Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla menee lasi kuoharia päähän. Entä tottumattoman ripille päässeen?

Vierailija
30.05.2014 |

Onko oikeasti ok tarjota 14-15 vuotiaalle kevyt humala rippijuhlissaan? Nuorelle hontolelle elimistölle hermomyrkky, johon ei ole tottunut menee taatusti reippaasti päähän. Jos lapsi ei aikaisemmin ole juonut alkoholia, miksi se pitäisi teinille opettaa? Jos teini vaatimalla vaatii, että haluaa kokeilla, niin ehkä sitten parempi kotona... Tosin silloinkin miettisin, että onko oikeasti olemassa riski että kokeilee muualla, etenkin jos teini on kotona nyhjääjä. Ja onko rippijuhlat oikea hetki?

Mä olen skoolailija, mutta rippijuhliin en sitä välttämättä toisi. Ellei teini halua että häntä juhlistaakseen skoolataan. Teini skoolaisi kyllä alkoholittomalla. Ja miksei kaikki skoolaisi alkoholittomalla? Kuka sanoo että siihen pitäisi liittää alkoholi?

Etenkin rippikouluikäisten vanhempien ajatukset kiinnostaisi.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme viiniperhe, ja lapsemme ovat saaneet halutessaan lasin reunalta maistella. Mutta rippijuhlat ja viinitarjoilu eivät sovi yhteen. Ylppäreissä sitten. Ja tänä kesänä perheessämme kolmannet rippijuhlat vesilinjalla.

Vierailija
2/19 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäh?!?

Alkoholia rippijuhlissa?

En ole koskaan kuullutkaan. Mutta jos sitä joku siellä ottaa niin ei tietenkään alaikäiselle anneta!!! Ihme porukkaa täältä palstalta löytyy, huh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippijuhliin ei kuulu maljat.

Vierailija
4/19 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässä ollut kyse siitä viinistä minkä saa ehtoollisella..

Vierailija
5/19 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 22:20"]

Mitäh?!?

Alkoholia rippijuhlissa?

En ole koskaan kuullutkaan. Mutta jos sitä joku siellä ottaa niin ei tietenkään alaikäiselle anneta!!! Ihme porukkaa täältä palstalta löytyy, huh.

[/quote]

Voi kuule, nykyään on jo lasten sukulaissynttäreillä tarjolla hanaviiniä voileipäkakun kanssa. Ja yeensä näitä synttäreitä pidetään suunnilleen alle 10-vuotiaille...

Siihen nähden onnittelumalja rippijuhlissa on kevyttä kamaa.

Vierailija
6/19 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se ehtoollisviini on niin pieni tilkkanen, että ei siitä ole varaa kenellekään. Muistan itse, kun hörppäsin sen (oli eka alkoholijuomani) ja se kuumotti kurkussa, mutta eipä siitä muuta seurannut. :)

Vierailija
7/19 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin annan 15-vuotiaan poikani juoda lasin punaviiniä. Ei siitä todellakaan mitään tule, jotkut tuon ikäiset juovat itsensä oikeasti känniin.

Vierailija
8/19 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä painan 75kg ja oon melkein nelikymppinen ja kyllä mullakin päähän menee jo se pieni kuoharilasillinen. Viinilasillisesta puhumattakaan! En tosin juo paljoa, pari kertaa kuussa sen viinilasillisen. Siiderikin alkaa tuntuu päässä jo puolen pullon kohdalla. Joten haloo, mitenköhän on tilanne teinillä?

Ehkä ne vanhemmat jotka lipittää joka viikonloppu ja joiden maksa on tottunut tehokkaaseen polttoon, ovat myös niitä jotka teinille tarjoavat ja luulevat ettei se missään tunnu.

Vierailija
9/19 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä lienee kyse?

http://www.iltalehti.fi/perhe/2014053018355110_pr.shtml

"- Lähtisin siitä, että rippijuhlissa ei ole välttämätöntä nauttia alkoholia. Se on alaikäisen lapsen ja nuoren juhla, jossa pärjätään varmasti yhtä hyvin alkoholittomalla vaihtoehdolla, toteaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton hyvinvointi- ja terveystyön päällikkö Seppo Soine-Rajanummi.

Toisekseen Soine-Rajanummi kehottaa miettimään, kenelle alkoholijuomilla juhlistaminen oikeasti on tärkeää."

Tota vikaa lausettakin kannattaa miettiä...

Vierailija
10/19 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 22:36"]

Mä painan 75kg ja oon melkein nelikymppinen ja kyllä mullakin päähän menee jo se pieni kuoharilasillinen. Viinilasillisesta puhumattakaan! En tosin juo paljoa, pari kertaa kuussa sen viinilasillisen. Siiderikin alkaa tuntuu päässä jo puolen pullon kohdalla. Joten haloo, mitenköhän on tilanne teinillä?

Ehkä ne vanhemmat jotka lipittää joka viikonloppu ja joiden maksa on tottunut tehokkaaseen polttoon, ovat myös niitä jotka teinille tarjoavat ja luulevat ettei se missään tunnu.

[/quote]

Sama täällä, ennen nuorena kun vielä kiinnosti kännätä niin vähälläpä onnistui. Muistan kun kyllä se ehtoollisviini kihosi päähän rippipäivänä. Alkoholi ei sentään silloin rippijuhlissa tullut kuuloonkaan. Ennen muistettiin päivän uskonnollinen sisältö.

Vierailija
11/19 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää papilta etukäteen alkoholitonta ehtoollisviiniä.

Vierailija
12/19 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä, miksi pitää skoolata juhlissa, joiden sankari ei itse saa kuoharia nauttia (ristiäiset, rippijuhlat, lasten synttärit)?

Vierailija
13/19 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoollisviiniä ei ainakaan meidän kirkon pikareihin mahdu edes ruokalusikallista. Siis tosi vähän. Lasi kuoharia on ihan eri juttu. Ja sehän voi olla vaan hyvä jos alkoholi yhdistetään ehtoolliseen, kovin moni nuori ei ole siitä varmaan kovin innostunut.

Vierailija
14/19 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tuttavapiirissä on vietetty useammatkin rippijuhlat, joissa on tarjottu viiniä varsin avokätisesti ainakin aikuisille. Itse en viinilasiin todellakaan sylje, mutta rippijuhlat ja alkoholi eivät sovi yhteen. Tästä kai ap kysyi?

Ehtoollisviinin määrä nyt on täysin mitätön. Kukaan normaali vanhempi ei siitä voi olla huolissaan.

Muuten en ole ikärajoista niin tarkka, meillä puolet sukua asuu seudulla jossa oluen ikäraja on 16. Eikä nuorisoamme tunnu asia edes kiinnostavan, edes täysi-ikäistämme.

Vierailija
15/19 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä skoolailtiin kyllä kun pääsin ripille, eikä minulla se kuohari missään tuntunut? olin toisaalta jo silloin 180 senttinen enkä hörpännyt lasia kerralla... minä olen todennut tämän skoolailun olevan ihan yleistä, noin puolissa rippijuhlissa missä olen ollut on annettu kuoharia kaikille n. 15v ylöspäin lasillinen, mikäli vanhemmat eivät ole erikseen kieltäneet. muuten vanhempani eivät siis alkoholia minulle tarjoilleet, vain rippi-, tai yojuhlissa. tai jos juhlittiin tyyliin vaarin pyöreitä. 

Vierailija
16/19 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 jatkaa

ja muistan saaneeni maistaa viiniä vanhempien lasista paljon aikasemminkin, miksi tehdä alkoholista kiinnostava, uusi asia? mielestäni ihan hyvä opettaa ennemminkin kohtuullisuutta ja 'hienostuneempaa' juomakulttuuria, sen kännäämisen nuoret keksivät kyllä itsekin...

Vierailija
17/19 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se teini kännissä on 1,2dl kuohuviinistä.

Vierailija
18/19 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin skoolattiin lapsuuden perheessä aina rippijuhlissa, vaikkei me lapset sitä kuoharia saatukaan, vaan pommacia. Ei siellä muuta alkoholia tarjoiltu kuin se alkumalja. En mielestäni oppinut siitä kovin häiriintynyttä alkoholikulttuuria. Tosin sen olen oppinut, että alkumalja tosiaankin mielestänikuuluu useimpiin juhliin, ja sehän tuossa yhdessä linkissä kuitattiin arveluttavaksi ihan sinällään. Kai tässä sit ihan alamäkeen on koko ajan menty.

Vierailija
19/19 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 23:22"]

Tuskin se teini kännissä on 1,2dl kuohuviinistä.

[/quote]

Siis onko mussa jotain vikaa kun mulle se ainakin kihahtaa päähän?

9

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän