introvertit = hidasälyisiä ?
Usein kuulee näiden introverttien selityksiä kuinka eivät keskusteluissa keksi sillä hetkellä mitään sanottavaa, eikö tuo tarkoita ihan määritelmän mukaan että ovat hidasälyisiä?
Mulla on väittely kaverin kanssa kuinka sosiaalinen älykkyys = ekstroverttius, tuon älyn puute = introverttius.
Kommentteja?
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 07:29"]
Mitä sitten? Myöskään ekstrovertit eivät sovi tietyille aloille koska heillä on vaikeuksia keskittyä, he puhuvat ennen kuin ajattelevat ja he ovat impulsiivisia.
[/quote]
Nämä edellä mainitut ominaisuudet ovat tyypillisiä ADHD:n oireita...
Minä olen introvertti ja usein koen suuna päänä hölöttävien ihmisten jutut niin tyhmiksi, etten viitsi sanoa niihin mitään. Seuraan kyllä keskustelua tarkasti ja muistan kaikkine hölösuiden turhat lupaukset, olivat ne sitten poliitikkoja tai työelämän myyntitykkejä.
Näenkin noista tyhjistä puheista nykyään heti läpi.
Kyllä monet ekstrovertit, äänekkäät, rohkeat, "spontaanit suoraan laukojat ja tunteella täysillä elävät" ovat niitä, jotka ovat usein entien ongelmissa elämänsä kanssa. Ovat aina riidoissa jonkun kanssa, tekevät spontaaneja päätöksiä sinne tänne ja tuonne ajattelematta sen tarkemmin seurauksia. Sitten ollaan talousvaikeuksissa, erotaan kumppaneista ja rakastutaan taas päätäpahkaa seuraavaan. Ammattikaan ei tainnut olla ihan se parhaiten itselle sopiva. Liikettä ja melua on paljon, mutta ei niinkään järkeä ja harkintaa ja oikeasti niitä sosiaalisia taitoja: Eli taitoja oikeasti kuunnella, välittää, neuvotella rauhallisesti asioista, kärsivällisyyttä kehittyä ja antaa toisen kehittyä ihmissuhteissa, taitoa olla empaattinen ja ottaa huomioon toisen tarpeet jne.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 10:09"]
Keskustelijoilla taitaa olla ekstrovertin ja introvertin piirteet ja erot täysin hukassa.
t. Puhelias, spontaani, rohkea ja sosiaalisesti taitava introvertti
[/quote]
Puhelias, spontaani, rohkea ja sosiaalisesti taitava ihminen kuulostaa kyllä melko ulospäinsuuntautuneelta, eli ekstrovertilta.
[/quote]
Sinä et tiedä, mitä ekstrovertti tarkoittaa. Ekstrovertti tarkoittaa ihmistä, joka latautuu toisten ihmisten seurassa. Introvertti voi olla puhelias, spontaani, rohkea ja sosiaalinen. Hän latautuu yksinollessaan, mutta se ei vaikuta mitenkään siihen, millainen hän on muiden seurassa ollessaan.
[/quote]
Itseasiassa introvertti- ja ekstrovertti -termejä käytetään monessa muussakin yhteydessä kuin puhuttaessa siitä, kuinka ihminen latautuu. Ekstroverttia ja introverttia käytetään nimenomaan myös kuvaillessa ihmisen käyttäytymistä suhteessa toiseen ihmiseen. Tällöin ulospäinsuunautunut, puhelias ihminen on ekstrovertti, kun taas hiljainen, vetäytynyt henkilö on introvertti.
Yksinkertaisena esimerkkinä ihmisten matkailutottumuksista puhuttaessa käytetään näitä termejä: ekstrovertti ihminen matkustaa kauas kotoa, monesti nauttii tuntemattomasta, kun taas introvertti saattaa nauttia kotimaanmatkailusta ja tutusta ja turvallisesta. Eli kyseiset termit eivät ainoastaan kuvaa sitä kokeeko ihminen toisten seuran energisoivana vai kuluttavana.
Kun mietin kaikkia tuntemiani ihmisiä, huomaan aivan selvän korrelaation: mitä älykkäämpi sitä ujompi, hiljaisempi ja syrjäänvetäytyvämpi luonteeltaan. Huomaan tämän myös työpaikallani sairaalassa. Useimmat sairaanhoitajat ovat hölösuita ja hyvin sosiaalisia (ekstroverttejä). Useimmat lääkärit taas ovat vapaamuotoisissa tilanteissa (esim. lounaspöydässä) hiljaisia, harkitsevaisia, helposti hämmentyviä ja jopa hämmästyttävän kömpelöitä sosiaalisesti. Aina on poikkeuksia, mutta pääsääntöisesti lääkärit kuitenkin ovat keskimäärin älykkäämpää porukkaa kuin hoitajat. Itse en muuten ole näistä kumpikaan.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 10:09"]
Keskustelijoilla taitaa olla ekstrovertin ja introvertin piirteet ja erot täysin hukassa.
t. Puhelias, spontaani, rohkea ja sosiaalisesti taitava introvertti
[/quote]
Puhelias, spontaani, rohkea ja sosiaalisesti taitava ihminen kuulostaa kyllä melko ulospäinsuuntautuneelta, eli ekstrovertilta.
[/quote]
Sinä et tiedä, mitä ekstrovertti tarkoittaa. Ekstrovertti tarkoittaa ihmistä, joka latautuu toisten ihmisten seurassa. Introvertti voi olla puhelias, spontaani, rohkea ja sosiaalinen. Hän latautuu yksinollessaan, mutta se ei vaikuta mitenkään siihen, millainen hän on muiden seurassa ollessaan.
[/quote]
Itseasiassa introvertti- ja ekstrovertti -termejä käytetään monessa muussakin yhteydessä kuin puhuttaessa siitä, kuinka ihminen latautuu. Ekstroverttia ja introverttia käytetään nimenomaan myös kuvaillessa ihmisen käyttäytymistä suhteessa toiseen ihmiseen. Tällöin ulospäinsuunautunut, puhelias ihminen on ekstrovertti, kun taas hiljainen, vetäytynyt henkilö on introvertti.
Yksinkertaisena esimerkkinä ihmisten matkailutottumuksista puhuttaessa käytetään näitä termejä: ekstrovertti ihminen matkustaa kauas kotoa, monesti nauttii tuntemattomasta, kun taas introvertti saattaa nauttia kotimaanmatkailusta ja tutusta ja turvallisesta. Eli kyseiset termit eivät ainoastaan kuvaa sitä kokeeko ihminen toisten seuran energisoivana vai kuluttavana.
[/quote]
Monia muitakin tai ehkä jopa kaikkia vieraskielisiä termejä käytetään väärin ihan yleisesti ja siksi termien merkitys alkaa hämärtyä. Se lienee pakko hyväksyä, koska kieli muutenkin muuttuu koko ajan, mutta ap:n alkuperäisen väitteen vuoksi termien täsmällinen merkitys on tässä keskustelussa syytä tietää.
Olen introvertti ja nuorena tykkäsin matkustaa kauas ja paljon ja matkustaessa olla liikkeellä koko ajan, mutta nykyisin en halua lähteä minnekään. Suurin osa introverteistä on varmaan hiljaisempia kuin suurin osa ekstroverteistä, mutta siitä ei seuraa se etteikö introvertti voisi olla hyvinkin puhelias sosiaalisissa tilanteissa silloin kun niihin osallistuu.
Kyllä, introvertit ovat yleensä tyhmempiä kuin terävät ja fiksut ekstrovertit.
Olen ekstrovertti, suuna ja päänä joka paikassa. Pidän kyllä introverttejä meitä viisaampina, osaavat pitää mölyt mahassa.
Aivan sama, mitä mieltä olet, kunhan jätät minut rauhaan.
Istunnot eduskunnassa antavat loistavan esimerkin tästä. Siellä viikosta toiseen ekstroverttikansanedustajat tekevät itsestään pellejä argumenteilla, jotka eivät kestä 5 vuotiaan lapsen tarkastelua. Viisas harkitsee ja sen jälkeen sanoo sanottavansa, tarpeen tullen vaikka voimallisesti.
En ole huomannut, että puheliaimmat keksisivät ne parhaat jutut. Omissa tutuissani ainakin on näitä, jotka puhuvat koko ajan, mutta sisältö on sitä "onpa kiva se, onpa kiva tämä". Onko se sitten sosiaalista älykkyyttä, jos ei osaa olla hiljaa...?
Ihan hassuja kommentteja joillain. Sosiaalisuus ei tarkoita pelkästään ulospäinsuuntauneisuutta. Introvertti voi olla hyvinkin sosiaalinen vaikkei suunapäänä olekaan. Termit haltuun mussukat.
Vierailija kirjoitti:
Olin varsinkin nuorempana hyvin ujo, mutta silti älykäs. Tutussa seurassa pystyin hyvinkin nokkelasti kommentoimaan asioita, mutta vieraampien seurassa vaikutin introvertilta. Nyt 40 vuotiaana hoksottimet toimii edelleen liukkaasti, ujous on pois, mutta pystyn hyvin myös hillitsemään itseäni, etten sano ääneen ihan kaikkea, vaikka tilanteeseen sopisikin.
Mä oon samaa mieltä tästä ja samoin ujo nuorena. Kyllä mä sanottavaa keksin, jopa niin hyvin, että olen mielummin hiljaa, koska saattaisin olla liian suorapuheinen tai vastaan yleistä "hyväksyttyä" mielipidettä. Olen sosiaalisesti hyvin älykäs introvertti, enkä kyllä vertailisi mitään älykkyyttä introvertti-ekstrovertti -akselilla.
Ei ekstroverttiys liity mihinkään nokkeluuteen tai sosiaaliseen älykkyyteen? Kuten ei introverttiys niiden puutteeseen. Nämä piirteet eivät liity tähän jaotteluun.
Sosiaalisesti taitava ja puhelias eivät ole synonyymeja! Tyyppi, joka jauhaa koko ajan paskaa, ei ole sosiaalisesti taitava. Lisäksi on puheliaita ihmisiä, jotka aukaisevat suunsa ihan väärässä paikassa tai ovat koko ajan äänessä; sellainen on sosialista kömpelyyttä, jopa pahempaa kuin hiljaisen sosiaalinen kömpelyys. Esimerkkinä vaikkapa, en tunnistanut kun näytät niin vanhalta, vaikka olisi tottakin, niin sosiaalisesti taitava jättää tuon kommentin sanomatta.