Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen lapset, hoitovapaa ja elatusmaksut

Vierailija
29.05.2014 |

Mieheni jäi ensin työttömäksi ja siksi päätimme, että mies jäisi myöskin hoitovapaalle.(meillä on siis yhteinen lapsi)Ennen työttömäksi jäämistään mies maksoi eksälleen ihan kohtuullista elatusmaksua, mutta nyt luonnollisesti haimme uutta sopimusta, johon eksäkin kyllä suostui pitkin hampain.

Kuitenkin kun eksä kuuli mieheni jääneen hoitovapaalle, alkoi hän väittämään että mies on tahallisesti alentanut omaa elatuskykyään.Voiko tällainen olla mahdollista? Mies maksoi ennen lapstensa harrastuksista puolet, mutta ei enää ja eksän mielestä tämä on väärin.Minusta nämä kuuluisi elatusmaksun sisältöön muutenkin.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu. Mites siinä tilanteessa, kun isä jää pois yöelämästä omaishoitajaksi vakavasti sairaalle lapselle?

Vierailija
22/50 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:27"]

Mielenkiintoinen keskustelu. Mites siinä tilanteessa, kun isä jää pois yöelämästä omaishoitajaksi vakavasti sairaalle lapselle?

[/quote]

Ainakin kommenteista päätellen riippuu siitä, onko vakavasti sairas lapsi ex-liitosta vai uudesta. ;) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 20:23"]

Minusta periaatteessa uusien lasten ei pitäisi vaikuttaa elatuskykyyn. Kuitenkin, jos osapuolet eivät ole köyhyysrajalla ja elarimuutos ei esim pakota lapsia lopettamaan aiempia harrastuksiaan niin tuollaisessa ap:n miehen tilanteessa olisi ihan kohtuullista, että elaria alennettaisiin väliaikaisesti vähän. 

MUTTA homman pitäisi toimia molempiin suuntiin tasapuolisesti. Eli jos nyt elaria alennetaan etän hoitovapaan takia niin jos lähivanhempi on jossain vaiheessa hoitovapaalla niin elaria pitäisi vuorostaan nostaa. Ilmeisesti ap.n mies maksoikin enemmän (tosin epävirallisesti) kun exänsä oli hoitovapaalla, joten sinänsä tuo vaatimus tähän suuntaan on ihan ok. 

Käsittääkseni virallista linjausta hoitovapaan vaikutuksesta elareihin ei ole. Työttömyys taas on peruste alennukseen, mutta elämäntapatyöttömyys ei vapauta elareista, vaan työtä pitää ottaa vastaan jos sitä tarjotaan.

[/quote]

Taloudellisista syistä mies ei ota vastaan mitä tahansa työtä, koska se tarkoittaisi että minä(suht hyvä palkkaisena) joutuisin jäämään kotiin, eikä se olisi kenenkään edun mukaista.Ja näin moni muukin järkevä ihminen toimii tällaisen tilanteen edessä.Vai olisiko se tyydyttävämpää, että mies menisi töihin ja maksaisi vähemmän eksälle, joka hakisi loput kelasta? Tosiasia kun on, ettei niin hyväpalkkaisia töitä mitä mieheni ennen teki, ole joka nurkan takana. ap

Vierailija
24/50 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sille joka väitti, että lähi maksaa mm. asunnosta enemmän lapsen takia, niin mekin(minä tällä hetkellä)maksetaan kovempaa vuokraa miehen lasten takia.Että miten se nyt olikaan...... ap

Vierailija
25/50 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Ja senhän hän on tehnytkin.
Ja ainakin meillä on erikseen elarisopimuksessa mainittuna että lasten harrastusmaksut maksetaan puoliksi elarien "ohi".

Vierailija
26/50 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elareihin sisältyy kaikki kulut myös ne harrastukset tms. Ja miehelläsi on täysi oikeus jäädä hoitovapaalle, se ei kuulu eksälle pätkän vertaa ja maksukyky alene silloin alenee myös elarit, niin se menee ja siihen on tyytyminen.

Vierailija
27/50 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitovapaalle jäädessä on mietittävä miten elättää KAIKKI lapset jotka on tehnyt

Vierailija
28/50 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ole kauhean aktiivisesti hakenut töitä, koska asiat sujuvat näinkin.Olen iloinen että eksä suostui uuteen soppariin, sekin tuntui ihan kerjäämiseltä.ap

Vierailija
29/50 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 17:27"]

hoitovapaalle jäädessä on mietittävä miten elättää KAIKKI lapset jotka on tehnyt

[/quote]

Tämänhän pitäisi koskea myös naisia, olen nimittäin tältä palstalta lukenut kuinka mies on kieltäytynyt maksamasta naiselle enämpää elaria, kun tämä on jäänyt äitiys/hoitovapaalle.Ja sekös on sitten niiiiin väärin.

Vierailija
30/50 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 17:27"]

[/quote]

Jäi miehen eksäkin uusia lapsia tehdessään hoitovapaalle, eikä se sitten ilmeisesti vaikuttanut vanhimman lapsensa elatuskykyyn? Miksi tämä sitten vaikuttaisi?Minusta miehellä on täysi oieus jäädä hoitovapaalle, siinä missä äidinkin!ap

Vierailija
31/50 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi teillä on rakkauslapsenne ja riittävästi rahaa yhden elatukseen. Mitäpä niistä miehen entisistä lapsista.

Toivottavasti niillä on fiksu äiti. :)

Vierailija
32/50 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 17:27"]

[/quote]

Jäi miehen eksäkin uusia lapsia tehdessään hoitovapaalle, eikä se sitten ilmeisesti vaikuttanut vanhimman lapsensa elatuskykyyn? Miksi tämä sitten vaikuttaisi?Minusta miehellä on täysi oieus jäädä hoitovapaalle, siinä missä äidinkin!ap

[/quote]

Joutuiko miehesi tämän vuoksi maksamaan kenties enemmän? Tehtiinkö sopimus silloin toisin päin? Eli koska entinen vaimo oli hoitovapaalla miehesi maksoi elatuksesta enemmän? Tuskin?

Kyllä miehesi saa hoitovapaalle jäädä, mutta mielestäni on kohtuutonta, että se on lasten elatuksesta pois. Entistä vaimoaan mies ei näillä rahoilla elätä, vaan niitä ihan omia lapsiaan. Kai sinä tämän tiesit?

Vierailija
33/50 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 17:45"]

Onneksi teillä on rakkauslapsenne ja riittävästi rahaa yhden elatukseen. Mitäpä niistä miehen entisistä lapsista.

Toivottavasti niillä on fiksu äiti. :)

[/quote]

Niin no, mulla on ihan hyvä palkka kieltämättä:)Ja sen ansiosta mies voi olla kotona hoitamassa rakkauslastamme:):) ap

Vierailija
34/50 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon eronneena sitä mieltä, että uusien lasten tulo ei pitäis vaikuttaa aiempien elatukseen. Itsellä se tilanne että olen hoitovapaalla uuden lapsen kanssa, aiemman liiton lapsista yhteishuoltajuus ja lapset vuoroviikoin isällään ja meillä. kumpikaan ei maksa elareita, lapsilisät puoliksi, harrastukset ja ulkovaatteet ym mitä ei ole molemmissa kodeissa maksetaan vuorotellen suunnilleen puoliksi.

Hoitovapaalle jäädessäni olisin voinut toki vaatia sopimuksen uusimista kun elatuskykyni aleni mutta mitä helvettiä, oikeesti, exänkö se kuuluu maksaa jos mulle tulee uus lapsi toisen miehen kanssa?? Toki tämä vaikuttaa aiempien lasten elintasoon jonkun verran hetkellisesti, näinhän se ydinperheessäkin on. Myös vaikuttaa nykyiseen mieheeni niin että maksaa hetkellisesti enemmän aiempien lasten kuluja mutta itsepähän valitsi minut lapsineni ja yhteisenkin halusi.

En tietenkään osaa ihan ajatella tilannetta jos aiemmat lapset olisivat suurimman osan ajasta meillä, mutta kuvittelisin kyllä että siinäkin tapauksessa alunperin tehty sopimus elatusmaksuista olis voimassa.

Joku pysyvä tulojen aleneminen, sairaus tms on eri juttu, mutta uudet lapset uuden puolison kanssa ei kyllä exän pussiin sais vaikuttaa!

Vierailija
35/50 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 17:49"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 17:27"]

[/quote]

[/quote]

Joutuiko miehesi tämän vuoksi maksamaan kenties enemmän? Tehtiinkö sopimus silloin toisin päin? Eli koska entinen vaimo oli hoitovapaalla miehesi maksoi elatuksesta enemmän? Tuskin?

Kyllä miehesi saa hoitovapaalle jäädä, mutta mielestäni on kohtuutonta, että se on lasten elatuksesta pois. Entistä vaimoaan mies ei näillä rahoilla elätä, vaan niitä ihan omia lapsiaan. Kai sinä tämän tiesit?

[/quote]

Uutta sopimusta ei tehty, mutta mies auttoi rahallisesti ja ajallisesti enemmän muuten.Niillä uusilla lapsillahan on myös isäkin, joka käy töissä...ap

Vierailija
36/50 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ap:n kanssa samaa mieltä, että ei tosta nyt voi yhtäkkiä valittaa. Ensinnäkin: sopimus on sopimus, ei olisi kannattanut suostua jos nyt kaduttaa. Toisekseen: miehelläsi on uusi elämä, uusi rakkaus, uudet kuviot. Ja saa ollakin. Exällään ei pitäisi olla mitään sanomista enää siihen, mitä valintoja miehesi tekee oman elämänsä suhteen. Kolmanneksi: Taloudellisen tilanteen heikkeneminen vaikuttanee teidänkin perheessänne, joten on ihan luonnollista että se vaikuttaa myös elareiden maksukykyyn ja sitä kautta vanhempiin lapsiin. Mutta se on elämää se, ja äidinkin pitäisi se ymmärtää.

Vierailija
37/50 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 17:55"]

Mä oon eronneena sitä mieltä, että uusien lasten tulo ei pitäis vaikuttaa aiempien elatukseen. Itsellä se tilanne että olen hoitovapaalla uuden lapsen kanssa, aiemman liiton lapsista yhteishuoltajuus ja lapset vuoroviikoin isällään ja meillä. kumpikaan ei maksa elareita, lapsilisät puoliksi, harrastukset ja ulkovaatteet ym mitä ei ole molemmissa kodeissa maksetaan vuorotellen suunnilleen puoliksi.

Hoitovapaalle jäädessäni olisin voinut toki vaatia sopimuksen uusimista kun elatuskykyni aleni mutta mitä helvettiä, oikeesti, exänkö se kuuluu maksaa jos mulle tulee uus lapsi toisen miehen kanssa?? Toki tämä vaikuttaa aiempien lasten elintasoon jonkun verran hetkellisesti, näinhän se ydinperheessäkin on. Myös vaikuttaa nykyiseen mieheeni niin että maksaa hetkellisesti enemmän aiempien lasten kuluja mutta itsepähän valitsi minut lapsineni ja yhteisenkin halusi.

En tietenkään osaa ihan ajatella tilannetta jos aiemmat lapset olisivat suurimman osan ajasta meillä, mutta kuvittelisin kyllä että siinäkin tapauksessa alunperin tehty sopimus elatusmaksuista olis voimassa.

Joku pysyvä tulojen aleneminen, sairaus tms on eri juttu, mutta uudet lapset uuden puolison kanssa ei kyllä exän pussiin sais vaikuttaa!

[/quote]

No valitettavasti mies ei työttömäksi jäädessään pystynyt enää maksamaan sovittua summa, ja kelan maksama elatusmaksu on sekin tyhjää parempi, joten en usko kenenkään elintason tippuvan huimasti.Jotkut lapset saavat vain tuon minimin, joten kyllä sillä pitäisi pärjätä.Se ettei ero vaikuttaisi väistämättä KAIKKIEN elintasoon, on ihan hevonpaskaa, joka pitäisi vain hyväksyä.ap

Vierailija
38/50 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No työttömyys on varmaan asia mihin ei itse niin paljon voi vaikuttaa mutta tässähän nyt olikin hoitovapaasta kyse. Kirjoitit ettei mies niin kauheasti ole töitä etsinytkään. Olisko syytä etsiä jos on lapsia elätettävänä?

ja toki ero vaikuttaa elintasoon mutta ei kai uusien lapsien syntyminen pitäisi vaikuttaa exän elintasoon. Tai niitten aikaisempien lasten siis, paitsi nyt siinä kodissa missä on hoitovapaa/työttömyys/ muu väliaikainen tilanne.

11

Vierailija
39/50 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 17:49"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Uutta sopimusta ei tehty, mutta mies auttoi rahallisesti ja ajallisesti enemmän muuten.Niillä uusilla lapsillahan on myös isäkin, joka käy töissä...ap

[/quote]

Ja tämä uusien lapsien isä liittyy tähän miten? Ei hän ole ainakaan elatusvelvollinen sinun miehesi jälkikasvusta

Vierailija
40/50 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 18:07"]

No työttömyys on varmaan asia mihin ei itse niin paljon voi vaikuttaa mutta tässähän nyt olikin hoitovapaasta kyse. Kirjoitit ettei mies niin kauheasti ole töitä etsinytkään. Olisko syytä etsiä jos on lapsia elätettävänä?

ja toki ero vaikuttaa elintasoon mutta ei kai uusien lapsien syntyminen pitäisi vaikuttaa exän elintasoon. Tai niitten aikaisempien lasten siis, paitsi nyt siinä kodissa missä on hoitovapaa/työttömyys/ muu väliaikainen tilanne.

11

[/quote]

Niin että meidän elintaso saa tippua, mutta miehen eksän perheen ei, vaikka eksä itsekin on ollut hoitovapailla?Mies ei ole ollut aktiivinen, talousnäkymät ovat muutenkin hänen alallaan nyt huonot, ja suunnitteli uudelleen koulutusta.Sehän tarkoittaisi elatuskyvyn romahtamista, mutta ei tässä oikein muutakaan varmaan voi.Miehen eksä taasen voisi vaikka itse mennä töihin.ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä