Miten kukaan voi haluta kämppiksen kaksioon!
Selasin vuokrakoti.fi palvelun ilmoituksia, ja yllätyin (vähän jopa järkytyin) siitä, miten moni haluaa alivuokrata puolet kaksiostaan, jossa itsekin asuu? Ja siis vielä tuntemattomalle ihmiselle! Itse en ikinä pystyisi jakamaan kaksiota itselleni vieraan ihmisen kanssa. Enkä kyllä pidemmän päälle tutunkaan kanssa. Kyllähän sitä nyt ihminen jonkinlaista yksityisyyttä tarvitsee, olisi jotenkin kamala ajatus että sänky olisi olkkarissa ja siitä sitten kuljettaisiin läpi vaikka keittiöön, vessaan jne. Eihän siinä ole edes välttämättä ovea, jota laittaa kiinni! Ja mikäli olisin se makuuhuoneasuja, tuntuisi oudolta että joku pitäisi leiriä olohuoneessa. Tällä hetkellä asun mieheni kanssa kaksiossa, ja tämä sopii ihan hyvin. Parisuhteet siis toki on asia erikseen.
Ja siis olen kyllä kolmiossa asunut, sekä tutun että tuntemattoman kämppiksen kanssa ja nämä sujuneet ihan hyvin. En ole siis mikään sosiaaliseesti jälkeenjäänyt ihminen ketä ei kestä muita lähelläkään.
Olenko ainoa kenen mielestä on suorastavaan ahdistava ajatus, että jakaisi kaksion jonkun muun kuin kumppanin kanssa? Itse mielummin asuihin vaikka 20 neliöisessä yksiössä.
Kommentit (24)
Kaikki nyt ei vain ole yhtä hyväosaisia ja varakkaita kuin sinä (tai vanhempasi, jotka maksavat viulut) tai sitten maksattavat kulunsa muilla veronmaksajilla.
Opiskeluaikanani asuin soluasunnossa, lisäksi olen jakanut pienen yksiön toisen kanssa, jopa työssä ollessani. Useita vuosia. Ja se oli ihanaa ja vapaata aikaa, kun rahaa jäin asumisen lisäksi muuhunkin, eikä tarvinnut kinuta rahaa vanhemmiltani tai yhteiskunnalta, eikä ruikuttaa. En vaihtaisi niitä aikoja, sillä niin hyvät muistot.
Minä en haluaisi kämppistä minkään kokoiseen asuntoon, mutta ei minulle ole mitenkään vaikea ymmärtää, jos joku haluaa. Ihmettelen enemmän näitä aloituksia, joissa ei tajuta, että ihmiset ovat erilaisia (tai halua jakaa kustannuksia).
Omassa kaksiossani niin kylppäriin kuin keittiöönkin pääsee erikseen kulkematta toisen huoneen kautta.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 09:44"]
Kaikki nyt ei vain ole yhtä hyväosaisia ja varakkaita kuin sinä (tai vanhempasi, jotka maksavat viulut) tai sitten maksattavat kulunsa muilla veronmaksajilla.
Opiskeluaikanani asuin soluasunnossa, lisäksi olen jakanut pienen yksiön toisen kanssa, jopa työssä ollessani. Useita vuosia. Ja se oli ihanaa ja vapaata aikaa, kun rahaa jäin asumisen lisäksi muuhunkin, eikä tarvinnut kinuta rahaa vanhemmiltani tai yhteiskunnalta, eikä ruikuttaa. En vaihtaisi niitä aikoja, sillä niin hyvät muistot.
[/quote]
No mun mielestä varallisuus tai hyväosaisuus ei sinällään liity asiaan, koska itse ainakin haluan asua siellä, missä tuloillani elintasoni on näiltä osin turvattu. Eli siis jos on esim Helsingin keskustassa koulussa, niin kun mennään junaradan vartta muutamakin pysäkki ''taaksepäin'' niin asuntoja löytyy kohtuuhintaisimpina - ja matka silti keskustaan vartin luokkaa.
Sellainen kaksio, jossa olisi erillinen sisäänkäynti kumpaankin huoneeseen kävisi mullekin hyvin - mitä väliä sillä on onko huoneen nimi olo- vai makuuhuone.
-ap
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 09:15"]
Tästä viestiketjusta huomaa hyvin elintason nousun viimeisen 40 vuoden aikana. 1970-luvulla opiskelija-asunnoissa asuttiin yleisesti kahden hengen huoneissa, joita yhdessä solussa saattoi olla 4 - 5. Käytössä oli yhteinen keittiötila ja wc/suihku. Hyvin kuitenkin pärjättiin.
[/quote]
Itse olen asunut Turussa solussa monta vuotta 90-luvulla. Huomasi rahatilanteen erot verrattuna niihin, joiden oli "pakko" asua yksiössä, mutta eivät kuitenkaan saaneet mitään apuja vanhemmiltaan. Töitäkin oli aika huonosti tarjolla tuolloin lapma-aikana, joten me, jotka soluissa asuimme, vietimme aikaa myös leffoissa, teattereissa yms. Lisäksi oli kätevää, kun käytimme osaa tavaroista yhteisesti: kaikkia kodin laitteita ei tarvinnut ostaa heti, kun käytimme niitä yhdessä.
Voisin kuvitella, että Helsingissä kaksiossa solukämpässä asuminen on ihan järkiratkaisu: asuntojen hinnat ovat hirveät, mutta tuollainen vapailta markkinoilta oleva kaksio on kuitenkin varmasti hienompi joiltakin osin, kuin opiskelija-asuntojen solut.