introvertit = hidasälyisiä ?
Usein kuulee näiden introverttien selityksiä kuinka eivät keskusteluissa keksi sillä hetkellä mitään sanottavaa, eikö tuo tarkoita ihan määritelmän mukaan että ovat hidasälyisiä?
Mulla on väittely kaverin kanssa kuinka sosiaalinen älykkyys = ekstroverttius, tuon älyn puute = introverttius.
Kommentteja?
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 09:09"][quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:33"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 07:24"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 06:42"]
Ekstrovertit ovat kokemukseni mukaan äänekkäitä pullistelijoita, jotka peittelevät omaa tietämättömyyttään/alhaista älykkyysosamääräänsä omituisella, itseänsä korostavalla ja tehostavalla kovaäänisellä metakalla. Älykkyyttä ei tarvitse tuoda esille, sen introvertit tietävät. Se näkyy paremmassa palkassa (josta ei mainosteta) ja elinikäisissä ystävyys/parisuhteissa. Introvertti ei haasta toisia kisaamaan eikä yritä olla parempi kuin muut. Hän vain on ja tietää sen. Ekstrovertin taasen täytyy olla aina äänessä ja puolustella, haukkua ja yrittää saada massoja mukaansa kokeakseen olevansa arvostettu, haluttu, pidetty tai elämisen arvoinen. Ja kun se ei tuota tulosta, niin introvertit saavat olla taaskin nyrkkisäkkinä. Erona on se, että introvertti ymmärtää toisen tyhmyyden ja säälii häntä. Ekstrovertti ei tule koskaan tajuamaan omaa mahdottomuuttaan ja jatkaa kierimistä omassa liejussaan, syyttäen toisia elämänsä loppuun saakka. Ilmeisen onnellisena nauttien toisten kärsimyksistä ja luullen elämänsä olevan hohdokasta.
[/quote] Ja taas tuo toisten alykkyyden dissaaminen! On niin monta alaa jossa introverteilla ei ole mitaan mahdollisuuksia onnistua tai paasta eteenpain kun ovat niin hitaita reagoimaan. Jossain paperinpyorityshommassa ovat erinomaisia.
[/quote]
Aika monet professorit ovat introvetteja.
[/quote]
Esimerkiksi jokin koululuokka. Se mölisevä ektroverttiporukka päätyy yleensä amikseen tai lähäriksi. Ne hiljaiset lukutoukat (joita kiusataan ja syrjitään näiden mölisevien ekstoverttien toimesta) pärjäävät paljon paremmin.
Tuossa kun seuraa lastensa koulunkäyntiä, voin nyt jo esim arvata seiskaluokan tytöistä, että niistä ekstoverteistä muutamasta tulee teiniäiti, siwan kassa, parturikampaaja ja työtön lähiömamma,kenellä on lapsia kelle sattuu.
Ne luokan hiljaisimmat tytöt pärjäävät hyvin ja saavat näköjään stipendejä hyvästä menestyksestä ja säästyvät yläasteen aikana tehdyistä aborteista ja klamydioista, toisin kuin nämä sosiaaliset ekstrovertit.
[/quote]
Anteeksi mutta mitä vikaa on Siwan kassoissa tai parturikampaajissa? Kuka sinun hiuksesi leikkaa?
[/quote]
Wannabe porvarin on vaikea myöntää että kuten Paavo Haavikko totesi kirjassaan Murtuva keskiluokka että "keskiluokka on vain koulutettuja duunareita joilla ei ole muuta myytävää kuin työnteko kykynsä." Irtisanotun ex- nokailsisen insinöörinkin elämä on äkkiä sekaisin kun lainat painavat niskassa ja työttömyys pitkittyy.
Keskustelijoilla taitaa olla ekstrovertin ja introvertin piirteet ja erot täysin hukassa.
t. Puhelias, spontaani, rohkea ja sosiaalisesti taitava introvertti
Tyhmien seurassa on parempi olla hiljaa, niin saa ap:kin tuntea itsensä älykkääksi. En miettinyt tätä kommenttia yhtään, tuli ihan spontaanisti.
Tiedän monta puheliasta henkilöä, joiden puheen sisältö on sellaista höpinää. Kun sitä on kuunnellut muutaman kerran, on jo aika arvattavaa, mitä he tulevat sanomaan. Heille tärkeää on sanoa aina jotain, olla sanavalmis, olla pikkunokkela. Ei sellaista oikein jaksa pitkään kuunnella. Vallankin yksi näistä tuntemistani henkilöistä pitää omaa nokkeluuttaan omana valttikorttinaan. Hän on varmaan sosiaalinen, mutta sosiaalisesti taitava hän ei ole. Kaksi eri asiaa.
Olen suomalaisellakin mittapuulla äärimmäisen introvertti. Elän lähes erakkona, tarvitsen hyvin vähän sosiaalisia kontakteja. Silloin kun jaksan hakeutua muiden seuraan, olen todella puhelias, harrastan nopeita väliheittoja, jopa keskeytän ja puhun päälle innostuessani. En tee sitä tahallani, mutta varsinkin suomalaiset ovat puhuessaan raivostuttavan hitaita. En toisaalta itsekään valtaa keskustelua puuduttavilla monologeilla vaan pidän siitä, että joku innostuu minun jutustani niin, etten ehkä saa edes kertoa sitä loppuun.
Minun on helppo keksiä keskusteltavaa aiheesta kuin aiheesta ja olen usein keskustelun ylläpitäjä hiljaisempien kanssa. Jotkut työkaverini varmaan ajattelevat, että olen rasittava hölöttäjä. En jännitä erityisesti sosiaalisia tilanteita. Esimerkiksi julkinen puhuminen on minulle helppoa. Suurin syy taitaa olla siinä, että en paljonkaan välitä siitä, olenko muiden mielestä fiksu tai kiva.
Ap ei nyt taida ihan tietää mitä introvertti ja ekstrovertti tarkoittaa.... :)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 10:31"]
Ap ei nyt taida ihan tietää mitä introvertti ja ekstrovertti tarkoittaa.... :)
[/quote]
Juu, ei tiedä ei. Introvertti tarvitsee omaa aikaa sosiaalisista tilanteista palautumiseen koska kokee ne rasittavina. Ekstrovertti saa energiaa sos. tilanteista. Kumpikin voi olla hiljainen tai äänekäs Tai siltä väliltä.
Itse olen introvertti ja olen kyllä mukana keskusteluissa, joskus jopa äänekkäästi, mutta väsyn ihmisten seurasta ja haluan olla paljon myös yksin.
Minullakin on itsestäni käsitys, että olen introvertti. En kyllä näyttele mitään älykästään koska en ole, eikä ap:kaan mikään järjen jättiläinen ole. Tyhmä, joka luulee olevansa älykäs, on aika ärsyttävä tapaus. Kun kaikenlisäksi nämä puhuvat koko ajan, luullen, että älykkyys tarkoittaa sitä, että on aina jotain sanottavaa. Kun, kuten mainittu, on paljon ihmisiä, jotka puhuvat paljon puhumisen pakosta ymmärtämättä, että kommentoimalla joka asiaan voi näyttää lähinnä tyhmyytensä. Kuten ap nyt, kun sekoittaa introvertin ja ekstovertin tuppisuuhun ja puheliaaseen. Ota nyt ensin selvää, mitä termit tarkoittavat. Joka tapauksessa ap, aloituksellasi osoitit sen, ettet sinä ainakaan älykäs ole. Sosiaaliseen älykkyyteen kun kuuluu myös taito pitää suunsa kiinni tarvittaessa. Koko ajan puhumisella ei ole mitään tekemistä sosiaalisen älykkyyden kanssa. Ap, sosiaalinen älykkyys on taitoa tulla toimeen ihmisten kanssa ja käyttäytyä tilanteeseen sopivalla tavalla, eli se ei tarkoita puheliaisuutta. Esimerkkinä jos joku tulee iltamyöhään kysymään haluatko turpaan, siihen ei ehkä vastata keksimällä nasevaa sanottavaa, paitsi jos haluaa turpaan, mutta sosiaaliseen älykkyyteen ei kuulu haluta turpaan.
Ehdottomasti. Introvertit eivät tiedä, että kysymysmerkin eteen tulee välilyönti. Ekstroverteilla tieto on hallussa. HAHAA!
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 10:38"]
Ehdottomasti. Introvertit eivät tiedä, että kysymysmerkin eteen tulee välilyönti. Ekstroverteilla tieto on hallussa. HAHAA!
[/quote]
Yhtä tyhmää yleistämistä ja pilkkaamista kuin keskustelun aloituskin...
Älykkyys ja hidas-/nopeaälyisys on eri asioita. Hidasälyinen voi olla äärimmäisen äylkäs, nopeaälyinen äärimmäisen tyhmä
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 10:43"]
Älykkyys ja hidas-/nopeaälyisys on eri asioita. Hidasälyinen voi olla äärimmäisen äylkäs, nopeaälyinen äärimmäisen tyhmä
[/quote]
Plus että intro- ja ekstroverttius ei liity hidas- tai nopeaälyisyyteen.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 10:09"]
Keskustelijoilla taitaa olla ekstrovertin ja introvertin piirteet ja erot täysin hukassa.
[/quote]
Puhelias, spontaani, rohkea ja sosiaalisesti taitava ihminen kuulostaa kyllä melko ulospäinsuuntautuneelta, eli ekstrovertilta.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 10:55"]
[/quote]
Puhelias, spontaani, rohkea ja sosiaalisesti taitava ihminen kuulostaa kyllä melko ulospäinsuuntautuneelta, eli ekstrovertilta.
[/quote]
Sinä et tiedä, mitä ekstrovertti tarkoittaa. Ekstrovertti tarkoittaa ihmistä, joka latautuu toisten ihmisten seurassa. Introvertti voi olla puhelias, spontaani, rohkea ja sosiaalinen. Hän latautuu yksinollessaan, mutta se ei vaikuta mitenkään siihen, millainen hän on muiden seurassa ollessaan.
[/quote]
[/quote]
Ehkä tunnet ekstrovertteja, jotka omaavat myös kyseisiä piirteitä ja yhdistät ne siksi ulospäinsuuntautuneisuuteen? Olen introvertti, koska ihmisten seura imee minusta kaiken energian. Tarvitsen paljon omaa aikaa ja haluan olla yksin latautuakseni. Vaikka "osaan" small talkia, en välitä keskustella pinnallisista/turhista asioista, vaan uppoudun mieluiten syvälliseen keskusteluun. Kun vietän aikaa muiden ihmisten seurassa, olen mieluiten vain yhden henkilön seurassa kerrallaan. En ole lainkaan kiinnostunut siitä, mitä minusta ajatellaan, eli ujostelulle ei ole tarvetta. Ujothan nimenomaan ajattelevat muiden ihmisten reaktioita.
t. Se introvertti
Suurin osa maailman neroista ja tutkijoista esim. huipputieteen saralla ovat olleet ja ovat introverttejä. He ovat eittämättä myös se älykkäin osa kansasta.
[/quote]
[/quote]
Voi silti olla introvertti. Minäkin voisin luonnehtia itseäni noin. Kyse onkin siitä että olen mieluiten yksin ja minun täytyy saada olla paljon yksin, mutta silloin kun olen ihmisten kanssa niin olen kaikkea tuota - ainakin hetken. Minulta on usein kysytty kumpiko olen, koska se ei näy päällepäin.
Mielestäni hyvän suuntaviivan sille, onko introvertti vai ekstrovertti, saa ajattelemalla esim. vapaata viikonloppua. Miten käyttäisit vapaa-aikasi? Jotkut rentoutuvat viettämällä aikaa hyvien ystävien seurassa, toiset laittavat puhelimen kiinni, ovet säppiin ja rentoutuvat yksin.
t. Se sama
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 09:09"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:33"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 07:24"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 06:42"]
Ekstrovertit ovat kokemukseni mukaan äänekkäitä pullistelijoita, jotka peittelevät omaa tietämättömyyttään/alhaista älykkyysosamääräänsä omituisella, itseänsä korostavalla ja tehostavalla kovaäänisellä metakalla. Älykkyyttä ei tarvitse tuoda esille, sen introvertit tietävät. Se näkyy paremmassa palkassa (josta ei mainosteta) ja elinikäisissä ystävyys/parisuhteissa. Introvertti ei haasta toisia kisaamaan eikä yritä olla parempi kuin muut. Hän vain on ja tietää sen. Ekstrovertin taasen täytyy olla aina äänessä ja puolustella, haukkua ja yrittää saada massoja mukaansa kokeakseen olevansa arvostettu, haluttu, pidetty tai elämisen arvoinen. Ja kun se ei tuota tulosta, niin introvertit saavat olla taaskin nyrkkisäkkinä. Erona on se, että introvertti ymmärtää toisen tyhmyyden ja säälii häntä. Ekstrovertti ei tule koskaan tajuamaan omaa mahdottomuuttaan ja jatkaa kierimistä omassa liejussaan, syyttäen toisia elämänsä loppuun saakka. Ilmeisen onnellisena nauttien toisten kärsimyksistä ja luullen elämänsä olevan hohdokasta.
[/quote] Ja taas tuo toisten alykkyyden dissaaminen! On niin monta alaa jossa introverteilla ei ole mitaan mahdollisuuksia onnistua tai paasta eteenpain kun ovat niin hitaita reagoimaan. Jossain paperinpyorityshommassa ovat erinomaisia.
[/quote]
Aika monet professorit ovat introvetteja.
[/quote]
Esimerkiksi jokin koululuokka. Se mölisevä ektroverttiporukka päätyy yleensä amikseen tai lähäriksi. Ne hiljaiset lukutoukat (joita kiusataan ja syrjitään näiden mölisevien ekstoverttien toimesta) pärjäävät paljon paremmin.
Tuossa kun seuraa lastensa koulunkäyntiä, voin nyt jo esim arvata seiskaluokan tytöistä, että niistä ekstoverteistä muutamasta tulee teiniäiti, siwan kassa, parturikampaaja ja työtön lähiömamma,kenellä on lapsia kelle sattuu.
Ne luokan hiljaisimmat tytöt pärjäävät hyvin ja saavat näköjään stipendejä hyvästä menestyksestä ja säästyvät yläasteen aikana tehdyistä aborteista ja klamydioista, toisin kuin nämä sosiaaliset ekstrovertit.
[/quote]
Anteeksi mutta mitä vikaa on Siwan kassoissa tai parturikampaajissa? Kuka sinun hiuksesi leikkaa?
[/quote]
En ollut tuo aiempi kirjoittaja. Mutta siis ei varmasti noin lähtökohtaisesti ole mitään vikaa ko. ammattien edustajissa, mutta kun tämän ketjun aihe oli älykkyys, niin siihen liittyen vain..
En ole sosiaalisesti älykäs. Voisin jopa sanoa, että olen sosiaalisesti tyhmä... Muilla älykkyyden osa-alueilla sitä vastoin olen hyvinkin älykäs. Älyni on keskittynyt oleellisiin kohteisiin. :)