tapahtui tallinnan ortodoksisessa kirkossa 1½v tytölle!
menimme kirkkoon katsomaan.. emme ole ortodokseja vaan menimme sinne muutenvain katsomaan kaunista kirkkoa. no siellä oli joku lanka vedettu esteeksi alueelle minne ei saanut mennä. olin itse laittamassa puhelinta kiinni niinkuin kyltissä käskettiin ja kappas tyttö oli mennyt rajatun alueen sisäpuolelle missä siivosi vanha täti lattioita.. kiukkuisena alkoi huutamaan tytölleni jotain venäjäksi. ja minä yritän siellä kuiskia tytölle että tule pois ei sinne saa mennä..eikä tyttö tottele.. no täti sitten niskavilloista kiinni ja toi tytön minulle ja mulkaisi vihaisesti. mielestäni hivenen outoa käytöstä koska kyseessä kuiternkin oli pieni lapsi.
Kommentit (57)
mutta aivan samaa mieltä monien kanssa (eli eukko toimi aivan ymmärrettävästi). Ja minulla on lapsi. Jos minun lapseni olisi tuollaiseen paikkaan tukkinut, olisi hänet saanut nostaa niskavilloista pois. Tuskin hän kyllä olisi sinne päässyt: ellei olisi pysynyt sylissä, olisin pitänyt kädestä, niin ettei pääse karkuun.
Kyllä se nyt vaan on vanhempien tehtävä valvoa lapsiaan, jos ne museoon vie! Tai opettaa, ettei mihinkään kosketa ilman lupaa! Meillä ei ainakaan 4v mene näppäilemään yhtään mitään, jos olen kieltänyt!
(Niskavilloista ei silti vieraan tarvitse lasta tarttua.)
että kirkossa on arvokkaita tavaroita ja minne siellä saa mennä! Olisihan täti voinut ottaa lasta kädestä ja vienyt äidin luokse.
mutta joskus sattuu kömmähdyksiä. Ei kukaan enää nelivuotiastaan kädestä koko aikaa pidä. Ei lapsi ole ollenkaan kuriton, sattui vaan yhtäkkiä kömmähdys. Sellaisia ei todellakaan tapahdu usein. Eihän hän mitään esim tahallaan rikkonut, kosketti vain. Köydestä pitäisi laittaa kauemmaksi tuollaiset esineet. Tai kokonaan lasin taakse, jos oikein pihejä ollaan.
Ja Tallinnassa: mitä vahinkoa lapsi siellä kielletyllä alueella muka teki. Olisi voinut äiti ihan rauhallisesti hakea hänet pois. Ei siinä siivoojan hätätoimia tarvittu.
mun muksut ymmärtää, että jos jotain on köyden takana, niihin ei kosketa vaikka yltäisikin...
Vierailija:
Köydestä pitäisi laittaa kauemmaksi tuollaiset esineet.
Ei se lastasi vammauttanut ja tuosta saat vain ja ainoastaan itseäsi.
Muista myös se että vastapesty lattia on liukas, miten oliskaan voinut käydä arvon kullannupullesi jos hän olisi kaatunut.
Älä syytä muita, itse olet asiaan syypää, mitäs päästit lapsesi sinne.
Kyllä munkin lapseni sen ymmärtää. Oli kuitenkin ihan köydessä kiinni. Nelivuotias saa päähänpistoja. Takuulla sinunkin joskus, vaikka ymmärtäisikin. Mun tutun lapsi veti nelivuotiaana kultakorut vessanpytystä alas ja tällä palsjtalla jonkun lapsi oli kakannut kylässä isäntäperheen sängyn sisälle.
Vähän jotain rajaa ja miettikää nyt itse omaa käytöstä. Tuollaiset lapset pitaisi sijoittaa kotiin missä vanhemmat osaavat normaalit käytöstavat ja säännöt.
Ei tietenkään anneta, mutta kaikkea sattuu ja tapahtuu lasten kanssa. Normaalit käytöstavat tosiaankin on. Lapsemme ei ole huonotapainen riehuja, vaan todella kiltti pikkutyttö. Tuli vaan mieleen kokeilla soitinta, joka oli ihan vieressä. Siis päähänpisto, kuten sanoin. Kyllä kaikille lapsille tulee joskus tuollaisia, mitä olen seurannut ja muut lapset mielestäni laittavat enemmän hulinaksi, ainakin pojat.
Ihan turha väittää etteikö se muka onnistu. Olisi ollut hyvä jos olisitte joutuneet korvaamaan soittimen, se voisi ehkä laittaa teidät ajattelemaan asioita.
On paikkoja missä edes lapset eivät saa tehdä päähänpistoja ja vanhempi kykenee kyllä sitä valvomaan, jos ei, niin missä vika.
kotona voi vaikka saadakin (kylässä ymmärtää kyllä mennä vessaan kakalle ;) ), vaan että kun menemme museoon (käydään aika paljon museoissa ja näyttelyissä ym) käydään tarvittaessa ennen sisään menoa läpi saako täällä koskea vai ei.
Ei ole kertaakaan museossa tapahtunut kömmähdystä, vaan nätisti kiertää kattelemassa. Joskus saattaa kysyä, voiko jotain kokeilla, muttei koskaan ilman lupaa. Eikä tässä mitenkään tiukkana ole tarvinnut olla, kun on pienestä nämä asiat selittänyt, vaikka muuten on aika kuriton tyttö välillä.
62
Ei takuulla ollut eka lapsi, joka sitä hipelöi. Niin se soitin oli siinä houkuttelevasti ihan vieressä. Suostuuko jonkun lapsi kulkemaan käsiraudoissa museossa tai pitämään koko ajan kädestä kiinni. En usko nelivuotiaan suostuvan. Sitten juuri tulee päähänpistoja mitä parhaimmin kasvatetuillekin.
kun tyttö saa sen päähäpiston ekan kerran museossa! :)
Ja jos nyt vielä jäi epäselväksi, että en tuomitse lapsia (eli vanhempia), jotka noita päähänpistoja saa. Lapsiahan ne ovat, mutta jos lapseni rikkoisi jotain museossa (tai missään) niin kyllä sen nyt vaan on minun velvollisuuteni korvata mikäli en valvonut lastani riittävästi!
Museioissa pääsääntöisesti ei saa koskea mihinkään, joten se kannattaa pitää mielessä kun vie lapsia museoon. Lapsille tarkoitetut museot on sitten erikseen.
62
Se kyllä unohtuu valitettavan usein tässä yhteiskunnassa. Lasten ei tulisi näkyä eikä kuulua yleisillä paikoilla eikä etenkään museoissa ja kirkoissa....Poikani täytti keväällä 5 ja vasta nyt alkaa sujua kaupassakäynnit ym. ilman että saa koko ajan olla kieltämässä ja vahtimassa poikaa! Nyt on ihan mukavaa käydä kaupassa pojan kanssa...
...sitä siivojaeukkoa! Näpit irti muiden lapsista!