tapahtui tallinnan ortodoksisessa kirkossa 1½v tytölle!
menimme kirkkoon katsomaan.. emme ole ortodokseja vaan menimme sinne muutenvain katsomaan kaunista kirkkoa. no siellä oli joku lanka vedettu esteeksi alueelle minne ei saanut mennä. olin itse laittamassa puhelinta kiinni niinkuin kyltissä käskettiin ja kappas tyttö oli mennyt rajatun alueen sisäpuolelle missä siivosi vanha täti lattioita.. kiukkuisena alkoi huutamaan tytölleni jotain venäjäksi. ja minä yritän siellä kuiskia tytölle että tule pois ei sinne saa mennä..eikä tyttö tottele.. no täti sitten niskavilloista kiinni ja toi tytön minulle ja mulkaisi vihaisesti. mielestäni hivenen outoa käytöstä koska kyseessä kuiternkin oli pieni lapsi.
Kommentit (57)
Haluaisimpa nähdä tilanteen jossas teidän oma iki-ihana mussukka katoaisi tai karkaisi kielloista huolimatta johonkin kiellettyyn paikkaan ja joku täti toisi niskavilloista " kantaen" lapsenne pois.
TE, hyvinä ja rakastavina vanhempina vielä lapsen hämmennystä lisäten toruisitte lasta ja sanoisitte 1 1/2 VUOTIAALLE lapselle tyyliin SIITÄS SAIT kun et totellut..
Mahtaisi lapsestannekin tuntua hyvin suojellulta ja rakastetulta sen tilanteen jälkeen.
CAMOOOOOOON!!! 1 1/2 VUOTIAS!!
-24-
Mikä pakko turistin on tunkea joka paikkaan.
Olisi pitänyt ihan nätisti ohjata lapsi sieltä pois, niin ettei satuta. Tuollaisia vanhoja siivoojia siellä varmaan silti on paljon, eivät ole mitään helläkätisiä lapsille. Sellaista sattuu, kun lapset ovat niin nopeita, mutta vastuu se on vanhemmillakin.
ja jos kirkossa on sisällä matkamuisto myymäläkin niin eiköhän se silloin meniaa että turistit ovat tervettulleita.
t:ap
Ei se ole lapselle " luvan antamista" jos hänet taluttaa käsivarresta pois kielletystä paikasta. Tai kantaa sylissään. Teettekö te todellakin omalle 1,5-vuotiaallenne näin? Revitte hiuksista jos ei tottele ensimmäistä kieltoa? Tai ventovieraalle lapselle puistossa? Tukasta kiinni vaan, jos ei heti sana tehoa...Ja 1,5- vuotias tarvitsee useamman kehotuksen ja yleensä vielä " fyysisen" puuttumisen tilanteeseen, mutta se ei mielestäni tarkoita hiuksista kiskomista.
jos mun lasta otetaan niskavilloista kiinni , ni mä tempasen tuplasti takasin. ainakin yritän (en ole hirmu iso). olisin suuttnut sille akalle.
oli kulttuuri mikä hyvänsä, mun lapseen ei kosketa!!
tietää että ne menevät minne tahtovat ihan päättömästi ja monesti vielä vikkelästi. Niitä ei voi hetkeksikään laskea silmistään, tai vieraassa paikassa ilman rattaita liikkuessa käsistään. Jos niin tekee, saa syyttää vain itseään seurauksista.
Minusta ei voi vaatia, että muu maailma toimisi minun säännöilläni. En silti halua lapsilleni tuollaisia kokemuksia ja siksi vahdin lapsiani erityisen tarkkaan tuollaisissa tilanteissa (ja sammutan kännykkäni jo kirkon ulkopuolella.)
Vierailija:
Ei se ole lapselle " luvan antamista" jos hänet taluttaa käsivarresta pois kielletystä paikasta. Tai kantaa sylissään. Teettekö te todellakin omalle 1,5-vuotiaallenne näin? Revitte hiuksista jos ei tottele ensimmäistä kieltoa? Tai ventovieraalle lapselle puistossa? Tukasta kiinni vaan, jos ei heti sana tehoa...Ja 1,5- vuotias tarvitsee useamman kehotuksen ja yleensä vielä " fyysisen" puuttumisen tilanteeseen, mutta se ei mielestäni tarkoita hiuksista kiskomista.
toista ihmistä, varsinkin LASTA, joka ei ole edes kerennyt vielä oppimaan elämästä, kieloista ja käskyistä mitään?? Voi elämä mitä ihmisiä!!
Maassa maan tavalla, joo-o, mutta en minä näitä aina haukuttuja ulkomaalaisia mene turpiin vetämään siksi että ne ei tottele meidän juttuja??
aaaaaaaargh..
-24 ja 30-
Samalla tavalla me emme tule ajatelleeksi asioita, jotka toisesta kulttuurista tulevalle voivat olla isoja.
Vierailija:
toista ihmistä, varsinkin LASTA, joka ei ole edes kerennyt vielä oppimaan elämästä, kieloista ja käskyistä mitään?? Voi elämä mitä ihmisiä!!Maassa maan tavalla, joo-o, mutta en minä näitä aina haukuttuja ulkomaalaisia mene turpiin vetämään siksi että ne ei tottele meidän juttuja??
aaaaaaaargh..
-24 ja 30-
mutta ymmärrän, että muu maailma ei toimi aina vain ja ainoastaan minun tavoillani. Vai onko joku täällä sanonut, että on ok satuttaa lasta?
Siitä museon eukko sai aika hepulin. Maksaa kuulemma tonneja, jos se hajoaa ja mä muka saan maksaa. Ihan turhasta minusta. Mitäs pitivät harppuaan lasten ulottuvilla.
Kyllä olisi ap:n lasta saanut nätimmin taluttaa pois kirkon karsinasta.
Saan sitten minäkin musiikkikeikalla tarrata teidän lapsianne tukasta kun ne tulevat sorkkimaan tavaroitamme joihin ei saa koskea. Tähän asti olen vaan todennut että ei saa koskea ja nostanut/taluttanut tutkijan kauemmas. Älkää sitten meille tulko valittamaan kun lastanne ojennetaan fyysisesti. Edelleenkään en ymmärrä tätä asennetta että saisi vierasta lasta ottaa tukasta tms....
minusta kaikkia kalliita esineitä museoissa ei kyllä ole tarkoitettu lasten näpelöitäväksi, vaikka lasten tasolla olisivatkin.
Siellä jos antaa lapsensa hölmöillä, niin lapsi saattaa joutua kuritetuksi. Ikäväähän se on, mutta vanhempien tehtävä on huolehtia, että lapselle ei niin käy.
Vierailija:
Saan sitten minäkin musiikkikeikalla tarrata teidän lapsianne tukasta kun ne tulevat sorkkimaan tavaroitamme joihin ei saa koskea. Tähän asti olen vaan todennut että ei saa koskea ja nostanut/taluttanut tutkijan kauemmas. Älkää sitten meille tulko valittamaan kun lastanne ojennetaan fyysisesti. Edelleenkään en ymmärrä tätä asennetta että saisi vierasta lasta ottaa tukasta tms....
Eli ensi kerralla annat siivoojamuorille " muikkarin" . Tai jos et itse pysty, niin pyydä miestäsi hätiin. Jos kerran " kulttuuriin kuuluu" käydä käsiksi. t:36
Meille kävi ihan oikeasti noin. Tämä oli osoitus siitä, että lapsi saattaa olla salamannopea tekosissaan, vaikka sitä yrittää koko ajan vahtia. Nelivuotiasta sinänsä ei tule vahdittua niin tarkkaan kuin nuorempaa.
Olemme kyllä opettaneet, että museoissa ei esineisiin saa koskea, mutta nykyään on niin paljon lapsiystävällisiä museoita, joissa on paljon lapsillekin kosketeltavaa. Esim Turun Rettigin palatsin muinaisturku-näyttelyssä on muinaistaloksi sisustettu suuri nukkekoti ja muinasen mallin mukaan tehty peli yms, joilla saa leikkiä vapaasti.
Vierailija:
Meille kävi ihan oikeasti noin. Tämä oli osoitus siitä, että lapsi saattaa olla salamannopea tekosissaan, vaikka sitä yrittää koko ajan vahtia. Nelivuotiasta sinänsä ei tule vahdittua niin tarkkaan kuin nuorempaa.Olemme kyllä opettaneet, että museoissa ei esineisiin saa koskea, mutta nykyään on niin paljon lapsiystävällisiä museoita, joissa on paljon lapsillekin kosketeltavaa. Esim Turun Rettigin palatsin muinaisturku-näyttelyssä on muinaistaloksi sisustettu suuri nukkekoti ja muinasen mallin mukaan tehty peli yms, joilla saa leikkiä vapaasti.
Ei riitä, jos on köyden takana, mutta aivan kiinni köydessä. En kyllä olisi suostunut maksamaan.
Pieniäkin lapsia rangaistaan fyysisesti ja lapsilla on tiukka kuri. Ja edelliselle vastaajalle sen verran, että ei ole mikään nykyinen ilmiö, että lapset eivät saisi pahojaan tehdä. Nimenomaan ennen on lapset kasvatettu niin, että he näkyvät, mutta eivät kuulu. Eihän kukaan nykyään edes vaadi, että lapset esimerkiksi kylässä istuisivat hiljaa ja liikkumatta sen pari tuntia paikallaan sohvassa, kun aikuiset seurustelevat.