Vauvani "outo" eroahdistus
Hei. Olen aivan ymmälläni, että voiko eroahdistus iskeä vasta, kun vauva herää ensimmäisiltä päiväuniltaan hoitopaikassa? Olimme edelliset 2 päivää tiiviisti oman äitini kanssa tekemisissä ja päivänä, jolloin vauva jäi hoitoon kaikki oli vallan mainiosti, hymyä ja naurua riitti, eikä vierastamisesta ollut puhettakaan.
Kuitenkin mun äiti sitten kertoi, että ensimmäisten päiväunien jälkeen, 4 tuntia mun lähdöstä, kelkka kääntyi, eikä millään saanut lasta rauhoitettua. Huutoa, itkua ja hönkkymistä kesti aina siihen asti, kunnes seuraavana päivänä saavuin paikalle. Sitten tuli ensimmäinen hymy pitkään aikaan. Ja tunnin verran tuli pientä pälpätystä hymyllä höystettynä.
En voinut uskoa, että ikävä voisi iskeä niin kauhealla tavalla. Kokeilin mennä toiseen huoneeseen, jolloin jo alkoi omasta mielestä kamala itku. Eikä se kuulemma ollut vielä mitään. Voimakastahtoinen likka kuitenkin on, että jos kieltämisen jälkeen joutuu ottamaan vaarallisen tuntuisen askareen luota pois, alkaa kyllä huuto, mutta se laantuu äkkiä.
Tyttöni on nyt 8kk ikäinen, jolloin eroahdistus yleensä alkaa, mutta oon avuton, kun kaikki huoneesta poistumiset sun muut pikkuvinkit on jo kokeiltu. Likka tietää, että tulen hetikohta paikalle, joten huutoa ei pienestä hetkestä tule. Ja kuukauden päästä pitäisi jättää isän hoitoon kuukaudeksi jonka jälkeen alkaa päiväkoti. Palaan siis töihin, mutta nyt tuntuu, etten millään voisi, koska reaktio on niin voimakas.
Oma äitini osaa kyllä huolehtia vauvoista ja lapsista aivan taatusti, siksipä luotan kuin kiveen hänen sanansa. Ja isänäiti, aiemmin hoitaneena, taas on todennut, että jonkin sortin koliikkia kärsisi. Ei kyllä enää tässä iässä pitäisi, ja varmasti näyttäis sen myös kotona, jos sattuu tai ei ole hyvä olla.
Jos kellään on kokemusta moisesta, ja on kertoa hyviä vinkkejä, miten tässä pitäis toimia, arvostaisin äärimmäisen paljon.
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 11:01"]Monessa maassa, esim Ranskassa vauvat menee hoitoon 3 kk iässä. Ja äiti menee töihin, koska se on normaalia kaikkien mielestä. Nähdään, että lapselle on parempi näin. Ihan normaaleja ihmisiä niistäkin tulee. Tämä siis kauhistelijoille.
Onhan muuten lapselle selitetty tilanne moneen kertaan ääneen selkeästi? Vauvat tajuavat puhetta.
[/quote]vauvoilla on kuitenkin useimmiten hoitaja tutussa kodissa. Ei lapsia siellä laiteta isoon päiväkotiryhmään pyörimään isompien jalkoihin.
Ei sillä että olisin omaani antanut tuossa iässä edes tutulle tuttuun ympäristöön hoitoon.
Monessa maassa, esim Ranskassa vauvat menee hoitoon 3 kk iässä. Ja äiti menee töihin, koska se on normaalia kaikkien mielestä. Nähdään, että lapselle on parempi näin. Ihan normaaleja ihmisiä niistäkin tulee. Tämä siis kauhistelijoille.
Onhan muuten lapselle selitetty tilanne moneen kertaan ääneen selkeästi? Vauvat tajuavat puhetta.