästä kysyessä avoimesti päätään.
Päiväkumpu kotisiivous maksoi vain osan siirtymistä, ja niuhotti kaikesta.
Luxussiivouksella kukaan työkaveri ei puhunut Suomea.
Tykkäisin kotisiivouksesta, mutta ei löydy hyvää firmaa. Siivoan nyt sitten sairaalaa.
Olen myös ollut firman asiakas muutaman vuoden, mutta lopetin nyt kun hintoja nostettiin melkoisesti. Tosin olin miettinyt lopettamista jo pidempään, tämä hintojen nosto sitten sinetöi päätökseni.
Pääsääntöisesti olen ollut tyytyväinen työn jälkeen, mutta aika ei yleensä riittänyt kaikkeen siihen mihin olisi pitänyt. Näin siitä huolimatta, että aikanaan siivoussopimusta tehtäessä yrityksen edustaja (yksi näistä sisaruksista) oli arvioinut, paljonko aikaa yhteen käyntiin tarvitaan.
Sitä minäkin ihmettelin, että lähes joka kerta tuli eri siistijät, vaikka firma oli kovasti korostanut sitä, että on vakkarisiistijät ja että jos joskus vaikka sairastumisen vuoksi tulee joku muu, niin siitä ilmoitetaan etukäteen. No, ei ilmoitettu, ja silti oli uudet lähes joka kerta. Ei se itseäni haitannut, ihmettelin vain, mutta kertonee suuresta vaihtuvuudesta.