Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö kesätöissä käyvän 18v ruuat maksaa, jos ei liiku perheen kanssa?

Vierailija
02.07.2014 |

Esikoisemme täytti 18v ja jäi ensimmäistä kertaa pidemmäksi aikaa kotiin, kun muu perhe lähti mökille. Täytin jääkaapin, mutta ei Se mihinkään riitä. Jos lapseni käy kaupassa ostamassa poissa ollessamme ruokaa, kuuluuko lasku meille vai lapselle?

Mitä mieltä? Itse olen sitä mieltä, että maksan ruuan jos hän liikkuu meidän kanssamme. Jos hän aikuisena ihmisenä jää kotiin, on hänellä samalla myös aikuisen vastuut ja velvollisuudet eli vastaa itse ruuistaan.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 19v ja asun kotona, syksyllä muutto omaan kämppään. Vanhempani maksavat ruokani ja asumiseni, mutta tiedän silti tasan tarkkaan rahan arvon, sillä hoidan koko perheen ruokaostokset ja ruuanlaiton. Onnistuisiko teillä samanlainen menetelmä?

Ja kyllä, olen ollut hyväpalkkaisessa kesätyössä 16v lähtien, nyt on paljon rahaa säästössä omilleen muuttoa varten. Onneksi vanhempani ovat viisaita ja ovat aina kannustaneet säästämiseen. Kun olen ostellut tavaroita omaan kämppään ja vertaillut asuntojen hintoja, olen tajunnut että jokainen säästämäni sentti tulee olemaan opiskeluaikoina tärkeä. Toivottavasti sinä ap olet yhtä fiksu ja ymmärrät tämän.

Vierailija
2/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tarkennan vielä, että vanhempani maksavat asumiseni ja ruokani nyt, mutta ei enää pääsääntöisesti kun muutan omilleni :D Esitin asian epäselvästi. -19

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin yksin kotona ollessani 17 v. Vanhemmat lähtivät matkoille, olivat 3 viikkoa poissa.

Söin mitä jääkaapissa oli ja hyvin sitä keksi yhdistelmiä, pääasia oli ettei tarvinut kaupassa käydä.

Jälkikäteen äiti kertoi oli pakkaseen tehnyt minulle ruokaa, mutta unohti kertoa ja minä en tajunnut katsoa. Kun avasin pakkasen, siellä oli monta makaroonilaatikkorasiaa odottamssa syöjään.

Tee vst ja jos ei kelpaa, voi omilla rahoilla mennä syömään.

Vierailija
4/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

*eei vaan -59.

Vierailija
5/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 09:42"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 09:08"]

Totta kai täysi-ikäisen tulee itse ostaa omat ruokansa.

[/quote]

Voi jumalauta mikä luuseri tämänkin kommentin on  antanut.  Puistattaa ja hävettää... toivottavasti sinulla ei ole lapsia. et ansaitse niitä

[/quote]

Minulla ei ole lapsia enkä niitä aio niitä hankkia, mutta jos vahinko sattuu niin todellakin saavat elättää itsensä kun tulevat täysi-ikäisiksi. Muutin omasta tahdosta pois vanhempieni luota 16-vuotiaana ja olen siitä lähtien elättänyt itseni. Olen suorittanut lukion loppuun ja sen jälkeen hankkinut myös ammatin. Minulla ei ole päihde- tai mt-ongelmia vaikka niin varmaan haluat kuvitellakin. 18-vuotiaana en olisi edes kehdannut pyytää vanhemmiltani mitään rahallista apua ja useimmiten myös kieltäydyin kun he sitä tarjosivat. 

Toivottavasti sinulla ei ole lapsia, en kertakaikkiaan kestä sellaisia nysvääjiä jotka roikkuvat vanhempiensa luona 25-vuotiaaksi asti. Sitten kun sinne omaan kämppään joskus päästään niin mamma käy pesemässä pyykit ja kantaa ruokakasseja, kun eihän se meidän Pertti-Paavoliina nyt osaa vielä itse huolehtia omista asioistaan. Pertti-Paavoliina luulee, että rahaa saa seinästä.

Huvittaa nykyisessä työssänikin (joo-o, minulla on ihan vakituinen kokopäivätyö), kun vanhemmat hoitavat täysi-ikäisten lastensa asioita. Usein näillä lapsilla on jo omiakin lapsia, mutta eivät silti osaa itse hoitaa sellaisia normaaleja päivittäisiä asioita, jotka minulle olivat itsestäänselviä jo 16-vuotiaana. Niin että minäkö tässä se luuseri olen?

Vierailija
6/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 11:54"]

Kyllä lapseni käyvät usein. Välimme ovat loistavat. Älä sinä siitä huolehdi.

Rauhoituhan nyt ja mene antamaan sille "lapsellesi" pullamaitoa, että sitten varmasti tulee sinua tulevaisuudessa katsomaan, vaikka sitten vain rahaa kinuamaan. En tosin laskisi sen varaan kovinkaan paljon, ostamalla kun ei kenenkään kiintymystä saa.

[/quote]

Hih hih, taisi osua ja upota ;)

Sinun "kasvattamasi" lapset muuten söivät aina pienenä meillä, teillä kun ei ollut kuin mikrohamppareita tai pizzaa.  Et jaksanut tehdä, kun oli niin kiire maata sohvalla ipadin kanssa

Vierailija
7/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 12:52"]

[/quote]

Voi jumalauta mikä luuseri tämänkin kommentin on  antanut.  Puistattaa ja hävettää... toivottavasti sinulla ei ole lapsia. et ansaitse niitä

[/quote]

Minulla ei ole lapsia enkä niitä aio niitä hankkia, mutta jos vahinko sattuu niin todellakin saavat elättää itsensä kun tulevat täysi-ikäisiksi. Muutin omasta tahdosta pois vanhempieni luota 16-vuotiaana ja olen siitä lähtien elättänyt itseni. Olen suorittanut lukion loppuun ja sen jälkeen hankkinut myös ammatin. Minulla ei ole päihde- tai mt-ongelmia vaikka niin varmaan haluat kuvitellakin. 18-vuotiaana en olisi edes kehdannut pyytää vanhemmiltani mitään rahallista apua ja useimmiten myös kieltäydyin kun he sitä tarjosivat. 

Toivottavasti sinulla ei ole lapsia, en kertakaikkiaan kestä sellaisia nysvääjiä jotka roikkuvat vanhempiensa luona 25-vuotiaaksi asti. Sitten kun sinne omaan kämppään joskus päästään niin mamma käy pesemässä pyykit ja kantaa ruokakasseja, kun eihän se meidän Pertti-Paavoliina nyt osaa vielä itse huolehtia omista asioistaan. Pertti-Paavoliina luulee, että rahaa saa seinästä.

Huvittaa nykyisessä työssänikin (joo-o, minulla on ihan vakituinen kokopäivätyö), kun vanhemmat hoitavat täysi-ikäisten lastensa asioita. Usein näillä lapsilla on jo omiakin lapsia, mutta eivät silti osaa itse hoitaa sellaisia normaaleja päivittäisiä asioita, jotka minulle olivat itsestäänselviä jo 16-vuotiaana. Niin että minäkö tässä se luuseri olen?

[/quote]

Kuulostat kieltämättä aika katkeralta... onneksi et halua lapsia.

Vierailija
8/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mä sain asua kotona ja syödä ruokaa ilman puhettakaan maksusta. Lukion jälkeen menin vuodeksi opiskelemaan muualle ja sen jälkeen palasin kotiin asumaan, opiskelin, mutta myös jonkin verran tein työtä. Silti aina olen ymmärtänyt rahan arvon, osannut tehdä järkeviä ostoksia jne. Koko pointti kotona asumisessahan oli se, että siinä saan säästettyä rahaa, niin että voin sitten myöhemmin esim. ostaa asunnon. 

Vierailija
9/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 12:52"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kuulostat kieltämättä aika katkeralta... onneksi et halua lapsia.

[/quote]

Mistä minä olisin katkera? Kuten kirjoitin, halusin itse muuttaa pois vanhempieni luota ja he (toisin kuin sinä) olivat tarpeeksi älykkäitä että antoivat minun lähteä.

Vierailija
10/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 11:22"]

Kolme lasta, kaikki omillaan toimeen tulevia.

Minä säälin niitä, joilta sinun kasvattamaton "lapsesi" pummaa rahaa ja jättää maksamatta, kun ei ole edes alkeita opetettu. Mikä se vanhempien tärkein tehtävä onkaan? Ai niin, opettaa jälkeläiset seisomaan omilla jaloillaan. Tissiruokinnassa olevia täysikäisiä lapsia on muutenkin ihan riittävästi ja sinunkin kasvatusmetodeilla niitä tulee paljon lisää.

[/quote]

Oletko tuttuni.  Hyvin toimeentuleva perhe, joka ei anna lapsillee koskaan rahaa, ei koskaan ole kuljettanut autolla treeneihin tai kaverille, koskaan ette ole olleet yhdessä lomalla - vain vanhemmat kaksistaan.

Lapset joutuvat polkemaan kouluun 30 asteen pakkasessa 8 km, kun et antanut bussirahaa.  "ollaan sitä ennenkin hiihdetty kouluun pakkasessa".  Et koskaan kuskannut elokuviin tai kaupungille, piti mennä bussilla, jos oli jostain sattunut saamaan rahaa.

Kehuskelet pitkin kylää, että meidän lapset eivät ole koskaan pyytäneet rahaa vaan itse omalla työllään maksaneet kaiken 16 v saakka.  Niinpä.  Siivoutat talon kerran viikossa lapsille samaan aikaan kun makaat itse sohvalla ja ruuaksi on aina mikrohamppareita.

Nyt kun lapset ovat muuttaneet kotoa pois, ihmettelet, miksi eivät tule koskaan käymään tai soittele.  Katso peiliin, sinähän "kasvatit" heidät itsenäisiksi.

Säälittävä. Kehtaatkin kehua teollasi

[/quote]

Minä olen oikeasti tuollainen lapsi. Välillä 16 vuotiaana mietin, että alanko myymään persettä, että saan opiskelukirjat hankittua.

Ja mikä on tässä tulos. Autan ja tuen omiani, koska tiedän, kuinka avuton olo on, kun tietää, että jos tulee hätä, ei ole ketään keltä pyytää apua. Jos oikein hätä, ei paljon auta muuta kuin tappaa itsensä, koska ei ole enää muita vaihtoehtoja.

Omia lapsiani en ole ikinä pannut samaan ja paljon onnellisempia ja tasapainoisempia ovat, kuin minä kasvaessani itsepärjääväksi nuoreksi, kenestä vanhemmat sai kehua, että niin hyvin se on itsenäistynyt, eikä ole ison kakaran persettä pesty ja roikotettu tissillä.

Ja kyllä, olin kateellinen jokaiselle ystävälle, joiden vanhemmat tukivat heitä. He pärjäsivät paljon paremmin maailmalla, kuin minä, joka alusta asti vieroitettiin siitä tissistä, ettei siitä tule pullamössöä

Vierailija
11/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vaikuttaa sellaisilta äideiltä, että pukkaavat pentunsa jokun pertsan harteille välittömästi ala-asteen loputtua, ettei niistä vain tule kuluja ja tulee halvemmaksi.

Vierailija
12/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin kotona 20 vuotiaaksi saakka, sain ruuat ja auton käyttöön. Osan vaatetista ostin itse, osan äiti. Joka vuosi kävimme ulkomailla koko perhe ja vanhemmat maksoivat.  Kävin kesätöissä ja sain itse pitää rahat.  KIITOS ÄITI JA ISÄ

Kun muutin opiskelemaan niin sitten maksoin kaiken itse. Ei mitään ongelmaa enkä olisi tarvinnut 16 v saakka vieroitusta, kuten jotku mummot täällä asiaa kuvailevat.  Olen niin onnellinen että sain elää huoletonta nuoruutta siihen saakka kun muutin kotoa pois.

Osa kavereistani ei saanut edes ruokaa ilmaiseksi kotona ja eipä heistä kummoisia kansalaisia ole tullut....

Omat teinisi saavat asua ilmaiseksi kotona siihen saakka kun menevät opiskelemaan lukio jälkeen.  Ruuat, ajokortit, bensat, vaatteet maksetaan siihen saakka ja senkin jälkeen tuen jonkin verran (ostan huonekaluja jne)

Vierailija
13/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 13:45"]

Osa vaikuttaa sellaisilta äideiltä, että pukkaavat pentunsa jokun pertsan harteille välittömästi ala-asteen loputtua, ettei niistä vain tule kuluja ja tulee halvemmaksi.

[/quote]

nimenomaan JA kehtaavatkin kehua "kasvatusmenetelmiään"

Vierailija
14/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollu aina ruoka kotona , äiti saattoi tehdä ison kattilallisen soppaa , lihapullia, muusia jne.. Ennen lähtöä mökille. Yleensä söin niitä päivisin ja iltaisin jos mieli teki pizzaa niin ostin tietysti omilla sitä ja myöskin täyttänyt jääkaapin jollakin ruoalla omasta tahdosta . Vanhempia arvostan todella paljon , ettei koskaan jättänyt mua tyhjän jääkaapin kanssa, vaikka kesätöis kävin.nyt ku itsellä on lapsi,niin teen samalla lailla hänellekin , annan lämpöäni, rakkautta ja turvaa niin kauan kun hän sitä tarvitsee vaikka onkin 30 v:) pitääkö oikee laittAa lukot jääkaappiin heti siinä päivänä kun lapsi täyttää 18 v!?

Vierailija
15/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ns. normaali nuori haluaa kiihkeästi päästä elämään itsenäistä elämää. Ylihuolehtiva pullamössö-äiti on kamala riippakivi niskassa. yksi tapaus, n. 30v., valitti kun äiti puuttuu joka asiaan. Selvisi, että äitinsä ostaa ruoat, pesee pyykit ja käy vielä siivoamassakin tämän tumpelon kämpän. Sanoisin, että on kasvatus mennyt pieleen. Ei tämäkään vajakki tajunnut, että tottakai sun elämään puututaan, jos olet avuton ääliö. Sitten jotkut mammat vielä tukee näitä.

Vierailija
16/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 14:47"]

Jokainen ns. normaali nuori haluaa kiihkeästi päästä elämään itsenäistä elämää. [/quote]

Kukaan 16-18 v Ei halua muuttaa kotoa , ellei joku ole perheessä vialla ja pahasti.  Normaaliperheiden lapset muuttavat pois siinä lukion ja välivuoden jälkeen

Tiedän erään ,joka muutti pois jo lukion tokalla. Mutta vanhemmat halusivat eroon....

Vierailija
17/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ns. normaali nuori haluaa kiihkeästi päästä elämään itsenäistä elämää. Ylihuolehtiva pullamössö-äiti on kamala riippakivi niskassa. yksi tapaus, n. 30v., valitti kun äiti puuttuu joka asiaan. Selvisi, että äitinsä ostaa ruoat, pesee pyykit ja käy vielä siivoamassakin tämän tumpelon kämpän. Sanoisin, että on kasvatus mennyt pieleen. Ei tämäkään vajakki tajunnut, että tottakai sun elämään puututaan, jos olet avuton ääliö. Sitten jotkut mammat vielä tukee näitä.

[/quote]

Tän ketjun pointti taitaa olla se, että jotkut mammat ovat ääliöitä jotka ei tunne kultaista keskitietä ja ajattelee sinun esimerkkisi olevan auttamaton tulos jos lasta ei heitä pihalle heti 18 vuotta täytettyään, mieluiten niin ettei lasta tueta rahallisesti enää ikinä.

Vierailija
18/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, mutta jos olisin itse ollut tuo nuori, olisin toki toivonut vain rahaa - ja tuhlannut nekin bilettämiseen yms, kyllä sitä nyt nuori ihminen muutaman viikon muuten makaronilla elää.. Itse siis ainakin pyysin usein nuorena rahaa "ruokaan" jos oli sellaisia tilanteita että piti itse huolehtia ruokansa....arvaatkaa menikö yksikään markka ruokaan..?

Eli suosittelen että kaappi vaan täyteen ruokaa, en ymmärrä miten ei vaikka kuukauden ruuat yhdelle hengelle muka mahdu mihinkään jos normaalisti perhe siellä asuu!? Säilykkeitä.. Kai teillä pakastin on?

Vierailija
19/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 14:53"]

Jokainen ns. normaali nuori haluaa kiihkeästi päästä elämään itsenäistä elämää. [/quote]

Kukaan 16-18 v Ei halua muuttaa kotoa , ellei joku ole perheessä vialla ja pahasti.  Normaaliperheiden lapset muuttavat pois siinä lukion ja välivuoden jälkeen

Tiedän erään ,joka muutti pois jo lukion tokalla. Mutta vanhemmat halusivat eroon....

[/quote]

Sinäkö muka tiedät jokaisen kotoaan 16-18-vuotiaana kotonaan muuttaneen perhetaustat ja määrität mikä on normaalia?

Vierailija
20/78 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona saa asua ilmaiseksi nuori aikuinen ja säästää palkkansa tulevaisuuttaan varten, mutta kun haluaa muuttaa omilleen, on elettävä omien tulojensa mukaan ja kotoa saa apua, jos on hätätilanne sekä joskus muutenkin lahjoituksia/tukea , mutta vanhempien säännöllisen tuen varaan ei saisi elämistään kodin ulkopuolella suunnitella.