Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta tietävät

Vierailija
30.05.2014 |

Hei,

kysymykseni koskee viitearvojen sisällä muuttuneita arvoja. Olen 32 vuotias nainen. Kaksi vuotta sitten yliopiston terveystarkastuksessa mainitsin silloin lähiaikoina ilmenneestä turvotuksesta, vatsavaivoista ja painon pudottamisen vaikeudesta. Minulle määrättiin kilpirauhaskokeet, jotka olivat silloin
TSH 1,2
T4-V 17,8 (viitearvo 9-21)

Tämän tarkastuksen jälkeen olen lihonut elämäntapojani muuttamatta n. 10 kg. On ummetusta, saamattomuutta, seksuaalista haluttomuutta, väsymystä....

Nyt työterveyslääkäri määräsi oireiden perusteella uudet kokeet, jotka olivat
TSH 2,3
T4-V 12,6

Työterveyslääkäri jäi lomalle ja menen hänen vastaanotolleen vasta kesäkuun lopulla. Nyt olisin ikionnellinen teidän kokemuksistanne saman kaltaisissa tilanteissa. Voiko oireeni johtua kilpirauhasesta?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normiarvot.

Vierailija
2/5 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän ne sipsiläskit aina selittelee läskiytymistään kilpirauhasenvajaatoiminnalla ja väittävät lääkärin olevan väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 17:32"]

Niinhän ne sipsiläskit aina selittelee läskiytymistään kilpirauhasenvajaatoiminnalla ja väittävät lääkärin olevan väärässä.

[/quote]  Älä viitsi. Ystäväni kärsi monta vuotta monenlaisista oireista. Kilpirauhaskokeet oli otettu jo pari kertaa, mutta olivat viitearvojen sisällä. Sitten yksi lääkäri halusi kokeilla thyroxinia pienellä annoksella. Ystäväni muutti silmissä ja kertoi, että maailmakin alkoi näyttää ihmeen selkeältä. Eli vasta viiskyt vuotiaana sai kilpirauhaslääkityksen, minkä olisi tarvinnut jo todella paljon aiemmin.

Tämän jälkeen hänen työterveyslääkärinsäkin myönsi, että viitearvot ovat ehkä vähän liian tiukat ja niitä ja oireita pitäisi aina tutkia tarkemmin.

Itseltäni on otettu vuorokausiseurannassa kilpirauhasarvot ja minulla on aamulla selkeästi arvot aina matalammat ja nousevat iltaa kohden. Se on sitten jo eri tarina, mitä tämän kanssa tehtiin

Vierailija
4/5 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sinulla kyllä on arvot pielessä. TSH:n pitäisi olla alempi ja T4-V:n ylempänä. Käyhän kilpirauhasliiton sivuilta kattelemassa keskusteluja.

Vierailija
5/5 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi