Miksi käydä töissä, jos ei tarvitse tt-tukea enempää rahaa?
Kertokaa hyvä syy, niin ilmoittaudun heti työnhakijaksi.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Olet koko ajan toisten armoilla ja tulevaisuus siksi epävarma. Jos tukia leikataan niin et voi asialle mitään.
Otan sen riskin. Tuet ovat vain nousseet viimevuosina.
Koen, että työ on yksi lähde merkitykselliseen elämään. Minulla on onni tehdä työtä, jota rakastan.
Kodin kuvalehdessä oli haastattelu pitkäaikaistyöttömästä jonka paras jakso elämässä oli kun pääsi työkokeiluun . Rahaa ei jäänyt juuri enempää kuin mitä työttömyystuki oli, mutta työn kautta koki olevansa hyödyksi ja sai onnistumisen kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet koko ajan toisten armoilla ja tulevaisuus siksi epävarma. Jos tukia leikataan niin et voi asialle mitään.
Niin otat, koska et ymmärrä huoltosuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sinua hävetää loisia muiden lompakolla. Tiedät, ettei kukaan työssä käyvä pidä sinua täysivaltaisena ihmisenä.
Ei hävetä, kun minua ei kiinnosta mitä toiset minusta ajattelevat.
Kiinnostaapa. Sinua ottaa päähän, ettei sinua arvosteta.
Ei koske minua. Ei minun tarvitse kuin katsoa kuin työttömien kitinää tällä palstalla, niin tiedän olevani oikeassa.
Suomen sosialistinen yhteiskunta on päättänyt tarjota sinulle toimeentulon. Sen vastaanottamisessa ei ole mitään hävettävää koska se kompensoi kaikkia niitä vapauksia ja rikkauksia jotka olet menettänyt tämän järjestelmän vuoksi.
Porvarit ovat hätää kärsimässä, kun joku esittää tällaisia ajatuksia. Katsokaa nyt aloitukseen tulleita kommentteja. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et tarvitse enempää, niin mikset tee osa-aikatyötä? Kuvottavaa, että jotkut kokevat oikeudekseen maata sohvalla muiden rahoilla.
Vapaa-aika hupenisi, matkatkin nielee aikaa ja rahaa, mun töissä pitäis tehdä se 80%... Ei oo wörttii.
Siinä vaiheessa, kun saa tienata 500€/kk ilman, että se vaikuttaa asumistukeen, niin voisi pari päivää viikossa olla hommissa ihan harrastustuksen vuoksi. Nykymallilla se ei ole kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Lampaat.
Mikähän se on joka on lampaiden suopeuden armoilla elatukseltaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunta yhteiskunnassa on kuitenkin toinen, meillä on melkoinen kestävyysvaje, erityisesti nyt koronan myötä. Emme varmasti kukaan tajua, mitä nämä koronan kustannukset ovat. Jos eduskunta päättää että leikataan, niin leikataan. Sinulla ei ole tukenasi liittoa, joka pitäisi eduistasi huolta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen mielenterveydelle on hyväksi pitää yllä rutiineja, saada sosiaalista vuorovaikutusta ja ennen kaikkea kokea tekevänsä jotain yhteisön hyväksi (ja saada siitä osoitus/kiitos esim. palkan myötä). Nämä kaikki on meihin ohjelmoitu evoluution myötä. Luolamiesaikaan ihmisen oli pysyttävä osana heimoa pysyäkseen hengissä. Se joka ei tehnyt mitään muiden hyväksi, potkittiin pois. Ja se yksilö kuoli nopeaan. Jos emme tee yhteisön (heimomme) eteen mitään, ahdistumme.
Työ siis lisää mielenterveyttä. Kunhan löytää itselleen sopivan. Toki ongelma nykyaikana on, että heikkolahjaisille sopivia lapiohommia ei oikein enää ole.
Minulla on eristäytyvä persoonallisuus, ja sellainen ihminen ei koe tarvetta sosiaaliseen kanssakäymiseen eikä hän välitä mitä muut hänestä ajattelevat.
Vierailija kirjoitti:
Ap taisi alapeukuttaa, mutta tottahan tämä on. Hän on ihan sen varassa, mitä yhteiskunta hänelle haluaa ja pystyy antamaan. Ja kaiken lisäksi hän joutuu olemaan syynättävänä saadakseen tukensa, ts. yhteiskunta velvoittaa häntä kertomaan esim. työtilanteestaan, asuinolosuhteistaan (jos saa asumistukea) jne. Aikuinen ihminen joutuu siis tilivelvolliseksi yhteiskunnalle saadakseen tukensa, mikä on varmaan aika nöyryyttävää (varsinkin jos siihen ei ole tottunut).
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et tarvitse enempää, niin mikset tee osa-aikatyötä? Kuvottavaa, että jotkut kokevat oikeudekseen maata sohvalla muiden rahoilla.
Vapaa-aika hupenisi, matkatkin nielee aikaa ja rahaa, mun töissä pitäis tehdä se 80%... Ei oo wörttii.
Siinä vaiheessa, kun saa tienata 500€/kk ilman, että se vaikuttaa asumistukeen, niin voisi pari päivää viikossa olla hommissa ihan harrastustuksen vuoksi. Nykymallilla se ei ole kannattavaa.
Mikset saman tien tienaisi 500 euroa päivässä? Onhan se paljon kannattavampaa!
Nyt kun on tää korona, ja vaikuttaa siltä, että ensi vuosi ei tule olemaan yhtään helpompi. Irtisanoutumiset ja konkurssit lisääntyvät ja valtion verotulot vähenevät, samalla kun erilaisia etuuksia tarvitsevia tulee lisää. Etuuksia pitää pienentää, jotta niitä riittää kaikille.
Tämä on silkkaa matematiikkaa.
Sinuna tekisin nyt kaikkeni, että olisi jalka jonkun työpaikan oven raossa asap.
Minua pienipalkkaisella naisvaltaisella alalla olevana oikeasti pelottaa, että työssäkäyvien etuihin (lomat,sairaspoissaolot, kokemuslisät yms) tullaan tekemäön leikkauksia juurikin tämän sosiaaliturvan takia. Se hiertää myös että pitkään pienellä palkalla työskennelleet saavat saman eläkkeen kuin kotonaolleet. En tarkoita että perus/kansanelökettä pitäisi pienentää mutta työske televien eläkkeitä korottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sinua hävetää loisia muiden lompakolla. Tiedät, ettei kukaan työssä käyvä pidä sinua täysivaltaisena ihmisenä.
Taitaa sinua ottaa päähän, että "kovaa" työpanostasi ei arvosteta. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Porvarit ovat hätää kärsimässä, kun joku esittää tällaisia ajatuksia. Katsokaa nyt aloitukseen tulleita kommentteja. 😄
Porvari on kauppias. Miksi kauppias kärsisi hätää, kun jollekin annetaan tyhjästä rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taisi alapeukuttaa, mutta tottahan tämä on. Hän on ihan sen varassa, mitä yhteiskunta hänelle haluaa ja pystyy antamaan. Ja kaiken lisäksi hän joutuu olemaan syynättävänä saadakseen tukensa, ts. yhteiskunta velvoittaa häntä kertomaan esim. työtilanteestaan, asuinolosuhteistaan (jos saa asumistukea) jne. Aikuinen ihminen joutuu siis tilivelvolliseksi yhteiskunnalle saadakseen tukensa, mikä on varmaan aika nöyryyttävää (varsinkin jos siihen ei ole tottunut).
Eri
En ole niin pikkusieluinen että olisin alapeukuttanut mitään tästä langasta. Kuten sanottua, en välitä siitä mitä toiset minusta ajattelevat. Syynättävänä oleminen on pieni hinta siitä, että voin keskittyä omiin projekteihini jonkin paskaduunin sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa sinua ottaa päähän, että "kovaa" työpanostasi ei arvosteta. Sori siitä.
Mikä tekee ihmisestä noin katkeran? Kuka sinua satutti, kun olit pieni? Kuka pelotti sinut tuollaiseksi? Uhittelet paremmillesi ja puret ruokkivaa kättä. Etkä tajua muutoksen merkkejä.
Kuinka paljon tt-tuki on yksinasuvalle henkilölle pk-seudulla? Kelan sivuilla mainitaan perusosa 502,21euroa nettona, pitääkö se paikkansa?