Neuvolantäti tokaisi, että älkää tehkö enää lapsia
Tosiaan, näin totesi, kun kerroin olevani väsynyt vauvan ja taaperon hoitamisesta ja sen, että mies on usein iltaisin omissa menoissa pitkien työpäivien jälkeen. Ei oltu tekemässäkään enempää, mutta vähän tuli kurja olo. Mielestäni ei ehkä kuitenkaan saisi tuollaisia neuvoja ladella vaikka neuvolassa onkin töissä!
Kommentit (48)
Itse asiassa neuvolan tehtävä ei ole puuttua perhesuunnitteluun vaan tukea perhettä perheen valintojen kanssa. Eli th:lla ei ole oikeutta töksäyttää, ettei pitäis tehdä enempää lapsia. Tietenkin on velvollinen tarjoamaan ehkäisyä, mutta myös hyväksymään perheen ratkaisut ja auttamaan esim tukiverkkojen löytämisessä.
Tuon siitä saa, kun käy tätien vastaanotoilla. Olisit vaatinut terveydenhoitajan!
Mä oon kuulkaa nähny sen niin liian monta kertaa:
äiti on aivan fiinalissa niistä kahdesta alle 3 -vuotiaasta ja mies ei edes halua kolmatta, mutta sitten se (naisen toiveesta) pistetään alulle. Ja viimeistään ennen kuin nuorin, kolmas on 2-vuotias on avioero jo taputeltu. Siinä sitten flascbackina se, kun ujohkot esikoisodottajat ensi kerran arastellen tulivat ekalle äitiysneuvolakäynnille. Täynnä rakkautta uuden edessä.
Ei mikään huono neuvo tuo, rohkea. Ehkä itse sanoisin, että miettikää, kannattaisko pitää hieman väliä ennen kolmatta.
terv.tk-lääkäri
Voi Jeesus mitä kommentteja! Palsta on taas täynnä supermammoja, joita ei ole väsyttänyt hetkeäkään pikkulapsiaikana. No, hyvä teille.
Onhan se väsymys normaalia, kun on hoidettavana vauva ja taapero. Väsymys on ihan normaalia, vaikka olisi vain yksikin pieni lapsi. Todella kummallinen kommentti terveydenhoitajalta eikä mitenkään omiaan parantamaan luottamusta neuvolan toimintaan ja siihen, että sieltä voisi saada apua tai edes sellaisia neuvoja, jotka jotenkin auttaisivat siihen sen hetkiseen väsymykseen.
Kun neuvolassa on kysytty, miten olen jaksanut, olen kertonut totuudenmukaisesti, jos on väsyttänyt. Th ei ole vielä pitänyt saarnaa lapsiluvusta vaan on muistuttanut mahdollisuudesta pyytää apua kotiin, jos sitä tarvitaan, tai kysellyt vauvan nukkumisesta ja yhdessä on voitu miettiä miten tilannetta voisi parantaa.
Jos neuvolan th haluaisi neuvoa, ettei kannata tehdä enempää lapsia, voisi ensin kysäistä vaikka onko tarkoituksena yrittää vielä kolmatta. Tuollainen suora töksäyttäminen vaikuttaa siltä, että th pitää äitiä idioottina.
Mä olen kyllä sitä vilpittömästi hämmästellen miettinyt, että miksi toinen lapsi pitää saada pienellä ikäerolla? Monet kuitenkin kertoneet että alkuun niin raastavan vaikeaa. Se ei riitä että helpottaa myöhemmin jos sitten jo avioero takana. Joku th kertoi suosittelevansa kaikille väh 3v ikäeroa että näkee minkälaiseen suuntaan arki lapsen kanssa menee. Me huomattiin että yhdessä on helvetisti työtä ja haudattiin vuosiksi haaveet toisesta. Koska vastuullisuus.
Suomi harmaantuu kovaa vauhtia mutta ei teidän kaikkien kuitenkaan tarvi lisääntyä kanin vauhdilla.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 22:25"]
Neuvo oli siis varoitus ja kehoitus, jotta ap ei ainakaan jumiutuisi vielä pahempaan väsymysjamaan.
Kyllä pitäisi lääkärinkin pystyä sanomaan erittäin lihavalle potilaalle painosta, ja laihdutuksesta, että asiaa olisi pudottaa painoa, eikä niin, että mitään ei enää saa sanoa potilaalle, ei kehottaa lopettamaan tupakointia tai vähentää viinanjuontia... Kyllä aikuiselle ihmiselle, pitää terveydenhoidon ammattilaisen pystyä sanomaan suoraan asiat ja kehottaa muuttamaan elämäntapoja, ja esim. kehtottaa, että pitäisi siinä lisääntymisessä vähän taukoa, jos nyt on kovin väsynyt jo tällä lapsimäärällä!
[/quote]
Pitää pystyä sanomaan joo ja neuvo olisi varmasti hyvä, jos ap olisi valitellut väsymystään ja seuraavassa lauseessa voivotellut, kun ei ole vielä kolmas raskaus tärpännyt. Ap:n tapaus oli vähän kuin lääkäri pitäisi saarnan alkoholin käytön lopettamisesta henkilölle, jolla ei ole ongelmaa alkoholin kanssa. Tai tupakoinnin lopettamisesta tupakoimattomalle. Jos ei sen vertaa asiakas kiinnosta, että kysyisi ennen tuollaista töksäyttämistä onko edes suunnitelmissa hankkia lisää lapsia, niin olisi samalla vaivalla hiljaa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:21"]Ehkä neuvolan täti on uransa aikana nähnyt monta surullista tarinaa kun vanhemmat ovat väsyneet ison perheen kanssa, ja siksi moinen kommentti. Mutta kyllähän nuo neuvolan neuvot ovat suuntaa antavia ja jokainen perhe tekee itse omaa elämäänsä koskevat päätökset.
[/quote]Niinpä. Tekisi mieli parille tuttavalle sanoa, että oikeastiko taas vauvaa pukkaa aina vaan. Edellisiä ei jakseta hoitaa, mutta uusi vauva on aina saatava kun vauvat on niin ihania. Hohhoijaa. Mielestäni pitäisi miettiä millaisen lapsuuden ja elämän niille jo synnytetyille antaa.