Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaana työhaastattelussa

Vierailija
29.05.2014 |

Olin tietämättäni raskaana työhaastattelussa ja asia selvisi heti haastattelun jälkeen. Työ alkaa heinäkuun alussa. Sain paikan, mutta pohdin pitäisikö vielä ilmoittaa tämä lisäseikka. Mitä mieltä olet? En haluaisi huijarin mainetta.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvitset työn, miksi ilmoittaisit raskaudestasi?

Vierailija
2/78 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan firmaan haluaisin myöhemminkin töihin, joten haluaisin antaa itsestäni rehellisen kuvan. Siksi siis pohdin asiasta kertomista ja pomolle harkintavallan jättämistä siitä, ottaako minut vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha vakipaikkaa jatkossa odottaa jos et kerro nyt. Rehellisyys on valttikortti!

Vierailija
4/78 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ei ei. Menet töihin ja kerrot siellä sitten. Reilusti ennen kuin pakko.

Keskenmeno jos tulee ni mites sit?

Laissa on selvästi määrotetty tää kuvio. 2kk ennen ä lomaa kerrottava ja sillä hyvä.

Vierailija
5/78 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tosta nyt epärehellisen mainetta tule.

Menet töihin ja kerrot sitten kun olet siellä.

Vierailija
6/78 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tahtoisin kuitenkin pelata rehellisin kortein juuri jatkon takia. Ajattelin myös kertoa, että keskenmenoja on 5 ja lapsia 2, joten äitiyslomalle jääminen on mahdollista, muttei vielä todellakaan varmaa. Ja kyllähän pomo sen äitinä varmasti tietää, ettei näillä viikoilla varmuutta ole. En vain haluaisi että tästä jäisi mitään hampaan koloon.

Vierailija
7/78 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kokoisesta firmasta on kyse? Juuri palkatun työntekijän raskaudella on ihan erilainen merkitys pienyrittäjälle kuin ison firman lähiesimiehelle, joka nostaa kuukausipalkkaa eikä ole omistaja-asemassa firmassa.

Varsinkin sellaisella alalla, jolla on pienet piirit, on ihan järkevää miettiä tulevaisuuttakin.

Vierailija
8/78 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso firma kyseessä ja lähiesimies. Piirit ovat kuitenkin alalla pienet ja sana kulkee. Tämän vuoksi ajattelisinkin, että lähiesimies saattaisi minut kuitenkin palkata, kun ei ole omistaja-asemassa tms.

Vierailija
9/78 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 21:39"]

Iso firma kyseessä ja lähiesimies. Piirit ovat kuitenkin alalla pienet ja sana kulkee. Tämän vuoksi ajattelisinkin, että lähiesimies saattaisi minut kuitenkin palkata, kun ei ole omistaja-asemassa tms.

[/quote]

Mietit järkevästi. Minäkin sinun asemassasi kertoisin.

Vierailija
10/78 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 21:45"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 21:39"]

[/quote]

Mietit järkevästi. Minäkin sinun asemassasi kertoisin.

[/quote]

Hyvä että joku asiassa samaa mieltä :). Olen ihan hermorauniona, kun lapsi oli toivottu, mutta tuli vähän "väärään väliin". Saan sitten iloita raskaudestakin, kun saan tämän "taakan harteilta" ja kerrottua pomolle. Ja toivon mukaan rehellisyys palkittaisiin.

Vierailija
11/78 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo. Muistappa tulla sitten kertomaan jos palkittiin ( eipä ole vielä yksikään tullut).

Vierailija
12/78 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerrot on turha odottaa vakipaikkaa kun olet kuitenkin sairasta lasta hoitamassa yms. Jos et kerro, ei ole töitä jatkossa ellei nykyinen paikka ole vakituinen (onhan?). No win. Elämä ei ole reilua.

Vierailija
13/78 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei raskaus aina merkitse syrjintää jos työntekijä on pätevä ja toimii rehellisesti. Minulle työnantaja maksoi ulkomaille suuntautuvan konferenssimatkan vaikka tiesi, että olen raskaana ja aion äitiysloman jälkeen pitää vielä hoitovapaatakin.

T: nro 10

Vierailija
14/78 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se nyt noin toivotonta ole eikä elämä ole aina epäreilua. Ja ap ehtisi olla kuitenkin puolisen vuotta töissä, jos raskaus jatkuisi. Muussa tapauksessa hän olisi pidempään. Ja palkkaaminen ei olisi pomon pussista pois, mutta hän varmasti arvostaisi ap:n rehellisyyttä. Kertomatta jättäessään ap:n jatkotyöt äitiysloman jälkeen olisivat vaakalaudalla. Kerrottuaan hän saattaisi pienellä todennäköisyydellä vielä menettää tämän työn, mutta saisi reilun työntekijän maineen. Kumpi sitten on pahempi?

Vierailija
15/78 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 15:35"]Itse kertoisin vastaavassa tilanteessa. Rehellisyys on hyve ja ainakin voi nukkua yönsä levollisesti, kun on puhtaat jauhot pussissa.

Jos työnantaja pyörtää päätöksensä työsuhteesta, niin harmihan se on. Voit myös itse tarjoutua luopumaan työstäsi. Tämä todennäköisesti parantaisi mahdollisuuttasi työllistyä jatkossa.

[/quote]

Tällaiset viestit saavat mut kyllä vakavasti ihmettelemään kirjoittajan älykkyyttä. Mitkä ihmeen "puhtaat jauhot pussissa"?! Kuten joku jo edellä totesi: työasioita ja yksityiselämän asioita on turha lähteä sotkemaan keskenään. Jälkimmäiset kuten raskaus eivät kuulu millään lailla työnantajalle! Jos oma alaiseni tulisi avautumaan raskaudestaan ja sitä edeltäneistä keskenmenoista (kuten ap aikoo), niin olisin paitsi kiusaantunut, niin pitäisi kertojaa vähän simppelinä ihmisenä/työntekijänä. Ja joo, olen itse nainen.

Vierailija
16/78 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 13:26"]AP on nyt lueskellut kommentteja ja asiaan on selvästi kahden laista kantaa. Olen kuitenkin kallistumassa kertomisen puolelle, sillä silloin pelastan ainakin maineeni, mutta mahdollisesti saan myös työn. Jos en kerro, saan töitä todennäköiseen äitiyslomaan saakka puoleksi vuodeksi, mutta sen jälkeen en usko minulla pääsyä alan töihin kovin helpolla oleva.. Kuitenkin pitkällä tähtäimellä ajattelisin rehellisyyden voittavan. Minut on kuitenkin jo perehdytetty ja kaikkia yhteistyötahoja on informoitu valinnastani, joten uskoisin aika pitkälti, ettei valintaa enää peruta mahdollisen äitiysloman takia (joka voisi olla mahdollinen kenelle vain naiselle joka paikalleni valittaisiin, riski on aina olemassa kun palkkaa tietyn ikäisen naisen).

[/quote]

Olen se, joka päivitteli aiemmin että onko vuosi 2014. Ihmettelen syvästi ap sinun ajatusmaailmaasi. Luuletko todella, että nykyiset tai entiset työnantajat keskustelevat keskenään jonkun työntekijän "maineesta" ja pohtivat, että "joo, se Sirpa oli kyllä reilu silloin kun kertoi raskaudestaan. Että etköhän sä Kale voi palkata sen seuraavaankin projektiin?" Ihan absurdi ajatusmaailma! Todnäk heitä ei paskan vertaa kiinnosta jonkun yksittäisen mamman raskaus (varsinkin jos suuryhtiö kyseessä kuten kerroit) ja toisekseen raskauden, sairauden tai perhevapaan takia palkkaamatta jättäminen on laitonta, joten tuskinpa ainakaan kovin avoimesti/laajassa piirissä sinua panettelevat jos "jätät kertomatta". Ole järkevä ja pidä suusi kiinni.

Vierailija
17/78 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 13:26"]AP on nyt lueskellut kommentteja ja asiaan on selvästi kahden laista kantaa. Olen kuitenkin kallistumassa kertomisen puolelle, sillä silloin pelastan ainakin maineeni, mutta mahdollisesti saan myös työn. Jos en kerro, saan töitä todennäköiseen äitiyslomaan saakka puoleksi vuodeksi, mutta sen jälkeen en usko minulla pääsyä alan töihin kovin helpolla oleva.. Kuitenkin pitkällä tähtäimellä ajattelisin rehellisyyden voittavan. Minut on kuitenkin jo perehdytetty ja kaikkia yhteistyötahoja on informoitu valinnastani, joten uskoisin aika pitkälti, ettei valintaa enää peruta mahdollisen äitiysloman takia (joka voisi olla mahdollinen kenelle vain naiselle joka paikalleni valittaisiin, riski on aina olemassa kun palkkaa tietyn ikäisen naisen).

[/quote]

Olen se, joka päivitteli aiemmin että onko vuosi 2014. Ihmettelen syvästi ap sinun ajatusmaailmaasi. Luuletko todella, että nykyiset tai entiset työnantajat keskustelevat keskenään jonkun työntekijän "maineesta" ja pohtivat, että "joo, se Sirpa oli kyllä reilu silloin kun kertoi raskaudestaan. Että etköhän sä Kale voi palkata sen seuraavaankin projektiin?" Ihan absurdi ajatusmaailma! Todnäk heitä ei paskan vertaa kiinnosta jonkun yksittäisen mamman raskaus (varsinkin jos suuryhtiö kyseessä kuten kerroit) ja toisekseen raskauden, sairauden tai perhevapaan takia palkkaamatta jättäminen on laitonta, joten tuskinpa ainakaan kovin avoimesti/laajassa piirissä sinua panettelevat jos "jätät kertomatta". Ole järkevä ja pidä suusi kiinni.

Vierailija
18/78 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerroin vasta koeajan jälkeen ja sain todella tuntea työnantajan vihan äitiysloman jälkeen. Ts. työnantaja alkoi  hiillostaa minua ulos, järjestelmällistä kiusaamista ym. Lakimies olisi halunnut viedä asian oikeuteen mutta päätin sitten vaihtaa työpaikkaa. Teit niin tai näin, aina saat kärsiä.

Vierailija
19/78 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 21:57"]Jos kerrot on turha odottaa vakipaikkaa kun olet kuitenkin sairasta lasta hoitamassa yms. Jos et kerro, ei ole töitä jatkossa ellei nykyinen paikka ole vakituinen (onhan?). No win. Elämä ei ole reilua.[/quote]

Kummallista negatiivisuutta. Jos tämän mukaan mentäisiin, ei kenelläkään äidiksi tulleella olisi töitä. Käsittääkseni suurin osa meistä on kuitenkin työelämässä.

Vierailija
20/78 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjestas taas tätä keskustelua! Ollaanko oikeasti Suomessa vuonna 2014!? Et tietenkään "kerro" eli ilmoita raskaudestasi työnantajalle ennen kuin 2 kk ennen äitiysvapaata. Missä ihme haavemaailmassa te elätte, jotka kuvittelette työnantajan jotenkin palkitsevan raskaudestaan ilmoittavan naisen koeajalla! Herätys! Naisella ei ole mitään moraalista tai juridista velvollisuutta tuollaiseen toimintaan. Miten luulette että tasa-arvo ikinä edistyy kun naiset itse sahaavat omaa oksaansa tuollaisella typerällä "haluan olla reilu työnantajalle" itsepetoksella?! Ja hei, jos raskaus ja synnytys eivät olisi sukupuolisidonnaista, niin on satavarmaa, ettei yksikään mies maailmanhistoriassa ikinä vakavissaan miettisi tuollaisia.